Alle treinstations krijgen (in 2021) AED’s
20 okt 2020 6:30
ProRail en NS plaatsen volgend jaar in samenwerking met de Hartstichting 450 AED’s bij 350 treinstations. Bij een hartstilstand is de kans op overleven het grootst als een reanimatie binnen de eerste zes minuten start met de inzet van een AED. Door het aanbod van AED’s uit te breiden naar alle stations willen ProRail en NS een bijdrage leveren aan een landelijk dekkend AED-netwerk.
Incident Weesp
Dat AED’s op stations belangrijk kunnen zijn, bleek vorig jaar, toen iemand op het station van Weesp onwel werd. Een toegesnelde reiziger, Arnoud Vermeer, voelde geen pols en herkende de kenmerken van een hartstilstand. “Ik vroeg omstanders een AED te zoeken maar die bleek niet aanwezig te zijn op het station’’, vertelt Vermeer later aan het Algemeen Dagblad. Dankzij de app ‘vind een AED in de buurt’ wist Vermeer tegenover het station een bedrijf op te sporen wat wel een AED had. Maar dat bedrijf bleek in het weekend gesloten. De man in Weesp heeft het incident niet overleefd.
Beste @NS_online. Ik heb vanmorgen iemand moeten reanimeren op station Weesp. Tot mijn grote verbazing is er op het station of in de trein geen AED aanwezig. Zouden jullie kunnen zorgen dat er een AED in iedere trein, bij de machinist, aanwezig is? Bedankt.
— Arnoud Vermeer (@funzoneq) January 13, 2019
Vermeer plaatste vervolgens een oproep aan NS, en vroeg het spoorbedrijf om elk station een AED te regelen. Het spoorbedrijf stelde toen al het liefst overal AED’s ophangen. “Het dilemma is alleen dat ze ook beschikbaar moeten zijn en moeten werken als we aangeven dat ze ergens staan en dat is riskant. AED’s zijn kostbaar (1.500 euro) en daarmee zeer gevoelig voor diefstal en vandalisme. Desondanks onderzoeken we samen met ProRail of en zo ja, hoe we meer AED’s op een veilige manier beschikbaar kunnen stellen op stations en mogelijk ook in onze treinen’’, aldus NS vorig jaar.
24/7 beschikbaar
Nu is er dus goed nieuws. Op alle stations zal er straks 24/7 een AED beschikbaar zijn. Op de vijftig grotere stations is nu al minimaal één AED aanwezig. Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Een burgerhulpverlener kan regelmatig sneller ter plaatse zijn dan de ambulance. Deze toegankelijke AED’s maken de stations én de omgeving hartveiliger.”
De AED’s krijgen een plek bij het station. Dit zorgt dat in een straal van vijfhonderd meter rondom het station een AED voor handen is. Bij stations met toegangspoortjes, is er minimaal één AED direct toegankelijk. Ans Rietstra, COO van ProRail: “Elk mensenleven telt. Dan mogen AED’s bij veelgebruikte ontmoetingsplaatsen zoals stations niet ontbreken.” Anneke de Vries, lid van de Raad van Bestuur van NS: “Ik ben zelf een naaste verloren aan een hartstilstand. Een AED kan levensreddend zijn en daarom vind ik het ontzettend belangrijk dat er zo snel mogelijk AED’s komen bij alle stations. Zowel voor reizigers op het station als in de omgeving van het station.”
HartslagNu
Snelle reanimatie en inzet van een AED is van groot belang voor de overlevingskans. Daarom is er het landelijk reanimatie oproepsysteem HartslagNu. Belt iemand 112 met het vermoeden van een hartstilstand, dan roept het systeem automatisch burgerhulpverleners op in de buurt van het slachtoffer. Deze burgerhulpverleners krijgen de opdracht om te reanimeren en de dichtstbijzijnde AED op te halen die is aangemeld bij het systeem. Zo krijgt het slachtoffer snel de juiste hulp terwijl de ambulance onderweg is. Per jaar roept HartslagNu zo’n 10.000 keer burgerhulpverleners op voor een reanimatie en worden AED’s ingezet die zijn aangemeld bij HartslagNu.
