fbpx

‘NS wil lonen bevriezen’

05 aug 2020 10:33

Als het aan NS ligt krijgt het personeel er de komende twee jaar geen eurocent bij. Met die inzet start de NS woensdag de gesprekken met de vakbonden van het treinpersoneel. Dat melden bronnen aan RTL Z.

Doorstromen

Met de bonden wil NS komen tot een allesomvattend ‘werkgelegenheidspact’ om het hoofd te bieden aan de coronacrisis. NS liet eerder al weten hard geraakt te worden door deze crisis. Veel werkgevers laten hun personeel zo veel mogelijk thuis werken, om te voorkomen dat medewerkers besmet raken met het coronavirus. Dat betekent dat tot 2025 mensen minder de trein nemen om naar hun werk te gaan.

Eind juni liet NS weten nog zeker vijf jaar de gevolgen van de crisis te zullen voelen en het spoorbedrijf ‘kleiner’ te willen maken door het schrappen van 2300 banen. Dat is 13 procent van het totale aantal banen. In de voorstellen die op tafel liggen doet het bedrijf de belofte om gedwongen ontslagen te vermijden, in ruil voor ‘flexibiliteit’ van het personeel. Tot 2025 gaan ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Als de medewerkers van wie de baan op de tocht staat kunnen doorstromen naar de plekken van de collega’s die met pensioen zijn gegaan, kunnen gedwongen ontslagen voorkomen worden.

Minder banen

De meeste banen wil NS schrappen op kantoor, op stations en bij onderhoud. Op kantoor zouden managers meer mensen aan kunnen sturen schrijft RTL Z. Daardoor zijn er minder mensen nodig. Op stations wil NS bezuinigen op de inzet van servicemedewerkers. Daarnaast is de verwachting dat nieuwe treinen minder onderhoud nodig hebben en dat een deel geautomatiseerd kan worden.

Bij het rijdend personeel vallen de gevolgen mee, ook al wil NS niet alle 550 hoofdconducteurs die de komende jaren met pensioen gaan vervangen. Tegelijkertijd zijn er juist meer machinisten nodig. NS verwacht 700 tot 800 nieuwe machinisten nodig te hebben, waardoor er ‘volop ruimte blijft om door te stromen’.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Bron: RTL Z.

22 gedachten aan “‘NS wil lonen bevriezen’”

  1. de Vries schreef:

    Even off topic, maar weet u of het aantal in- en uitstappers van 2019 nog online komen te staan?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik weet niet of NS deze nu bekend gaat maken, omdat deze nu niets zeggend zijn over het huidig gebruik.

  2. Simon schreef:

    Medewerkers van wie de baan op de tocht staat kunnen doorstromen en die ruimte wordt geboden door de behoefte aan 700 tot 800 machinisten lees ik. ‘Flexibiliteit’ lijkt hierbij de belangrijkste eis die aan betrokkenen wordt gesteld.
    Zou ‘geschiktheid’ niet ook een factor van belang moeten zijn?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Uiteraard is geschiktheid belangrijk. Maar als je ruim 20.000 man personeel hebt (en met Abellio erbij zelfs nog meer), dan is er denk ik binnen die groep altijd wel iemand die voor een functie geschikt is en kan doorschuiven.

      1. Simon schreef:

        Dat begrijp ik maar er staat ‘volop ruimte’, dat lijkt me nogal overdreven omdat de selectie normaal gesproken best streng is. Vandaar mijn reactie.

  3. Cole schreef:

    NS is de facto nog steeds de ambtelijke treinenpoot van het ministerie van Infrastructuur.
    Worden alle ambtenaren van IenW in salaris gekort of bevroren? Nee?
    Dan NS ook niet.

    1. Peter Haaswijk schreef:

      NS is nog steeds een zelfstandig bedrijf en geen onderdeel van het ministerie.
      Peter

    2. Oepsie schreef:

      Volgens mij snap je niet wat “de facto” betekent, anders had je deze domme post niet gemaakt.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik heb het woordje domme verwijderd, graag respect voor elkaar houden. Volgens wikipedia betekent “de facto” in feite. Alhoewel ik NS niet in feite als een ambtenarentak zie, kan je dat wel vinden. Ministerie van financiën is immers de enige aandeelhouder, dus zo bezien kun je dat vinden (al heeft NS eigen directie).

