fbpx

Belgen vragen massaal gratis treinkaart aan

Belgen hebben zich massaal aangemeld voor een actie van de Belgische Spoorwegen voor gratis reizen. Al bijna een half miljoen personen hebben binnen 24 uur sinds de aanbieding werd geopend een twaalfrittenkaart aangevraagd die in een periode van zes maanden gebruikt kan worden.

Initiatief Belgische regering

De actie om alle inwoners boven de twaalf jaar gratis treinritten aan te bieden is een initiatief van de Belgische regering, bedoeld om de door het coronavirus zwaar getroffen toeristische sector een duwtje in de rug te geven.

Toen de actie werd aangekondigd, bleek de overheid geen overleg te hebben gehad met de Belgische spoorwegen (NMBS). Die waren daardoor onaangenaam verrast. Nadien kwam het overleg alsnog op gang en werd besloten dat de kaart alleen beschikbaar zou komen voor reizigers die de kaart actief zouden aanvragen.

Het begin van de campagne was aanvankelijk voor juni gepland maar de lancering werd twee keer uitgesteld uit vrees voor overbevolkte treinen in de zomervakantie.

Voorwaarden gratis reizen

Geïnteresseerden kunnen de treinkaart online aanvragen op hello-belgium.be. Dat kan tot en met woensdag 30 september 2020 en gebeurt aan de hand van het Belgische rijksregisternummer. De treinkaart is enkel beschikbaar in papieren formaat en wordt uitsluitend met de post verstuurd naar het adres vermeld in het rijksregister. Wie zijn of haar treinkaart heeft aangevraagd, krijgt die binnen de 8 à 10 dagen in de bus.

De treinkaart staat op naam en is zes maanden geldig. Ze kan worden gebruikt vanaf maandag 5 oktober 2020 en tot woensdag 31 maart 2021. Met de ‘Hello Belgium Railpass’ kunnen per maand twee trajecten worden afgelegd. Reizen kan tijdens werkdagen vanaf 9 uur. In het weekend zijn er geen tijdsrestricties.

© ANP / Treinreiziger.nl

26 gedachten over “Belgen vragen massaal gratis treinkaart aan”

  1. Simon schreef:

    Grappig dat de NMBS van niets wist.
    Of zou de regering met de SNCB hebben gecommuniceerd?

    1. Baardstaart schreef:

      NMBS = SNCB = NGBE

      NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
      SNCB (Société nationale des chemins de fer belges)
      en voor de Duitstalige Belgen hebben we ook nog NGBE (Nationale Gesellschaft der Belgischen Eisenbahnen)

      Dus precies dezelfde organisatie, maar dan de naam vertaald in de 3 Belgische talen. Vlaams, Waals en Duits.

      Dus ze zijn net zo precies hetzelfde als Luik, Liege en Luettich .

      1. Bert sitters schreef:

        Niet in Lidje, de Waalse naam voor Luik?

  2. Johan schreef:

    Acht tot tien dagen levertijd voor een treinkaartje anno 2020… Met een beetje geluk hebben de Belgen nog eerder een regering dan dat treinkaartje.

    1. Anoniem schreef:

      Het kaartje is toch pas vanaf 5 oktober geldig. Er moeten er inmiddels al meer dan een half miljoen geprint en in een envelop gestoken worden. Doe jij dat in twee dagen?

      1. Johan schreef:

        Nee, ik zou in 2020 niet de Ardennen omhakken om een half miljoen kaartjes te printen, die vervolgens in enveloppen steken en per snail mail versturen.

        1. Anoniem schreef:

          Tja, dan hadden ze iedereen 12 codes voor een gratis kaartje per mail moeten sturen. De NMBS heeft zo’n systeem wel, wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Discovery Tickets (50% korting in samenwerking met bepaalde organisaties, zoals de Museumpass).

          Maar die keuze is niet gemaakt, het zijn “gewone” RailPassen maar dan met 12 ipv 10 lijnen. Die hadden ook uit de automaat gehaald kunnen worden met de e-ID kaart, daar staat namelijk het Rijksregisternummer op dat vervolgens in een centrale database ongeldig gemaakt kan worden, maar ook die keuze is niet gemaakt; waarom weet ik niet, wellicht te lastig software aan te passen.

        2. Anoniem schreef:

          Ik vraag me wel af hoe je de autorisatie van mailadressen online zou doen. De kans bestaat dat een grapjas Rijksregisternummers van andere mensen invult en zelf de codes voor kaartjes gebruikt. Je kunt op de kaartjes die met die codes worden aangemaakt niet zomaar de naam van het betreffende Rijksregisternummer invullen, want dan zit je met privacyissues die vergelijkbaar zijn met het Nederlandse gezeik over BSN-nummers voor bedrijven. Bovendien kan de rechtmatige eigenaar van dat nummer dan geen kaartjes meer aanvragen en moet je daar weer een backoffice voor opzetten, en dat voor een éénmalige operatie (laten we het hopen).

  3. Baardstaart schreef:

    Handig zo een winteraanbod.

    Wetende dat Covid19 zich metname in de tweede helft van de winter manifesteert. Als je een superspreader wilt hebben moet je vooral heel de bevolking uitnodigen om in de winter gratis in de trein te gaan.

    Aan de andere kant worden maar een zeer beperkt deel van de bevolking ernstig ziek van Covid19. Net als bij de griep. Daarbij zullen de de ernstige IC opnames de komende golf niet meer tegen komen ivm nieuwe behandelwijzen van zeer ernstige vormen van Covid19 . Het gaat om een medicijnencocktail met bloedverdunner en anti-trombose middel.

    1. SRB schreef:

      En wat heeft dat precies te maken met de trein in België?

  4. Bert schreef:

    Ik weet niet of dit ermee samenhangt, maar als 26-jarige kan ik geen Go Pass 10/Go Pass Roosendaal meer aanvragen. (Dat was een tienrittenkaart voor zo’n €75-78.) Er is enkel nog een Go Pass Youth…

    1. Ariën schreef:

      Voor zover ik weet kon je deze nooit op Roosendaal kopen. Dit is ook geen beginstation waar de kaart geldig is. Dus ga naar Essen (B).

      1. Bert schreef:

        Leuk Ariën, maar ik heb een paar jaar terug nog dat ticket gekocht op Roosendaal en ben ermee naar Brugge gegaan. Als je de Go Pass 10 niet meer online kunt verkrijgen, denk ik dat Essen ook geen succes meer gaat zijn…

        1. Rian van der Borgt schreef:

          De Go Pass 10 (nu: Youth Multi) is nog nooit online te koop geweest. De Go Pass 1 (nu: Youth Ticket) wel. Van en naar Roosendaal was en is er alleen een Go Pass 1 (nu: Youth Ticket) en die is nog steeds online te koop en natuurlijk ook bij de automaat in Roosendaal.
          Vanaf 26 jaar kun je echter geen Go Pass meer gebruiken en is er alleen nog de Rail Pass (nu: Standard Multi) maar daarvan is er helaas geen variant naar Roosendaal. Je hebt dan een extra kaartje van/naar Essen nodig.

        2. Bert schreef:

          Oh Standard Multi, mijn dank: daar was ik naar op zoek!

        3. Ariën schreef:

          De kaartautomaat in Roosendaal kende het ticket niet. In Essen kon ik deze wel uit de automaat halen.

  5. Frans Eekhout schreef:

    …Tsunami…
    Krijg dit soms een Europees vervolg dat men in meer Europese landen het Belgische voorbeeld gaat volgen of dat vliegmaatschappijen vergelijkbare acties organiseren om op enkele trajecten het vliegen al dan niet in combinatie met de trein te stimuleren ?
    Ik noem deze gratis trein actie met een half miljoen stappende reizigers maar : een Belgische “spoor tsunami” als men straks massaal de trein neemt…

  6. P.Heesakkers schreef:

    Een lofwaardig initiatief van de NMBS, om reiziger terug te winnen, en te interesseren, in treinvervoer, voor zover zij nog geen treingebruikers waren. N.S. is nu aan zet voor een gelijkwaardig initiatief. Wel zie ik dat zolang de coronacrisis voortduren zal, een beperkt aantal aspirant reizigers , van dit aanbod gebruik zal en kan maken.

    1. Annemiek schreef:

      Zoals je in het artikel duidelijk kunt lezen, ging het niet om een initiatief van NMBS, maar van de Belgische overheid.

      De Nederlanders die ervoor kiezen om momenteel niet met de trein reizen, hoef je echt niet over de streep te trekken middels gratis kaartjes. Zij weten echt nog wel hoe het was. Feit is dat velen nog thuiswerken en daarom de trein niet pakken. Gaandeweg zal dit waarschijnlijk wat normaliseren.

  7. Ron Swart schreef:

    beste Baardstaart, de situatie waarin een groot deel van de wereldbevolking zich bevindt is een grote leugen en is uitsluitend bedoeld om onze samenleving te vernietigen. COVID-19 betekent Certification of Vaccination Identity en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence. Geen enkele wetenschapper heeft het coronavirus kunnen aantonen.

    1. Annemiek schreef:

      En wat is nou je doel van het typen van deze reactie. Verwacht je dat mensen anders naar de situatie gaan kijken? Wat je bereikt, is dat mensen denken dat Ron Swart zwakzinnig is.

    2. Bert Sitters schreef:

      @Ron Swart,jouw hardnekkige ontkenning ondanks alle slachtoffers en overvolle IC’s dit voorjaar lijkt mij iets van de categorie: “De aarde is plat.”

    3. Johan schreef:

      “het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence”

      Nog even volhouden. Het extra seizoen van ‘Wie is de mol?’ begint overmorgen, dan kun je je weer helemaal uitleven met getaltheorietjes die achteraf toch weer te ver gezocht blijken.

    4. SRB schreef:

      Heee Ron. Dit is een website voor liefhebbers en overige geïnteresseerden in het spoor. Aluhoedjes.com is rechtsaf bij de volgende afslag. Doei

    5. Le Harry De Hague schreef:

      Admin: kunnen we dit soort uitingen (het woord ‘bericht’ niet waard) gewoon wegpleuren?

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Eigenlijk is dit niet de bedoeling inderdaad. Het is te ver offtopic. Gezien er nu al reacties onderstaan, laat ik deze keer bij herhaling dat dit niet de bedoeling is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.