Planning
ProRail en NS zijn vandaag het aanbestedingstraject gestart voor de levering van de AED’s en zijn begonnen met het bepalen van de gewenste locaties op de stations. Naar verwachting start het plaatsen van de nieuwe AED’s begin 2021.
Oke, ten eerste: Heel mooi dat er nu AED’s komen op de NS treinstations. Hopelijk worden ze zowel hufterproof als ook moeilijk te stelen. Maar hoe makkelijk is deze AED dan te vinden op een treinstation? Komen er op een station borden met pijlen voor het snel vinden van een AED? Allemaal extra vragen die het bij mij als EHBO’er oproept.
Daarnaast lees ik dat er op 350 treinstations een AED word geplaatst. Hier ben ik deels positief over en deels negatief.
Positief, omdat NS en Prorail goed laten zien dat ze het welzijn van hun reiziger belangrijk vinden.
Ik ben er dus ook negatief over. Want de AED word geplaatst op “maar” 350 treinstations in Nederland. Terwijl er in Nederland 404 treinstations zijn. Dus voor de bühne lijkt het goed nieuws. Maar wat moet iemand die onwel is op 1 van de 54 treinstations zonder AED?
Kortom: @NS en @ProRail: plaats in 1 keer goed, gewoon op ALLE Nederlandse treinstations, en dat zijn er 404 en geen 350, een AED!
Als ik het goed lees, zijn er al op 50 grote stations AED’s dus is er op elk station een AED te vinden.
Ik ben het niet oneens met je reactie, ik ben alleen benieuwd hoe je op het getal 404 komt? Er zijn voor zover ik weet (en ik houdt het bij) op het moment 397 treinstations in Nederland, waarvan 1 niet bediend wordt (Heerlen de Kissel), plus nog eens 4 die alleen met evenementen open zijn (Amsterdam Arena, Rotterdam Stadion, Eindhoven Stadion en Heerenveen IJsstadion)
Aannemelijk gaat het om een verouderd getal, van voor het afstoten van de Hoekse lijn en voor het openen van Lansingerland-Zoetermeer. 404-8+1=397.
Goed idee, maar ik vrees voor sommige lieden, die dit soort apparatuur niet met rust kunnen laten totdat iemand dit echt nodig heeft.
De huidige zitten ook achter een code-slot waarvan NS-personeel de code weet. Of anders kan je die via een telefoonnummer direct opvragen. Ik durf te wedden dat de nieuwe dit ook zullen hebben.
De nieuwe Hoekse Lijn metrolijn B welke per 30 september 2019 open ging heeft deze ook op de stations. Winkelcentra, kantoren, fabrieksgebouwen zijn dit ook verplicht, voor het geval dat een medewerker last van zijn hart krijgt. Bij instellingen waar kwetsbare personen verblijven is dit gewoon een must, daar hangt bij deze personen letterlijk hun leven aan een dun draadje. AED’s zijn net zo belangrijk als blindengeleidestroken op perrons, brailleschriften bij liften en (rol)trappen en een gelijkvloerse instap tussen voertuig en perron. Gelukkig zijn de helft van de ooit toiletloze SLT- Sprinters van toiletten. Alleen bij sommige regionale stoptreinen ontbrken thans nog toiletten. Men ziet ze daar liever op de stations waar deze laatstgenoemde treinen stoppen. Belangrijk is wel dat er toezicht op vernieling of verwaarlozing door drank en drugsgebruik wordt gehandhaafd. Ook hoop ik eens dat er niet meer wordt gekliederd met stiften of verf aan binnen en buitenzijde van de treinen. Dat staat vies en slordig en het kost een hoop extra schoonmaakwerk. Treinen kosten miljoenen euro’s per stuk die minstens 30 jaar voor iedere reiziger graag een uitnodigende blik willen geven om er veilig, schoon en snel mee te kunnen reizen.
De huidige zit inderdaad achter een code slot. Als elke seconde telt moet dit veranderen. Bij een hartstilstand op een station zonder personeelmoet er directe compressie en werken met AED plaatsvinden. Er is geen tijd om dan een code te moeten achterhalen