“Drielandentrein op z’n vroegst eind 2022 naar België”
23 sep 2019 14:59
De directe trein Luik – Maastricht – Aken gaat op zijn vroegst per eind 2022 rijden. Dat meldt vervoerder Arriva tegenover Dagblad De Limburger. Tot die tijd verzorgt Arriva al wel een uurlijkse trein tussen Maastricht en Aken.
Noodzakelijke stappen
Mustafa Amhaouch van het CDA heeft aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven gevraagd wanneer de trein ook naar België kan gaan rijden. Van Veldhoven geeft echter geen concreet antwoord. “Er wordt door alle betrokken partijen gezamenlijk en vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid gewerkt aan noodzakelijke stappen om de verbinding Aken-Maastricht door te kunnen trekken naar Luik. Deze stappen dienen eerst te worden afgerond voordat de drielandentrein door kan rijden naar Luik”, laat Van Veldhoven aan de Tweede Kamer weten.
Vier jaar vertraging
In de oorspronkelijke plannen zou de drielandentrein al per december 2018 worden gelanceerd. De treinen zijn echter niet in België toegelaten, omdat de treinen niet voorzien zijn van het European Train Control System (ETCS). Arriva heeft altijd laten weten de treinen wel uit te willen rusten met ETCS, maar eerst de Nederlandse specificaties af te willen wachten. Arriva heeft inmiddels een offerte-uitvraag gedaan om ETCS te kunnen laten inbouwen.
Inbouw ETCS eind 2022 afgerond
De vervoerder verwacht dat pas eind 2022 de treinen daadwerkelijk voorzien zijn van ETCS, meldt een Arriva-woordvoerder aan De Limburger. Behalve de treinen voorzien van ETCS zijn er nog enkele andere hobbels te nemen. Zo moet het perron in Visé worden aangepast. “ProRail houdt zicht op tijdige aanpassing van perron Visé door Infrabel en op de capaciteitsaanvraag”, aldus staatssecretaris Van Veldhoven.
Financiële afspraken
En alhoewel de drielandentrein allang had moeten rijden, zijn er ook nog geen financiële afspraken om de doortrekking mogelijk te maken. Arriva is daarover wel in gesprek met NS en NMBS. De staatssecretaris spreekt van constructieve gesprekken. De bewindsvrouw benadrukt dat de Belgische spoorwegen nog steeds hun medewerking willen verlenen om de drielandentrein tot stand te brengen.
Concurrent
Algemeen is echter bekend dat de NMBS niet happig is op de nieuwe verbinding. Arriva wordt gezien als een potentiële toekomstige concurrent. Een partij als Arriva is immers voorstander van liberalisering van het spoorvervoer.
Huidige treinen
Voorlopig zal de reiziger het tussen Maastricht en Luik moeten doen met de oude NMBS-treinen. Die treinen zijn overigens ook niet uitgerust met ETCS. Dat is ook nauwelijks een probleem, omdat het spoor vrijwel overal (behalve bij station Luik) ook nog niet is voorzien van de benodigde beveiliging. De huidige treinen rijden de laatste meters (Maastricht Randwyck – Maastricht) zelfs zonder een beveiligingssysteem dat kan ingrijpen.
Heeft Arriva al nagedacht over treinbestuurders en conducteurs met voldoende kennis van de Franse taal, anders wordt dat een volgende struikelblok?
De intentieverklaring is er juist voor dat NMBS dat soort dingen doen. Anders is de samenwerking met NMBS niet nodig.
Die bureaucratische rompslomp. Dat krijg je als je een treinverbinding regelt tussen drie landen.
Maar een beetje medewerking van NMBS/SNCB zou wel prettig zijn. Het lijkt erop dat ze de zaak willen traineren. Waarom hebben ze niet voortijdig aangegeven dat ETCS verplicht was?
Helaas weer een voorbeeld hoe een staatsspoorbedrijf geen concurrentie wil van andere geïntergreerde vervoersbedrijf. Dat zie je bij NMBS wel vaker. Die willen hun monopoliepositie behouden.
