AD: Seinborden bij spoor Stavoren niet verlicht
28 jul 2010 11:04
De borden langs het spoor bij Stavoren zijn niet verlicht. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail woensdag na een bericht hierover in het AD. Zij vindt het echter te vroeg om conclusies te trekken en spreekt tegen dat sprake is van een oud systeem.
Het spoor bij Stavoren heeft geen verlichte gele of rode seinen, maar drie onverlichte borden.
De borden die op een kilometer afstand van de Friese plaats staan, zijn bedoeld als geel sein, meldt de ochtendkrant. Te Stavoren ramde een slijptrein zondag een stootblok en een achtergelegen winkel.
Stopbord
Als een trein deze passeert moet de machinist langzamer gaan rijden om op tijd stil te staan bij het volgende rode sein. Het station in Stavoren kent echter geen rood sein, maar alleen een onverlicht stopbord op het stootblok, waar de trein doorheen reed.
De machinisten moesten letten op de borden, maar het is mogelijk dat ze deze door de duisternis over het hoofd hebben gezien.
ATB
Dit had geen probleem moeten zijn als de automatische treinbeveiliging had gewerkt. De spoorlijn is echter uitgerust met ATB-Nieuwe Generatie, terwijl de Speno trein slechts was uitgerust met ATB-Eenvoudig. ATB-Eenvoudig werkt niet onder ATB-Nieuwe Generatie, waardoor de trein ongehinderd een sein voorbij kon rijden.
Onderzoek
De woordvoerder van ProRail stelt dat nog wordt onderzocht of dit systeem heeft gefaald en waardoor dat kwam. Het systeem van seinborden is daarbij volgens haar niet verouderd, maar komt gewoon niet vaak voor in Nederland. De zegsvrouw bevestigt wel dat de borden niet verlicht zijn. "Maar machinisten en hun begeleiders rijden in Nederland niet alleen op seinen en borden. Zij moeten baanvakkennis hebben op de spoorlijnen waarop ze rijden, zodat ze weten wat ze kunen verwachten. Dat wordt allemaal meegenomen in het onderzoek: wat heeft de machinist gedaan en kende hij het spoor?"
Inspectie
Inmiddels heeft de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) de firma Speno verboden om langer in Nederland te rijden. Het bedrijf werd ingehuurd door aannemer BAM.De inspectie vindt dat de treinen pas weer mogen rijden als het veiligheidsplan van BAM is aangepast.
De slijptreinen van Speno hebben sinds 2002 al tientallen keren incidenten veroorzaakt in Nederland, blijkt uit inspectierapporten. Vaak ging het om kleine foutjes, maar in 2007 knalde een Italiaanse machinist met 90 kilometer per uur door een wissel in Zwolle. Voor IVW zijn de eerdere incidenten in combinatie met het nieuwe incident aanleiding om Speno voorlopig te weren.
Berging
Inmiddels is de doorgeschoten trein in Stavoren volledig geborgen. Dat heeft ProRail woensdag gemeld. Maandag op dinsdagnacht was de berging begonnen. Volgens de spoorbeheerder ging het wegtakelen van de beschadigde locomotief en de wagons met grote precisie. De trein had zich met grote kracht in de grond gedrukt waar diverse kabels en leidingen voor gas, water en elektriciteit liggen. Tijdens het optakelen mochten deze leidingen niet worden beschadigd. De brokstukken van de trein worden via Amsterdam naar Duitsland overgebracht. Op dit moment wordt het plein van station Stavoren nog wel schoongemaakt. Vele honderden kilo’s puin zijn met containers afgevoerd.