Arriva niet blij met ‘lapwerk’ rond spoor in Groningen: ‘Reiziger de dupe’
23 jul 2024 17:12
Door tweewekelijkse inspecties op het spoor rond station Groningen wordt de dienstregeling voor Arriva-treinen aangepast. De vervoerder is niet blij met de vertraging en uitval die daaruit voortkomt.
Arriva zegt te balen dat de vernieuwing van de sporen rond station Groningen vertraging oploopt. Het spoor zou vorig jaar al worden vervangen, maar de werkzaamheden zijn meerdere keren uitgesteld. Om het spoor veilig te houden, voert ProRail extra inspecties uit. Dat heeft gevolgen voor de dienstregeling. “De reiziger is de dupe.”
Ontsporing
De vernieuwing is nodig omdat een Arriva-trein in 2021 ontspoorde in Groningen. Onderzoek wees uit dat het incident kon gebeuren door een combinatie van achterstallig onderhoud en te weinig toezicht op de staat van het spoor door ProRail. De spoorbeheerder beloofde dat het spoor vernieuwd zou worden tijdens werkzaamheden in 2023, maar een jaar verder ligt het oude spoor er nog steeds.
Om treinverkeer toch mogelijk te houden, houdt ProRail nu iedere twee weken inspecties. Dat onderzoek verhindert de reguliere dienstregeling, waardoor treinen vertraging oplopen of zelfs uitvallen. Arriva is daar bepaald niet blij mee en spreekt tegenover RTV Noord over lapwerk: “Dit zorgt voor een soms minder duidelijke en minder betrouwbare dienstregeling dan wij gewend zijn te rijden.”
Tussen 3 en 11 augustus rijden er vanwege werkzaamheden helemaal geen treinen tussen Groningen en Europapark. Daarbij worden de geteisterde sporen niet aangepakt. Dat gebeurt aldus ProRail pas in 2025: “De geplande inspecties hebben impact op de dienstregeling”, zegt een woordvoerder tegen RTV Noord. “Dat vinden we uiteraard vervelend voor de reiziger. We houden de impact bij en bij volgende inspecties verkleinen we die.”
Volgens mij was het de bedoeling dat het spoor uiterlijk in 2015 moest zijn vervangen. Vervolgens was het de bedoeling het te regelen gelijktijdig met de buitendienststellingen ten behoeve van de aanleg van het viaduct over de Paterswoldseweg en gelijktijdig met de vernieuwde aanleg van de opstelsporen richting de Peizerweg. Het werd echter over de verbouwing van het Hoofdstation heen gepland. Prorail zou daarom de frequentie van de inspectie verhogen. Dat deed het echter helemaal niet. Er werd helemaal niks geïnspecteerd. Ook niet nadat machinisten een knik in de rails veelvoudig hadden gemeld. Ze besloten zelf hun snelheid ter plaatse aan te passen. Bij de betreffende knik vond de ontsporing in 2021 plaats. Prorail gaf vervolgens aan dat de machinisten deels schuld hadden aan het incident, omdat ze de knik niet gemeld zouden hebben. Later heeft Prorail excuses aan hen aangeboden met als kulargument dat er bedoeld zou zijn dat er in de 24 uur voor het incident geen meldingen over de knik waren gemaakt. Daarop hebben de machinisten van Arriva besloten om dezelfde mankementen aan het spoor te blijven melden, iedere keer als ze een bepaald punt passeren. Daarop heeft Prorail hen verzocht of ze daarmee alsjeblieft willen stoppen. En nu de machinisten daarmee zijn gestopt, laat Prorail weten dat ze juist wel melding moeten maken, omdat zij de oren en ogen van het spoor zouden zijn.
Wat een gedraal. Is er te weinig budget of te weinig peper?
Duidelijk dat Prorail subiet onder MinVnW gebracht moet worden. Met achterlating van het personeel uit regio Groningen.
Te weinig budget en draagvlak.
Verder zie ik niet in of de situatie bij Pro verbetert als je het onderbrengt bij VnW. Ik denk dat Pro node heeft aan mensen die ‘uit het vak’ komen in plaats van een trits aan ambtenaren die ook gewoon de caroussel in gaan.
