Afbeelding: (c) NS

D66 en GroenLinks: Koning moet vaker met de trein

klok 10 okt 2018 8:47

Koning Willem-Alexander en zijn gezin moeten vaker met de trein. D66 en GroenLinks willen dat de koninklijke familie voor korte tripjes een alternatief voor het vliegtuig pakt.Willem-Alexander en koningin Máxima zijn in mei per chartervliegtuig naar Luxemburg gereisd voor een staatsbezoek. “De koning en koningin hadden naar Luxemburg toch ook de trein kunnen pakken?” zegt D66-Kamerlid Joost Sneller tegenover het Algemeen Dagblad. Hij roept de koning op om voor korte tripjes de trein te nemen in plaats van het vliegtuig.

Voorbeeldfunctie

D66 en GroenLinks willen ook weten hoe het koningspaar over twee weken voor een staatsbezoek in het Verenigd Koninkrijk reist. “Ik hoop per Eurostar”, zegt Sneller. Voor het gebruik van het regeringsvliegtuig bestaan geen afspraken over minimale afstanden, zo schrijft het kabinet in antwoord op vragen van GroenLinks. Vorige week benadrukte minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (VVD) nog dat de overheid een “voorbeeldfunctie” heeft als het gaat om het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Gebruik koninklijk rijtuig

De koninklijke familie heeft een eigen koninklijk rijtuig. Daarmee reisde de koning vorig jaar Koningsdag naar Tilburg. Het was voor het eerst in achttien jaar dat de trein op de nationale feestdag werd gebruikt, aldus het AD. Of het rijtuig vaker wordt gebruikt, wil eigenaar NS niet zeggen. Dat de trein vaker is gebruikt staat vast. Zo hebben Willem-Alexander en Maxima in 2010 het rijtuig gebruikt om naar Kopenhagen te reizen. Het koninklijk rijtuig werd toen geplaatst in de reguliere nachttrein van City Night Line. Toenmalige koningin Beatrix heeft het rijtuig ook gebruikt bij de opening van de Hanzelijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

17 gedachten over “D66 en GroenLinks: Koning moet vaker met de trein”

  1. dries molenaar schreef:

    De koning heeft niet zo’n lange check-in tijd en bovendien wordt een snelwegbaan voor hem vrijgemaakt met rode kruizen. Dus het vergelijk is niet winnen. Heel stimulerend overigens voor de burger die dan in de file komt stil te staan.
    De koning (en ministers) zouden wel vaker met de trein moeten. Er zijn koninklijke wachtkamers. Met wifi? Echter geeft het op een station net zo’n gedoe als op de weg naar het vliegtuig. Bij aankomst is er geen natransport. De Audi moet dan gewoon over de weg en de winst is dan nul. En wel veel ongemak.
    Hoe zien wij de koning arriveren op Gare du Nord? Of st Pancras. Alleen de ski-reis was wellicht leuk voor de kinderen. De auto’s zijn toen ook over de weg gegaan. De villa in Griekenland is ver weg en heeft waarschijnlijk geen station in de buurt. En het is drie dagen in de trein.

    1. dries molenaar schreef:

      NB de trein kost ook behoorlijk wat daar er veel meer personeel mee moet en er vaak een eigen loc met bemanning nodig is. Aanhaken naar Groningen-Leeuwarden-Maastricht zou wel kunnen maar dat geeft ook veel gedoe. Een regerings-VIRM of straks zo’n IC NG van drie bakken zou wel aardig zijn. Kosten echter prohibitive bij één keer in de maand gebruiken en voor de rest buiten laten staan. Wanneer je hem nodig hebt zit hij onder de graffiti.

      1. Puck schreef:

        Het huidige koninklijke rijtuig staat indien niet in gebruik geparkeerd op spoor 1 van Utrecht Maliebaan, naast het Spoorwegmuseum. Kunnen de bezoekers van het museum er ook van genieten, en de bewaking daar is groot genoeg om graffitispuiters tegen te houden (hoewel die onmogelijk dat onding lelijker zouden kunnen maken). Punt is alleen wel dat op hetzelfde spoor ook de oude koninklijke wagon geparkeerd staat, met bijwagon voor personeel, en er dus geen ruimte is om een eventueel compleet nieuw koninklijk treinstel te parkeren. Kennelijk is het Spoorwegmuseum toch voor graffiti-artiesten een duidelijke no-go-zone, want er staat wel meer materieel buiten in die omgeving wat toch ongemoeid blijft.

  2. Dennis schreef:

    Het lijkt me dan verstandig om het rijtuig ook automatische koppelingen te geven (zowel Scharfenberg als GF) zodat ie mee kan achter reguliere treinen in heel Europa. En een flinke accu+elektromotor om zo zelfstandig te kunnen rangeren.

    Zoals het nu gebeurt (extra treinen inleggen) is namelijk ook niet erg handig.

    1. Ariën schreef:

      Ik denk dat een elektrische trein (i.p.v. rijtuig) juist lastiger is vanwege toelatingen bij de andere landen op het spoor. En dan heb ik het nog niet eens over de grote scala aan treinbeveiligingen en spanningen die er in Europa zijn. Rijtuigen zijn hier veel flexibeler in, hoewel er ook diverse eisen voor zijn.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Goed voorbeeld doet volgen. Dus waarom niet? Natuurlijk moet hij dan een afgeschermde coupe in Eurostar/Thalys/ICE International hebben waar niet alle pottenkijkers terecht kunnen. Lijk me dan behoorlijk vervelend voor de Koning en zijn gezin.

    1. Annemiek schreef:

      Die afgeschermde ruimte lijkt me tot Brussel Zuid in elk geval geen enkel probleem. De Eurostar rijdt tot daar immers altijd met (minimaal) 14,5 lege wagons, waarbij alle reizigers in (maximaal) twee rijtuigen worden gepropt. Voor het stuk naar Londen, kan dan een rijtuig gereserveerd worden. Wanneer Alex en/of Maxima privé vliegen, hebben zij overigens geen afgeschermde ruimte.

      Ik reken erop dat ze gewoon naar Stansted vliegen, zoals gebruikelijk bij staatsbezoeken. Waarschijnlijk zonder ontvangst aldaar, omdat er momenteel geen eigen regeringsvliegtuig is.

      1. dries molenaar schreef:

        Wanneer ze privé vliegen is ook altijd nog zoveel personeel bij dat ze praktisch nog geïsoleerd zitten.

        1. Annemiek schreef:

          Juist, en je gelooft vast ook nog in sprookjes?

        2. dries molenaar schreef:

          Een mannetje of tien reist altijd mee. Zelfs als ze naar Argentinië vliegen. Is er iets ongeloofwaardig aan? WinLex zit ‘s avonds niet ergens aan een Haagse bar en Max gaat ook niet winkelen of pimpelen zonder begeleiding (bewaking). Voor de A-dochters vrijwel zeker dat die niet door de openbare ruimte gaan zonder begeleiding. Trix is ook nooit alleen.

        3. Annemiek schreef:

          Een mannetje of 10 is grote onzin. Ten hoogste twee beveiligers en een assistent, als er al beveiligers meegaan. Als Maxima gaat winkelen in Brussel, sjokken er gewoon twee Belgische agenten in burger achteraan. Het gezin pakt af en toe de Gulfstream. Dan passen er niet eens tien personeelsleden bij.

        4. B. Alberda schreef:

          Dat krijg je ervan als je bij elk onderwerp probeert mee te praten alsof je er wat vanaf weet.

        5. dries molenaar schreef:

          Beste lieden, Wimlex en Max gaan nooit alleen de deur uit. Dat ze zomaar over straat zouden lopen met iemand in burger erachteraan is gewoon lachwekkend. Autorijden doen ze ook niet, voor je het weet rijden ze iemand dood zoals margriet en pieter ooit met hun ski-Benz-Geländewagen deden of ruïneren ze de carrière en het leven van een slager zoals Max (merkwaardig in PV als Leila aangeduid).

      2. Dries Molenaar schreef:

        Men zal de Eurostar wel schoon willen houden. Vandaar twee wagons gebruiken en de rest niet. Dan heb je ook een conducteur minder nodig. Het is te hopen dat ze eerdaags in één keer door zullen mogen gaan. Als de brexit geen roet in het eten gooit.

  4. De Leeuw schreef:

    Kunnen we eerst eens een overzicht krijgen van alle dienstreizen van de kamer- en kabinetsleden van D66 en GL, zodat we kunnen vaststellen hoeveel procent van hun eigen reizen er met het OV gaan.
    De partijen kennende zal dan nl. wel weer blijken dat ze het goed weten voor een ander, maar dat ze zelf de (dienst)auto niet uit te krijgen zijn.

    1. Dries Molenaar schreef:

      U weet ook wel dat kamerleden geen dienstautootje hebben. Wel hebben ze allemaal een OV-jaarkaart.

  5. E. Grafland schreef:

    Wat een populistische luchtfietserij! Ik zit zelf zoveel als ik kan in de trein, maar voor iemand met een echt drukke agenda (zoals het echtpaar Van Buren) is het niet te doen of op zijn minst innefficiënt, inderdaad omdat er geen trein of bus stopt bij op elke 500 m2. Een extra ritje of aanhaken van een koninklijk rijtuig kan misschien eens in de zoveel tijd op ons overvolle spoor, en als ik zie hoe vol de treinen zelfs midden op de dag zijn, zit ik niet te wachten op een heel of half compartiment dat afvalt vanwege koninklijk transport. En dan nog het veiligheidsaspect: een treinroute is voorspelbaar en een trein zo ontspoord. Leuk ook voor de veiligheid van de medepassagiers.
    Beste partijen, regel maar liever wat meer geld voor de trein, daar worden we allemaal meer mee geholpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.