Verkoop tickets nachttrein Brussel – Oostenrijk start 15 november
23 okt 2019 16:36
Vanaf 15 november kunnen treinreizigers tickets kopen voor de nachttrein Brussel – Wenen en Brussel – Innsbruck. Deze trein gaat vanaf 19 januari 2020 tweemaal per week rijden. Dat bevestigt een woordvoerder van de Oostenrijkse spoorwegen tegenover Treinreiziger.nl.
Naar Brussel
Op zondag- en woensdagavond zal de trein vanuit Wenen en Innsbruck naar België gaan rijden. In Brussel zal de trein volgens dienstregeling aankomen om 10:45 uur in Brussel Noord en om 10:55 uur in Brussel Zuid. Na Keulen zal de trein ook stoppen in Aken en Luik.
Vanuit Brussel
Vanuit Brussel kunnen treinreizigers straks op maandag- en donderdagavond de trein naar Oostenrijk nemen. In Brussel Zuid zal de trein om 18:04 vertrekken, 12 minuten later staat het vertrek te Brussel Noord gepland. De trein zal rijtuigen hebben naar zowel Wenen als Innsbruck. Dankzij de nieuwe nachttrein ontstaat er ook een directe verbinding tussen Brussel en München.
Amsterdam
Voor de uitbreiding krijgen de Oostenrijkers geen subsidie: de kosten worden gedekt door de ÖBB. Anders zal dat zijn als Amsterdam in 2021 wordt aangesloten op het netwerk van NigtJet nachttreinen. “NS is partner voor deze verbinding en zal de kosten dekken” zegt een woordvoerder van de ÖBB.
Eerder werd al bekend dat Staatssecretaris Stientje van Veldhoven een kleine 7 miljoen euro uittrekt om eventuele verliezen de eerste vier jaar te kunnen compenseren.
Treinkaartjes
Treinkaartjes voor de verbinding Brussel – Wenen en Brussel – Innsbruck zullen beschikbaar zijn vanaf 29 euro. Dat tarief is op basis van een plek in het zitrijtuig. De trein zal daarnaast ook lig- en slaaprijtuigen hebben, daarvoor zullen hogere tarieven gelden.
2x per week, en net op dagen die voor een citytrip niet uitkomen. Dan maar Keulen of Düsseldorf.
Hoezo? Op donderdag avond vertrekken naar Wenen, en zondag avond weer terug is toch handig? Veel mensen zijn vrijdags ook vrij, en heb je 3 hele dagen in de stad. Voor veel mensen is dit voldoende.
ben overigens zelf benieuwd of deze trein op die dagen nog wel naar Düsseldorf rijdt, of in zijn geheel naar Brussel gaat.
De Brusselaar op die manier een weekendje Wenen doet, mag de hele maandag ook wel vrij nemen, gezien de aankomsttijden van de trein. Ik zie de voordelen boven het vliegtuigen niet echt. Je kunt ook gewoon op donderdagavond (bijvoorbeeld om 19:05 of 20:00) in amper anderhalf uur rechtstreeks van Brussel naar Wenen vliegen en aldaar in een fatsoenlijk bed slapen. Op zondagavond vlieg je dan weer terug (bijvoorbeeld om 18:00 of 21:35) en slaap je in je eigen bed, om de volgende dag niet een onnodige vrije dag op te hoeven offeren.
Er zijn ook andere Belgen dan Brusselaars. Aankomen om 10:45 in Brussel betekent voor veel Belgen inderdaad een extra vrije dag. Maar woon je in Oostende, dan ben je met de 21:35-vlucht uit Wenen wel erg laat thuis om de volgende om 9:00 fit als een hoentje op je werkplek te verschijnen.
De 18:00-vlucht vanaf Schwechat betekent dat je op zondag al vroeg uit Wenen-centrum vertrekken. Waar ga je eten?
De trein vertrekt uit Brussel-Zuid om 18:04. Er is geen restaurant aan boord. Waar ga je eten?
Als het grootste probleem van vliegen om 18:00 het eten is, denk ik niet dat er daadwerkelijk een probleem is. Je kunt bijvoorbeeld laat lunchen en op de vliegveld of in het vliegtuig nog wat lichts eten of de maaltijd even uitstellen tot na je vlucht van amper anderhalf uur.
@Annemiek. Je kunt gemakkelijk proviant kopen op station Brussel-Zuid en meenemen in de trein
Wat je tijdens deze vlucht krijgt zijn een paar koekjes of zoutjes, tenzij je business vliegt.
Ook op het vliegveld kun je proviant kopen of je kunt de maaltijd effe uitstellen. Dat kan in de trein niet. Qua maaltijden biedt reizen met het vliegtuig dus minder nadelen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het ontbijt van gevangeniskwaliteit in de trein.
@Annemiek, heb je het ontbijt in de NightJet tussen Brussel en Wenen al getest? Deze trein rijdt nog niet. Het kan nooit slechter zijn dan de koekjes bij Austrian.
@mao om 18u in Brussel zijn betekent eerder van werk naar huis op donderdag (halve extra vrije dag).
Vertrek op maandagavond leert mij dat de trein vanuit Oostenrijk er op maandagmiddag is, dus de maandag pak je óók al vrij. Tel daar nog de vrijdag bij op en je komt in het slechtste geval op 2,5e verlofdag uit.
Bijna bizar hoe snel het nu daadwerkelijk in dienst komt. Nu maar hopen op goede resultaten.
Brussel is een groot knooppunt, het is bijna opportuun om vanuit Parijs naar Brussel te komen en dan de nachttrein te nemen. Of vice versa. De Thalys doet er maar een uur over.
Is dit een aparte trein los van de dagelijkse Wenen-Ddorf of onderdeel ervan?
Een onderdeel daarvan. Precies die trein (Innsbruck/Wenen – Düsseldorf) rijdt volgend jaar 2x/week naar Brussel i.p.v. Düsseldorf.
Houdt dit ook in dat de Amsterdamse nightjet volgend jaar op die dagen niet zal rijden, of is daar nog niks over bekend?
Goed nieuws voor Zuidoost-Nederland is dat deze nachttrein ook gaat stoppen in Luik én Aken!
Heel blij mee!
stopt de nachttrein ook in Salburg
Deze treinen gaan niet via Salzburg, maar je hebt in München een uitstekende overstap.
Iemand al gedacht aan de voordelen voor het milieu/klimaat
door de trein te nemen i.p.v. het vliegtuig ?
Of denken jullie alleen maar aan eten en verlofdagen ?
Ik denk vooral aan comfort als gepensioneerde met chronische rugpijn. Ook het financiële kaartje speelt mee voor een gepensioneerde met een klein pensioentje moet men nou eenmaal tellen en rekenen om het einde van de maand te bereiken. IK woon in Wenen en ik zou het fijn vinden om met de trein te kunnen reizen om mijn familie te bezoeken. Maar zoals gezegd vele factoren spelen mee.