fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Geschrapte ritten en vertragingen Eurostars naar Parijs en Londen na kabeldiefstal

Eurostar-treinen naar Londen en Parijs hebben veel vertraging of worden geschrapt na de diefstal van kabels op de spoorlijn in Noord-Frankrijk. Eurostar roept reizigers op hun reizen uit te stellen.

Vanuit Amsterdam rijdt Eurostar nog wel naar Londen, maar de ochtendtrein arriveerde met flinke vertraging. Voor de andere twee ritten van de dag waarschuwt de vervoerder voor flinke vertraging of uitval op het laatste moment.

Ook veel hinder naar Parijs

Ook de treinen naar Parijs zijn gehinderd. Al vertrokken ritten naar de Franse hoofdstad hebben veel vertraging. Daarnaast is een middagrit al op voorhand geannuleerd. Eurostar heeft ook last van de spoorproblemen bij Schiphol. “Vanwege een kabeldiefstal bij Lille zullen onze treinen waarschijnlijk te maken krijgen met ernstige vertragingen en lastminuteannuleringen”, aldus Eurostar in een verklaring op de website.

Zeshonderd meter kabel gestolen

Volgens de Franse spoorwegmaatschappij SNCF is meer dan zeshonderd meter kabel gestolen of doorgesneden ten zuiden van station Lille Europe op de route tussen Parijs en Londen. Zo’n vijftien werknemers, onder wie kabelmonteurs, worden ingezet om het probleem op te lossen, aldus SNCF.

Treinen omgeleid

Verschillende Eurostar-treinen tussen Londen en Brussel hebben vertragingen opgelopen. “Treinen worden omgeleid via secundaire routes, waardoor de reistijden toenemen”, zei een woordvoerder van Eurostar. “Eurostar adviseert reizigers die vandaag zouden reizen hun reis uit te stellen. Er zijn gratis omboekingen en restituties mogelijk”, aldus de woordvoerder.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Drs.P
14 dagen geleden

Zolang kabeldiefstal aantrekkelijk is voor criminelen zal dit wel vaker gebeuren. Geeft wel aan hoe kwetsbaar het treinverkeer is.

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Buiten dat hoe makkelijk dieven en saboteurs hun slag kunnen slaan en hoe lang het treinverkeer daarna er door gehinderd is. Dit betekent dat zaken dus ook beter beveiligd moet gaan worden en dit kost ook veel geld. Iedere keer dat een onverlaat zoiets doet haken weer een aantal reizigers af voor wie de emmer is overgelopen en kiezen voor andere oplossingen.

Bart
14 dagen geleden

Het is verschrikkelijk dat één dief zoveel maatschappelijke schade kan veroorzaken…

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  Bart

en alles voor enkele honderden Euro’s aan spullen.
In NL wordt al veel met aluminium kabels gewerkt, waar dat kan.

Mo Schwartzman
14 dagen geleden
Antwoord aan  Bart

Nou, één dief?
600 meter koperkabel is gepland met een hoop mensen. Zodra de kabel doorgeknipt is, heb je maar heel beperkt de tijd want het wordt vrijwel direct opgemerkt. Dan duurt het nog even voordat de autoriteiten ter plaatse zijn, maar dat is niet lang genoeg om in je eentje 600 meter koperkabel op te rollen en mee weg te komen. Plus het gewicht. Het gaat hier niet om 600 meter 2,5 mm² installatiedraad van de Gamma (van totaal €264,00).

Chris
14 dagen geleden

Kabeldiefstal/koperdiefstal. Ik vraag me af of je zoiets wel als ‘diefstal’ moet betitelen of dat je zoiets als ‘daad van terrorisme’ zou moeten afwikkelen.

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Binnen welke definitie van terrorisme valt dit dan? De daders doen het immers om zichzelf te verrijken, niet om één of ander politiek doel te behalen.

Arjan krabbenbos
14 dagen geleden

Koperdiefstal levert veel geld op en ja, bij het spoor is daar veel te vinden. Niet zonder gevaar overigens, want een schok met 1500 Volt en. 1,5 KV in Duitsland overleef je niet! Je riskeert niet alleen je eigen leven door elektrocutie, ook de veiligheid voor personeel en reizigers zet je op het spel, Geld is macht en voor sommigen gewoon verslavend als ze een hoop nullen zien op een bankbiljet. Moet er wel een 1, 2, 3 of 4 voorstaan, anders is het bedrag ook letterlijk niets! kan er ook niet beter gecontroleerd worden op plaatsen, waar het meeste risico is op diefstal of vernieling? Dat gebeurt wel vaak bij ambassades, Geert Wilders of andere publieke personen! Ook sommige musea zijn gevoelig voor inbraak of criminaliteit, zoals in kunstmusea, dure sieraden en apparatuur, maar de misdaad definitief het zwijgen op te leggen lukt helaas nog niet altijd zo best! Ondergekliederde metrotunnels, waar notabene 750 op de derde rail staat en dan toch even je als kind gedragen met spuitbussen, wanneer er weinig tot geen vervoer daar is! Laten we gewoon een normale baan zoeken, dat is toch eerlijker en fijner dan als gespuis voor het grote geld werken? Geld en materialisme zijn toch minder belangrijk dan liefde, gezondheid, goede sociale contacten en eerlijkheid! Ik hoop dat ondanks die problemen met die baldadigheid , wij allen straks weer fijn, probleemloos met het OV kunnen reizen. Ik wens alle gedupeerden zowel de reizigers, NS personeel en Pro Rail sterkte in deze bizarre situaties!

Marin
14 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Uh, ik dacht dat om het kabel diefstal in Frankrijk ging.

In Nederland behandeldt ProRail volgens mij de kabels met een goedje, dat handelaren in oud ijzer herkennen en het dan niet meer aannemen.

Veen
14 dagen geleden
Antwoord aan  Marin

Het gaat meestal om signaalkabels en “laag”spanningskabels voor wissels en seinlampen. Daar wordt tegenwoordig geisoleerd ijzerdraad met nog een metaal,ingevlochten die de recycling van het koper moeilijk maakt. Het gaat dus niet om de bovenleiding, op hoge snelheidslijnen 25’000 volts, een dodelijk hoge spanning.

Wiebe Goossen
12 dagen geleden

Welja, dat kon er ook nog wel bij, zeker? Zijn we nou nog niet genoeg gestrsft?