Zelf rijdt NMBS zonder de ETCS beveiliging met het oudste wrakken materieel wat ze in hun bezit hebben !! Een totale aanfluiting voor het gehele OV in de Benelux en Europa Het is gewoon achterlijk dekhengsten beleid van België !!
Nee, de regels zijn dat alle nieuwe treinen ETCS moeten ondersteunen zodat er geen gedoe ontstaat wanneer ze het spoor eindelijk ombouwen. Dit geldt ook voor de NMBS trouwens.
Dit is gewoon bureaucratie en heeft niets met protectionisme te maken. Dat doen ze wel op andere manieren.
Vreemd dat er nog steeds oude wrakken in België rijden. Als Arriva en NS, NMBS meer kunnen gaan helpen voor goede beveiliging en nieuwe treinen dan zou daar weinig stroopwafelpolitiek zijn. Maar verder lijkt mij hetzelfde probleem als op het traject Roosendaal-Antwerpen. Waar de meeste Belgische machinisten in het verleden al te vaak het rode sein gingen negeren. Ben ook bang dat NMBS in de toekomst eerder failliet kan gaan. Maar dat betekent ook geen sneltreinvaart meer. Zodat alleen Arriva en evt. de NS, Thalys, Virgin en Eurostar meer over het Belgisch spoor van over kunnen gaan zeggen.
NMBS kan niet failliet gaan, omdat de overheid garant staat. Technisch gezien is NMBS zelfs al failliet. De schuldenberg is zo groot, dat deze nooit kan worden afgelost middels de exploitatie. Beter vroeg dan laat (maar eigenlijk is het al te laat) zal er moeten worden ingegrepen. Dat zal ernstige consequenties hebben voor de dienstverlening, de prijzen van tickets en de goudomrande arbeidsvoorwaarden van het personeel. Te denken valt aan het schrappen van trajecten, schrappen van voordelige tickets en normalere arbeidsvoorwaarden.
De enige manier waarop de NMBS kan ophouden met bestaan is een eventuele barst van België met een NMVS en een SNCW, en uiteraard mag de MIVB haar ding blijven doen in Brussel. Maar dat is een andere discussie 😉
In ieder geval: NMBS is een staatsbedrijf en België laat NMBS nooit failliet gaan.
NMBS wil tot 2029 het grootste deel van het Belgische spoornet in handen houden:
https://pvmagazine.nl/nmbs-vraagt-tien-jaar-uitstel-van-liberalisering-in-belgie-om-te-kunnen-concurreren/
Volgens Europese regelgeving zal het Belgische spoor officieel geliberaliseerd moeten zijn. Maar of dat zal gebeuren….
Volgens Europese regelgeving zal het Belgische spoor al in 2023 geliberaliseerd moeten zijn.
De federale minister denkt er net over na om NMBS en Infrabel te laten fuseren.
https://www.demorgen.be/nieuws/bellot-fusie-tussen-nmbs-en-infrabel-mag-geen-taboe-meer-zijn~bb3e81ab/
Benieuwd wat de Europese Commissie daar van vindt.
Na twee jaar vertraging komt de Hoekse metrolijn B eindelijk per 30 september 2019 in dienst. Eerst nog met gratis proefritten op zaterdag 28 september 2019 tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven tussen 12 en 20 uur!
De drielandentrein is dus nu ook weer enkele jaren vertraagd, door het ontbreken van ETRMS en de lage perrons die zich bevinden in Vise en Liege Bressoux.
De oude klassieke treinen, welke min of meer rijdende museumstellen zijn (Met veel graffiti) zullen dus voorlopig nog actief zijn tussen Maastricht en Liege Guillemins en terug.
Infraprojecten in de Benelux domineren de laatste tijd helaas ook veel vertragingen en uitstel!
Hopelijk komt het spoor tussen Weert en Hamont en verder binnen enkele jaren weer in gebruik, maar door de stuggere overheden zit het tempo daarin helaas er nog steeds niet in.
