Afscheidsrit intercityrijtuigen in beeld – veel belangstelling voor rit door Nederland en België
27 sep 2025 20:21
Onder veel belangstelling zowel in de trein als daarbuiten langs het spoor is gisteren afscheid genomen van de intercityrijtuigen van NS. Zeven intercityrijtuigen, schoon en glimmend als waren ze nieuw, met een Traxx locomotief voor en achter reden zaterdag een rondje Nederland en België.
De rijtuigen zijn al een tijdje verdwenen van de Eurocity Direct-diensten van en naar Brussel en zullen nu ook niet meer op andere ritten over de hogesnelheidslijn rijden. De intercityrijtuigen kunnen eruit omdat er inmiddels voldoende nieuwe intercity ICNG-treinstellen zijn geleverd.
Er waren 400 plekken beschikbaar voor de afscheidsrit die gelijk verdeeld waren over organisatoren NS International, NMBS, Train World en Stichting NVBS. De organisaties die plekken in de verkoop brachten waren die in een mum van een tijd kwijt aan de vele geïnteresseerde spoorliefhebbers uit binnen- en buitenland.
De rit op zaterdag vertrok even voor 9 uur vanuit Amsterdam Centraal en ging vervolgens naar Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Eijsden, Liège-Guillemins, Namur, Ottignies, Brussel-Luxemburg, Schaarbeek, Antwerpen-Centraal, Essen, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal, waar de trein aan het begin van de avond weer terug was.
Hoewel het einde voor de intercityrijtuigen is bereikt zijn ze ook na zaterdag nog wel eens op het spoor te zien. Een aantal staan nog voor na het weekend ingepland op de intercitydiensten tussen Den Haag Centraal en Eindhoven.
Hopelijk blijven ze nog zo vaak en zo lang mogelijk rijden tussen Den Haag CS en Eindhoven, blijft een stukje nostalgie.
Helaas! Die langste tijd is nu echt in zicht of voorbij. Als alles nog goed verloopt rijden er op de 30e nog twee rijtuigstammetjes, maar in oktober is het echt over en uit.
Het kan wel in de planning staan, maar de dagplanning kan elke dag anders zijn, dat je wakker wordt en dat je opeens ziet dat er een ICNG is ingepland.
Maar laten we hopen op nog een paar ritten.
De laatste tijd vond ik deze rijtuigen nogal donker en vaak waren ze ook niet goed schoon. Het is erg jammer dat deze rijtuigen uit dienst gaan, maar ze waren ook wel aan vervanging toe.
De voorloper van de huidige ICR was de experimentele Intercity Plus trein die o.a. tussen Heerlen en Den Haag CS gereden heeft en waarin NS enkele nieuwigheden heeft toegepast voordat de ICR wagons een opknapbeurt kregen en later van ARKO naar AIRCO over gingen bijvoorbeeld. Als model is de ICR in al z’n varianten nog verkrijgbaar voor wie maar niet genoeg kan krijgen van deze trein.
De ICR was een grote verbetering en diende als vervanging van o.a. Plan E en W en kan zeker ook voor zijn tijd best comfortabele treinen genoemd worden nu met een TRAXX en toen met een 1200, 1300 en een enkele keer een 1500 elok.
Vergeet niet dat elke generatie kent z’n eigen inspiratie dus ook als het over het ontwerp van een trein gaat.
Er is een tijd van komen en gaan en daar zullen we dus maar niet te lang voor blijven stil staan. Mooie reportage overigens.
Gooi liever de gele dubbeldekker met de botte voorkant eruit, die tussen Zwolle en Roosendaal rijdt en heel lang tussen Utrecht en Zwolle als stoptrein.