Uiteraard is het gewoon een keuze op basis van het budget. Gehoopt is dat het versleten spoor bruikbaar zou blijven met minimale kosten voor onderhoud, zodat het totale vervangen van alle sporen en wissels onder het budget van het venieuwen van het Hoofdstation zou vallen en dus niet uit de pot van Prorail hoeft te worden betaald.
En in Limburg richting Maastricht en Aken rijden meerdere treinen niet op het laatste moment elke dag…
Dan moet je weer uitstappen en wachten op de volgende trein als je geluk hebt
Het is erg simpel. Als het OV door welke situatie niet betrouwbaar is lopen de reizigers weg en kiezen ze voor de auto. Als een vervoerder door geklooi van Prorail hun diensten niet goed kan draaien gaat Arriva dit direct merken in hun reizigersinkomsten en dat de verdere dienstregeling ook in de knoei komt of dat reizigers die net te laat aankomen op groningen weer 30 minuten moeten wachten op de vervolg aansluiting.
Terwijl Arriva zelf de sleutel in handen heeft om beterschap te realiseren: meebetalen aan herstel of zelf een aannemer inhuren voor eigen rekening en risico. Ik denk dat ProRail ook stiekem op Arriva wacht 🤷
Ja die is lekker. ProRail faalt en dan mag je het zelf gaan betalen. Gelukkig werkt de wereld niet zo.
De spoorsector faalt, niet ProRail. Je zou toch potverdekke verwachten dat het OV ‘een zaak van de sector’ is. Wat mij betreft heeft ook de vervoerder een verantwoordelijkheid en moet het niet op haar handen gaan zitten wachten. Daarvoor ben je immers ondernemer.
Werkelijk een bespottelijk idee.
Want? Wie rijdt er nou over het spoor? ProRail of Arriva?
Sporen slijten doordat er gebruik van gemaakt wordt. Niet meer dan logisch dat de gebruiker dus meebetaalt.
Je mening uiten op grond van de foutieve aanname dat de gebruiker niet meebetaalt is bespottelijk. Vervoerders voeren hun dienstregeling uit volgens een concessie. Die behelst niet het onderhouden van het spoor. Daar is dus geen geld voor ingecalculeerd en dat geld is er dus ook niet.
De gebruiker huurt rijpaden van Prorail en betaalt dus al mee aan het onderhoud.
Die betalen toch al een gebruikersvergoeding…..
Prorail is verantwoordelijk voor het onderhoud van het spoor en verhuurt rijpaden aan vervoerders, zoals Arriva, Keolis, NS en anderen. Het is niet de bedoeling dat vervoerders eigenhandig aan het spoor gaan kloten en dit is waarschijnlijk ook in een contract vastgelegd. Dus ook in dit geval is Prorail verantwoordelijk om dit te fiksen. Ook in de concessiewet voor het railvervoer is een duidelijke scheiding gemaakt tussen vervoerders (NS,Arriva, Keolis..) en onderhoud/aanleg van spoorbanen (prorail).
Arriva betaalt al infraheffing aan ProRail voor het onderhoud van het spoor. Dus wat is dit voor een absurde opmerking.
Wat zijn het bij Prorail toch een prutsers.
Het stukje spoor tussen Boxmeer en Cuijk waar Arriva op rijdt mag ook eens aangepakt worden, wat een wiebelrit is dat geworden zeg.
Het is wel heel gemakkelijk om als Arriva naar ProRail te wijzen.
Het staat Arriva natuurlijk vrij om als concessiehouder zelf de beurs te trekken en het geteisterde spoor voor eigen rekening en risico te laten herstellen. Ik vind dat Arriva zich er met een Jantje van Leiden afmaakt wat dat betreft; ook vervoerders hebben m.i. een verantwoordelijkheid als het gaat om het spoor waarop het rijdt.
Een goede zou wat mij betreft zijn dat vervoerders vanaf nu ook zichtbaar gaan meebetalen aan het onderhoud van het spoor. Dat kan je niet alleen op ProRail en dus de gemeenschap afwentelen.