Laten we hopen dat de toekomst beter wordt want zo blijven sukkelen onderling blijft alles wat hier te maken heeft nog steeds in ongewis! Jammer, die bureaucratie het had allemaal veel beter en sneller kunnen gaan als men beter ging samenwerken!
2023: Treinen klaar, perrons niet. Weer uitstel.
Cynisch: Ja, Reëel: helaas ook.
Wat een stroperig gedoe. Wordt het niet eens tijd dit op regeringsniveau aan te pakken? Een ochtendje koffiedrinken (met goede Limburgse vlaai) en je bent er denk ik zo uit.
Wat een kansloze toestand. Geen wonder dat het met HSL ook niet vlotjes ging. Of wellicht is dat nog steeds de motivator bij de NMBS om de ollanders dwars te willen zitten.
Hoelnag kan het feitelijk duren om ECTS in een bestaande moderne trein in te bouwen? Drie maanden lijkt mij wel voldoende.
De reden is natuurlijk ridicuul. Maar ergens ben ik er wel blij mee. Nu kun je nog gewoon een ticket kopen om ergens in België terecht te komen. Straks moet je natuurlijk eerst naar Luik en dan naar de balie. Dat gaat een reis niet makkelijker maken.
Waarom zou je in vredesnaam naar een balie moeten/willen?
De vraag is of die vrees terecht is, als NMBS de vervoerder in België wordt. In Aken zijn er OV-chipkaart paaltjes gekomen. Zou mooi zijn als dat in Luik ook lukt.
Het gaat me juist om het doorreizen. In Leuven en Brussel zullen vast geen paaltjes komen. Dus, twee tickets voor één reis.
Geen poortjes in Leuven klopt, maar naar mijn weten heeft NMBS een vervoersplicht voor Maastricht, daarom zijn er aparte tarieven. De vraag is dus ook of die zomaar verdwijnen. Arriva zoekt de samenwerking op met NMBS, en dus niet uit te sluiten dat alle huidige tickets gewoon blijven. Daar is nu nog geen duidelijkheid over.
Nu staan er ook geen paaltjes in Leuven of elders in België en kun je ook met 1 ticket reizen.
De NMBS blijft vervoerder in België en alleen in Nederland wordt NS ingeruild in 2022 voor Arriva. De NMBS-tickets naar Maastricht zullen op een of andere manier wel blijven want Maastricht valt onder het beheerscontract met de Belgische overheid. Rechtstreekse tickets van de rest van Nederland naar België zullen ook wel blijven, net zoals die er nu nog steeds zijn van Nederland naar Aken (en verder) via Herzogenrath. Het gebruik van de OV-chipkaart is wel beperkt want die is eigenlijk alleen voor binnenlands gebruik (met enkele uitzonderingen, zoals Leer en Aken).
Waar komt het verhaal van hildebrand toch steeds vandaan?? Nmbs heeft de plicht ervoor te zorgen dat er overdag een uurse verbinding is met maastricht. Gezien er geen subsidie opzit heeft de federale overheid hier geen nadere invulling aangegeven, de nmbs mogen zelf weten hoe ze dit regelen.
Zelf de verbinding exploiteren.
Verbinding exploiteren in partnerschap
Verbinding volledig laten exploiteren door een prive partij
Verbinding exploiteren met een prive partij
Het mag allemaal volgens het beheerscontract, even los van het feit dat nmbs de vervoeder blijft op het belgische gedeelte.
@piet: ik zeg toch hetzelfde? Wat je zegt klopt in elk geval.
Is het wel zo aantrekkelijk om in België te gaan rondneuzen, wat hebben mensen daar eigenlijk te zoeken en vooral in en rond het eigengereide en wereldvreemde Luikse en dat met “slooprijpe” treinstellen ? Als het Arriva na een eeuwigheid toch lukt om naar dat koppige Luik treinen te laten rijden, zorg er dan wél voor dat de WC in de Flirt NIET defect is en constant buiten gebruik is zoals nu in 99,99 % het geval is ! ! ! Regelmatig reis ik met deze Flirt 3 die tussen Aken en Maastricht boemelt, is het toilet kapot. Je zult maar bijna 1,5 uur niet van een sanitaire voorziening gebruik kunnen maken en noodgedwongen onderweg een station moeten opzoeken, dan maakt het niet uit of er wel of geen ETCS, ERTMS in de trein zit… België een land waar je alleen maar naar toe gaat als het niet anders kan en of moet en anders gewoon in Holland of nog wel naar Aachen tuffen…
Persoonlijk vind ik Luik een heerlijke stad om te bezoeken. En het is de HSL aansluiting richting het zuiden.
