youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: ProRail

ProRail start campagne tegen ‘spoorboomduiken’

Spoorwegbeheerder ProRail heeft in een brief aan 250 scholen in de buurt van het spoortraject Amsterdam – Eindhoven de leerlingen gewaarschuwd voor het toenemende treinverkeer. Leerlingen zouden voortaan beter wat eerder van huis kunnen vertrekken en ze moeten “geen gekke dingen” uithalen bij de overwegen, zoals “spoorboomduiken”.

Met spoorboomduiken wordt bedoeld dat jongeren onder de gesloten spoorbomen doorglippen. Ondanks dit zeer gevaarlijk is, komt het nog steeds voor, met soms dodelijke ongelukken tot gevolg. Vanaf woensdag 6 september testen NS en ProRail op woensdagen het hoogfrequent spoor. Overwegen kunnen daardoor vaker dicht zijn dan tot nu toe gebruikelijk was.

Op het traject rijden nu nog vier intercity’s per uur, en dat worden tijdens de test zes intercity’s per uur. Tussen Utrecht en Houten gaat in de spits ook het aantal Sprinters omhoog van vier naar zes keer per uur. Nu nog alleen op woensdag, maar vanaf half december is dat de nieuwe standaard.

ProRail heeft de scholen verzocht tijdens de lesuren aandacht te besteden aan de veiligheid. De spoorwegbeheerder stelt lespakketten beschikbaar en is bereid gastlessen te verzorgen. Bij sommige drukke overwegen worden verkeersregelaars geposteerd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

9 gedachten over “ProRail start campagne tegen ‘spoorboomduiken’”

  1. Vincent schreef:

    Oftewel ProRail en NS weten dondersgoed dat de infra nog lang en breed niet geschikt is voor hoogfrequent spoor maar ze gaan het kosten wat het kost door duwen.

    Kan nog wel eens heel naar gaan uitpakken, kinderen kennende. Woensdag is het halve dagen werk voor basisscholen en dan willen kinderen om half 1 kosten wat het kost naar huis en genieten van hun vrije middag. Als er dan een overweg op hun pad ligt die nu nog meer dicht is dan weet je dat er sowieso spoorboomduikers gaan komen.

    1. dries molenaar schreef:

      Wat een rare alternative-fact reactie. Alsof men bewust risico’s groter zou maken. HEt is een taak van de lokale overheid (die van u) om overwegen op te heffen. Met spoed.
      NB er is geen verschil in de drang om ergens naar toe te willen. Woensdag is net zo goed als iedere andere dag.

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        Overwegen “met spoed” opheffen? Welk “met spoed” alternatief zou dan moeten gelden voor al die opgeheven overwegen?

        1. dries molenaar schreef:

          Tunneltjes. Het is ook ProRail beleid om gemeentes te helpen (meerdere) overwegen te sluiten en te bundelen naar tunneltjs.
          Ook zullen op korte termijn fiets/voetganger overwegen in het bos of het platteland opgeheven worden daar het daar ook nog we eens mis gaat. Het overwegrecht kan niet gehandhaafd worden in deze tijd onder deze condities.
          NB Het is al jaren beleid om geen nieuwe spoorwegovergangen toe te staan. Nieuw spoor heeft nooit overwegen.
          NB2 Spoed is maar relatief in de overheid en infrastrucuur wereld.

  2. F.F.W. Beijerling schreef:

    Waarom zou een kind “spoorboomduiken” (zonder of met hoogfrequent spoor) indien fatsoenlijk verkeersgedrag, weggebruik en zelfdiscipline door de ouders afdoende zijn “ingepeperd?”

  3. P.Heesakkers schreef:

    Laten we afwachten wat de gevolgen zullen zijn voor de toch nu al overbelaste spoorweg en overgangen plus infrastructuur. Nu al zijn dagelijks de verstoringen schering en inslag materieel gezien alleen al. Geef de proef een kans en we zullen zien.

  4. Beentjes schreef:

    Misschien hekwerk onder de spoorbomen plaatsen (zoals dat ook bij overwegpaden op stations wordt gedaan). Een relatief goedkope oplossing met een maximum rendement.

    1. dries molenaar schreef:

      Vroeger had je dat wel bij stalen bomen. Het lijkt mij moeilijk om dit achteraf nog aan te brengen bij de moderne lichtgewicht bomen.

  5. Peter schreef:

    Spoorboomduiken heeft ook veel te maken met de steeds meer gehaaste manier waarop men tegenwoordig leeft.
    Trein 5 minuten vertraging op het station: paniek! Te lange wachtrij bij een kassa: boze mensen. Geduld leren hebben is een taak van de ouders. NS en Overheid kunnen daarbij hooguit ondersteunend zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.