fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Geen NS-treinen op dinsdag 30 augustus

29 aug 2022 16:25

Het NS-personeel in midden-Nederland legt op 30 augustus het werk neer. NS heeft ervoor gekozen om daarom het treinverkeer in heel Nederland plat te leggen. Alleen tussen Amsterdam Centraal – Schiphol zullen er een treinen pendelen, en de Eurostar en Thalys blijven rijden. Alle NS-treinen vallen uit, de regionale vervoerders blijven rijden.

Coördinatie

De acties zijn gericht op midden-Nederland. Veel treinen rijden van, naar of door dit gebied. Vanuit Utrecht rijden collega’s normaal gesproken treinen naar alle windrichtingen. Daarom heeft NS besloten het treinverkeer geheel stil te leggen. “Bovendien werken hier veel collega’s aan de dagelijkse coördinatie van personeel en treinen voor het hele land. Als zij het werk neerleggen, heeft dit verstrekkende gevolgen voor de dienstregeling in heel Nederland” legt NS in een persbericht uit.

Buitengewoon vervelend

NS zegt het buitengewoon vervelend te vinden dat zoveel reizigers last hebben van de actie, maar doet geen moeite om de impact te beperken. NS: “Voor de aangekondigde staking van dinsdag zijn alle scenario’s op tafel geweest, maar we zien geen mogelijkheid om op een verantwoorde manier een dienstregeling te rijden.”

 “We adviseren reizigers hun reis uit te stellen of zelf vervangend vervoer te regelen”, zegt NS verder. Veel keus hebben reizigers niet; wie het advies niet opvolgt, zal tevergeefs op de trein moeten wachten. Treinen van Arriva, Breng, Blauwnet en Qbuzz rijden wel. Ook Thalys en Eurostar rijden. De regionale treinen Alphen aan den Rijn – Gouda (RNET) vallen uit omdat dit ook NS is. Ook de ICE-treinen, Intercity Berlijn, Intercity Brussel en de Nightjet vallen uit.

0 0 stemmen
Artikel waardering
78 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
2 jaren geleden

Goh, en wat heeft al dat staken inmiddels voor resultaat? Want ik zie het niet. NS doet gewoon mee, net als in alle andere situaties waarin sprake is van ‘overmacht’. Dat personeel het ‘niet langer pikt’, wordt op geen enkele wijze kracht bij gezet. Alleen de reiziger zit met de problemen. Geen idee hoe de vakbonden denken dat dit de weg is naar een nieuwe CAO.

CK
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De staking heeft nu dus hetzelfde resultaat als het wegvallen van een computersysteem eerder dit jaar.

André Nelis
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het lijkt meer een tendens te worden in NL? Ben je het ergens niet mee eens? Dan ga je gewoon, als vakbonden zijnde, staken… En als NS negeer je vervolgens hetgeen waar het de stakende werknemers om gaat: een luisterend oor en een goed gesprek.

Wat is er gebeurd met samen rond de tafel zitten om er met een goed gesprek samen uit te komen? Communiceren lijkt anno 2022 niet meer in het woordenboek voor te komen?

Met andere woorden: NS en vakbonden, ga eens in gesprek met elkaar. Dat helpt veel beter dan reizigers zo tegen de haren in te strijken. Met al die stakingen wordt de reiziger de trein uit en de auto in gejaagd. Waar zouden we zijn zonder … de auto?

En vergeet niet alle mensen in cruciale beroepen, zoals zorg en onderwijs, die van de trein afhankelijk zijn. Die worden dus nu door de NS en door de vakbonden gezamenlijk, in de kou gezet.

NS en vakbonden enerzijds, reizigers anderzijds.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  André Nelis

De bonden eisen 20% en dat kan NS helemaal niet betalen. Dan valt er weinig te praten.

Eef
2 jaren geleden
Antwoord aan  André Nelis

Praten heeft weinig zin als er geen geld is.

André Nelis
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eef

Het laat zich denken dat hier de politiek aan zet is om er iets mee te doen. Als een bedrijf als NS er met de vakbonden niet uit komt, is er toch wel sprake van een maatschappelijk probleem.

Juist in een situatie als deze, zou men kunnen (beter gezegd: moeten) proberen om een oplossing te vinden. Niet door tegenover elkaar te staan, maar het gesprek te voeren.

Ik mis hier overigens ook de stem van de reizigersvereniging ROVER. Zij zijn denk ik juist in staat om hiermee iets te doen.

Erno-Berk
2 jaren geleden

Het is bijzonder dat als Midden-Nederland staakt, dat er geen sprinters buiten de Randstad kunnen rijden, bijvoorbeeld Groningen/Leeuwarden-Zwolle, Apeldoon-Almelo, Zutphen-Nijmegen, Arnhem-Dordrecht, Roosendaal-Dordrecht, ‘s Hertogenbosch-Deurne, Tilburg-Weert en de IC Zwolle-Roosendaal.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

midden nederland heeft standplaatsen die ook voor de rest van het land veel invloed hebben. al staakt het personeel met standplaats arnhem, utrecht etc., dan heeft dat ook veel effect voor regios buiten midden nederland.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

1x per uur een trein Groningen-Zwolle, Maastricht-Eindhoven, Den Helder-Amsterdam etc. Moet mogelijk zijn toch?

CK
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alleen maar meer argumenten om rondje rond de kerk zo snel mogelijk in te voeren

Arjan Kuiper
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het gaat in dit geval er om dat de bijsturing in Utrech meedoet aan de staking. Dan kun je géén veilige dienstregeling maken, hoe graag je ook zou willen. En ja, ik vind daar iets van, maar het is niet anders.

Diederik
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Kuiper

Waarom kan een ic Schiphol Amsterdam cs wel?

B
2 jaren geleden

Dit zat er helaas wel een beetje in natuurlijk. NS legt de treindienst tegenwoordig wel om minder stil dus dat ook doen als de standplaats van bijsturing en aanverwante diensten geraakt dreigt te worden past in die trend. Gek dat ook vrijwel al het internationale vervoer erdoor wordt geraakt en teleurstellend dat vrijwel niet wordt geprobeerd een beperkte pendeldienst op te zetten in de regio’s. Net als bij eerdere grotere stremmingen begint men daar helaas niet langer aan terwijl je toch zou zeggen dat standplaatsen in de regio voldoende personeel en materieel hebben om beperkt te pendelen met sprinters.

OV-mijder in de dop
2 jaren geleden

Als motorclubs verboden kunnen worden, waarom dan die vakbonden niet? Tractorterreur en stakingsterreur staan gewoon boven de wet

Diederik
2 jaren geleden
Antwoord aan  OV-mijder in de dop

Ja goeie laten we alle burgerrechten intrekken

Srb
2 jaren geleden
Antwoord aan  OV-mijder in de dop

Je bent er vast erg trots op dat je met zo’n gebruikersnaam hier reageert. Ga ik ook doen met een soortgelijke naam op auto websites.

Jurmeister
2 jaren geleden

Interressant. Overal wordt geschreven dat de intercity-brussel treinen morgen niet meer rijden. Maar vrijwel alle treinen zijn gecanceld, behalve de intercity-Brussel treinen. Volgens de NS-app rijden die treinen morgen nog gewoon. Je kan ook nog steeds kaartjes kopen om morgen met die trein naar brussel te gaan, door specifiek een treinrit te selecteren. Nu gaat die trein natuurlijk niet per stoel-reservering, maar toch…

Diederik
2 jaren geleden

Als het mogelijk is om af en toe een trein tussen Schiphol en Amsterdam te laten rijden dad zou dat toch ook op andere plekken moeten kunnen, het zei heel erg uitgekleed (bijvoorbeeld eens in het uur een sprinter)

Zuiderling
2 jaren geleden
Antwoord aan  Diederik

Ja dat zou heel fijn zijn!
Aan de andere kant begrijp ik niet waarom er wel treinen tussen Schiphol en Amsterdam CS kunnen rijden. Ook daar kun je gewoon met de bus.

arno
2 jaren geleden
Antwoord aan  Zuiderling

Precies, als je toch ergens een pendeldienst inricht dan is A’dam CS – Schiphol niet de eerste waar je aan denkt, je kan tig verschillende bussen nemen vanuit A’dam. Ga dan bv pendelen tussen Eindhoven en Maastricht of tussen Zwolle en Groningen

Diederik
2 jaren geleden
Antwoord aan  Zuiderling

Ja precies bij Zwolle Leeuwarden of den helder Alkmaar of vele andere trajecten is dat veel lastiger

CK
2 jaren geleden

Belangrijkere vraag: waarom komt de NS nu pas tot deze conclusie en niet vorige week al? Zo traag draait hun Solver-systeem toch ook niet?

Diederik
2 jaren geleden
Antwoord aan  CK

Goeie

Eef
2 jaren geleden
Antwoord aan  CK

Simpel, mensen is er inmiddels achter gekomen dat de treindienst buiten de stakingsgebieden toch een chaos wordt en dat het zinloos is om te blijven rijden. Nu nog alle rijdende personeel uitsluiten.

yvonne
2 jaren geleden

wat een kutstreek NS! Je zal maar naar een uitvaart van innig geliefde dierbare moeten. 1 laatste kans diegene te zien en vaarwel te groeten. applaus voor jullie hoor. Geld is belangrijk, ja, maar jullie hebben al dagenlang genoeg ellende veroorzaakt. wat jullie ons met jullie onsportieve huzarenstukje morgen afnemen is zóveel kostbaarder dat het niet eens in geld is uit te drukken. bah NS, wat jullie per verrassing morgen flikken is ontzettend laag!

Diederik
2 jaren geleden
Antwoord aan  yvonne

Gecondoleerd

yvonne
2 jaren geleden
Antwoord aan  Diederik

dank je Diederik

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  yvonne

Sorry maar u moet bij de vakbondrn zijn, dat zijn degenen die een staking zijn begonnen..

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

ik moet morgen bij een afscheid zijn, laat de vakbond es redelijk met dát soort consequenties rekenen. het is n bovenalles niét de schuld van de reizeger (die betaalt én volop voor zn vervoer én voor alle nare gevolgen van de stakingen. sommige mensen moéten koste wat kost ondanks de stakingen alsnog gewoon naar hun werk kunnen. of dus naar een uitvaart. die hebben de luxe niet van staken danwel verzaken. Daar denken de heren belissers @NS ook met hun dikke salaris vast niet ff aan als ze morgen met hun auto in de nationale file staan te klagen dat ze al die vergooide minuten/uren/kansen nooit meer terugkrijgen. i already know thát feeling. en iedereen met mij die al jaren kostbare tijd verspeelt met vergerfs wachten op de NS.

Ook anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Sorry maar u moet bij de NS zijn, dat zijn degenen die de oorzaak van een staking zijn begonnen..

Juriaan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ook anoniem

Omdat NS geen 20% verhoging geeft? De vakbonden en het personeel zijn volledig losgeslagen.

Ricardo
2 jaren geleden
Antwoord aan  yvonne

Gecondoleerd.

Maar even heel bot gezegd, u weet nu al dat er morgen geen treinen rijden en u had aan kunnen zien komen dat het met de stakingen toch chaos zou zijn, dus u kunt nu al alternatief vervoer regelen (taxi, social media om een lift vragen).

Tonny
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Als een sector zichzelf echt essentieel zou vinden, zou dat niet nodig zijn. Terug met die honderden miljoenen en failliet laten gaan!

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Prima idee

.
2 jaren geleden
Antwoord aan  yvonne

sorry om dat te horen. Treinstakingen herinner ik me al sinds de jaren tachtig toen een flink aantal docenten die ver buiten de provincie woonden niet naar het werk kon komen en zodat we allemaal vrij hadden. Dit is daarom ook niets nieuws.

Als je echt wilt dan een staking zin heeft, dan moeten beveiligers, chauffeurs, piloten van privé-vliegtuigen et cetera van de politici eens hun werk neerleggen. Dit treft de verkeerden, een tijdje terug toen de politie ging staken deden ze dat tijdens een grote voetbalwedstrijd en die kon toen niet doorgaan. De directeur betaald voetbal van dat jaar had er nog iets van gezegd, maar moest zijn woorden terugnemen.

is het daarna allemaal beter geworden? Ik weet het niet, maar de reiziger en de voetbaltoeschouwer is wel telkens de dupe.

Realisme graag
2 jaren geleden

In denk dat we niet ver meer verwijderd zijn van de situatie dat NS op grond van het uitsluitingsartikel het voltallige rijdend personeel onbetaald naar huis stuurt.

Realisme graag
2 jaren geleden

Een verstandig besluit. Het heeft weinig zin om te blijven doorrijden als het iedere dag chaos is. Daar heeft niemand iets aan.

