fbpx

FNV Spoor wil opheldering over veiligheid spoor

FNV Spoor maakt zich zorgen over de veiligheid van het Nederlandse spoor. De vakbond heeft de directie van spoorbeheerder ProRail vrijdag om opheldering gevraagd over een incident waarbij een trein begin september door een rood sein reed tussen Lelystad en Zwolle.

Het incident was al langer bekend, maar een uitzending van tv-programma EenVandaag heeft de bezorgdheid van de vakbond doen toenemen. Het programma meldde op basis van anonieme bronnen binnen ProRail dat er vaker problemen zijn met veiligheidssysteem (ATB-vv) op die plek uitstond. Het systeem imoet juist ingrijpen als een trein een stoptonend sein passeert, ook als de snelheid lager is dan 40 kilometer per uur.

Extra inspecties
Volgens de bronnen van EenVandaag is daarop besloten op 150 plekken extra inspecties uit te voeren. FNV Spoor noemt dat "zeer opmerkelijk en verontrustend´´. "Er is kennelijk sprake van een groot veiligheidsrisico.´´

Uitzending EenVandaag

sitestat

Onderzoek
ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wijzen erop dat de onderzoeken nog in volle gang zijn. "Laten we eerst de resultaten afwachten. Hopelijk is er begrip voor dat we dit eerst goed willen uitzoeken’’, reageerde een woordvoerster van de spoorbeheerder. In het algemeen stelt ProRail dat het Nederlandse spoor veilig is.

Beheer
De ILT bevestigt wel dat de veiligheidssystemen op meerdere locaties worden geïnspecteerd. Ook wordt gekeken hoe ProRail de systemen beheert. "Dat is onderdeel van ons onderzoek naar dit incident´´, lichtte een woordvoerster toe.

Korte termijn
Aan het einde van het jaar worden de onderzoeksresultaten verwacht. Voor FNV Spoor is de kous daarmee niet af. De bond vindt dat "op zo kort mogelijke termijn´´ bij alle seinen in heel Nederland moderne beveiligingssystemen moeten liggen.

ATB-vv
ATB-vv is de verbeterde versie van Automatische Treinbeïnvloeding. De eerdere versie van het systeem laat treinen alleen automatisch voor rood stoppen als deze sneller dan 40 kilometer per uur rijden. De verbeterde versie werkt ook bij lagere snelheden. ProRail wil het aantal seinen met ATB-vv sterk gaan uitbreiden.

Langer problemen
Al in 2011 stelde de Telegraaf op basis van vertrouwelijke stukken van een aannemer dat ATB-vv vaak buitenwerking werd gesteld. Volgens de aannemer stonden er toen op veel locaties alleen lege kastjes vanwege een gebrek aan elektronica. Daarnaast zou ATB-Vv buitenwerking treden bij blikseminslag. Volgens de krant wordt dit echter niet opgemerkt, omdat het systeem het niet aangeeft als het niet meer werkt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl