fbpx
Foto: DB

Arriva komt met alternatief HSL plan

17 okt 2013 15:16

Staatssecretaris Wilma Mansveld (spoor) moet 3 maanden de tijd nemen om samen met vervoerbedrijf Arriva te kijken naar een alternatief voor de uitgevallen Fyra. Dat zei Arriva-directeur Anne Hettinga donderdag tijdens een gesprek met de Tweede Kamer. "We zijn al 12,5 jaar verder, dus 3 maanden is in mijn ogen niet heel erg veel. En het is in het belang van de reiziger en de belastingbetaler.´´

Arriva wil samen met Deutsche Bahn (DB) snelle treinen aanbieden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou vanaf eind volgend jaar al negen keer per dag kunnen. Enkele jaren later zouden er dan nieuwe hogesnelheidstreinen ingezet kunnen worden, zodat er met 300 kilometer per uur naar Brussel kan worden geraasd.

Samen met de Lage Landen Lijn die Arriva nu al in de pen heeft voor de verbinding Den Haag – Brussel vormt het nieuwe voorstel volgens Hettinga een veel beter alternatief dan de NS en de Belgische NMBS nu hebben gepresenteerd. Na het uitvallen van de Fyra hebben die bedrijven een plan gemaakt waarbij er meer Intercity´s gaan rijden.

De NS en de NMBS stelden tijdens het gesprek vraagtekens te hebben bij de uitvoerbaarheid van de plannen van Arriva. Zo vond NMBS-topman Marc Descheemaecker dat Arriva gouden bergen belooft. Hettinga wees erop dat Arriva en DB tot nu toe altijd de beloftes hebbenwaargemaakt. "We werden toen we in het Noorden begonnen eerst ook weggehoond omdat we gouden bergen zouden beloven, maar we hebben laten zien dat we onze beloftes nakomen. We hebben onze naam en die van DB hoog te houden. We komen alleen met een plan als we dat waar kunnen maken", reageert Hettinga.

Arriva is na NS de grootste vervoerder van Nederland en moederbedrijf DB deed in 2001 mee met de aanbesteding van de HSL. Daar greep DB net als alle andere vervoerders mis doordat NS een onrealistisch hoog bod uitbracht. DB wil nu een nieuwe kans en daarom een nieuwe offerte neerleggen bij Mansveld. Het spoorbedrijf heeft echter niet alle informatie om nu een offerte te kunnen maken. "We hebben daar meerdere malen om gevraagd, maar niet gekregen´´, aldus Hettinga. Hij is verbaasd dat Mansveld niet op het aanbod van Arriva is ingegaan. 

Arriva wil graag over de HSL gaan rijden, maar stelt wel een voorwaarde aan het aanbod. "Bij de HSL zijn er enorme risico´s. Daarom is het voor ons alleen interessant als een deel van het hoofdrailnet op de markt gebracht wordt en aanbesteed wordt." Arriva wijst bovendien op onderzoeken waaruit blijkt dat aanbesteding van het hoofdrailnet zorgt voor betere kwaliteit. Als Mansveld in zee gaat met Arriva, belooft het spoorbedrijf per eind 2016 nieuwe, snelle treinen. Vanaf eind 2014 wil het bedrijf al wel starten met intercitymaterieel dat 200 kilometer per uur kan. Waar dat vandaan moet komen is onbekend.

Het ministerie van Infrastructuur wijst in een reactie op de geliberaliseerde internationale treinmarkt. Arriva kan dus ook zonder concessie via de HSL rijden richting België.

(c) ANP / Treinreiziger.nl