fbpx

Hoorzitting Fyra: Topman AnsaldoBreda verontwaardigd

De topman van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, heeft dinsdag in de Tweede Kamer opnieuw zijn woede geuit op de Nederlandse Spoorwegen en de Belgische vervoerder NMBS. Hij is vooral verontwaardigd over hun ´verrassende gedrag´ over de Fyra-kwestie, dat ertoe heeft geleid dat de bedrijven de stekker uit deze hogesnelheidstrein hebben getrokken.

"Er was een plan om de kinderziektes te herstellen, in het najaar zouden we de treinen afhebben. Op 13 mei kregen wij nog te horen dat wij door konden gaan en de onderzoeksresultaten positief waren" stelde de topman van de fabrikant. 

Onzin
Want, zo herhaalde de topman, feitelijk was er niets mis met de Fyra V250. NMBS en NS zouden leugens verspreiden over de treinen. "Het is bijvoorbeeld onzin dat de remmen alleen geschikt zouden zijn voor snelheden tot 160 kilometer per uur." Dat is iets dat de NMBS eerder sugereerde. 

Misverstand
Dat de problemen binnen drie dagen opgelost zouden zijn, zoals het bedrijf in januari in Nieuwsuur liet weten, was een misverstand. "We hebben binnen drie dagen onze technici gestuurd. Binnen dertig dagen – op 14 februari – hebben we een oplossing aangedragen voor de problemen" aldus Manfellotto.

Italië
Tweede Kamerleden namen de verklaring van AnsaldoBreda met een korreltje zout, en wezen op de problemen die AnsaldoBreda in Scandinavië heeft. Maar daarop wilde de topman – naar eigen zeggen vanuit respect voor de Scandinavische opdrachtgevers – niet reageren. De stad Kopenhagen zou verder wel heel tevreden zijn met metrostellen van de fabrikant. "Net als in Italië. Daar rijdt 95% van onze hogesnelheidstreinen punctueel. Elke 5 minuten vertrekt er één". Daarmee doelt de topman op de Italiaanse ETR 500, die AnsaldoBreda samen met Fiat maakte. 

Thalys
Dat de kinderziektes niet binnen een maand verholpen waren, is volgens Manfellotto normaal. Hij wees op de vele problemen met de Thalys, toen deze voor het eerst via de hogesnelheidslijn ging rijden. Ook daarbij was AnsaldoBreda betrokken. "Dat heeft maanden geduurd voordat dat opgelost was."

NS Financial services
De treinstellen zijn dan ook niet het probleem, maar de competentie van NS en NMBS. "De treinen zijn aangeschraft door het Ierse NS Financial services, die hebben totaal geen technische kennis van treinen." Daardoor zou het onderhoud niet goed uitgevoerd worden. "Met ons valt te spreken over een full service contract voor het onderhoud, dat hebben wij ook aangeboden."

Certificaten
De topman wees er verder op dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) later in januari heeft verklaard dat de punctualiteit van de Fyra 91 procent was. "Ik begrijp nog steeds niet waarom dezelfde mensen die de trein hebben getest en aanvaard, van idee zijn veranderd na die sneeuwbui´´, zei Manfellotto. Hij benadrukte dat de V250 certificaten heeft van onafhankelijke organisaties. Dat zou het bewijs zijn dat de Fyra veilig is.

Niet ontvangen
De directeur beweerde ook dat hij via de media heeft moeten vernemen dat NS en NMBS de treinstellen niet willen afnemen. Ook het Manfellotto voegde nog toe dat hij het rapport van expert Mott MacDonald, waarop NMBS en NS zich hebben gebaseerd om de Fyra-contracten stop te zetten, nog niet heeft gezien. "Behalve foto’s die circuleren, hebben we, hoewel we het hebben opgevraagd, het rapport niet ontvangen."

Volstrekte onzin
Bert Meerstadt reageerde in een latere ronde tijdens de hoorzitting op de kritiek. "Volstrekte onzin´´ zo liet hij weten. Volgens Meerstadt heeft het bedrijf daarover een brief van NS ontvangen.

Parlementaire enquête
De Tweede Kamerleden vonden dat dat de Fyra-bouwer teveel in de slachtofferrol schoot, terwijl de reizigers de enige echte slachtoffers waren. De PvdA wilde bij monde van Duco Hoogland weten of Maurizio Manfellotto bereid is mee te werken aan de parlementaire enquête die de Tweede Kamer gaat houden. "Ik heb niets te verbergen´´, zei de directeur. Of hij echt deelneemt aan de enquête, hangt volgens hem wel af van de afspraken die hij heeft en of hij dus kan. "Maar graag ja´´, zei Manfellotto. Hoogland wees erop dat AnsaldoBreda een vestiging in Nederland heeft en daardoor verplicht is onder ede verantwoording af te leggen als de Tweede Kamer daarom vraagt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.