Home

NS krijgt 50 miljoen van Italianen

De Nederlandse Spoorwegen krijgt vanuit Italië 50 miljoen euro. Dat bedrag krijgt NS enerzijds vanwege de verkoop van de Fyra-treinstellen en anderzijds vanwege de verkoop van busbedrijf Qbuzz.

Eerder werd al bekend dat de Italiaanse spoorwegen (FS, Trenitalia) Qbuzz hadden gekocht, maar financiële details ontbraken. Daar is nu verandering in gekomen. De Italiaanse spoorwegen hebben bekend gemaakt 30 miljoen euro te hebben betaald voor Qbuzz, schrijft OV-Magazine. “De manier van aanbesteden is in heel Europa hetzelfde. Je moet je thuismarkt dus zien als een Europese en niet als een Italiaanse, wil je overleven als bedrijf,” aldus topman Renato Mazzoncini tegenover het vakblad.

Marktleider
Het bedrijf is inmiddels marktleider in Griekenland, de derde speler in Duitsland en ook actief in Frankrijk en Groot-Brittannië. En met Qbuzz is de Italiaanse spoorwegen via Busitalia nu in omvang de derde speler op de Nederlandse busmarkt. Qbuzz moet in de komende jaren in omzet verdubbelen of verdriedubbelen, als het aan Busitalia-topman Stefano Rossi ligt.

Fyra verkocht
Behalve 30 miljoen van de Italiaanse spoorwegen krijgt NS ook 21 miljoen euro vanwege de verkoop van de Fyra-treinstellen. Twee weken geleden werd dat al bekend, maar pas donderdag pikten grote media het nieuws op. Dat geld komt ook van de Italiaanse spoorwegen, want die hebben de treinstellen gekocht.

Vier jaar te koop
Toen NS de Fyra-treinen terugstuurde naar Italië kreeg NS 125 miljoen euro terug. Daarnaast werd afgesproken dat het bedrijf vanaf de zevende trein zou meeprofiteren als fabrikant AnsaldoBreda de treinen kon verkopen. Inmiddels is AnsaldoBreda overgenomen door Hitachi Rail. Hitachi Rail heeft nu een koper gevonden. Het heeft in totaal vier jaar geduurd voordat de fabrikant een koper voor de trein heeft weten te vinden.

Griekenland
Volgens het AD betaalt Trenitalia een derde van de oorspronkelijke aankoopprijs. Die bedroeg destijds 200 miljoen euro. De Italianen overwegen de treinen in te zetten vanuit Rome richting het zuiden maar het is ook niet uitgesloten dat de treinen straks in Griekenland te zien zullen zijn. Sinds begin dit jaar is FS namelijk eigenaar van de Griekse spoorwegen (OSE). Tegenover OV-Magazine vertelt de topman van Trenitalia dat de treinen misschien ingezet kunnen gaan worden op de lijn Piraeus (Athene) – Platy (Thessaloniki).

Niets mis mee
Volgens de FS-topman is er niets mis mee met de Fyra. “Ik heb ze met eigen ogen gezien. Het is een delicate kwestie, maar de trein kan rijden. Zowel in Italië als in Nederland.” Lachend voegde hij eraan toe dat het grootste probleem wat hem betreft de kleuren zijn. “Die worden waarschijnlijk blauw, groen en grijs.” Om verder risico te voorkomen, blijft Hitachi verantwoordelijk voor het onderhoud.

This post was last modified on 1 september 2017 10:19

Share

Recent Posts

Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

1 dag terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

3 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 week terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

2 weken terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

2 weken terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug