Back-up-netwerk GSM-Rail moet impact storingen verkleinen
17 jul 2014 16:02
Grote storingen, zoals op 6 en 7 mei dit jaar door het uitvallen van GSM-R, moeten gedurende de nieuwe concessieperiode (2015 – 2025) minder vaak voor gaan komen. Als het GSM-R-netwerk uitvalt moet ProRail vanaf eind 2015 binnen vier uur weten over te schakelen op een back-upnetwerk. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld.
Op 6 mei viel het GSM-R-netwerk op de verkeersleidingspost Alkmaar uit. Seinen en wissels functioneerden, maar treindienstleiders konden niet communiceren met machinisten. Alhoewel GSM-R geen veiligheidskritisch systeem is, werd het treinverkeer toch stilgelegd. Staatssecretaris Mansveld schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat dit gebeurde vanwege een overwegstoring in het gebied.
Een dag later, op 7 mei werd het treinverkeer rond Den Haag platgelegd vanwege een GSM-R-storing. "In Den Haag was de ernst en de omvang van de storing niet duidelijk, waardoor de verkeersleiding besloot dat het treinverkeer stilgelegd moest worden" aldus Mansveld.
De back-up om over te schakelen naar een andere verbinding heeft bij de storing in Alkmaar niet adequaat gefunctioneerd. Oorzaak daarvan was een fout bij een eerder uitgevoerde software-upgrade in de telefooncentrale. Bij de storing in Den Haag heeft de back-up verbinding wel enige tijd gefunctioneerd, maar is vervolgens ook uitgevallen.
Als terugvaloptie hiervoor waren op de verkeersleidingsposten mobiele GSM-R-telefoons beschikbaar. Gebleken is dat het niet mogelijk was om deze mobiele telefoons in de betreffende situatie effectief in te zetten door de verkeersleiding. Mansveld: "Dit is niet acceptabel. Inmiddels heeft ProRail op landelijke schaal organisatorische en procedurele verbetermaatregelen doorgevoerd en opleidingstrajecten in gang gezet om de beschikbare back-upvoorzieningen beter te benutten."
Mansveld ging in op de GSM-R-problematiek, omdat de ChristenUnie kamervragen had gesteld na berichtgeving van Treinreiziger.nl over de storingen van 6 en 7 mei.