fbpx

Gemeente Den Haag niet blij met vier treinen naar Brussel

klok 30 apr 2016 19:38

Gemeente Den Haag komt er in de nieuwe snelle treinverbinding met Brussel maar karig vanaf. Dat zegt wethouder Tom de Bruijn (Verkeer, D66) zaterdag tegen het ANP.

"In het voorstel van staatssecretaris Dijksma staat dat er vanaf 2018 nog maar vier keer per dag een trein tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat is echt veel te weinig voor een internationale stad als Den Haag", aldus De Bruin.

De Bruijn zegt zeer teleurgesteld te zijn en wil erover in gesprek met zowel Sharon Dijksma (Infrastructuur) als de Nederlandse Spoorwegen. "Vier keer is echt te weinig. Bovendien doet die trein er ook nog eens ruim een half uur te lang over, omdat hij te vaak stopt in België en via Breda in plaats van Roosendaal gaat." Hoe vaak de trein naar Brussel wat hem betreft zou moeten rijden, wil De Bruijn niet zeggen. "In de pre-Fyratijd reed hij zestien keer per dag, straks maar vier. Er moet een compromis te vinden zijn", hoopt hij.

Gemeente Den Haag klaagt al jaren over de treinverbinding met Brussel. Rover voorzitter Arrien Kruyt uitte daar al eerder kritiek op, omdat de Gemeente Den Haag het openbaar vervoer verwaarloost en alleen maar lijkt te denken aan een treinverbinding met België. Rover en andere consumentenorganisaties hebben juist voorgesteld om de Benelux niet meer in Den Haag te laten stoppen. Daardoor moet de trein een half uur snelller worden.

Eigenlijk ziet Rover het liefst dat alle treinen Den Haag straks overslaan. "De verschillende routes en vertrektijden in Nederland maken het aanbod voor de reiziger onduidelijk en op de oude lijn via Den Haag blijft het op diverse uren dringen op de rails. Rover had geadviseerd alle ritten van de Beneluxtrein te combineren met de Intercity Direct en daarnaast te zorgen voor een gemakkelijke overstap voor reizigers van en naar Den Haag" zegt Rover in een reactie.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is het inderdaad beter om de Benelux niet meer via Den Haag te laten rijden. "Wat mij betreft weegt een uurlijkse snelle verbinding vanuit Amsterdam zwaarder. Het is wel opmerkelijk dat de reistijd via de hogesnelheidslijn straks te vergelijken is met die in 2009 via Den Haag en zonder hogesnelheidslijn" zegt hij.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.