fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Rover en TreinTramBus houden petitie voor behouden Beneluxtrein

24 mrt 2011 12:27

Rover en TreinTramBus, de Nederlandse en Belgische reizigersorganisaties voor het openbaar vervoer, zijn een petitie gestart voor het behoud van de Intercity tussen Amsterdam en Brussel. Deze verbinding verdwijnt op het moment dat de hogesnelheidstrein Fyra het stokje overneemt.

De organisaties vrezen voor hogere tarieven en zijn bang voor een reserveringsplicht. Nu kunnen reizigers ten alle tijden kort voor vertrek een kaartje bij de automaat kopen. De reizigersorganies vrezen dat alleen voor vroegboekers goedkope kaartjes beschikbaar blijven, en wie op het laatste moment een ticket koopt de hoofdprijs moet betalen. NS International heeft echter nog niets bekend gemaakt over de toekomstige tarieven. Of de vrees gegrond is, moet dus nog blijken.

Minder stations
De Intercity tussen Amsterdam en Brussel stopt in Nederland in Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Roosendaal en in België in Antwerpen-Centraal, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel Zuid. De Fyra gaat in Nederland straks niet meer stoppen in Den Haag HS, Dordrecht, Roosendaal. Binnenlandse reizigers kunnen straks echter gebruik maken van een tweede intercity Amsterdam – Vlissingen. Deze rijdt nu 1x per uur.

Brabant en Zeeland
Reizigers uit delen van Brabant en Zeeland moeten het straks volgens de huidige plannen, doen met een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen-Centraal, die er zo´n twintig minuten langer over doet dan de Intercity.

Fyra Den Haag – Brussel
Volgens de afspraken komt er met een frequentie van elke twee uur een Fyra te rijden tussen Den Haag Centraal en Brussel, met halteringen in Nederland in Rotterdam Centraal en Breda, wat voor de reizigers uit Brabant en Zeeland weliswaar een lager frequente, maar wel betere verbinding met België zou bieden. Voor die treindienst moeten de Belgische Spoorwegen nog een V250-treinstel aanschaffen, maar dat is tot op heden niet gebeurd.

Fyra nu
Op dit moment rijdt Fyra alleen op het traject Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal, tweemaal per uur. Vanaf 4 april rijden de treinen verder naar Breda. Aanvankelijk gold voor de Fyra een toeslag van 60%, waardoor de treinen nagenoeg leeg waren. Reizigers hadden ook de mogelijkheid om een SuperDiscount te boeken via internet, waarmee de trein in sommige gevallen goedkoper was dan de reguliere trein, maar daar werd weinig gebruik van gemaakt. NS International houdt tot en met 1 juli een test met lagere toeslagen, waardoor de treinen beter gevuld zijn.

Onzekerheid
Het is de bedoeling dat de Fyra Amsterdam – Brussel per dienstregeling 2012 zal gaan rijden. Of dat dit daadwerkelijk zal gaan lukken, is nog niet duidelijk. Er zijn nog niet genoeg treinen en in België laat de toelating op zich wachten.

Foto door Stefan Verkerk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *