fbpx
Foto: Stefan Verkerk

CNV: NS-staking deels geslaagd, nieuwe stakingen op komst

02 sep 2022 21:25

Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV gaan verder met het organiseren van de volgende stakingen van NS-personeel. De vakbondsleden “stoppen pas met actievoeren, zodra er een goede cao ligt”, zo melden de vakbonden in een persbericht.

Nog geen uitnodiging

Wanneer de stakingen plaatsvinden en hoe die eruit gaan zien, is nog niet bekend, aldus een woordvoerder. De vakbonden moeten ten minste 48 uur vooraf aan de vervoerder laten weten wanneer er gestaakt gaat worden.

Inmiddels heeft NS laten weten dat zij aan zet zijn, aldus de FNV. “Wij zijn blij dat de werkgever nu tot dit inzicht is gekomen, want het bleef oorverdovend stil vanuit die kant. Maar tot nu toe hebben wij nog geen uitnodiging gehad van de NS voor een gesprek.”

CNV: staking deels geslaagd

De afgelopen twee weken werd er een estafettestaking gehouden met in totaal vijf stakingsdagen. “De stakingen zijn deels geslaagd en deels niet geslaagd” stelde CNV-bestuurder Roel van Riezen eerder. Van Riezen noemt de staking deels een succes omdat bijna al het NS-personeel eraan meedeed. Hij voegde eraan toe dat de staking voor een deel niet is geslaagd door de landelijke gevolgen. Dinsdag lag het treinverkeer in vrijwel het hele land plat als gevolg van een staking in het midden van het land. “Wij hadden als bonden gekozen voor een regionale aanpak, maar de NS maakte een andere keuze waardoor de gevolgen voor de reizigers veel groter werden. Bovendien maakte de NS pas heel laat bekend dat er dinsdag bijna geen treinen zouden rijden”, zegt Van Riezen.

Eisen

Een van de eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen de bonden een eenmalige uitkering van 600 euro, een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken en moet “de menselijke maat terug in het bedrijf”. Onder de NS-cao vallen zo’n 16.700 medewerkers.

Volgens de vakbonden vertrekken er opvallend veel nieuwe collega’s binnen een jaar. “De reden: de zware wissel op het sociale leven, zoals twee van de drie weekenden tot zes van de acht weekenden moeten werken. Niet weten hoe laat je thuis bent. Steeds minder pauzetijd. Veel NS’ers moeten tot hun AOW-leeftijd nachtdiensten blijven werken.”

Praktisch onuitvoerbaar

De onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst liepen eerder vast. Volgens de NS zijn sommige cao-eisen van de bonden praktisch onuitvoerbaar. Wel heeft het bedrijf eerder laten weten open te staan voor onderhandelingen met de bonden. “Inhoudelijk hebben we daar op dit moment geen verdere toevoegingen op”, zo laat een woordvoerder weten.

De NS becijferde dat alle eisen van de vakbonden neerkomen op een loonstijging van 20%. De vakbonden stellen dat dit alleen klopt als alle eisen ingewilligd worden.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
57 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
CK
2 jaren geleden

De staking valt inderdaad een succes te noemen wanneer je het toneelstukje als ‘succes’ omschrijft. Vooralsnog is er geen praktisch doel bereikt buiten ontwrichting om.

Brabo
2 jaren geleden

Eerst ontkende de bonden dat ze 20% eisten, nu geven ze dat toch toe.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Dat is niet het vreemde, want vooraf werd door de vakbonden gesteld dat NS de stakingen alleen kon voorkomen door met ALLE eisen akkoord te gaan. Tegelijkertijd stellen de bonden dat die 20% slechts een uitgangspunt is. Eigenlijk is er dus nog wel wat koehandel mogelijk. Het zou je bond maar zijn die zo in de onderhandelingen over jouw arbeidsvoorwaarden staat.

bert sitters
2 jaren geleden

Onze regering in Den Haag moet gewoon een wijs persoon aanstellen die met beide partijen gaat praten om ze tot elkaar te brengen.

Janneke 1
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Een wijs persoon aanstellen? Als dat dan maar niet zo lang gaat duren als de kabinetsformatie.

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Remkes heeft eerst nog een andere klus te klaren. 😉 In principe is dit een conflict tussen de bonden en NS. NS zal ongetwijfeld contact hebben met het ministerie van Financiën als enig aandeelhouder.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Jammer dat Margaret Thatcher niet meer leeft. Die was geknipt geweest voor die taak.

abo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Inderdaad , 20% loonsverhoging eisen bij een verliesgevend bedrijf slaat nergens op.

Karel Geerts
2 jaren geleden

Ik vraag me af wat de vakbonden nou zelf verwachten met hun eis van 20%.

Wouter
2 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Ik denk dat het deels ook tactiek is. Je zet altijd hoger in dan dat je daadwerkelijk wild.

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Ja, maar niet zo ver buiten de realiteit. Als ze denken dat 15% wel haalbaar is wacht nog een flinke teleurstelling.

Anoniem
2 jaren geleden

Al die stakingen je wordt er niet goed van nu zijn volgende week de bussen aan de beurt wij als passagiers worden hier overal de dupe van hoe lang gaat dit allemaal duren?

Lowie
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ze,gaan,steeds,verder ,verst,ieder,jaar,na verkansiel,tyd,en,passagiers,de,sigaar,wanneer,houd,dat in Jezus,naam,eens op

marielouise
2 jaren geleden

Al die stakingen je wordt er niet goed van nu zijn volgende week de bussen aan de beurt wij als passagiers worden hier overal de dupe van hoe lang gaat dit allemaal duren?

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  marielouise

Dat worden vast dagen waarop er tegelijk bij NS en het streekvervoer gestaakt wordt om de reiziger die hier part noch deel aan heeft maximaal te sarren.

Nico
2 jaren geleden
Antwoord aan  marielouise

Wanneer komt voor iedereen het basis inkomen naast werk inkomen. Ieder va 21 jaar in Nederland 1000 euro erbij per maand netto dan zijn alle problemen voorbij.

Janneke 1
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nico

Lijkt me heerlijk, maar dat zie ik niet gebeuren.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nico

Lost dat alles op? Dus jij denkt dat personeelstekorten oplossen als je het nog makkelijker maakt om inactief te zijn?

Zolang je met een MBO-opleiding en een jaar of vijf werkervaring met gemak een modaal inkomen bij elkaar kunt harken, is een basisinkomen nergens voor nodig.

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nico

Niet, want Sinterklaas bestaat niet.

Tim
2 jaren geleden
Antwoord aan  Realisme graag

wel

Ineke Vos
2 jaren geleden

Johan, hoezo sarren? Als jij daar zou werken kwam je ook op voor je rechten. En dan deed je gewoon mee. Klaag niet zo zeg.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ineke Vos

Sarren ja. En dan druk ik me nog mild uit.

Als je baan je niet meer bevalt moet je gewoon een andere zoeken en niet de dienstverlening van je werkgever saboteren. Het NS-personeel heeft al goudgerande arbeidsvoorwaarden en NS wil daar om onduidelijke redenen zelfs nog 8% loonsverhoging bovenop doen, terwijl het bedrijf nog altijd dobbert op coronasteun en de inflatie nu al gierend uit de hand loopt. Nee, de rupsjes nooitgenoeg besluiten weer eens de reizigers te gaan sarren omdat ze liever 20% loonsverhoging willen. Dat heeft niets te maken met opkomen voor je rechten, dat is afpersing.

M.Funken
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ineke Vos

Nou klagen, er moet gewoon voor bepaalde gevallen vervoer zijn, ik heb een weekje vakantie geboekt en betaald halverwege Sept. Ik heb zelf geen auto en ben afhankelijk van het OV, dit gaat mij mijn vakantie straks onmogelijk maken? Zet extra bussen in voor senioren, of mensen die dat dan evt. van te voren aanvragen? Er zal zoveel redenen dat iemand noodzakelijk op pad moet, en zoals de meesten 2 of meer auto’s voor de deur hebben staan.
p.s zijn ze niet bewust een chaos in Nederland aan het kweken?

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  M.Funken

Ik ben niet voor staken. Ik ben ook voor een minimum dienstregeling. Maar op vakantie gaan is natuurlijk niet meest noodzakelijke. Er zijn eventueel ook taxis en hotels rond Schiphol. Het kost u alleen veel geld extra.

Hildebrand (treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  M.Funken

En bussen voor senioren vindt ik wel meest grappig idee. Misschien ook eens voor mensen die werken en niet thuis kunnen werken? Senioren kunnen juist relatief gemakkelijk in veel gevallen hun reis uitstellen. En de vakbonden willen hier juist chaos mee veroorzaken, en vooral kosten veroorzaken, voor NS.

Rudolf
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ineke Vos

Nou als je i.p.v. werkt In de eerste klas op je krent zit, zoals de twee conducteurs van de trein waar mijn vrouw en ik afgelopen zaterdag mee reisden, dan je alleen maar recht op ontslag.

Drukeensopenter
2 jaren geleden
Antwoord aan  Rudolf

Weet jij wat de taken zijn van een conducteur? Weet jij wat ze gedaan hebben voordat zij in de eerste klas zijn gaan zitten? Waren het wel conducteurs van die trein of waren ze aan het ‘passagieren’?
En als ze niet in de eerste klas mogen zitten, waar mogen ze dan wel zijn?

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ineke Vos

Er is geen recht op 20% verhoging.

Sgmm
2 jaren geleden

We zullen zien.Het dupeert vele reizigers zowel bij streek en trein.Zelf ook afhankelijk van ov voor verdere reizen.Misschien dat meer mensen auto aanschaffen nu als dat financieel mogelijk is.Hopen dat ns en streek directies is goed gaan nadenken.Je jaagt zo min of meer mensen t ov uit

Jaap
2 jaren geleden

ben nu wel een beetje klaar met dat “franse” staak gedrag
jaja.. je jebt recht om te staken.. maar kom op.. dit is zo 1960…
als ik mijn werk niet leuk vind of de voorwaarden zijn niet goed, zoek ik ander werk…
daar heeft niemand last van
dus mensen van de NS… ga gewoon weer aan hrt werk of zoek wat anders.. want dit schiet echt niet op

Anton
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jaap

Jij snapt het dus werkelijk niet, werkgevers inclusief NS moeten gewoon over de brug komen en salaris indexeren aan de inflatie dan is het hele probleem opgelost. De werkgevers profiteren gewoon van de inflatie want die maken bijna allemaal meer winst. Ik hoop dat werknemers van andere grote bedrijven ook hardnekkig gaan staken net zolang tot de werkgevers de inflatie compenseren

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anton

Veel werkgevers maken helemaal niet zoveel winst. Werkgevers hebben ook last van inflatie. Compenseren leidt daarnaast tot nog meer inflatie.

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anton

Ja, NS ook. Hogere winsten dan ooit ….. Nee, dus. Enne …. In het algemeen: … stijgen de tarieven omdat de kosten stijgen. Ook ondernemers en grote bedrijven, zeker een NS, hebben te maken met een hogere energierekening en vaak hogere inkoopkosten. Als de loonkosten stijgen is de kans dat de inflatie alleen maar hoger wordt, ook dat wordt dan vaak weer doorberekend. En Ohja, ik mag hopen dat bedrijven winst maken. Anders is het snel gedaan met ze. En juist in deze tijd is een buffer belangrijk.

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anton

Ook de werkgevers worden geconfronteerd met hogere kosten dus iedereen compenseren kan dus helemaal niet. Als het land veramt zoals nu zal. Iedereen het minder moeten doen, dat is gewoon de harde waarheid. Ook het spoorwegpersoneel zal moeten inleveren voor de anti-russische boycot acties.

Ronald
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jaap

Ik begrijp dat u vrijwel om de hoek werkt van waar u woont, en hier dus totaal geen last van hebt. Ook begrijp ik uit uw reactie dat u een loonsverhoging niet ziet zitten (waar het met deze stakingen eigenlijk niet in zijn geheel om te doen is) en dat u liever ziet dat uw arbeidsomstandigheden verslechteren. Ik heb met een aantal medewerkers aldaar gesproken en er is dus blijkbaar meer wat er speelt dan alleen wat u zo benoemd dat meer salaris. Heeft u daar al eens naar gekeken of beter nog met de desbetreffende medewerkers gesproken?
Ik begrijp ook uit uw reactie dat u van voor 1960 bent daar u vind dat dit achterhaald is.

Met vriendelijke groet

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ronald

Eisen van 20% zijn wel degelijk 1960. Totaal onrealistisch omdat er domweg geen geld is.

Anoniem
2 jaren geleden

Laat die Polen maar op de bussen en treinen meerijden want die willen wél werken

Wendy
2 jaren geleden

Ben al die OV stakingen behoorlijk zat

Frank
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wendy

Ik ben het ook zat.
Er komt een staking van de buschauffeurs.
Wanneer en hoe weet ik niet.
Ik weet wel dat het streekvervoer stoppen zal hierdoor.

Dennis
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

Wanneer en hoe is niet moeilijk

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9590/regionale-vervoerders-leggen-vrijdag-16-september-werk-neer-vanwege-cao-conflicten.html

Of te wel

Op 6 september wordt het werk neergelegd in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland, 7 september in Noord-Holland en Utrecht, 8 september in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg en als laatste op 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.

En daarna nog een keer op vrijdag 16 september overal, dan rijd er dus niks van het streek vervoer.
Dus ja ik neem aan dat je weet waar je woont, en je normaal naar toe gaat. dan kan je dus kijken of je er komt.

Vervelend is het uiteraard wel, ik heb zelf ook geen auto of rijbewijs.
Ik kan gelukkig met de fiets na het werk, maar ja als het plenst gaat dit hem ook niet worden(Ik zou dan nog thuis kunnen werken wat ik alleen niet zo fijn vind).

Karel Geerts
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

Ach, wie gaat er behalve studenten nog met de bus?

Anton
2 jaren geleden

In het bedrijfsleven moet nog veel meer gestaakt worden, PostNL als voorbeeld daar zijn momenteel ook onderhandelingen bezig tussen de vakbonden en PostNL en die willen ook niet vlotten omdat PostNL maar hooguit 3% loonsverhoging wil geven terwijl PostNL in de coronajaren miljoenen winst gemaakt hebben. En we weten allemaal dat 3% bij lange na de inflatie niet dekt. Als de werkgevers gewoon de salarisschalen aan de inflatie indexeren dan zal een groot deel van het personeelstekort ook zo opgelost zijn, maar ja de werkgevers denken teveel aan zichzelf

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anton

Iederen de inflatie blijven vergoeden kan domweg niet in de huidige situatie van algehele verarming

Peter
2 jaren geleden

Voor scholieren en studenten zijn deze stakingen heel naar.

Anton
2 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Toen ik nog op school zat ging ik altijd met de fiets naar school en vanaf mijn 16de met de scooter. Maargoed dat was in de jaren 90 toen werd ons in de opvoeding nog meegegeven dat het beter is om niet afhankelijk van het OV te zijn

Frank
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anton

Ik ben zelf heel afhankelijk van het OV.
Bij afspraken en iets in de buurt pak ik de FIETS. Ik kon gelukkig mijn vakantie vieren dit jaar. De staking was gelukkig zo gepland dat mijn treinen reden. Ik had alleen last van werkzaamheden op het spoor.
Ik raak door deze acties gestrest. ZELFS als mijn reistijd niet meetelt.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anton

Als je op je 15e kon fietsen, had je op je 16e ook niet met je in de jaren 90 opgevoede luie gat op een scooter hoeven zitten natuurlijk. 😉

Niet iedere scholier en student woont op fietsafstand van de opleiding. Door het tekort op de woningmarkt kunnen tegenwoordig heel veel studenten niet in de buurt van hun opleiding op kamers gaan en op platteland zijn scholen sowieso gemiddeld verder weg dan rond de steden.

