Eurostar Londen – Brussel – Amsterdam v.v. opgeheven
21 dec 2020 10:08
De Eurostar tussen Londen, Brussel en Amsterdam is voorlopig opgeheven vanwege nieuwe maatregelen in Nederland, België en Frankrijk. De bedoeling is dat woensdag de treinen weer gaan rijden, al zal dat afhangen van de maatregelen die de landen nemen.
Grenzen gesloten
Sinds zondag zijn vliegtuigpassagiers uit het Verenigd Koninkrijk niet meer welkom in Nederland. Zondagavond volgden ook ferryreizigers. Voor de Eurostar zijn in Nederland weliswaar geen maatregelen genomen, maar in België wel. Onze zuiderburen hebben zondag op maandag voor 24 uur de grenzen gesloten.
De treinen Londen – Brussel – Amsterdam zijn in beide richtingen opgeheven. Ook de autotreinen door de Kanaaltunnel worden geannuleerd, vanwege maatregelen van de Franse regering. Eurostar heeft ook alle treinen van Londen naar Parijs opgeheven, van Parijs naar Londen rijdt de hogesnelheidstrein nog wel.
23 december
“Het is de bedoeling dat alle geplande treinen weer gaan rijden naar en van Londen vanaf woensdag 23 december. We wachten op verdere gegevens van de diverse regeringen over hoe reisbeperkingen worden gehandhaafd en we blijven onze website updaten zodra meer informatie beschikbaar is” stelt Eurostar op haar website.
Laten we vooral hopen dat ze niet rijden met besmette mensen aan boord. Duidelijk dat men alleen zal mogen reizen met een negatief-test-bewijs. Of gevaccineerd.
Dat maakt weinig verschil. De Britse COVID-19 variant is ook al in Nederland gesignaleerd. Als die inderdaad besmettelijker is, verspreid die zichzelf hier vrijwel net zo snel zonder nieuwe import.
De nieuwe Engelse corona variant blijkt al sinds september in de regio rond Londen rond te gaan. Grote kans dat die dus inmiddels al lang op het vasteland ook actief is.
Ergo… Waar komen de hoge Corona dag-positiefgetesten van de laatste dagen ineens vandaan? Ik weet niet in hoeverre de teststraten testen op het nieuwe variant. Zou zomaar idd een variant kunnen zijn.
Ze kunnen net zo goed de Eurostar Amsterdam – Londen voor een bepaalde tijd opheffen. Nu zijn de Belgische autoriteiten er voor verantwoordelijk dat de Eurostar Londen – Brussel/Amsterdam niet rijdt. Volgende keer kunnen het de Franse of Belgische autoriteiten zijn.
En Londen is nu de bakermat van een nieuwe variant van de coronavirus. Kortom wegblijven daar. Totdat de nieuwe coronavaccin van Pfizer, Moderna, Janssen e.a. ons beschermt tegen de vele mutaties van Covid – 19.
En het vertrouwen in reizen met de trein is voorlopig toch al verdwenen. Tenzij de vliegtuigen het vervoersaanbod tussen Engeland – Nederland v.v. niet aan kan zie ik de Eurostar Amsterdam – Londen voorlopig nog niet rijden.
Het grote voordeel van een vliegtuig is dat deze OVER bepaalde landen heen kan vliegen of zelfs direct kan vliegen, zoals in de kanaaltunnel situatie gesproken. Zo zou je met een vliegtuig van een geel gebied naar een geel gebied kunnen zonder door oranje gebied te gaan. Dit kan dus later het verschil maken een onbezorgde reis of 10 dagen quarantaine na doorreis. Ook zit je in een vliegtuig met velen, maar ook hier is het ventilatiesysteem vaak erg goed en geldt ook een mondkapjesplicht. En je zit vaak korter in een vliegtuig dan in een trein.