    3. Paul Lamote schreef:

      Flauwekul, NS is gewoon een B.V. die zijn eigen broek moet ophouden.

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Het is een N.V., waarbij alle aandelen in handen zijn van de staat en die normaal dividend uitkeert aan de staat. Het zijn geen ambtenaren en de directie verdient meer dan de minister-president (Balkenende norm). De lonen bij NS zijn bij mij weten hoger dan bij de concurrentie en de arbeidsvoorwaarden zijn beter.

  4. Reiziger schreef:

    NS is een 100% staats bedrijf.Vergelijkbaar met de PTT voor de beurs gang.De aandelen zijn ondergebracht bij de bank Nederlandse gemeente n.Dit alles om de ambtenaar en status van het personeel te ontnemen en eventueel latere beurs gang.Zover ik weet.

    1. Cole schreef:

      Dit zijn voordelige fiscale en juridische constructies, nu niet voor belastingontwijking maar voor loonsomontwijking inclusief ontwijking aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Uh??? Toch een beetje onzin? Men is even aansprakelijk. En welk loon wordt er ontweken? Salarissen bij NS zijn goed. Bij de commerciële vervoerders, zijn de arbeidsvoorwaarden en de beloningen meestal minder goed.

        1. Cole schreef:

          Ambtenaren arbeidsvoorwaarden en loon worden door de schimmige constructies ontweken. Dus nu kan de eigenaar en enige aandeelhouder van NS gewoon roepen: salarissen bevriezen. Had jij al ergens gelezen dat de salarissen van rijksambtenaren worden bevroren?

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De aandelen zijn in handen van de overheid, ministerie van financiën is de aandeelhouder.

  5. Roel H. schreef:

    loonmatiging of bevriezing is geen gezonde situatie. Welk loonniveau men ook heeft.
    Belangrijk is om flexibiliteit te creëren. Als men wel loonsverhoging geeft en daarvoor flexibiliteit terugkrijgt in de inzetbaarheid is dit veel beter voor een bedrijf en ook voor het personeel.
    Dus ik denk dat deze hele insteek een strategie is om uiteindelijk met minder personeel, ook meer flexibiliteit te creëren, met een loonstijging.

    1. Karel Geerts schreef:

      Het rijdend personeel bij NS heeft de flexibiliteit van een gemiddelde heipaal.

      Daarnaast valt bij NS de komende jaren een groot deel van de inkomsten weg. Dat betekent dat er ook minder uitgegeven kan worden en dus minder personeel of lagere lonen.

      1. Annemiek schreef:

        Ja, dat is inderdaad zo. Vooral bij storingen is het rijdend personeel vaak meer bezig met de eigen rechten dan het weer op gang brengen van de dienstregeling. Er zijn machinisten die na urenlang duimendraaien als gevolg van een storing weigeren een bepaalde cruciale rit te doen, omdat dat strikt volgens de regels niet hoeft en omdat ze anders in de knoop komen tijdens de schaft. Als er dan wat druk op ze gezet wordt, staat er binnen de kortste keren een kaderlid van de vakbond klaar met een lijst klachten.

    2. Eef schreef:

      De vakbonden willen alle baantjes bij NS handhaven en daarnaast ook nog een flinke loonsverhoging. Anders gezegd bij veel lagere inkomsten hogere uitgaven. Vooral bij het rijd ND personeel ontbreekt iedere realiteitszin.

  6. Laurens Smid schreef:

    We hoeven niet met elkaar eens zijn dat mag maar ik vind wel dat men respect moet hebben voor elkaars mening want als ik lees van Oepsie Volgens mij snap je niet wat “de facto” betekent, anders had je deze domme post niet gemaakt. Ook niet iedereen weet wat de uitdrukking facto betekent ik ben ook van mening dat Hildebrand dit soort teksten moet verwijderen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De reactie van Oepsie is inderdaad over het randje. Er komen best veel reacties binnen, en ik ben de afgelopen dagen soms ook met mijn familie weg geweest en bezig geweest met andere projecten. Dus dan schieten er af en toe reacties tussen door die beetje over het randje zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *