België per trein – Belgische spoorwegen NMBS

België is vanuit Nederland goed per trein bereikbaar. Vanuit Nederland rijdt de benelux ieder uur naar Brussel. Verder stopt ook de Thalys naar Parijs in Antwerpen en Brussel. Vanuit Maastricht  rijdt er op werkdagen overdag ieder uur een trein naar Luik. Tot slot rijdt er vanaf Roosendaal ieder uur een stoptrein naar Antwerpen. Treintickets naar België zijn via NMBS Europe, NS InternationalTGV Europe verkrijgbaar.

Zoek treinkaartjes

Goedkope treinkaartjes naar België.
Je kunt bij NS International of NMBS Europe natuurlijk een direct ticket kopen. Maar in veel gevallen kun je geld besparen door je treinreis gesplitst te kopen. In onze prijsvergelijker vind je het goedkoopste naar Roosendaal. (Kies voor een enkele reis als je niet op dezelfde dag heen en weer reist.) Vanaf Roosendaal (en Maastricht) verkoopt NMBS Europe extra voordelige tickets naar iedere Belgische bestemming. Op deze manier kun je vaak eenvoudig meerdere euro’s per enkele reis en per persoon besparen. Bij een retourtje bij twee personen kan het prijsverschil flink oplopen. Wil je een weekendje met de trein naar België? Dan kun je voordelig reizen met het weekendretour. In dit geval hoef je niet te splitsen.

Treinen naar België
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegen (NMBS) werken samen. De twee spoorwegmaatschappijen bieden gezamenlijk de volgende treinen aan:

  • Trein Amsterdam – Brussel.  Tot december 2017 stopt deze trein in elk geval te Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Roosendaal. Na december 2017 gaat deze trein naar België vermoedelijk niet meer te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal maar wel te Breda. Deze treinverbinding rijdt 16x per dag.
  • Stoptrein Roosendaal – Antwerpen, rijdt ieder uur.
  • Stoptrein Maastricht – Luik, deze trein rijdt ieder uur
  • Thalys Amsterdam – Brussel – Parijs

Reizen per trein in België
De Belgische Spoorwegen laten frequent treinen rijden. Vanuit alle delen van België rijden er treinen naar Brussel. Alhoewel treinkaartjes in België de laatste jaren fors duurder worden, is de trein in België nog steeds vrij goedkoop. In verhouding zijn de treinkaartjes van de Belgische Spoorwegen (NMBS) goedkoper dan van de Nederlandse Spoorwegen. Informatie over de tarieven van de NMBS zijn te vinden op deze pagina.
De kans op vertraging is in België iets groter dan in Nederland. Echter, ook in België is er een compensatie regeling bij vertraging, alhoewel deze niet zo soepel is als in Nederland. Weten of de trein in België op tijd is? Kijk op www.railtime.be.
Treintijden in België zijn te vinden via de Internationale Treinplanner. Check ook altijd de website van de Belgische spoorwegen: www.nmbs.be.

Belgische Bestemmingen:

  • Antwerpen: vanuit Amsterdam rechtstreeks bereikbaar.
  • Brussel: zowel uit de richting Rotterdam als Maastricht rechtstreeks bereikbaar.
  • Brugge: vanuit de richting Rotterdam tenminste overstappen in Antwerpen. Tijd winnen? dan ook overstappen in Gent.
  • Gent: vanuit de richting Rotterdam overstappen in Antwerpen
  • Luik: vanuit Maastricht rechtstreeks. Vanuit Amsterdam overstappen in Maastricht.
  • Mechelen: vanuit de richting Rotterdam rechtstreeks bereikbaar.
  • Namen / Namur: overstappen in Brussel Zuid.
  • Oostende: vanuit de richting Rotterdam tenminste overstappen in Antwerpen. Tijd winnen? dan ook overstappen in Gent en Brugge.

Handige informatie

2 gedachten over “België per trein – Belgische spoorwegen NMBS”

  1. A. Demyttenaere schreef:

    Poog zelf eens om precieze reisinformatie te vinden over de route van Amsterdam Centraal naar station Bordet (bij Everen). Dan kunt u zelf vaststellen hoe handig de hier gegeven informatie is!

  2. Elly Schrauwen schreef:

    Beste,

    Ik heb een klacht , gisteren zijn wij met een groep via station Essen na Antwerpen per trein gereisd. Er was een rolstoel bij daar hadden wij een plaats voor gereserveerd, dit was keurig verzorgt op de heen reis, Met terug komen moesten we dit 3 uur van te voren reserveren, dit zo gedaan we konden de trein van 10 voor 7 op perron 22, we kwamen netjes op tijd 20 min van te voren maar we zagen geen brug staan om de transfer te maken met rolstoel in de trein te gaan, spraken een medewerker aan die wist van niets en we moesten dit boven gemeld hebben, dit was echter niet verteld door de telefoon, gevolg er was niets geregeld, fijn ….geen excuus of niets…schouderophalend…de trein kwam een reiziger die het verhaal hoorde hielp mee om de transfer te maken en zou zijn we met de rolstoel in de trein gekomen, maar toen…we kregen al in de gaten dat we niet op het goede perron konden uitstappen in Essen, weer gebeld naar desbetreffende kantoor, nee dat kon niet we zouden op perron 3 moeten uitstappen dat is aan de ander kant van station, gevold trappen na beneden lopen en weer terug na boven lopen op bij parkeerplaats te komen, en terwijl we duidelijk hadden aangegeven dat mevr. niet kon lopen…verbinding werd verbroken….de treinconducteur kwam hij heeft nog een poging gedaan om treinwissel te doen zodat we konden uitstappen op perron 1 de goede zijde van station, maar helaas ook hij kon dit niet geregeld krijgen….uiteindelijk is de rolstoel een station eerder eruit getild en hebben we ze later opgehaald in het station…het is opgelost…maar vind het schandalig hoe het geregeld was we leven in 2019 gaan we zo om met invalide mensen???? In 1 woord erg schandalig en zeer klant onvriendelijk…En hoe voelt het voor onze vriendin om zo behandeld te worden, ze voelt zich al erg ongemakkelijk , hadden we ze zover om mee te gaan en dan gebeurt dit…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.