Een ander nadeel van OV op kortere afstand qua Corona is dat je in een trein met redelijk grote hoeveelheid mensen zit – weliswaar met een mondmasker – terwijl je in een auto met max. 4 personen zit.
Al met al is de trein om deze redenen de grote verliezer in het Corona gebeuren. Al zijn er nog veel mensen, die om diverse redenen afhankelijk zijn van het OV.
Raar verhaal. Ten eerste rijdt er al een directe Eurostar Amsterdam-Londen, waar je dus ook geen tussenstops met in- of uitstappers hebt. Als je met het vliegtuig naar het centrum van Londen wil moet je overigens alsnog het OV gebruiken. Ten tweede is het vliegtuig toch wel kampioen in het proppen van zoveel mogelijk mensen in een kleine ruimte. Leuk zo’n HEPA filter, maar compleet waardeloos als je naast een niezende man of vrouw zit. Bij een vliegtuig moet daarnaast alles door een deur. Bij een trein heb je meerdere in en uitgangen en kan er ook makkelijk met de lengte van de trein gespeeld worden (voor zover perronen het toelaten) een trein is modulair.
Mondkapjes zijn overigens in vrijwel alle Europese landen ook gewoon verplicht in het openbaar vervoer (voor zover ze werken)
Eurostar is van plan morgen zijn treindiensten van en naar Nederland weer op te starten. Het zijn fijne treinen en het is een ideaal en duurzame verbinding. In september 2018 ook met de rechtstreekse trein van London naar Rotterdam gereisd met maar een tussenstop in Brussel. Nu kan het sinds kort ook rechtstreeks naar de VK, wat zeker een aanrader is! Snel en ontspannen in stadscentra aankomen of vertrekken, zonder parkeerproblemen is perfect. In de trein kun je ook gewoon een drankje drinken, lopen tijdens de reis en rechtstaan in een ruim toilet. Bij vliegtuigen en reisbussen zijn die ook een stuk krapper en lager! Bovendien kom je door steden en natuurgebieden heen, waarbij je met een Flixbus alleen over monotone snelwegen rijdt. Ik ben een enorme treinliefhebber en hoop vanaf komend jaar weer lekker met Interrail te kunnen net als vorig jaar in 2019! Dit mislukte Covid jaar is er een om niet te vergeten, al was dat wat iedereen niet wilde! Vorig jaar de voormalige Fyra V250-trein meegemaakt deze heeft een bar en een gewijzigd in-en exterieur. Ze heten nu ETR 700 Frecciargento, wat Rode Pijl betekent. Wie weet volgend jaar de Wadlopers en Buffels zien in Polen mits je weer vrij kan reizen, zoals het in 2019 en daar voor ook was! Wens iedere treinfan een goed en spoors jaar 2021 toe! Fijne Kerstdagen bij vrienden en familie en laten we hopen op betere tijden!
Bedankt voor de goede wensen, insgelijks!
Frecciargento betekent zilveren pijl, met snelheden tot 250 kilometer per uur. De rode pijl is de Frecciarossa. Deze rijdt het hardst, tot 300 km/u. De Frecciabianca, oftewel witte pijl, gaat maximaal 200 km/u.
Rijden de voormalige Fyrallalla’s ook?
“Se i primi giorni di servizio erano infatti andati avanti tutto sommato discretamente, con guasti nella media, nelle ultime settimane, se non andiamo errati, sono sempre più le circostanze in cui questi “nuovi” convogli sono costretti a cedere il passo, arrivando a destinazione in ritardo o non arrivando affatto, fermati da problemi più o meno gravi.” Ze kwamen te laat laat aan of helemaal niet aan door min of meer ernstige problemen.
Heel herkenbaar dus, ondanks dat ze langdurig in de werkplaats onderhanden zijn genomen.
Vanmiddag komt er een Eurostar uit Londen aan op Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Om verwarring te voorkomen: de treinen van Eurostar zijn absoluut géén opgelapte Fyrallalla’s.