Tonny
2 jaren geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Soms een trein is een stuk beter dan geen trein. Als je echt ergens moet zijn. Dit is toch niet zo heel ingewikkeld qua concept?

Otto
2 jaren geleden

Gewoon de hele tent stilleggen en het personeel onbetaald naar huis zolang er gestaakt wordt.

Tini
2 jaren geleden

Staken is een zwaktebod.
Personeel kan die energie beter steken in het promoten van hun werk.
Dat kan anderen inspireren ook bij ns te gaan solliciteren.
Meer geld maakt de werkdruk niet minder bij personeelstekort.

CK
2 jaren geleden
Antwoord aan  Tini

Het personeel en vakbonden beschouwen de NS als werkgelegenheidsproject wat maximaal uitgezogen moet worden, niet om nog meer personeel aan te trekken. Daar draait het niet om.

Ricardo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Tini

Maar meer geld trekt wel meer personeel wat de werkdruk weer verlicht. Dat zien we ook op Schiphol, betalen nauwelijks fatsoenlijk loon, gevolgen worden nu duidelijk nu de arbeidsmarkt een paar jaar op zijn kop is gezet en de prijzen keihard oplopen, het personeel is weg en blijft weg omdat de financiële beloning onvoldoende is.

Otto
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Vertel er dan wel even bij waar die 20% verhoging van betaald moet worden.

Ricardo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

De vakbonden geven zelf ook wel aan dat die 20% hun openingsbod is, en dat daar met onderhandelingen wel wat af zal gaan. Dat de NS (en alle reageerders hier) het continu over die 20% hebben alsof dat het einddoel is, is alleen maar beeldvorming door de NS.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@Ricardo. Dat dergelijke koehandel een optie was, werd door de amateurs van de vakbond gemeld nadat de estafettestaking al was begonnen. In het ultimatum van de vakbonden waarin de stakingen werden aangekondigd, werd gesteld dat NS een staking uitsluitend kon voorkomen door met alle eisen akkoord te gaan.

Brabo
2 jaren geleden

Er staken op dit moment dagelijks een paar procent van het gehele personeel en daarmee wordt de hele treindienst ontregeld. Voor de vakbonden is dat goedkoop actievoeren omdat de rest van het personeel wel door NS doorbetaald moet worden. Dit riekt naar misbruik van het stakingsrecht en dus logisch dat NS daar niet meer aan meewerkt, hoe vervelend ook.

CK
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

De NS werkt er welwillend aan mee. Ze hebben de bonden niet eens voor de rechter gesleept. Ik zie FNV’ers op Twitter die doodleuk in NS-kantines zitten te staken en ongetwijfeld de koffieautomaat gebruiken. Ze kunnen best de stakers onderwerpen aan pesterijen.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  CK

De koffieautomaat bijv. op storing zetten.

Bram Braamboer
2 jaren geleden

Hadden ze dat niet eerder kunnen laten weten? nu kan ik niet naar de boerderij van m’n pa en ma en nog op zo’n belangrijke dag ook. Hadden ze dit vorige week eerder verteld had ik gewoon alternatief vervoer kunnen regelen!

Abracadabra
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bram Braamboer

Met de tractor mag je tegenwoordig schijnbaar ook over de snelweg ….

Zuiderling
2 jaren geleden

Ik snap dat het personeel mag staken en ontevreden is. Maar NS had toch voordat alle stakingen begonnen al kunnen bedenken dat bij een staking in Midden-NL het hele land plat zou liggen? Dan hadden ze toch beter aan het personeel kunnen vragen om allemaal tegelijk te staken?
Nu ligt het treinverkeer in de meeste regio’s 2 keer plat ipv 1 keer.
Ik hoop dat het personeel met een zuidelijke standplaats morgen meestaakt en woensdag gewoon gaat werken. Dat zou heel fijn zijn!

Ronald
2 jaren geleden
Antwoord aan  Zuiderling

Toch al belachelijk dat conducteurs uberhaupt durven te staken, die doen de hele dag toch al niets.

Tim H
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ronald

Ze doen de hele dag niets dus gaan ze uit verveling staken.

Joost2
2 jaren geleden

Het is opvallend dat er vanuit de politiek geen aandacht voor is. De staat is wel opdrachtgever en aandeelhouder.

