Geen Onderwegpas voor hele ov – kabinet kijkt nu naar NS-product
26 sep 2025 18:16
Er komt geen Onderwegpas voor het hele openbaar vervoer. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer in een brief aan de Tweede Kamer. Met de kaart moeten mensen met een laag inkomen gratis of goedkoper kunnen reizen in de daluren. Streekvervoerders willen niet meedoen met de pas.
De pas moest aan een lijst eisen voldoen. Niet alleen moet het voordeelkaartje technisch haalbaar zijn en aantrekkelijk voor de doelgroep, maar vervoerders mogen er ook geen last van hebben. De invoering mag ook OVPay niet in de weg zitten, waarbij reizigers kunnen inchecken met een OVPay-pas, betaalpas of telefoon. Daarom werd de invoering onlangs al verschoven naar 2027.
Te risicovol voor streekvervoerders
“De streekvervoerders achten de risico’s te groot om de stap daadwerkelijk te gaan zetten”, schrijft Aartsen. Volgens hem waren ze onder meer bang dat ze geld zouden mislopen als de overheid daar geen garanties voor kon geven. Het gevolg is ’dat het op dit moment niet mogelijk is om een landelijk dekkend reisproduct voor trein, tram, metro en bus te ontwikkelen’.
Wellicht wel product voor treinreizigers
Aartsen kijkt nu naar een product dat alleen op NS-reizigers is gericht. “Het kabinet blijft zich inzetten om op korte termijn te komen tot een Onderwegpas, ook omdat Nederland spoedig een definitief Sociaal Klimaatplan moet indienen bij de Europese Commissie om überhaupt aanspraak op deze middelen te kunnen maken.” De commissie had Nederland al laten weten de plannen, waaronder de Onderwegpas, te verwelkomen.
Pas ook voor jongeren
De Tweede Kamer wil dat de Onderwegpas er komt voor zowel mensen met een laag inkomen als jongeren. Dat onderstreepte de Kamer met twee moties, een voor de zomer en een vorige week. Volgens Aartsen wordt het voor jongeren lastiger, omdat een deel van het geld waar hij op rekent alleen bestemd is voor kwetsbare huishoudens.
Tot 15 november kunnen er nog alternatieve Jongerendagkaarten gekocht worden via de Treinreiziger treinkaartjes-applicatie. Daarna is dit voordelige jongerenkaartje echt verleden tijd.
(c) Treinreiziger.nl
Het kabinet wilde kennelijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als ze gewoon voor alle ritten die met de pas gemaakt worden betalen, is er geen vervoerder die niet meedoet! Zelfs met een flinke korting is het nog aantrekkelijk voor vervoerders als het om de daluren gaat. Dat zijn uren waarop er nog genoeg plaats is voor de extra reizigers.
Maar ik snap dat vervoerders niet voor een vast bedrag met overvolle bussen opgescheept willen zitten.
Maar jammer dat deze onderhandeling is mislukt. Voor alle betrokkenen.
De normale OV-tarieven zijn niet per se laag of betaalbaar voor iedereen. Maar met het weekendvrij abonnement in flex-vorm is voordelig reizen voor praktisch iedereen beschikbaar. Voor ongeveer vier euro per dag kun je van Maastricht tot Groningen. Wellicht een idee om het cadeau te kunnen geven aan anderen voor een maand. Niet alles hoeft gratis te zijn in het leven. Producten en diensten kosten nu eenmaal geld.
Ja, gratis of onbeperkt is geen houdbaar model denk ik voor diensten die beperkte capaciteit hebben. Een flinke korting voor bepaalde doelgroepen lijkt me beter.
Maaaarrrr… dat geldt eigenlijk ook voor veel wegen. Daar zou je ook echt voor gebruik moeten rekenen, zeker op plaatsen en tijden waar vaak files staan.
In Singapore en bijvoorbeeld ook Göteborg staan op die punten cameraportalen die alle passanten registreren en een paar dubbeltjes factureren. Heel simpel systeem, zonder tolportalen of transponders. En als er teveel file staat op de Pike Highway dan is er volgende maand een dubbeltje meer tol. Voor de gewone mensen is er altijd nog een perfect metro en bussysteem. Of ze eten op hun werk wat en rijden pas weer naar huis als de tol lager is.
Nou ja, in luxemburg werkt het prima, gratis ov.
Plus het goedkoop maken is onhandig omdat je nog steeds veel geld kwijtbent aan kaartjes controles.
Dat iets in Luxemburg werkt, betekent niet dat het in Nederland ook werkt. Wat zijn de effecten in Luxemburg trouwens?
