fbpx

Reiziger kan op OV-sites alleen zoeken naar bekende weg

10 apr 2009 20:55

Openbaar vervoerssites gaan bij hun online aanbod nog te veel uit van hun eigen dienstverlening, meldt OnlineResults op basis van eigen onderzoek . Bij het online plannen van zijn of haar reis raakt de reiziger regelmatig het spoor bijster. Voornamelijk het reizen naar plaatsen waar zich geen stations bevinden of waar men niet direct een straatnaam weet, levert nogal wat moeilijkheden op.

Het onderzoek van online marketing bureau OnlineResults richtte zich op de gebruiksvriendelijkheid van OV-sites. Aan het onderzoek deden OV-reizigers mee, zoals een gefrustreerde zoeker op Connexxion.nl aangaf: "Een halte?…Een lijn? Ik wil van adres naar adres en jullie zoeken uit hoe; hoe laat en met wie ik moet reizen…."

Tot tien jaar terug was de tijd die je kwijt was met het uitstippelen van een route per openbaar vervoer naar een dorp waar geen treinstation was, bijna gelijk aan de tijd die je daadwerkelijk in het openbaar vervoer doorbracht. Maar gelukkig was daar internet. En beter nog, een overkoepelende site voor al het openbaar vervoer: OV9292. Vanaf nu is het voor iedereen net zo gemakkelijk om naar Amsterdam als naar Niehove of Boerenhol te gaan. Althans, dat wordt vaak gedacht. Maar uit dit onderzoek blijkt dat het voor veel OV-reizigers toch niet zo makkelijk is.

Sites alleen gericht op de ´kenners´
Op een site als OV9292 is het verplicht een treinstation of compleet adres in te vullen. Wie naar een centrum wil, moet een adres invullen, terwijl veel mensen het adres niet weten. Een andere mogelijkheid is om een treinstation in te vullen, maar niet alle reizigers weten of hun eindbestemming een station is. Wie gewoon ‘centrum´ intikt, wordt al snel naar ‘centraal punt´  geleid. Maar of dit werkelijk het centrum is, blijft voor de reiziger onduidelijk. Zoals een respondent aangaf: "Nu voor een optie gekozen die wel aardig klonk, maar niet zeker of deze correct is".
Ns.nl heeft al evenveel moeite met een reis naar dit dorp, omdat deze alleen plaatsen herkent waar daadwerkelijk een station is. Er is echter nergens te vinden welke plaatsen een NS station bezitten. Noch wordt er een optie geboden om te reizen naar het dichtstbijzijnde station. En worden bezoekers dus gedwongen om een deel van hun reis op een andere site op te zoeken: "Helaas kan ik niet Eemnes (het centrum) selecteren, ik open Google Maps om een straat in Eemnes te zoeken, zodat ik nog wel van de adresfunctie gebruik kan maken"

De bus gemist
Online Results komt tot de conclusie dat vervoersbedrijven ´de bus hebben gemist´. Online Results: "Het lijkt er dan ook op dat de websites voor openbaar vervoer te veel denken vanuit wat zij te bieden hebben aan de reiziger. En daarbij vergeten dat de bezoeker lang niet altijd weet welke haltes er zijn, welk station het dichtst in de buurt is of waar men precies moet zijn." 

Meer weten?
Dit onderzoek is uitgevoerd door OnlineResults, zie www.onlineresults.nl. Via Michel van Kats (michel@onlineresults.nl / 035-538 49 70) is meer informatie op te vragen. Bijvoorbeeld resultaten van websites van andere vervoerders.