Klopt , gisteren stond er eerst SW7 gepland de 16475 maar die staat sinds donderdagavond laat stil in Den Haag. Z’n laatste rit was naar Den Haag. En dit weekend zijn er werkzaamheden tussen HS en CS in Den Haag dus zit ie ”opgesloten” op Binckhorst denk ik. Laten we hopen dat ie komende week nog wat rondjes maakt in de 1100. De andere resterende stammen zijn 2 en 3 weken geleden terzijde gegaan. De 16472 reed 2 weken geleden voor t laatst. Daarna was er schade ontstaan in de traxx loc van deze stam. De laatste planning is voor 5 oktober maar ik vrees dat de echte laatste keer ergens op een doordeweekse dag is. En 6 oktober gaat nieuwe wijzigingsblad in en dat is het helaas echt over. Maar wat hebben we jarenlang genoten van ICRm!
Ja ik zie net dat 18 september de laatste dag was van stam 16472. En sindsdien is de 16475 de enigste beschikbare stam. De stam 16233 die vandaag reed , reed al niet meer in de 1100 sinds 13 september. En de enigste stam 16475 kampt vaker met defecten helaas. Op 14 september zou die rijden maar heeft ie helemaal niet gereden door technische redenen.
ik bedoel zaterdag 13 september reed de 16475 niet door defect terwijl die wel klaarstond in Eindhoven om 9:14
Aan alles komt een eind. De NS Intercityrijtuigen waren heel nuttig voor NS. En ze konden zowel nationaal en internationaal worden ingezet. Vooral richting Brussel. Maar ook ooit naar Luxemburg en Düsseldorf/Köln.
En op nationale verbindingen eerst tussen Limburg – Noord Holland. Later ook tussen Zwolle – Roosendaal.
Maar de grootste nut van de ICR was dat het als “tijdelijk materieel” op de HSL diende. Al was de Traxx + ICR geen succes. Lag toch vooral aan de Traxx locomotieven.
De NS Intercityrijtuigen heeft zijn waarde voor NS bewezen. Maar het was saai. En niet meer van deze tijd qua interieur en exterieur.
Maar wie weet zien we deze rijtuigen toch nog terug in dienst voor defensie.
Wat moet defensie er mee?
Als je het nieuws hebt gelezen is het voor transport van gewonde militairen.
Het is net als de Amerikanen en Vietnam. Op een of andere manier weten ze net te doen alsof ze gewonnen hebben en alsof het een leuke tijd was. Het was een ramp.
NB 14 jaar is bij een trein praktisch de tijd tot de eerste renovatie.
Wel mee eens, op de HSL was het altijd ellende samen met de Traxx. Op Zwolle-Roosendaal waren ze onhandig om de lengte niet kon worden aangepast aan de drukte.
Aan de redactie: Zijn de foto’s niet van Maurits Wever i.p.v Maurice?
De namen lijken op elkaar namelijk.
Lijkt mij Maurits Wever.
Het einde van getrokken/geduwde rijtuigen voor NS. Op zich jammer. Al waren deze NS rijtuigen op een gegeven moment gedateerd. En het lelijke motief aan de uiteinden in de coupes maakte het niet fraaier op.
Begrijpelijk dat NS kiest voor motorrijtuigen in plaats van getrokken/geduwde treinmaterieel. Daar zal DB op termijn mee komen.
Dat zal waarschijnlijk niet hetzelfde niveau hebben als Railjet hebben. De NS Intercityrijtuigen bleek veelzijdig te zijn. Maar het heeft zijn beste tijd gehad.
Welk lelijke motief? Dat was juist het leukste aan deze rijtuigen samen met de 1e klas coupés. De ICNG, die is pas saai. Steriel wit met een beetje gekleurde verlichting om het nog wat te laten lijken.
Jammer, echt jammer.
Het was de enige trein van de NS die niet zo wiebelig was. Goede vering, die we bij de dubbeldekkers, maar helaas en vreemd genoeg ook de Wesp moeten missen.
Er wordt heel wat geschommeld over de Nederlandse spoorlijnen.
Dit jaar ook einde IC Berlijn. De ICE International neemt het in november over heb ik begrepen is daarover misschien meer bekend?
Vanaf 24 september rijden de eerste ICE 3Neo treinen al ter vervanging van de IC rijtuigen in IC 142/143. Tot november volgt dan de rest van de getrokken treinen en is het (zo goed als) gedaan met getrokken dagtreinen in Nederland na ruim 175 jaar.
