fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Groei brengt Eurostar naar nieuw record

klok 17 okt 2019 11:07

Eurostar, de hogesnelheidslijn tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland van Europa, vervoerde in augustus meer dan een miljoen reizigers. Daarmee was het de drukste augustus ooit voor de spoorvervoerder. Vooral bij Amerikanen wint de trein aan populariteit. Zij kiezen steeds vaker voor de treinen van Eurostar om zich tijdens hun vakantie in Europa snel te kunnen verplaatsen.

25e verjaardag Eurostar

Tegenwoordig rijdt de Eurostar, die in november zijn 25e verjaardag viert, ook naar Amsterdam. Op de route Amsterdam – Londen is het nog wel wachten, die start waarschijnlijk begin 2020. Het bedrijf liet afgelopen kwartaal verdere groei zien. Het aantal passagiers steeg op jaarbasis met 4 procent tot 3,1 miljoen en de omzet ging met 3 procent omhoog naar 254 miljoen Britse pond. Dat is omgerekend zo’n 293 miljoen euro.

Amsterdam – Londen

De route Amsterdam – Londen deed het overigens minder goed, meldde NS International eerder. NS International zag in juni, juli en augustus een daling van 1% in de verkopen van en naar Londen. NS International-directeur Heike Luiten kon die daling wel verklaren: “Naar Londen verwachten we weer een klapper te maken na de start van de paspoort- en bagagecontrole in Amsterdam en Rotterdam. Nu moeten reizigers richting Londen hun reis daarvoor nog onderbreken in Brussel.”

Fusie Eurostar en Thalys

De bedoeling is dat het treinaanbod tussen Amsterdam en Londen in 2020 wordt uitgebreid. Nu concurreert de Eurostar tussen Amsterdam en Brussel overigens met de Thalys. In beide bedrijven heeft de Franse spoorwegen – SNCF – een meerderheidsbelang. De bedoeling is dat Eurostar en Thalys worden samengevoegd. Dat project wordt nu Green Speed genoemd. Onduidelijk is of dat ook de nieuwe naam wordt. De fusie moet ergens rond 2021 worden voltooid. De gedachte is dat Eurostar en Thalys straks samen meer reizigers kunnen vervoeren en dat het reizen eenvoudiger en efficiënter wordt.

© ANP / Treinreiziger.nl

8 gedachten over “Groei brengt Eurostar naar nieuw record”

  1. Alwin schreef:

    Amsterdam – londen

    meerder goed zal minder goed zijn, neem ik aan

  2. Wilhelm schreef:

    Hulde aan Eurostar; zeker met de milieu-problematiek en het stikstofprobleem in acht nemende, alhoewel onze politici de vervuilende luchtvaart mijden, ten koste van de boeren.

  3. Anoniem schreef:

    Leuk hoor erostar maar snelheid kan niet hier daar is het niet geschikt voor in nederland

  4. Railhopper schreef:

    Alle kleine beetjes helpen om het milieu ten goede te laten komen. Toch goed dat men in de vorige eeuw de Kanaaltunnel heeft aangelegd en er treinen door heeft laten rijden waar zelfs auto’s en vrachtauto’s op speciale wagons mee kunnen, anders heeft men nu geen alternatief om naar het VK te reizen. Stel dat alles nog met de boot moest gaan, nu kunnen reizigers kiezen uit diverse vervoersmodaliteiten, dan zag alles er geheel anders uit. Nu nog een Eurostar naar Keulen en vooral Aken, en Zuid Nederland kan ook profiteren van een snelle rit naar Londen zonder overstap in Brussel.

  5. Roel schreef:

    Ik reis zo’n 20 x per jaar van rotterdam naar Londen, en het is een comfortabel alternatief voor vliegen. Het mooie is dat je midden in de stad in- en uitstapt. De overstap in Brussel kost wel tijd maar is redelijk makkelijk. Terug kun je blijven zitten en ben ik in 3.5 uur thuis. Daar lukt niet meer het vliegtuig.

  6. Bert Sitters schreef:

    De Eurostar verlengen van Amsterdam naar Hamburg en Berlijn, maar dan moeten er wel sporen komen waarover snel gereden kan worden.

  7. Railhopper schreef:

    Toch jammer dat de Zuiderzeelijn niet is gerealiseerd met een maximum snelheid van tenminste 200 km/h, anders zou de Eurostar OOK van Amsterdam naar Hamburg en Berlijn kunnen rijden alsook men in Duitsland op hoge snelheid door kan rijden. Nu doet de naam Eurostar maar voor de helft zijn naam eer aan en kan het niet ten volle benut worden.

    1. dries molenaar schreef:

      Eurostar rijdt ook naar de sneeuw en zuidelijke Franse bestemmingen. Men zal de behoefte en maximum reistijd in gedachten houden. Via Groningen naar Hamburg is helemaal niet aan de orde de eerste 25 jaar. Eurostar rijdt over Brussel en beter zou men dan via Luik over HSl naar Keulen rijden. Daar kan men verder Duitsland in. Wellicht beter dan over HSL naar Frankfurt.
      Maar Thalys gaat samen met Eurostar en men zal niet op dezelfde routes gaan rijden. Je mag blij zijn wanneer London Rotterdam in bedrijf blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.