Wat de Toiletten zijn bij Arriva inderdaad wel drama.
Zijn die toiletten niet afgesloten wegens het drugstoerisme?
@Railhopper. Ga gewoon zelf eens kijken. Luik is geweldig voor een citytrip. Heerlijke opgeknapte buurtjes langs de Maas. George Simenon (van Maigret) groeide hier op. Spraakmakende architectuur zoals het schitterende station Guillemins van Santiago Calatrava uit València. Alleen kom je op dit futuristische station aan in een aftands boemeltje. Echt twee totaal verschillende werelden die elkaar daar treffen.
Is er wel echt vraag naar deze verbinding naast ook nog de Thalys en ICE op Aken-Luik? Voor Zuid-Nederland zou een een drielandenverbinding Dusseldorf-Eindhoven-Breda-Antwerpen veel meer internationale reismogelijkheden bieden.
Er is denk ik vraag om vanuit Luik naar Maastricht, Valkenburg en wellicht Heerlen te gaan. En er is vraag om vanuit Maastricht, Valkenburg en Heerlen naar Aken te gaan. Die is samengevoegd tot 1 trein. Luik – Aken direct zal via deze route wellicht beperkt zijn, maar dat geeft niet. Thalys zal natuurlijk een heel ander prijskaartje hebben. Maar als ik mij niet vergis is er uit België ook nog een stopper richting Aken, die zal voor direct verkeer aantrekkelijk blijven.
Er is een stoptreinverbinding tussen Aken en Luik, maar dat betekent in Welkenraedt overstappen.
De DB-treinenzoeker geeft bij aanvinken van “nur Nahverkehr” voor Aken – Luik een verbinding met overstappen in Maastricht.
Thalys doet er 22 minuten over, maar dan betaal je Thalys-tarief.
Denk toch dat er niet zoveel reizigers van Aken via Maastricht naar Luik zullen rijden, maar voor reizigers vanuit Heerlen is de Drielandentrein wel aantrekkelijk.
Ik zie tussen Maastricht en Luik wel een toename van passagiers, ondanks de oonaantrekkelijke treinen. Kan natuur met aantrekkelijke treinen verder groeien.
Ja precies. Je kunt het vergelijken met Schagen – Maastricht. In Schagen stapt er bijna niemand in die tot Maastricht mee gaat, maar de trein voorziet toch in een grote markt omdat de trein op veel plaatsen stopt met in- en uitstappers. Zo zal bij Luik – Aken ook wel zijn. Nog wel wat meer directe reizigers als voorbeeld Schagen – Maastricht
Rian van der Borgt : is het echt zo dat ik met mijn OV chipkaart vanuit Maastricht door kan
rijden naar Aken? Geldt dat ook voor abonnementen en b.v.actie kaartjes?
Ja. NS abonnementen zijn er ook gewoon geldig. Alleen reizen binnen Duitsland is niet de bedoeling. Maar Maastricht – Aken kan prima. Actiedagkaartjes zijn er ook geldig, actiedagretouren niet. Je kunt namelijk geen buitenlands station kiezen bij het verzilveren.
Zie ook de informatie van Arriva:
https://www.arriva.nl/a/re18.htm
Als de Belgen ERTMS in nieuwe treinen willen heeft Arriva zich daar gewoon aan te houden. Arriva komt op de koffie in België, niets meer en niets minder. Als het omgekeerd was (NL verwacht ERTMS), hadden wij net zo opgetreden.