Rijdt de EC België niet met getrokken Belgische treinen?
Ja.
Dat zijn de I11-rijtuigen die voorheen reden op Eupen – Oostende, maar voor de reizigersstromen tussen Leuven en Gent te weinig capaciteit hadden.
Nu nog de dure treinkaartjes aanpassen, straks wordt een treinkaartje nog even duur als een vliegticket .
Wat kost een vliegticket van Rotterdam naar Antwerpen?
Grofweg 90 euro naar brussel. Echt belachelijk dat er vanaf schiphol dagelijks 5 vluchten naar brussel zaventem gaan.
Zelfde voor alle dagelijkse vluchten naar dusseldorf.
En eigenlijk ook die naar hannover, hamburg, berlijn, neurenberg…
Dan moet de reiziger eerst van Rotterdam naar Schiphol en vervolgens van Brussel naar Antwerpen Terwijl er twee keer per uur een rechtsteekse trein gaat van Rotterdam naar Antwerpen.
Ja, die vluchten zijn dan ook vooral feeders op intercontinentale vluchten.
Dat kan ook per trein.
Dat is niet echt handig. Als Amsterdammer eerst een taxi naar t treinstation, daar zeulen met bagage. Dan door naar Brussel vliegveld(etc). Daar zeulen met bagage. Nope, dan maar direct de taxi naar Schiphol en slechts één keer zeulen met bagage. Het is maar een voorbeeld.
Schiphol heeft veel meer vluchten dan Brussel en vooral intercontinentale vluchten Schiphol is veel en veel meer een hub dan Brussel. Het gaat dus vooral om Belgen en reizigers naar België die naar Schiphol vliegen voor een aansluitende intercontinentale vlucht. KLM stimuleert dat met vluchten vanaf Brussel met een overstap in Amsterdam die goedkoper zijn dan vluchten vanaf Schiphol. Er gaan nu zoveel snelle trein vanuit Brussel naar Schiphol, dat de trein nu echt een goed alternatief is voor dit traject.
Het zijn vooral feeders op internationale vluchten. Je hebt veel bescherming als je een overstap van vlucht op vlucht mist, maar 0 bescherming als je een overstap van vlucht naar trein mist of omgekeerd.
Treinkaartjes zijn niet duur in verhouding tot allerlei hedendaagse prijzen.
Nee spotgoedkoop
Ze zijn minder gestegen dan inflatie of het gemiddelde nederlandse inkomen….
Dat zijn uw woorden.
Als het per kilometer net zo duur wordt als het vliegtuig wordt het een stuk goedkoper dan nu.
Aanbieden als leuk nostaligsch tripje voor verenigingen? Catering en animatie aan boord en je hebt een gezellig dagje uit. Je kunt tal van varianten bedenken, zoals de ronde: Maastricht, Luik, Gouvy, Luxemburg-stad, Aarlen, Namen, Maastricht. .
En daar valt geld mee te verdienen?
Er zijn vaker van dat soort incidentele ritjes met nostalgische treinen. Die kunnen ook met de ICR. Voor de afscheidsrit was ruime belangstelling.
Inderdaad zou zo’n rit toeristisch ook kunnen, gewoon wekelijks op zaterdag met een beetje leuke trein met grote ramen, wellicht met een ICng. De BE versie is er alleen in 8 wagons?
Schijnbaar is er er capaciteit op het spoor, dus het moet passen.
De Fyra op het miljoenenlijntje en dan allemaal zingen: fyralala, fydarala, fydaralalala!
U draagt het idee aan en weet niets beters te bedenken. Boomers zouden zo’n rit door Belgie zeker leuk vinden. Leuk met een moderne trein met grote ramen of juist met een oud ding ding als de traxx met wagons. Vanzelfsprekend moet er wel een restauratie mee. Gereserveerde plaatsen en beslist geen fietsen mee.