Ik kan mij voorstellen dat in een klein land dat zeer rijk is gratis reizen makkelijker te effectueren is: het kan makkelijker betaald worden en er zal minder beroep op gedaan worden.
Een klein land dat zeer rijk is…. Daar voldoet Nederland zelf ook aan. De omzet van het hele ov in Nederland (incl. Subsidies) bedraagt ongeveer 1 procent van het BBP. Natuurlijk zal er meer gebruik van gemaakt worden als het gratis is. Maar niet in die mate dat het dan opeens niet te bekostigen is. Ik denk eerder dat het geld bespaart, omdat veel mensen hun prive auto dan weg doen. Het begin-probleem is alleen dat het spoor in de spits vastloopt omdat er nu niet voldoende is voorbereid op zo’n maatregel met infra en materieel. Maar gezien de wegen er wel al zijn, is het wel mogelijk om veel grote snelbussen aan te schaffen en over de weg te rijden. Maar een rechtse of zelfs centrum overheid gaat dat niet bekostigen, ook al kan dat wellicht goedkoper zijn dan al die particuliere priveautos, en ook de files doen oplossen. Een dergelijke oplossing is niet wat de meerderheid van stemgerechtigden nu wilt. Enkel daarom is het niet realistisch. Maar gezien het nu de realiteit is dat de snelwegen dagelijks vol staan met dure autos, is het natuurlijk niet onmogelijk om dezelfde mensen te vervoeren in goedkopere grote bussen. Als men dat zou willen…
Ik geloof er totaal niet in dat mensen massaal hun auto weg doen bij gratis of goedkoop OV. Daar wijst niets op.
Uit een onderzoek naar effecten van gratis OV in Luxemburg:
“De analyses gaven aan dat het gratis OV geen waarneembare impact had op het
verkeersvolume langs de geselecteerde wegen.”
Daarom zeg ik ‘als men dat zou willen’. De crux zit hem erin dat men het ov ook niet veel meer gaan gebruiken als het gratis is. Enkel een kleine groep minima mijdt het ov vanwege de prijs. Ik zeg alleen dat capaciteit en kosten van het ov het probleem niet zijn. Op een dit moment betaald men het ov ook. Alleen het extra ov dat zou gaan rijden komt bij de prijs, en dat is niet zoveel. Het zou alleen om echt grote volumes gaan als automobilisten ook massaal overgaan. Maar dan is het een kostenbesparing…
Het GDP per capita is in Luxemburg twee keer zo hoog als in Nederland. Nederland is dus een flinke stukje armer dan Luxemburg.
Het is wel merkbaar in en rond Luxemburg-stad.
Verder nemen steeds meer Fransen uit Metz en Diedenhofen (Tionville) die in Luxemburg werken nemen nu de trein, maar het mogen er best meer zijn.
Het Luxemburgse spoor naar de Franse is aanzienlijk verbeterd. Er rijden meer treinen.
Attractief OV met goede regelmatige verbindingen en aansluitingen. Schone treinen, gekwalificeerd personeel.
Zeker tijdens de spitsen is het OV vol en het aantal auto’s op de weg is gedaald. Echter, uiteindelijk blijven de voor en nadelen van elk vervoersmiddel bestaan.
Luxemburg heeft tal van andere inkomsten. Heel het staatje is grensgebied. Vanuit Duitsland, België en Luxemburg wippen miljoenen even de grens over om inkopen te doen. De BTW in Luxemburg is laag, maar door de massa stroomt het geld binnen.
Ook heeft Luxemburg een stroom aan dagelijkse grenspendelaars uit Duitsland, België en Frankrijk. Luxenburg hoeft niet te zorgen voor onderwijs, huisvesting en gezondheidszorg. Daardoor heeft Luxemburg voldoende middelen voor openbaar vervoer.
Dat kaartjes controleren is wel een goed punt. Dat zou kunnen pleiten voor gratis reizen, maar dan dus voor iedereen, niet alleen minima. Blijft het capaciteitsprobleem over. Dat speelt inderdaad alleen op het spoor en minder in Luxemburg. Dat spoornet is veel minder complex; meer een soort metro voor forenzen naar de hoofdstad. In Nederland is het spoor echt veel drukker!

Ik ben voor hoor! Maar laten we een tussenstap maken met veel goedkoper en dan de capaciteit flink opschroeven!