CK
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

De NS wordt een hand boven het hoofd gehouden door de politiek en het ministerie terwijl landelijk het treinverkeer platleggen voor wat een regionale staking had moeten zijn een verwijtbare handeling is.

Tim H
2 jaren geleden
Antwoord aan  CK

Ha ha, wat een onzin.

2N2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Het gebrek aan aandacht vanuit de politiek is inderdaad opvallend. Eigenlijk zouden zij eens een stap moeten maken door minimale dienstverlening wettelijk vast te leggen. Ook is de NS schijnbaar niet in staat om bij de kleinste storing de treindienst nog enigszins in stand te houden. Misschien tijd voor einde NS en concessiehouders op het hoofdrailnet. Mogen de VVMC leden daar solliciteren, denk dat ze weinig kans maken gezien het gebrek aan klantgericht denken.

Realisme graag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

De politiek is niet gek. Die weten ook dat NS en vakbonden eigenlijk willen dat de overheid met een grote zak over de brug komt voor grove salarisverhogingen. En dat als ze dat doen morgen de hele collectieve sector ook 20% eist.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Juist, de doelen van de vakbonden zijn louter commercieel. Het gaat ze niet om het NS-personeel, het gaat ze om het voortbestaan van de bonden. Ledenaantallen dalen met tienduizenden per jaar. De relevantie van de immer extremistischer wordende bonden is over het algemeen beperkt. Behalve op het spoor. Daar is de vakbond nog redelijk sterk vertegenwoordigd. De vakbond heeft het personeel aangepraat dat ze ‘het’ niet langer moeten pikken en dus is er actie. Als de overheid zich laat chanteren om over de brug te komen met de 20%, is dat reclame voor de bond. Die vervolgens de hort op gaat om leden te werven in branches waar er ‘slechts’ 8% loonsverhoging in zit. Hadden die mensen maar lid moeten zijn van de communisten. En dus voert de vakbond hier een campagne voor zichzelf, over de rug van het NS-personeel en de treinreizigers. Verliest de bond, dan is het gedaan met ze.

Gerard
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het is jammer dat iedere medewerker meeprofiteerd van CAO afspraken gemaakt door de ‘communistische’ vakbonden. Of zeggen deze medewerkers dat ze geen salarisverhoging willen omdat ze anti vakbond zijn?

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Gerard. De eisen van de vakbonden zijn exorbitant. Als er uiteindelijk een akkoord komt, dan zal het resultaat niet eens in de buurt komen van wat er geëist wordt. NS heeft het geld er niet voor en werkt keurig netjes mee met de vakbonden om uiteindelijk de overheid te chanteren de prijs te betalen.

De toekomst van NS is hoe dan ook gitzwart. Het zal me niets verbazen als de stakingen uiteindelijk leiden tot nationalisatie en liquidatie van het bedrijf en dat het hoofdrailnet vervolgens in delen opnieuw wordt aanbesteed.

Gerard
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ook ik vraag mij af of de looneis van de vakbonden realistisch is.Mijn punt is dat heel veel reageerders de vakbonden afhalen of zeggen dat het niet meer van deze tijd is. Zeggen deze reageerders dan ook bij de eerstvolgende loonsverhoging die is afgesproken bij het CAO overleg “sla mij maar over ik ben anti vakbond” Ik denk het niet.

Pen is Groot
2 jaren geleden

Jammer dat ze dat de dag van tevoren laten weten, ik hoop dat het snel is afgelopen want veel mensen zijn van het openbaar vervoer afhankelijk.

Joris van den Hurk
2 jaren geleden

Verwende hugters die over de rug van de klant en op kosten van de belastingbetaler land in gijzeling nemen . Het wordt tijd dat NS reiziger ipv personeel en vakbondsleden centraal stellen en creatief kijkt of ze door minder mensen op kantoor en betere planning zelf geld kunnen vinden voor een xtratje

Paul Lamote
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joris van den Hurk

Dat heb je zo als de spoorwegbonden door SP-extremisten worden geleid.

Onbekend
2 jaren geleden

Als nou eens de cruciale banen gaan staken!!! , DE ZORG, BRANDWEER, POLITIE ENZ!!! die AFHANKELIJK zijn van het treinverkeer. Dan gaan er een hoop mensen dood.

