fbpx

Dit zijn de nieuwe internationale treinen van 2020

klok 28 okt 2019 11:15

In december gaat de dienstregeling 2020 in. Niet alleen Nederland, maar vrijwel in heel Europa wijzigt op 15 december de dienstregeling. Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt van een aantal belangrijke internationale wijzigingen.

Benelux

  • Vanaf medio januari kunnen we eindelijk rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Onduidelijk is op dit moment vanaf welke datum de directe Eurostar precies gaat rijden.
  • Vanaf 19 januari gaat er twee keer per week een nachttrein Wenen – Brussel en Innsbruck – Brussel rijden. Deze nieuwe verbinding stopt onder andere te Aken, Luik, Brussel Noord en Brussel Zuid.
  • Brussel krijgt een nieuwe directe TGV die Rennes als eindbestemming heeft. De trein vertrekt om 16:56 uur uit Brussel, en komt om 21:18 uur aan in Rennes. Vanuit Rennes vertrekt de nieuwe TGV-verbinding om 6:23 uur, en komt om 11:02 uur aan in Brussel.

Scandinavië (incl. Denemarken)

  • De treinen Hamburg – Kopenhagen gaan niet langer via de bootverbinding Puttgarden – Rødby, maar via het vaste land (Padborg, Kolding, Odense). De verbinding naar Kopenhagen wordt een kleine 20 minuten sneller. Voor reizigers uit Nederland wordt de verbinding naar Kopenhagen zelfs een uur sneller, doordat de aansluitingen worden verbeterd (overstappen in Osnabruck en Hamburg blijft nodig).
  • De Zweedse spoorwegen beloven dat de treinen Hamburg – Kopenhagen beter gaan aansluiten op de treinen van en naar Zweden. Wie om 23:00 uur de nachttrein Stocholm – Mälmo neemt, komt nu na een overstap in Mälmlo en Kopenhagen nu op zijn vroegst om 14:00 uur aan in Hamburg. Straks wordt dat twee uur eerder, om 12:00 uur.
  • De seizoenstrein Berlijn – Malmö krijgt in 2020 meer capaciteit, daarvoor zijn tweedehands rijtuigen aangekocht.

Oostenrijk, Tsjechië en Polen

  • De treinen Praag – Wenen van RegioJet gaan (vanaf juni) twee keer per dag doorrijden van en naar Boedapest.
  • De bestaande trein Wenen – Cluj Napoca (Romenië) krijgt nu ook rijtuigen van en naar Satu Mare (Noord-West Roemenië).
  • Vanaf mei komt er een directe Railjet Berlijn – Praag – Wenen – Graz.
  • Er komt een nieuwe directe EuroCity Graz – Wenen – Krakau – Przemyśl.
  • Er komt een nieuwe directe trein Wenen – Bolzano/Bozen.
  • Zoals genoemd: de NightJet Wenen / Innsbruck – Düsseldorf krijgt twee keer per week rijtuigen van en naar Brussel.
  • LeoExpress introduceert rond het weekend een directe trein Praag – Wroclaw in Polen.
  • Er komt een nieuwe nachttrein tussen Gdynia in Polen en Zilina in Slowakije.
  • In de zomerperiode krijgt de Tsjechische grensplaats Bohumin twee nachttreinen erbij naar Poolse bestemmingen. Vanaf Bohumin zijn er directe treinen naar onder andere Praag en Wenen, maar ook naar Slowakije.
  • Vanaf juni 2020 wordt de reistijd Berlijn – Warschau verkort en komt er een vijfde dagelijkse EuroCity tussen beide steden.

Zwitserland, Frankrijk en Italië

  • De TGV Lyria Geneve – Marseille zal voortaan niet meer dagelijks rijden en alleen in het hoogseizoen worden aangeboden.
  • De TGV Lyria Parijs – Zwitserland rijdt voortaan met dubbeldekstreinen. Daardoor is er meer capaciteit.
  • Ook komt er een zesde trein tussen Parijs en Basel. De directe trein Parijs – Bern wordt echter afgeschaft.
  • De ICE’s naar Chur (vanuit Hamburg) en Interlaken (vanuit Berlijn) krijgen nieuwe treinstellen. De oude ICE1-treinen worden vervangen door ICE4-treinen.
  • Vanaf medio juni 2020 wil Thello, de dochter van de Italiaanse spoorwegen, 2x per dag een hogesnelheidstrein Parijs – Turijn – Milaan gaan aanbieden.
  • De nachttrein Berlijn / Hamburg – Zürich wordt aangevuld met zitrijtuigen van Deutsche Bahn die fungeren als nacht-intercity.
  • Er komt een nieuwe TGV Brussel – Rennes, zie kopje Benelux.

Binnenlandse wijzigingen

De binnenlandse wijzigingen staan niet in het overzicht, terwijl ook daar wijzigingen zijn. Zo schrapt Westbahn (Wenen – Salzburg) voorlopig de helft van de ritten, omdat de treinstellen zijn verkocht aan Deutsche Bahn. Die zet de treinen in op de nieuwe intercity Rostock – Berlijn – Dresden. In Duitsland worden er bovendien enkele extra intercitytreinen tussen het Ruhrgebied en Hamburg toegevoegd.

De wijzigingen binnen Nederland staan in het artikel: Dienstregeling 2020, vooral rond Amersfoort meer treinen.

We hebben ons best gedaan een zo compleet mogelijk overzicht te geven van de belangrijkste internationale wijzigingen. Wil je een aanvulling doorgeven? mail naar [email protected]

26 gedachten over “Dit zijn de nieuwe internationale treinen van 2020”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    – TGV Brussel – Rennes in 262 minuten. En Rennes – Brussel in 279 minuten. Ruimere marges vanwege grotere drukte in spitsuren? Of stopt de TGV Rennes – Brussel iets vaker? Vorig jaar werd de HSL Parijs – Le Mans verlengd naar Rennes.

    Quote:

    De treinen Hamburg – Kopenhagen gaan niet langer via de bootverbinding Puttgarden – Rødby, maar via het vaste land (Padborg, Kolding, Odense). De verbinding naar Kopenhagen wordt een kleine 20 minuten sneller.

    20 minuten terwijl het een enorme omweg van 160 km is. Dan zal de Eurocity Hamburg – Kopenhagen via de andere route veel minder stoppen. Wel ontbreekt de overtocht van de Deense IC 3 met de ferry tussen Puttgarden – Rodby. Dat duurt 63 minuten.

    Quote:

    Ook komt er een zesde trein tussen Parijs en Basel. De directe trein Parijs – Bern wordt echter afgeschaft

    Via LGV Est en LGV Rhin Rhône? Of beide HSL?

    Quote:

    Vanaf medio juni 2020 wil Thello, de dochter van de Italiaanse spoorwegen, 2x per dag een hogesnelheidstrein Parijs – Turijn – Milaan gaan aanbieden.

    De fraaie ETR 400 Frecciarossa zal dan worden ingezet. Sinds SNCF participeert in de private NTV met de AGV Italo werken SNCF en de Italiaanse Staatsspoorwegen niet meer samen.

    Quote:

    De ICE’s naar Chur (vanuit Hamburg) en Interlaken (vanuit Berlijn) krijgen nieuwe treinstellen. De oude ICE1-treinen worden vervangen door ICE4-treinen.

    Waar gaat DB de ICE 1 inzetten? De ICE is een groot succes. En dat ondanks forse vertragingen die de ICE op het Duitse spoornet hebben.

    Maar onze Intercity Direct hebben ook regelmatig problemen doordat ze opgeheven worden. Dit om een olievlekwerking tegen te gaan op het NS Intercitynet. Maar desondanks wordt de Intercity Direct steeds meer gebruikt.

    1. Bas schreef:

      Niet alleen de TGV’s naar Rennes, maar meerdere TGV’s die om Parijs rijden (via Disney), hebben te maken met verschil in rijtijd tussen de heen en terugrit. Bijvoorbeeld de Thalys van Brussel naar Bordeaux afgelopen zomer. Ik heb echter geen idee waardoor dit komt..

      Ik weet dat DB haar 58 ICE 1 treinstellen opnieuw gaat moderniseren. De eerste 5 stellen zijn inmiddels in transitie. Hierdoor kunnen deze treinstellen tot minstens 2030 in dienst blijven. Bij deze modernisering worden de ICE 1 treinstellen ingekort van 12 naar 9 tussenrijtuigen. Hierdoor zijn deze treinstellen, in tegenstelling tot de nieuwe ICE 4 treinstellen, niet meer/minder geschikt voor het vervoeren van grote aantallen reizigers. Vandaar dat de van oudsher ICE 1 trajecten, ICE 4 trajecten worden. Vooralsnog is DB voornemens om de gemoderniseerde ICE 1 treinstellen uitsluitend in te zetten tussen Berlijn en Frankfurt.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Wat gebeurt er met de 58 x 3 = 174 rijtuigen? De ICE 1 zal tot 2030 blijven rijden. Betekent dat de ICE 1 ongeveer 40 jaar meegaan.

        Ooit werd beweerd/gedacht dat HST “slechts” 30 jaar mee zou kunnen. Die mythe was met TGV Sud Est al doorgeprikt. Al zijn nu een aantal TGV Sud Est (1981) gesloopt.

  2. lezer schreef:

    Ik ben benieuwd of de Railjet Berlijn-Praag-Wenen sneller of langzamer is dat de ééndaagse kantelbaks-ICE die met hogere snelheid via Nürnberg omrijdt.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Heb met ICE – T gereisd tussen Frankfurt – Wenen. Door de kantelbakmechanisme reed het sneller door bogen. En daar zijn best wat bogen op een zeer lange verbinding. Het spoor tussen Frankfurt – Nürnberg is vooral Altbaustrecken. Maar een klein stukje reed de ICE – T ook op de Neubaustrecke Hannover – Würzburg tot Würzburg Hbf. Tussen Linz – Wenen rijdt de ICE – T op de HSL Linz – Wenen. Opmerkelijk genoeg niet met 230 km p/u. Heeft met de assen van de ICE – T. Daardoor heeft de ICE – T een snelheidsbeperking van 180 km p/u door de Oostenrijkse beheerder van het spoornet.

      Railjet tussen Berlijn – Praag – Wenen rijdt over klassiek spoor. Railjet rijdt bijna nergens met 200 km p/u. Snelste Eurocity Berlin Hbf tief – Praha hl.n is 4 uur en 27 minuten. (DB app). Railjet Praag – Wenen 4 uur en 2 minuten.

      ICE – T Frankfurt – Wenen 6 uur en 26 minuten. Route via Nürnberg en Passau is aanzienlijk sneller.

        1. lezer schreef:

          Berlin hbf – Wien hbf is met de directe (kantelbak) ICE-T 7:40 minuten. Dus inderdaad sneller dan de treinen die de rechtstreekse route via Praag rijden, dus bijna een uur sneller. Naast het kantelbaktijden ligt het aan de nieuwe stukken HSL tussen Leipzig en Neurenberg.

        2. hanzeboog2012 schreef:

          Zie het op DB App. Zie ICE 93 Berlin – Wenen 10:05 – 17:45. De route via Erfurt, Nürnberg en Passau is een omweg in vergelijking met Dresden en Praag. Maar de ICE kan tussen Berlijn – Halle – Erfurt – Nürnberg wel met 200 km p/u of meer rijden.

  3. treingraag schreef:

    Geef mij maar de huidige IC Berlijn, gewoon getrokken zonder motoren onder je (jaja Thalys maar is ook te krap), al kan de BAR wel betere zitjes gebruiken.
    En WIFI graag of kan dit alleen bij treinstellen?

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Ben wel heel benieuwd naar de toekomstige Talgo trein tussen Berlijn – Amsterdam. Op het Nederlandse spoornet is straks toch een behoorlijke diversiteit aan treinen:

      SLT: Bombardier/Siemens
      Flirt Sprinter: Stadler
      SNG: CAF
      ICNG: Alstom
      Berlijn trein: Talgo
      ICE: Siemens
      Thalys: Alstom
      ICM-M/V-IRM-M/ICR: Talbot (overgenomen door Bombardier)
      Traxx: Bombardier

    2. dries molenaar schreef:

      Gebruik gewoon uw telefoon als hotspot. De kosten zijn in het buitenland gelijk.

  4. Railhopper schreef:

    Komt het toch nog een beetje goed in 2020 met al deze nieuwe verbindingen in Europa als alternatief voor het vliegtuig, of…? Of gaan we dit alsnog als twee keuze zien.

    1. Jojo schreef:

      Als ik 5 dagen ergens op vakantie wil ga ik niet 2,3 dagen reizen in de trein……

      1. Arjan schreef:

        Gewoon niet meer 5 dagen op vakantie gaan naar een plek zo ver weg. Frankrijk, Duitsland, GB, … genoeg keuze

      2. Bert Sitters schreef:

        @Jojo. Met de ZonThalys. ‘smorgens vertrekken uit Nederland en in de vroege middag al op een terras in Avignon.

      3. Jeroen schreef:

        Als je maar 5 dagen hebt is er genoeg keuze in het naburige Buitenland.

  5. Railhopper schreef:

    Misschien toch nog een alternatief voor wie of geen geld genoeg heeft of om diverse redenen niet in staat is te gaan (trein) reizen of hoognodig moet, en dat is genieten van You-tube films. Fysiek op stap gaan is vaak of soms leuker ongeacht welk vervoermiddel, maar ook om na te kunnen genieten kan zo’n You-tube filmpje wel eens een uitkomst bieden en spaart ook nog het milieu als men thuis of elders op de bank zit en de wereld bekijkt. Vooral Cabineritten of Cabview Holland, – Frankrijk enz., met beelden vanuit een machinisten cabine in Nederland of elders kan zeer genoeglijk zijn om naar te kijken of juist aanleiding zijn om er eens ECHT op uit te trekken, per trein bijvoorbeeld en combinaties maken die in werkelijkheid net even lastiger is om te doen ! Er is op dit vlak dus keus genoeg om te gaan “treinreizen”…

    1. E. Grafland schreef:

      Ik vind dat soort filmpjes heerlijk. Er is inderdaad ruime keus, tot in Japan, Amerika en Australië toe. Ik vind zelf ritten in Oost-Europa of de Alpen het leukst. Aanvulling: het Duitse “Führerstandsmitfahrt” is ook een goede zoekterm.

    2. Henny schreef:

      Nog een jaartje geduld hebben s.v.p. M.i.v. de winterdienstregeling 2020 komen de Buffels (DM90) terug op mijn Youtubekanaal en kun je ze zien, horen, en in verschillende jaargetijden meerijden tussen Zwolle en Enschede v.v.

      Ik hoop dat ik daar veel mensen blij mee ga maken

  6. dries molenaar schreef:

    Wat een aanbod. Er is niet genoeg vakantietijd om alles te proberen.

    1. Henny schreef:

      Dries, met het geluid van mijn DM90 films op de achtergrond kun je heerlijk ontspannen wegdromen of ondertussen genieten van een boek.

  7. Wouter G. schreef:

    Jammer dat de veertrein tussen Puttgarden en Rødby Færge niet meer per trein is te nemen. Misschien is de route via Kolding sneller, maar minder speciaal.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is zo. We komen nog met een afscheidspecial.

    2. mvdh schreef:

      Ik vermoed dat dit te maken zou kunnen hebben met het begin van de aanleg van de Fehmarnbelt-tunnel volgend jaar, die de Puttgarden-Rodby veerdienst zal overnemen. Zodara deze klaar is (2027 volgens de plannen) zullen de treinen op de verbinding Hamburg-Kopenhagen weer via Puttgarden rijden.

  8. G. van der Zwaag schreef:

    Rijdt er nu NIEMAND meer met de trein via de veerboot Duitsland – Denemarken? Van de DB weet ik,. dat ze dat niet meer doen, maar rijdt de DSB er ook niet (meer)? Zou jammer zijn………… Dat stond nog op mijn lijstje………..

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Tot 15 december heb je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.