Einde van NS Intercityrijtuigen. Waarmee weer een oude treinmaterieel verdwijnt. In de periode april 2023 – oktober 2025 is de ICR gefaseerd vervangen. Daar was bepaald geen 109 ICNG treinstellen (60 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG) voor nodig. Hoeveel ICNG zijn er inmiddels?
De afvoer van ICM-M is ook al in gang gezet. Zij het nog heel geleidelijk. Tot 2030 en daarna zal de ICM-M en DDZ gefaseerd van het spoornet verdwijnen. De prioriteit ligt bij afvoer van ICM-M.
Eerst moeten ze langere samenstellingen met ICNG hebben op de series 1800, 1100 en 2400. Want vijfdelige ICNG in spitsuren is onacceptabel.
Daarna zal gefaseerd uitbreiding richting Enschede, Groningen, Leeuwarden komen met ICNG. Zal me niet verbazen dat in de dienstregeling 2026/2027 al een ICNG rijdt in plaats van ICM tussen Groningen/Leeuwarden – Schiphol.
Uit betrouwbare bronnen heb ik begrepen dat de DDZ pas uit de roulatie gaat zodra de DDNG in dienst zal treden, tegen die tijd dat de DDZ eruit gaat zullen ook de eerste VIRM’s gaan verdwijnen.
Tegen die tijd is het oudste VIRM ook bijna 40 jaar oud.
Dan krijgen ook die een passend afscheid.
Wat ik me steeds afvraag: waarom koopt NS ICNG en geen dubbeldekkers voor Breda-Groningen via Schiphol. We klagen steeds over capaciteitsgebrek op de corridor schiphol, dit zou toch zo 30% meer stoelen opleveren! Zelfde voor Rotterdam/Den Haag – Utrecht – Amersfoort. Wie bedenkt het om daar enkeldeks treinen in te zetten?
Er werd gecommuniceerd dat de aslast van een snelle dubbeldeksintercity geschikt voor 200 km p/u te zwaar zou zijn voor het rijden op de HSL.
Dat klopt niet. Want reken maar dat de Franse Avelia Horizon wel op de HSL Zuid kan rijden. De maximale aslast op HSL Zuid mag 17,5 ton zijn. De NS Coradia Stream/ICNG heeft een aslast van 17 ton.
De werkelijke reden dat er geen dubbeldeksintercity op de HSL in combinatie met delen van hoofdrailnet rijdt is de aanschafwaarde voor NS. Snelle enkeldekstreinen geschikt voor 200 km p/u zijn goedkoper dan snelle dubbeldeksintercity.
Zou het niet te maken hebben met de zwakke infrastructuur van de HSL wat al járen bekend is? En dat als dit in 2033 ofzo opgelost is, dat de as-last hoger zou kunnen liggen?
Rijkswaterstaat heeft samen met één bouwconsortium fouten aan de viaducten gemaakt tussen Hoofddorp – Groene Hart tunnel.
Maar dat betekent niet dat de HSL een zwakke infrastructuur heeft. Verre van dat!
Op de HSL site van Peter Honig is met talrijke foto’s te zien dat eerst heipalen geheid werd. Daarna betonnen platen op de onderheide grond gelegd. En de spoorstaven in beton gegoten. Dat is de zogenaamde Rheda spoor.
De aslast op HSL blijft 17,5 ton. De Traxx locomotieven veroorzaakte volgens Infraspeed hele lichte schade aan de bovenste deel van de spoorstaven. De overheid vergoedde uiteindelijk de schade aan Infraspeed.
Als de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofdorp wordt verlengd, dan kan de Metro veel Sprinters vervangen. Je zou ook kunnen denken aan een Metro-tak van Schiphol naar Weesp. Dan kunnen er meer ICNG’s via de Schiphol-corridor rijden. Zo krijg je ook meer capaciteit.
Dat is één van de belangrijkste redenen om de Noord – Zuidmetrolijn door te trekken naar Schiphol/Hoofddorp.