De reële kosten voor het gebruik (onderhoud) van het spoor worden door Prorail al doorbelast aan de vervoerders middels de gerbuiksvergoeding. De verhoging van de vergoeding voor 2024 bedroeg 10,5%. Die informatie is simpel opvraagbaar. Zou je kunnen verduidelijken waarom je stelt dat er niet zichtbaar wordt meebetaald? Ik denk dat Prorail het absoluut niet zal accepteren als concessienemers zelfstandig aan hun spoor gaan sleutelen. Juist voor de kwaliteit en continuïteit van het spoor is het beter als je onderhoud van het spoor niet bij de concessienemers legt. Als een vervoerder het zelf moet doen, weet je zeker dat er geen cent meer in onderhoud wordt gestoken in de jaren richting het aflopen van een concessie.
“Wij” als automobilist betalen ook niet extra als er een reparatie gedaan moet worden aan de weg in je straat, je betaald immers wegenbelasting.
Spoorvervoerders betalen ook deze belasting, al heet het hier gebruiksvergoeding
Klopt automobilisten betalen wegenbelasting en vervoerders huren rijpaden bij Prorail.
En daarbij, automobilisten hoeven niet mee te betalen voor de schade aan longklachten van mensen die rondom grote wegen wonen, dus wat dat betreft betalen die niet eens de reële kosten van hun netwerkgebruik.
Ik als ov gebruiker betaal ook niet de reële kosten. Als ik de daadwerkelijke kosten zou moeten betalen voor een treinkaartje dan zal de prijs flink omhoog gaan.
Hetzelfde geldt in een veel sterkere mate voor het gebruik van een auto.
wegenbelasting is gewoon een belastingheffing, het gaat naar de algemene middelen, net als de drankaccijns, die wordt immers ook niet gebruikt om café’s te bouwen? 🙄
Motorrijtuigenbelasting gaat niet naar de algemene middelen, maar wordt geheven door de provincies. Eigenlijk alles wat de provincie doet, wordt eruit gefinancierd.
Mis. Je bedoelt de opcenten, die gaan naar de provincies. Die kunnen verschillen per provincie. & gaan ook in hun algemene middelen.
U bedoelt waarschijnlijk motorijtuigenbelasting. De inrichting van mijn straat en de parkeerplaatsen wordt niet bekostigd uit de motorijtuigenbelasting. Niet iedere bezitter van een auto betaalt motorrijtuigenbelasting. “Voor een personenauto die volledig en uitsluitend op elektriciteit of waterstof rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting,” aldus de Belastingdienst.
Betaalt een spoorvervoer ook geen gebruikersvergoeding voor een trein die volledig op elektriciteit of waterstof rijdt. Kortom appels met kokosnoten met elkaar vergelijken
Het staat Arriva helemaal niet vrij om aan het spoor te knutselen, want het is niet hun spoor.
Ik was gedurende 4 dagen in Groningen. Prachtige stad. Veel bezocht.
We gingen er heen met de trein vanuit Oostende via Breda Zwolle en terug via Almere, Adam en Rdam.
Wat me opviel was dat de trein wiebelt op het spoor. Zou het spoor dan ongelijkmatig worden aangelegd. Eenmaal in België was het gedaan met het heen- en weer schudden…. Toch echt onaangenaam reizen op Nederlandse net…..
Goed om te horen dat u een leuke tijd had. Ondanks het gemopper heeft NL toch één van de beste spoorwegenstelsels van de wereld. Dan moet het in BE helemaal super zijn.
Ter aanvulling, Op de weg is het juist andersom. Ga je naar Vlaanderen dan moet je direct voor je steekassen vrezen en ligt de lading gelijk in de war. In Wallonie is het helemaal oppassen of je zit met carterpan zo op de keien.
Niet alleen Arriva, NS schrapt ook wekelijks 1-2 treinen tussen Groningen en Groningen Europapark omdat de inspecties moeten plaatsvinden.
Betreurenswaardig dat ProRail zo met het spoor rond Groningen (en zal vast niet de enige zijn) omgaat. Laten we hopen dat alle problemen voorbij zijn als Bouwput CS eindelijk af is. Zal je zien dat ze daarna weer moeten ombouwen omdat de Lelylijn eraan komt 🙂
U moet toch hopen dat het station eerder gereed is dan wanneer de Lelylijn tot Groningen zou zijn aangelegd. Waarschijnlijk is dat nooit en zou die wel komen dan is het niet eerder dan 2040.