fbpx

VVD wil snellere treinen op hogesnelheidslijn

Regeringspartij VVD stelt dat de Nederlandse Spoorwegen meer ambitie moeten tonen voor snelle treinen. Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) wil dat de NS alsnog materieel aanschaft dat harder kan rijden dan 200 kilometer per uur. Dat zei de politica maandag tijdens het debat over het Fyra-debacle.

De Kamer bespreekt maandag de alternatieve plannen van de NS voor de Fyra, die eind september werden gepresenteerd. Daaruit bleek dat de NS afscheid neemt van de flitstrein als het gaat om het binnenlands vervoer: daar gaan intercity´s rijden die 200 kilometer per uur kunnen. Naar Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden van Thalys en Eurostar.

Meer ambitie
Volgens De Boer toont de NS hiermee te weinig ambitie. Het spoorbedrijf is het aan zijn stand verplicht om treinen te laten rijden die harder kunnen. "Intercity´s die 200 kilometer per uur kunnen, is niet voldoende." De liberaal wees erop dat nu treinen worden aangeschaft voor dertig jaar. Zij wil de kans niet mislopen dat deze treinen bijvoorbeeld in de toekomst kunnen worden ingezet voor buitenlandse trajecten op het supersnelle spoor.

Eerder
Daarnaast vindt de VVD dat er eerder nieuwe treinen ingezet moeten kunnen worden. Het spoorbedrijf wil de nieuwe intercity´s pas rond 2021 invoeren, maar volgens De Boer kunnen er al binnen vier of vijf jaar snellere treinen rijden, bijvoorbeeld van Deutsche Bahn.

Eurolines
Ook veel andere partijen willen eerder nieuwe treinen die harder kunnen dan tweehonderd kilometer per uur. "Er wordt niet meer geconcurreerd met het vliegtuig, maar met de buslijn. Eurolines is sneller en goedkoper", haalde Sander de Rouwe van het CDA uit. Ook hekelde hij het punt dat vooral Intercity´s gaan rijden over het peperdure spoor, zoals het er nu naar uit ziet.

Benelux
Onder andere ChristenUnie en D66 willen ook dat de Benelux sneller wordt. Volgens de ChristenUnie kan dat door de Benelux niet meer te laten stoppen in Breda. Breda zou dan bediend moeten worden door een nieuwe treindienst Düsseldorf – Eindhoven – Antwerpen. 

Mansveld
Staatssecretaris Mansveld kon in het debat geen garanties geven voor snellere treinen. Wel gaf Mansveld aan dat ze met NS wil bekijken of de vervoerder ook treinen kan kopen die harder dan 200 kilometer per uur kunnen. Ook gaat Mansveld de boodschap vanuit de Kamer om eerder HSL-materieel te laten rijden ´indringend overbrengen´ aan de NS. Volgens Mansveld is de huidige planning al ambitieus, maar zal ze het spoorbedrijf houden aan de planning.

SP
Overiges bleek niet iedere partij voorstander te zijn van snellere treinen. Met name de SP vindt het onnodig om dure snellere treinen te kopen. "Op slechts 22 procent van het HSL traject kan de trein feitelijk 300 kilometer per uur rijden. Op de overige 78 procent van de route is de trein bezig met vaart maken of afremmen. We winnen tot de grens slechts 3 minuten als een trein driehonderd kilometer per uur rijdt. Dat is het niet waard om duurdere treinen te kopen", stelt SP´er Farshad Bashir. Bashir ziet graag wel dat de Benelux sneller wordt.