Internationale wijzigingen dienstregeling 2024 op een rij

Op 10 december is niet alleen in Nederland het nieuwe spoorboekje ingegaan, maar ook internationaal. Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste internationale wijzigingen op een rij gezet.

Van en naar Nederland

Overig internationaal

Let op, dit overzicht is niet compleet en toont alleen de belangrijkste wijzigingen (die bekend zijn bij de redactie van Treinreiziger.nl).

  • Tussen Hamburg en Kopenhagen gaan meer treinen rijden, elke twee uur. Dit gaat ten koste van de EuroCity’s Arhus.
  • Voor alle internationale treinen van en naar Duitsland (ICE’s, EC’s en IC’s) is deze zomer reserveren verplicht. Alleen voor de ICE van en naar Zwitserland en de IC Singen – Zürich zal een uitzondering gelden. De reserveringsplicht geldt alleen voor grensoverschrijdende reizigers, en vermoedelijk van 1 juni t/m 1 september.
  • Het nachtnet van de Nightjet wordt uitgebreid. Er rijdt nu ook een nachttrein Brussel – Berlijn en Parijs – Berlijn. Deze nachttreinen rijden voorlopig 3x per week. Op de verbinding Hamburg – Wenen / Innsbruck worden nieuwe treinen ingezet.
  • Tussen Berlijn – Krakau rijden voortaan twee directe treinen per dag (in plaats van een).
  • Ook nieuw: een directe trein München – Wenen – Warschau. Een detail: de eerste trein reed leeg omdat de kaartverkoop niet tijdig gestart was.
  • Er rijden minder directe ICE’s naar Interlaken, Zürich en Chur. Dit omdat de ICE’s te vaak vertraagd zijn, sommige treinen zijn ingekort tot aan Basel SBB.
  • De trein Frankfurt – Milaan zal in beide richtingen via de Gotthard Basistunnel rijden. De directe trein rijdt vooralsnog alleen in het weekend. Nog altijd is de dienstregeling rond de Gotthardtunnel namelijk aangepast na een ontspoorde goederentrein deze zomer.
  • Tussen Parijs en Milaan rijden nog steeds geen treinen. De spoorlijn raakte op 28 augustus 2023 beschadigd. Waarschijnlijk zal het treinverkeer pas rond de zomer van 2024 hervat worden.
  • Vanaf april moeten er nieuwe treinen gaan rijden tussen München, Innsbruck en Italië.
  • De nachttrein Berlijn – Stockholm rijdt tegenwoordig dagelijks. De Zweedse spoorwegen (SJ) noemen de trein een succes, wel zijn er bij Treinreiziger.nl voorbeelden bekend waarbij slaaprijtuigen uitvallen.

This post was last modified on 20 december 2023 11:12

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

7 dagen terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug