fbpx

Geld terug bij Vertraging NS

Om reizigers tegemoet te komen bij vertragingen op het spoorwegnet kent de NS de regeling ´Geld terug bij Vertraging´. Reizigers kunnen met deze regeling geld terugkrijgen als zij een vertraging van dertig minuten of méér oplopen tijdens hun reis. Geld wordt bij bijna alle vertragingsoorzaken teruggegeven.

In dit bericht is er te vinden wanneer de reiziger in aanmerking komt voor teruggave van geld bij vertraging, hoeveel er terug wordt gegeven per vervoersbewijs en hoe het geld terug te vragen is.

Uitsluitingsredenen van vergoeding

  • Bedrag is onder 2,20 euro;
  • Vooraf aangekondigde werkzaamheden;
  • De OV-chipkaart is niet in-/uitgecheckt;
  • Vertraging opgelopen door vertraging van Syntus, Arriva, Connexxion of Veolia;
  • Complete overmacht van spoorbedrijven door bijvoorbeeld storm;
  • Internationale vervoersbewijzen.

De vergoeding hangt af van de vertragingslengte en het reisproduct waarmee gereisd is. Er wordt een verschil gemaakt tussen een halfuur tot een uur en meer dan een uur vertraging. De teruggave wordt berekend met enkele reizen.

Reizen op saldo/rekening, Dal Voordeel en Altijd Voordeel
Voor deze reismodi geldt dat er bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten de helft van de reis wordt teruggegeven en bij vertraging van méér dan 60 minuten het volledige ritbedrag.

Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij
Deze abonnementen werken met betaling per maand of jaar. Er wordt met het maandbedrag bepaald wat de reiziger terugkrijgt bij vertraging. Bij Weekend Vrij geldt teruggave van 1/12 deel bij vertraging 30-59 en bij >60 1/6 deel. Voor Dal Vrij geldt 1/36 tegenover 1/18 deel en voor Altijd Vrij is het 1/42 tegenover 1/21 deel.

Losse kaarten
Voor de enkele reis geldt hetzelfde als bij reizen op saldo: bij 30 tem 59 minuten is de teruggave de helft en bij méér dan een uur de hele ritprijs. Voor een retour, een dagkaart, een NS Toer en een actiekaart geldt dat er 1/4 wordt teruggegeven bij 30-59 en bij >60 de helft.

Maand- en jaarabonnementen
Voor maandtraject- en maandnetkaarten geldt teruggave bij 30-59 van 1/50 deel en >60 1/25. Voor de NS-/OV-/Jaartrajectabonnement geldt bij 30-59 1/500 en bij >60 1/250.

Studenten
Studenten komen eveneens in aanmerking voor vergoeding bij vertraging. Bij 30 tot en met 59 minuten is dit 2,27 euro en bij >60 4,54 euro.

Voor supplement-vervoersbewijzen geldt ook de vertragingsregeling
Bij toeslagen op de OV-chipkaart is er 1/4 teruggave bij 30-59 en 1/2 bij >60. Voor de Railrunner, en de Dagkaart Hond/Fiets geldt teruggave van de helft bij 30-59 en bij >60 volledige teruggave.

Overgangsbewijzen worden eveneens (deels) vergoed bij vertraging. Bij de Overgang 2-1 enkele reis is het de helft of het hele bedrag. Voor de retour daarvan geldt 1/4 of 1/2. De Overgang Dagkaart wordt 1/4 of 1/2 vergoed, afhankelijk van de vertraging. De Overgang Keuzedag 65+ wordt voor drie euro vergoed bij 30-59 en bij >60 minuten vertarging voor zes euro.

Aanvragen formulier
Het formulier ´Geld terug bij Vertraging´ kan aangevraagd worden op de volgende manieren.

  • Via het online formulier;
  • In het NS-station bij de balie of bij de Kiosk of AH to Go met NS-balie;
  • Telefonisch via NS Klantenservice 0900 202 11 63 (10 cent per minuut);
  • Voor kaarthouders van NS-/OV-/Jaartrajectkaarthouders kan het met een account van Mijn NS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.