Theo
2 jaren geleden

Misschien moet de NS en de regering eens naar de
europese buurlanden kijken.
Zo als Duitsland, Spanje.
Daar ben je een stuk goedkoper uit met het openbaavervoer !!

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Theo

Daar liggen de lonen voor spoorwegpersoneel ook een stuk lager dan hier.

HJvdB53
2 jaren geleden

waarom maakt de NS meer winst? door een belabberde service aan de treinzreiziger!? geen kosten voor vervangende bussen, die zijn er gewoon compleet NIET, dienstregeling gewoon beperken door te weinig mensen. minder kosten door uitvallende materieel. je laat de reiziger in de kou staan. en dan toch een loonsverhoging eisen? hoeveel werkgevers kunnen dat nog? ook voor hun stijgen alle kosten. werven nieuw personeel niet te vergeten? vroeger stapte ik met plezier de trein in. nu denk ik wel 10 keer na, na op een zondagmiddag in Enschede (op weg naar Den Bosch) verteld te worden, vandaag rijdt er door een landelijke software storing geen ENKELE NS trein, zoek zelf maar een alternatief. succes daarmee? en dan nu een loonsverhoging? de service wordt steeds slechter, steeds minder treinen? schaamt er zich dan niemand meer bij de Nederlandse Spoorwegen? ongelooflijk! draait het dan alleen maar om jouw loon en niet de reiziger meer? het treft weer de minder draag krachtigen! mijn wereld wordt kleiner door jullie. dat weet ik wel.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  HJvdB53

NS maakt helemaal geen winst.

Frequente treinreiziger
2 jaren geleden

“de menselijke maat terug in het bedrijf”, “zware wissel op het sociale leven”, “automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris”.

Als het NS-personeel inderdaad onder erbarmelijke omstandigheden werkt, waarom zijn er dan medewerkers in staat om verlof op te nemen wanneer ze willen en verre reizen kunnen maken naar de andere kant van de wereld? Ditzelfde personeel staakt wel zodat reizigers die zich dit soort dingen niet kunnen permitteren, niet naar hun werk kunnen of moeten omreizen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat vakbonden dit niet inziet. Als men wil staken, ga dan naar Den Haag, maar ontzie de hardwerkende reiziger die het al moeilijk heeft.

Geirriteerde OV reiziger
2 jaren geleden

de acties van vooral FNV bond worden steeds erger.
In afgelopen jaren vaak bij NS gestaakt door FNV.
Ze kennen geen reizigersvriendelijke acties, die het bedrijf wel raakt maar de reizigers niet, zoals gratis reizen/geen controle; dan heeft de NS geen inkomsten. Huidige werkwijze van bonden wekt alleen maar negatieve reacties van iedereen op.
Dit is een geval tussen NS directie en bonden en dan moeten de reizigers (die afhankelijk zijn van OV) daar niet onder lijden. Kijk naar Spanje met hun wijze van staken, daar wel respect voor de reizigers.

Zelf heb ik kosten gemaakt om op vakantie te gaan, die uiteindelijk niet door ging vanwege stakingen.
Dan kan je de tickets wel claimen maar 100% vergoeding zit er niet, dus de reiziger wordt dubbel benadeeld.

FNV BEDANKT!!!!

Joost2
2 jaren geleden

Waarom zou de NS-directie meewerken aan gratis reizen? Dan hebben ze wel kosten, maar geen inkomsten.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

de NS-directie staakt toch ook niet? hun personeel staakt. Daarom zou gratis reizen juist goed zijn, want dan pijnig je de reizigers niet, maar de directie wel.

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Precies dan pijnig je de directie. Waarom zou de directie zich in eigen vingers snijden, door gratis reizen aan te gaan bieden?

Joris
2 jaren geleden

Gestemd met de voeten: lidmaatschap CNV per direct opgezegd.
Lekker laf om te gaan staken; NS kan toch niet failliet, dus je baan raak je niet kwijt met staken. Oh ja, je dupeert de reizigers, maar die kunnen toch niet kiezen voor een andere vervoerder.