Je kaartje van het Luxemburgse spoorwegnet is verouderd. Van het 621 km lange net is inmiddels 590 km geëlektrificeerd met 25 kV ~ 50 Hz, en in 2018 is de 3000 V = op het traject Luxemburg-Belgische grens ook door 25kV ~ vervangen. Ten westen van Wiltz is de spoorlijn naar Bastogne/Bastenaken als sinds tientallen jaren opgebroken en van de spoorlijn tussen Colmar=Berg en Kleinbettingen rest nog slechts het stukje van Colmar=Berg tot Bissen waarover uitsluitend goederenvervoer plaatsvindt.
Zolang de vakbonden de conducteurs toch willen handhaven voor de “veiligheid” bespaart het niets.
Het hele systeem van de ov-chipkaart en ov-pay kan de deur uit. Zo ook kaart automaten en scanapparatuur. Die hoeven dus niet aangeschaft te worden en onderhouden. Dan nog de transactiekosten van zo’n €0,25 per keer dat er gepint word/ideal voor online tickets en opwaarderen. Als je dat over heel Nederland bij elkaar optelt, kom je nog op een aardig bedrag dat bespaart kan worden.
Een bezitter van een auto betaalt nu een vast bedrag aan motorrijtuigenbelasting. Over dit veranderen in rekeningrijden is vaak discussie geweest, maar het is er nooit van gekomen. Bij rekeningrijden kun je het hotelprincipe toepassen. Is er op een bepaald traject op een bepaalde tijd veel vraag, dan gaan de prijzen omhoog. Is er weinig vraag, dan zakken de prijzen.
Je kunt dus net als in Singapore een toegang heffen om de stad met een auto binnen te rijden. Overigens heeft Singapore een uitgekiend metrosysteem, met veel crossplatform overstapmogelijkheden. Niet zo als in Parijs trappen op een trappen af met lange gangen. Gewoon even haaks het perro hoe hij zijn geld uitgeeft. n oversteken naar de aansluitende trein.
Singapore is bijna tien keer zo dicht bevolkt als Nederland, dat is dus een andere situatie.
Waarom moet alles gratis zijn voor de minima die ook allerlei toeslagen ontvangen? Dit terwijl iemand die fulltime werkt en onder modaal verdient, gewoon mag opdraaien voor zijn eigen peperduur OV. Zet deze middelen in voor een algemene korting in de daluren of een Nederland-Ticket in plaats van cadeautjes voor bijstandtrekkers. Die hoeven toch niet met het OV, ze gaan immers niet naar werk.
Een voordelige reiskaart als het Deutschland-ticket kan ertoe leiden dat jouw ‘bijstandstrekkers’ ermee naar de bibliotheek kunnen gaan of naar het ziekenhuis, of naar een bos of park, of naar de voordelige Lidl in een ander stadsdeel. Misschien kunnen ze dan vaardigheden opdoen of hun gezondheid verbeteren waardoor ze in de toekomst geen bijstand meer nodig hebben. Daarvoor lijkt me een regionale reiskaart (zeg maar voor een agglomeratie) wel toereikend, plezierreisjes naar de Efteling hoeven we niet (grotendeels) collectief te betalen.
Leuk om mensen met een laag inkomen te ondersteunen, maar dan niet ermee naar de Efteling he!
De Efteling is duur genoeg. Als mensen daar heen willen dan graag met het OV.
Er is trouwens veel voor te zeggen om het OV voor iedereen veel goedkoper te maken, niet alleen voor de minima. Maatschappelijke voordelen t.o.v. autokilometers zijn enorm. En inkomenspolitiek regel je beter met belastingen.
In de wereld van RJ van Breda hebben alleen mensen zonder baan weinig te besteden…
Ik zit in de wao ik kan niet auto rijden door slechte ogen woon in Drenthe en mijn moeder woont in almere en mijn zusje in België
Als ik naar mijn moeder wil met de trein betaal ik 52.60 voor een retourtje mijn dochter van 14 wil ook graag mee dat is dik 100 euro dat is meer als een week boodschappen geld
Maar wij gehandicapten zouden wel overal bij moeten horen en sociaal.moeten zijn nou ik moet sparen om van punt a naar punt b te komen en hopen dat er in de tussentijd niets met mijn oude moedertje gebeurd
Hou toch op, NS heeft zeer voordelige abonnementen dus 52 euro is onzin
Klopt, alleen Nederland is het enige land in Europa die ook een middagspits kent. Hierdoor heb je dus eigenlijk geen drol aan kortingskaarten. Ergens betaal je het volle tarief. Assen – Almere is retour ongeveer €55 vol tarief, met “altijd korting” is de reis €44 en met 40% korting €32. Dus Marjon schrijft geen onzin.
Wel is het apart dat we inderdaad inkomenspolitiek middels de spoorwegen gaan laten lopen. Er mag wel wat meer vanuit de gedachte, de tering naar de nering zetten, gewerkt worden. Ik ben een zogenaamde “sterke” schouder, echter zijn mijn lasten inmiddels zo hoog dat ik ook recht heb om naar de voedselbank mag. Dan is het wel wrang. Dit heeft alleen weinig met treinen te maken 😉
Weekend vrij abonnement is rond de 37 euro per maand. Kun je er 8 keer per maand een reis mee maken zonder gedoe met spits. En als je doordeweeks wil reizen met korting, reis je gewoon buiten de spits. Dan ga je voor of na de spits weer terug. Echt, er zijn mogelijkheden.
Ik hoop dat ook uw in de bijstandsuitkering komt te zitten.
Ik hoop dat uw in de bijstand komt.
Ook dan is 37 euro te veroorloven, met Flex is het maandelijks opzegbaar dus je zit er niet aan vast.
Meschien moet je je er eerst in verdiepen?
Alleen roepen bla bla totdat je het zelf ooit nodig hebt en dan roepen het is te weinig?
Ik heb ns flex dal abonnement dus reis ik buiten spitsuur dan is het 40%.
En ik reis redelijk vaak met de trein 3 a 4 keer per week
Ov chipkaart moet blijven aan ovpay doe ik helemaal niet
Ja ben weer deze maand met Deutschland ticket een paar weken Duitsland gereisd. Heerlijk metro ,tram, bus trein ….je hoeft nergens aan te denken alleen de ICE en EC uitzetten in de app. en gaan met die banaan . Treinen rijden daar ook welliswaar vertraagd als er een rijtuig Uitvalt/stilstaat op baanvak . Bij ons wordt dan meteen bussen ingezet en ,4 uur geen treinen. Daar klein probleempje en 30 km op enkelspoor . Je ziet de werklui daadwerkelijk weer de trein wegslepen op gang te brengen . Enige grote minpunt zijn de Stations zelf. Dat is bij 300% beter bij ons maar dienstregeling zelf heb ik liever van Duitsland
Als je ziet hoe moeilijk het hier allemaal gaat, dan vraag je je af hoe zijn ze in Duitsland ooit tot een Deutschlandticket gekomen.
Maar hier geeft men het liever al bij de eerste hindernis op.
In Duitsland hebben ze een ander systeem voor kaartverkoop ingericht. Dat is in Nederland een probleem. Verder is het Deutschlandticket gekomen omdat de regering van plan was om automobilisten flink te compenseren voor de gestegen benzineprijzen. De Groenen hebben aangegeven dat men alleen akkoord wilde gaan als er ook iets voor de treinreizigers geregeld werd.
Nederland is een gierig land dat is het verschil
De huidige demissionaire regering zal alles op alles op moeten zetten om te voorkomen dat de OV prijzen uitreizen de de prijsverhoging voor het OV te beperken tot c.a. 3% dan met zaken bemoeien, die voor het volgende kabinet bedoeld zijn.
Ten tweede zou een volgend kabinet de betaalbaarheid van het OV in het algemeen moeten aanpakken en niet doelgroep passen komen. Ook vervoersarmoede in het algemeen moet aangepakt worden en dat is ook iets anders dan passen uitdelen aan bepaalde groepen.
Voor de rest zijn er hele goede kortingsarrangementen bij de NS, zoals weekendvrij, maar ook dalvoordeel. Ook veel busregio’s hebben kortingsarrangementen voor bussen.
Precies ik heb zelf ns flex dal abonnement met 40% buiten de spitsuur, omdat ik vaak met de trein reis vind ik het prima te doen kwa kosten
Ik heb gisteren de Veluwezoomroute (Dieren – Postbank – Velp) gelopen en ik was daarna van Velp naar Dieren gereisd met de trein uiteraard in de middagspits en af en toe een kort middagspits ritje vol tarief is ook nog te doen, maar dit neemt niet weg dat het vol tarief over het algemeen wel te duur is en doorgaans volop kortingsarrangementen aanwezig zijn. Als ik de bus had genomen waar ik korting op heb zou ik een wellicht een krap Eurootje uitgespaard hebben en veel meer reistijd gehad. Maar na 17,5 km lopen (heb her en der moeten afwijken op de route ivm wilde onrustige koeien) op een mooie, maae wel vrij pittige route wil je toch naar de plek waar ik logeerde. En echt vol was de trein ook niet en het waren 2 gekoppelde Flirt treinen (3+4)
Wel is zo dat NS Wandelen en NS Weekend Vrij en het ontbreken van spitsen bij dal voordeel wel een goed duo is, gezien je na een stevige wandeling toch vaak op spitstijden op het station komt. Zeker als je wat verder weg bent. Voor de incidentele reizigers heb je ook nog prijs+tijd kortingstarieven. Voor mij veel te ingewikkeld, maar veel mensen komen er wel uit.
Desaltnietemin denk dat er flink geinvesteerd moet worden in het OV, zowel qua capasiteit als betaalbaarheid. Geen passen, maar de algemene betaalbaarheid met de beschikbaarheid van interessante kortingsarrangementen.
Gewoon het hele openbaar vervoer gratis maken, voor iedereen.
Mooi effe niet. Gratis OV betekent ook dat alleen overvolle treinen waar de veiligheid niet gegarandeerd kan worden nog interessant zijn voor NS. Plus dat je Wouter Koolmees dan zult moeten vervangen door Michael O’Leary (ceo Ryanair) hoewel ik dat laatste toejuich.
Luxemburg laat zien dat dat wel meevalt.
Luxemburg is qua OV een bijzonder geval. In feite bestaat het OV uit 3 componenten.
Luxemburg was gedwongen om iets aan het forensenvervoer naar Luxemburg stad te doen. Meer en nieuwe wegen aanleggen. Extra parkeerplaatsen in de stad creëren. Of een geheel andere weg in te slaan. In feite hebben ze het forensenvervoer gratis gemaakt en gratis vervoer in de rest van het land op de koop toe genomen. Door het forensenvervoer gratis te maken besparen ze de noodzakelijke extra wegen en parkeerplaatsen. Je kan het dus beter zien als een concept om de files en een verkeersinfarct in Luxemburg stad op te lossen.
De jongerendagkaart moet gewoon terug komen wij hadden heel veel plezier ervan om goedkoper te reizen mijn dochter wordt bijna 19 dus voor ons is het bijna voorbij daarvoor een kidsvrij abonnement gehad dus zolang zel 11 zijn mogen ze er nog mee reizen zoals ook bij de jongerendagkaart mogen ze vanaf 19 jaar er niet meer mee reizen en de voordeeluren abonnement weer terug en geen dal voordeeluren abonnement de ns heeft hiervoor gekozen om het om te zetten maar de gehele zomervakantie mochten we voor 9 uur al reizen dus zelfde voorwaarden Als in het weekend maar dat hebben ze er zelfs afgehaald zodat we in de zomervakantie dus geen dagjes weg meer konden ja na 9 uur als je dan naar madurodam wilt kom je pas in de middag aan dan heb je nog een uur of 3 om on het park te zijn de dal voordeeluren abonnement is dik 7 euro duurder geworden op jaar basis en op een enkeltje van Hoogeveen naar shertogenbosch is 2 euro duurder geworden in plaats dat de ns nou is leukere en goedkopere prijzen malen en leuke dagkaarten die je vroeger had bij de kruidvat en de tienertour enzo weer terug doen moet je is kijken hoeveel mensen weer met de trein gaan en dan de dal uren dat je niet mag reizen of tegen volle pond eruit gooit wordt het reizen alleen maar leuker
Voordeelabonnement is 7 euro duurder, op jaarbasis?? Wat een giga bedrag. Schandalig. Nu kan écht niemand zich de trein nog veroorloven! Kom op zeg, dit gaat nergens over.
Ja alles wordt duurder maar die paar euro maakt echt geen verschil. NS heeft voordelige abonnementen waar ik zelf dankbaar gebruik van maak. De busritjes naar het station kosten me meer.
O ja er zit een knop op je toetsenbord met een punt .
Busritje…. Daar heb ik ook 40% korting op dankzij Dal voordeel oost bus… Na 9:00 met 40% lekker bussen. Veel andere provincies hebben soort gelijke deals… Zou eens kijken wat ze bij jouw in de buurt hebben. Heb je NS flex? dan heb je een tweede OV chipkaart nodig. En als je een van de gelukkigen bent die in Hengelo woont heb je ook Dal Voordeel Oost bus en trein…. Zover ik weet zonder middagspits, Uiteraard geen NS treinen, maar wel van de favoriete vervoerders als Keolis en Arriva.
PS. Wie heeft al de Limburg GTW’s geprobeerd op Hengelo – Oldenzaal. Rijdt sinds gisteren op dit traject. Ik heb er al in gezeten.
Bij ns flex dal abonnement is ook in de weekend de spitsuur 40%, want ik heb zelf ook een ns flex dal abonnement met 40% en vind de prijs nog meevallen