Maar verder vraag ik me hardop hoelang deze nutteloze, zinloze, kanniewaarzijn-achtige weggegooid geld soap nog doorgaat. In 2021 – 2022 is er allang een alternatief als in de zin van Flixbus of welke bus dan ook die de Drielandentrein wegconcurreert! En daar wordt door niemand naar gekeken. Trek de stekker eruit nu het nog kan, dat scheelt weer gezichtsverlies.
Natuurlijk is het waar dat regels nageleefd dienen te worden, maar men had niet geheel ten onrechte op ontheffing gehoopt voor de eerste periode. De nieuwe treinen zijn veel veiliger dan de huidige. De oude treinen rijden immers ddeels zonder beveiliging. De nieuwe treinen zijn voorbereid op ETCS. Men wilde graag de Nederlandse specificatie afwachten.
CB De Belgen rijden nu al jaren met hun oude bakken zonder enige vorm van beveiliging tussen Randwijck en Maastricht.
Wie wil er nog in zo’n Flixbus?
Flixbus trekt zeker reizigers. Maar de trein ook. Ondanks dat de flixbus vaker dan ooit rijdt tussen Amsterdam en Brussel, is het aantal treinreizigers dit eerste half jaar toegenomen. Net als vorig jaar.
hoezo dan ondanks?
Het verschil is dat niemand in een bus wil zetten.
Flixbus heeft nou niet bepaald een uurdienst toch? Een totaal onvergelijkbaar product.
“Er wordt door alle betrokken partijen gezamenlijk en vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid gewerkt aan noodzakelijke stappen om de verbinding Aken-Maastricht door te kunnen trekken naar Luik”.
Dit is ambtelijke taal voor: “De Walen willen geen treinen van anderen op hun grondgebied hebben”.
Dat “De Walen willen geen treinen van anderen op hun grondgebied hebben” klinkt mij bekend in de oren. Maar “de Walen” vergeten dat de Euregio Maas-Rijn steeds meer oprukt. Dat betekent dat het grensoverschrijdend verkeer voorrang moet krijgen op het lokale verkeer. Luik is geen havenstad zoals antwerpen en Rotterdam. Aken en Keulen hebben al een pre omdat het spoor tussen Heerlen en Landgraaf is verdubbeld. Als Weert een goede aansluiting krijgt op Antwerpen en Hasselt, krijgt de Euregio een serieuse Euregionale status.
Met name Politiek den Haag moet niet emmeren aangaande de status Rotterdam als Amsterdam. meimeren aangaande
De privé maatschappijen op het “openbaar vervoer” !? .. Een tang op een varken. OFWEL is openbaar vervoer openbaar met een officiële netwerkverplichting, OFWEL is het commercieel zonder énige garantie. (Point to point) De privé maatschappijen die zich via lobbying in het “openbaar vervoer” inwrikken, opereren volledig parasitair. Zijn keen geen enkele van de verplichting om een ‘volledig samenhangend netwerk’ uit te bouwen, maar zuigen hun aandeel gewoon uit de subsidiepot van de overheid.
De oorzaak ik precies die Europese regelgeving, de gedwongen privatisering van alles. Dat is géén beleid voor de burgers, maar een gelobbiede dictatuur van de privé sector. Daar moeten we ten op komen ! In de UK (die dat soort privatisering inîtiëerde vanaf madam Thatcher (de meest cynisch rechtse politieker die Europa ooit gekend heeft) heeft de totale kost van het openbaar vervoer in de UK doen exploderen. Tickets zijn er het duurste, en dan krijgen ze er nog een smak overheidsgeld bovenop. Privatiseren van “openbare dienstverlening” is rampzalig. Alle geld wordt overigens versast naar aandeelhouders, NIET naar de heruitbouw van het net.
Hetzelfde verhaal geldt voor postdiensten, elektriciteit en gas etc etc. Samengevat: overal waar er een netwerk nodig is.
Laten we het kanon zetten op Europa, dat ons met dictatoriaal wettelijk geweld privatisering opdrong ! Naar mijn opinie moet net dat radicaal teruggedraaid worden.