Want dan slibt bovengronds niet dicht. Zelfs straks met ERTMS. En als de Sprinters door de metro vervangen kunnen worden zullen de Intercity meer ruimte hebben. En dat werkt door tot andere bestemmingen. Want de ICNG/NS Coradia Stream zal op de HSL – Noord Nederland/Oost Nederland/Flevoland gaan rijden.
Ik ben zeker een groot voorstander van het doortrekken van de metro naar Schiphol. Ik vraag me alleen twee dingen af:
1. Hoe krijg je de (aankomende) reizigers die naar Amsterdam moeten zover dat ze de metro nemen en niet de trein?
2. Wat wordt het tarief. In het buitenland kom je toch vaak behoorlijk forse tarieven tegen. Laatst reed ik met de Rhône-Express van vliegveld Lyon-StExupéry naar de stad en daar vroeg men €17,20 voor. Voor een half-uurtje trammen! Ik had weinig keus want de treinverbindingen vanaf het vliegveld stellen niet al teveel voor (zeker niet voor Interrail reizigers). Ik mag toch hopen dat het Schiphol metro tarief wat behapbaar blijft.
Oeps, wel een beetje off-topic gegaan…
Sowieso is het probleem dat er nog steeds geen integratie is van BTM-tarieven en treintarieven.
Mensen gaan wel de metro nemen als ze elders langs de metrolijn moeten zijn. Van Rokin naar Schiphol is toch fijn dat je non-stop kunt. Ook de frequentie gaat wel helpen.
Als men slim is, dan worden de Metro-tarieven goedkoper dan de treinkaartjes. De Metro is ook belangrijk voor alle werkenden op en rond Schiphol.
Ik zie die NZ verlenging naar Schiphol voorlopig niet komen. Den Haag komt steeds meer geld te kort.
Niet alleen de overheid betaalt de doortrekkking van Noord – Zuidmetrolijn. Ook KLM. Al is niet bekend hoeveel. Maar het feit dat KLM het mede financiert is belangrijk.
En een grote groep andere partijen zijn ook voor de doortrekkking van de Noord – Zuidmetrolijn:
https://www.schiphol.nl/nl/blog/noord-zuidlijn-naar-schiphol-een-goede-zaak/
die bedrijfsbijdragen zijn altijd fata morgana’s gebleken. Denk aan A4 enz.
We zouden het beter vermijden.
Ik verbaas me er ook over dat ‘iedereen’ er nu schijnbaar weer van uitgaat dat de NZ-lijn naar Schiphol wordt verlengd:omdat er wat geld gereserveerd schijnt te zijn? Voor zo’n project heb je meer dan het tienvoudige nodig! Dat gaat Den Haag er nooit aan uitgeven!
Niet laten belemmeren door dooddoeners. Het gedachtegoed van Leonardo da Vinci en Jules Verne.
Den Haag moet wel, want anders loopt het verkeersinfarct volkomen vast en dat kost veel meer geld.
Er zijn vele miljarden gestoken in auto-infrastructuur, maar deze schijnoplossingen trekken zoveel extra verkeer aan dat ze uitmonden in nieuwe files.
Verlengde NZ-Lijn gaat niets betekenen voor deze corridor, de vrijgekomen capaciteit zal gebruikt worden richting Utrecht en Zaandam. Weesp – Amsterdam Zuid heeft ook helemaal geen capaciteit om extra treinen te laten rijden (bovenop de uitbreiding die reeds gepland is na uitrol ERTMS). Dan moet je niet alleen de NZ-Lijn verlengen maar een parallelle metrolijn aanleggen tussen Almere en Weesp zodat je enkele tussengelegen stations kunt sluiten om meer ruimte te creëren voor intercity’s. Dat is voor de reizigers echter geen verbetering want zo’n metro zal er waarschijnlijk flink langer over gaan doen.
Er zijn nu slechts twee sporen tussen Weesp en Alemere. Daar moet al het regionale spoorverkeer over tussen Amsterdam/Schiphol en Almere, maar ook het langeafstandstreinverkeer. Dat is verre van voldoende.
Kijk een wat voor auto-infranstructuur daar is aangelegd en wat er allemaal nog gebouwd wordt.
Ja, maar twee sporen erbij leggen in de schipholtunnel levert veel meer capaciteit op, en meer opties voor extra treinen.
Twee Metrosporen zijn ook twee sporen.
er is helemaal geen ruimte en voor minder dan twee miljard gaat dat niet meer lukken.
Ik mis deze trein op het traject Amsterdam – Maastricht. Lange afstanden waren altijd fijn met deze wagons. Nu is het één en al bagger.
NS heeft een enorme fout te maken door de sneltrein, de IC en de EC samen voegen tot één ding en door de IC-treinen van Leeuwarden tot Maastricht met dezelfde matige dubbeldekkers te rijden. Vrijwel geen voorzieningen aan boord en krappe, ongemakkelijke stoeltjes.
Echt een downgrade.
En ook het stap voor stap uitstromen van de ICM’en is een feit. Eerst de ICM III en daarna ook de ICM IV. ICM en ICR zijn dan ook van dezelfde generatie!
In de loop van dienstregeling 2026/2027 zal de ICNG de ICM-M direct/indirect gaan vervangen tussen Schiphol – Groningen/Leeuwarden/Enschede.
Klopt . Ik had gelukkig in augustus 2 zaterdagen achter elkaar eerst ICR in 1100 en vanuit Den Haag ICM. naar Utrecht en andere keer naar A’dam zuid. ICR is ook afgeleid van ICM middenbak. Alleen andere draaistellen. In die tijd precies t zelfde interieur oa de befaamde prachtige Oranje banken. Alleen net ander kleur bruin schuifdeuren ingang coupe
Ik had een kaartje voor deze rit maar was belemmerd en kon niet mee. Zonde dat het nu over is voor deze heerlijke rijtuigen – de nieuwe ICNG is misschien sneller maar niet comfortabeler of ruimer. Hopelijk vinden de ICR’s goed gebruik in het buitenland en kunnen ze daar nog vele jaren mee.
bedankt voor de interessante foto’s🙄😇 https://www.railforums.co.uk/attachments/fb_img_1759017776820-jpg.189184/
Rijden een stuk beter dan die nieuwe intercyties, wat veredelde sprinters zijn.
Alstom heeft nu al een geweldige succes met de Coradia Stream. Het zal in vele landen in Europa te zien zijn.
Kortom zo’n slecht product is het niet. Ook de NS Coradia Stream niet. De eerste NS trein die echt op de HSL Zuid & Noordtak HSL 4 kan rijden.
Wel een bezwaar is dat bij de bak overgangen het geluidsniveau te hoog is.
NS Coradia Stream is meer te vergelijken met de Arlanda Express van SJ. En DSB heeft op basis van NS de Coradia Stream straks de IC 5 (200 km p/u). Dat is een enorme order.
Zo slecht is de NS Coradia Stream niet.
Die geplande ritten gaan volgens mij helemaal niet meer door. Van de 16475 blijkt dat 1 traxx locomotief terug moest naar de lease maatschappij. En de andere stammen inclusief die van de rit van zaterdag staan aan de kant. Voor 3 oktober stonden er eerst zogenaamd nog wat gepland maar is nu allemaal de wesp. Ik teer in ieder geval op alle prive afscheidsritten die ik afgelopen maanden gemaakt heb i de 1100.
Hoera vandaag en morgen rijdt de 16475 nog z’n allerlaatste ritten! Op treinposities kan je globaal zien wanneer die rijdt.Vanaf zondag is t over.
Hopelijk klopt het. Afgelopen dagen zou hij dinsdag en woensdag rijden, op de dag zelf was het plots gewijzigd. Gisteravond zag ik dat hij gister blijkbaar wel gereden heeft. Op dit moment zijn de eerste drie ritten van Den Haag Centraal naar Eindhoven vandaag al opgeheven die in de app vermeld stonden als ICNG, waarvan 1 als een ICD vermeld stond. Ik wacht met smart af, de 16475 zou 9.49 vanaf DH weer vertrekken volgens NS app, maar of het klopt…