Mike
2 jaren geleden
Antwoord aan  Onbekend

Sinds corona zijn er vrijwel geen mensen meer die nog met de trein naar het werk gaan. Vrijwel iedereen gaat tegenwoordig met eigen vervoer. De trein vervoert alleen nog studenten en wat ouderen. De trein is irrelevant geworden.

Relevant persoon
2 jaren geleden
Antwoord aan  Mike

Je moeder is irrelevant geworden

B
2 jaren geleden
Antwoord aan  Mike

Dat is grote onzin. Veel personeel in de dienstensector, zeker werkend voor overheidsinstellingen en in het onderwijs heeft weinig keuze. Zulke werkgevers vergoeden vaak alleen reiskosten per ov en ze faciliteren geen parkeerplekken voor auto’s dus al die mensen zijn nog gewoon op de trein aangewezen. Enige verschil met pre-corona is dat juist die sectoren relatief eenvoudig op hybride werken kunnen overschakelen. Als die groep dus nog maar voor de helft of minder forenst ben je die reizigers dus wel een deel van de tijd kwijt. Maar stellen dat alleen studenten/scholieren en ouderen de trein nog gebruiken is echt, echt nonsens.

Christy
2 jaren geleden

De staking zorgt er alleen maar voor dat ook de laatste treinreizigers niet meer per trein willen reizen en een auto, scooter of accufiets kopen. Hiermee helpt NS zichzelf om zeep na eerst door het coronabeleid al aan de rand van de afgrond gestuurd te zijn. Het personeel kiest er door te staken voor om de trein totaal uit de markt te prijzen en daarmee zullen ze uiteindelijk allemaal hun baan verliezen. Tis treurig.

Flora
2 jaren geleden

Waardeloos om op die manier meer loon af te dwinge
Je gaat niet meer op NS vertrouwen!

Frans E.R. Eekhout
2 jaren geleden

Schiphol naar Amsterdam C wel laten rijden is om al die (buitenlandse) luchtreizigers als laatste strohalm Amsterdam te laten komen om vervolgens achter te komen dat men op een doodlopende (spoor)weg is beland en dat noemen ze “Holland Promotie”.
Staken voor meer poen, uitdunnen van een nieuwe dienstregeling in 2023, geen busvervangend vervier bij stremmingen en stakingen, shivering van de karat gebruiksmogelijkheden, afschaffen van loketten en informatie bureaus, geen rijdende catering meer in treinen, te korte treinen waar langere nodig zijn, kortom van een nuttig openbaar vervoersbedrijf naar een degradatie van een spoorweg onderweg en waar het klantvriendelijkheids gevoel een aanfluiting and het worden is. LANG LEVE DE AUTOMOBILITEIT zal het slogan worden om op je plaats van bestemming te komen, want echte alternatieven zijn er in Nederland niet meer. Ga zo door NS en co, dan keert de wal echt het schip als straks nog meer mensen de trein de rug toekeren !

Frans E.R. Eekhout
2 jaren geleden

shivering van de karat gebruiksmogelijkheden, MOET zijn :
afschaffing van de cateringmogelijkheden in treinen.
spoorweg onderweg, moet zijn: spoorweg onderneming.

Geert Wilders
2 jaren geleden

Dit was met mijn beleid dus nooit gebeurd!

Anoniem
2 jaren geleden

Ik heb om meerdere redenen geen auto, en ik zal daarom ook nooit een auto hebben. Het ov is hier in brabant toch al erg slecht en heel duur. En dan nu weer stakingen. Ik heb dus ook geen alternatief vervoer. Volgend jaar dienstregeling nog slechter, en weer tarief verhoging.

CK
2 jaren geleden

Vraagje: krijgt iemand de klantenservice van de NS te pakken? Voor de stakingsregeling moet er contact opgenomen worden met de chatbot, maar nota bene die reageert dus niet. Of moet ik ze morgen maar gewoon platbellen?

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  CK

Misschien staakt de chatbot vandaag ook. Ik hoop dat het bellen je niet meer kost dan je via de stakingsregeling terugkrijgt.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  CK

Volgens mij hebben veel mensen niet in de gaten dat je op de blauwe buttons in de chatbot gewoon kan klikken, waardoor je redelijk snel kunt komen waar je zijn wilt.