Internationale wijzigingen dienstregeling 2024 op een rij

Op 10 december is niet alleen in Nederland het nieuwe spoorboekje ingegaan, maar ook internationaal. Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste internationale wijzigingen op een rij gezet.

Van en naar Nederland

Overig internationaal

Let op, dit overzicht is niet compleet en toont alleen de belangrijkste wijzigingen (die bekend zijn bij de redactie van Treinreiziger.nl).

  • Tussen Hamburg en Kopenhagen gaan meer treinen rijden, elke twee uur. Dit gaat ten koste van de EuroCity’s Arhus.
  • Voor alle internationale treinen van en naar Duitsland (ICE’s, EC’s en IC’s) is deze zomer reserveren verplicht. Alleen voor de ICE van en naar Zwitserland en de IC Singen – Zürich zal een uitzondering gelden. De reserveringsplicht geldt alleen voor grensoverschrijdende reizigers, en vermoedelijk van 1 juni t/m 1 september.
  • Het nachtnet van de Nightjet wordt uitgebreid. Er rijdt nu ook een nachttrein Brussel – Berlijn en Parijs – Berlijn. Deze nachttreinen rijden voorlopig 3x per week. Op de verbinding Hamburg – Wenen / Innsbruck worden nieuwe treinen ingezet.
  • Tussen Berlijn – Krakau rijden voortaan twee directe treinen per dag (in plaats van een).
  • Ook nieuw: een directe trein München – Wenen – Warschau. Een detail: de eerste trein reed leeg omdat de kaartverkoop niet tijdig gestart was.
  • Er rijden minder directe ICE’s naar Interlaken, Zürich en Chur. Dit omdat de ICE’s te vaak vertraagd zijn, sommige treinen zijn ingekort tot aan Basel SBB.
  • De trein Frankfurt – Milaan zal in beide richtingen via de Gotthard Basistunnel rijden. De directe trein rijdt vooralsnog alleen in het weekend. Nog altijd is de dienstregeling rond de Gotthardtunnel namelijk aangepast na een ontspoorde goederentrein deze zomer.
  • Tussen Parijs en Milaan rijden nog steeds geen treinen. De spoorlijn raakte op 28 augustus 2023 beschadigd. Waarschijnlijk zal het treinverkeer pas rond de zomer van 2024 hervat worden.
  • Vanaf april moeten er nieuwe treinen gaan rijden tussen München, Innsbruck en Italië.
  • De nachttrein Berlijn – Stockholm rijdt tegenwoordig dagelijks. De Zweedse spoorwegen (SJ) noemen de trein een succes, wel zijn er bij Treinreiziger.nl voorbeelden bekend waarbij slaaprijtuigen uitvallen.

This post was last modified on 20 december 2023 11:12

Bekijk reacties

  • Vraag over de ICE Neo: heeft NS er - zoals met de ICE 3M - ook weer een aantal ingekocht? Zelfde vraag voor de ICE-L.

  • Jammer dat er een andere trein München-Innsbruck-Italië, ik was daar pas, precies het berld dat ik had ven ouderwetse treinen, soort van museum

  • Er zijn nu ook directe verbindingen tussen aachen en Berlijn.
    Dat maakt de Euregio Aixpress: Maastricht - Heerlen - Herzogenrath -Aachen nog attraktiever voor buitenlandse reizen inzake ICE en Eurostar richting Frankfurt; Alpen; Praag; Wenen; Brussel; Parijs; Marseille enz.

  • Geen directe trein Utrecht - Basel SBB meer na 15 juli? Hoe kan je dan nog rechtstreeks uit Nederland naar Zwitserland, helemaal niet zeker? Ik heb er geen trek in om in Duitsland 1 of 2x overstappen op die overvolle stations in de zomer. Een paar keer gedaan maar wat een ellende. Het was net zo'n geweldige dagtrein naar Basel ! Doen ze die weg... Waarom kan die dan niet omrijden?

      • 10 minuten. Haha. Overstappen op drukke ICE's in Duitsland is een ellende. En dan met je koffers en bagage je plek zoeken. Rechtstreekse verbindingen zijn veel fijner.

      • Ja, dat is bepaald niet fijn. Dit najaar van Leer naar Berlijn met overstappen in Bremen en Hamburg. Overvolle perrons zonder voldoende banken en ook nog een aantal roltrappen defect. Dus.. 10 minuten valt wel mee, bijna een half uur niet

    • De directe ICE Amsterdam-Basel wordt vanaf 15 juli geschrapt. Het meest handige is om in Frankfurt Flughafen over te stappen op de tweeuurlijkse ICE (Hamburg-)Köln-Basel. In Frankfurt Flughafen hoef je namelijk niet van perron te wisselen.

      • Vanaf 15 juli zijn er werkzaamheden en zal in Flughafen heel de zomer niet mogelijk zijn pm over te stappen op een ICE naar Basel

        • Dat is minder want dat betekent een overstap op het drukke Köln Hbf of omreizen via het drukke Frankfurt Hbf. De treinen uit Basel rijden vanaf half juli niet verder dan Köln namelijk.

    • Vanaf 15 juli tot en met het einde van de dienstregeling is de Generalsanierung van RiedBahn(ABS Frankfurt-Mannheim). Daardoor zou de ICE 104/105 omgeleid moeten worden en is het halen van zijn kering in Basel praktisch onmogelijk. Die is ten slotte maar 26 minuten en de omleiding duurt 30 tot 60 minuten. Vandaar de keuze om weer ICE 224/225 van stal te halen en dan een cross-platform overstap te Frankfurt Flughafen aan te bieden.
      Naja en ik weet niet wat er zo geweldig aan de 104/105 wanneer die een vertraging heeft van meer dan 30 minuten keert ie in Basel Bad Bf en een vertraging van meer dan 45 minuten zelfs al in Freiburg. Dus ja zo'n topverbinding vind ik het niet.

      • Een overstap in Frankfurt am Main Flughafen (Fernbahnhof) op de ICE naar Basel is niet mogelijk omdat de treinen de treinen uit Keulen naar Basel worden omgeleid en niet stoppen in Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof, maar in Wiesbaden en Mainz.

      • Ik vind het in het algemeen een goede verbinding. Hij keerde weleens in Basel Bad, maar vandaar is de Swiss travel Pass al geldig dus dat is niet erg. Basel Bad is voor mij eigenlijk al Zwitserland.

        Straks heb je dus vanuit NL alleen naar een directe trein naar Berlijn en naar Frankfurt. Ik vind dat erg karig. Er is niet eens een directe dagverbinding met München, wat heel handig zou zijn.

        • Je bent de verbindingem Groningen-Weener Hbf (Helaas is Leer net iets te ver weg.), Hengelo-Bielefield, Enschede-Munster, Enschede-Dordmund, Arnhem-Dusseldorf, Venlo-Dusseldorf en Maastricht - Heerlen - Aken vergeten. Daarbij heb je ook de internationale trein-boot verbinding Groningen - Eemshaven - Borkum

          Genoeg keus lijkt me. Alleen moeten we nog ff wachten op de verbinding Coevorden - Bad Bentheim

        • Een directe verbinding Amsterdam-München staat op de planning. De snelle lijn 47 tussen München en Düsseldorf via Stuttgart zou één keer per dag worden verlengd naar Amsterdam, mits de ICE3Neo (BR408) wordt toegelaten in Nederland.

        • Erno:

          Komt de ICE Amsterdam - München weer terug? Het is één keer één jaar uitgeprobeerd. Maar met weinig succes. Weet niet meer wat de reden was waarom het is opgeheven.

          Waarom zal het nu wel kunnen? Of is het om logistieke redenen?

      • Waarom kan de vertrektijd terug naar Amsterdam in Basel dan niet ook verschoven? Een uurtje later plannen?

    • De nachttrein naar Basel en Zürich zal wel blijven rijden en dat is voorlopig dus ook de enige rechtstreekse verbinding met Zwitserland.

        • Het enige dat ik weet is dat die nachttrein op diverse data zal worden omgeleid via Venlo. (Hij zal dus Arnhem overslaan) Ik heb niets gehoord over dat deze trein eerder stopt of zal worden opgeheven.

        • Van 10 tot 30 augustus is er geen treinverkeer Karlsruhe - Offenburg. Nighjet wordt dan ingekort van en naar Basel, en krijgt forse omleiding.

    • Wellicht komen de collega's van de luchtvaart wel met een alternatief. Niet zo schoon als de trein en ook geen mooi uitzicht, maar het is een alternatief. Voor de rest kan je in het vliegtuig ook een mooi cabride filmpje kijken van het gemiste traject om toch een beetje het spoorse gevoel te hebben.

      voor diegene, die zich aan de bovenstaande tekst ergeren kan je ook nog in Duitsland lekker stoptreintjes rijden. Alleen dat klimaatticket dat tot overvolle treinen leidt zie ik wel als een spelbreker; zeker omdat de QDL ticket helemaal niet zo duur is voor wat het biedt. Dus veel treinplezier voor weinig geld.

      • Easyjet vliegt al geruime tijd op Basel. ;-) En GoVolta wil er heen gaan rijden.

    • De rechtreekse ICE naar Basel komt na afronden werkzaamheden in Duitsland niet meer terug vanwege herschikking ICE-lijnen. Belangen NL-CH onderschikt aan Duitse binnenlandse belangen.

      • En de (vele) werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen maakt de punctualiteit ook niet makkelijker op. En dat is verder dan Amsterdam - Berlijn. En laat NS promotie hebben gemaakt omdat er 30 minuten tijdswinst is.

        Althans dat was de opzet. Maar voorlopig gaat het nog niet soepel.

      • De BR408 die straks naar Nederland (en België) gaan rijden, mogen volgens mij niet ingezet worden op de treindiensten naar Basel. De ICE Amsterdam-Basel wordt verlegd naar Hamburg-Basel en de treindiensten worden gereden door de dertiendelige ICE's (BR412). Waarschijnlijk gaan wel een aantal ritten van lijn 47, de snelle lijn tussen München en Düsseldorf via Stuttgart doorrijden naar Amsterdam vanaf 2025. Ingezet wordt de BR408 (ICE3Neo).

        • ICE 4 wordt vooral richting Basel/Zwitserland ingezet. Blijkbaar zijn vele ICE 4 aangepast voor het rijden in Zwitserland.

        • De ICE 3Neo (BR 408) zou prima tot Basel SBB kunnen worden ingezet; echter met het herstructureren van het ICE netwerk en het vervallen van de Eurocity-treinen naar Zwitserland is het de bedoeling dat de treinen van ICE lijn 43 Hamburg/Amsterdam-NRW-Basel naar bestemmingen verder in Zwitserland zullen gaan rijden. De ICE 4 (BR 412) is de enige ICE serie met toelating ten zuiden van Basel SBB; de treinen zijn alleen uitgerust met een 15 kV installatie en daarmee niet geschikt voor inzet in Nederland (1500 V en 25 kV).

          Of er voldoende markt is voor dagtreinen tussen Amsterdam en München is zeer de vraag, derhalve is het niet waarschijnlijk dat er rechtstreekse treinen op dat traject zullen gaan rijden.

      • @draaistel
        Zo'n trein die maar eens per dag rijdt past natuurlijk ook niet handig in een regelmatige dienstregeling.

    • Het is beleid van de SBB. Men is het in Zwitsserland zat dat de Duitse vertragingen doorwerken op de Zwitserse dienstregeling. Daarom zal het aantal doorrijdende treinen Duitsland - Zwitserland tot een minimum beperkt worden. Uitzondering zijn locale treinen die bewezen over het algemeen weinig vertraging opleveren.

      Reizen naar Zwitserland, reken op een ruime overstap in Basel.

      Ik ben benieuwd hoe ProRail met de Duitse vertragingen omgaat. Je kan geen vertraagde ICE Arnhem - Amsterdam hebben tussen de 10 min. Intercity's. Dat ontwricht de dienstregeling.

      • Dit jaar ervaring gehad met vertragingen van Duitse treinen in Zwitserland. Het begon al bij Basel Bad Bf met vertraging door locomotief die gekoppeld moest worden. Had bij Köln Hbf 41 minuten overstaptijd op ICE naar Amsterdam. Net gehaald.

        Dan kun je bij Basel (SBB) beter de ICE/EC van/naar Duitsland laten keren. En een forse marge inbouwen om tijdig te keren.

    • De Nightjet naar Zurich rijdt ook nog geloof ik. Tenzij ik me niet vergis is dat nog altijd Zwitserland. En nog eens een mooier stukje van Zwitserland ook nog

    • In België is nieuw dat er nu ieder uur een rechtstreekse regionale trein van Luik naar Aachen rijdt. Concurrentie voor de drielandentrein dus.

      Verder rijdt nu ieder uur een tweede trein tussen Vise en Luik. Ook dat is concurrentie voor de drielandentrein.

      • Neen, dat is geen concurrentie.
        Het zijn Wezetten die naar huis gaan.
        Het zijn walen, belgen, EU burgers die het OV nemen. Goedkoop woon-werkverkeer. En nog CO2 minimaal.

      • Ja een mooie trein van Liege Saint Lambert naar Aachen Hbf over Verviers - Welkenraedt.
        Een mooie route.
        Iets voor 1 dag van het het weekend voor 2 volwassenen en 3 kinderen tot 12 jaar met het Euregioticket, trein en bus voor 19,50 E voor het gebied: Roermond -Maastricht - Hasselt - Liege - Verviers -Spa- Dueren - Heimbach - Heerlen - Sittard - Roermond.

        Spa-

        • @ ERNO oohhh het euregioticket kost nu een halve E meer, dat is 1 eurocent meer dan 49 eurocent, een 50-tal eurocent oftewel 50 eurocentjes of 10 x . Eurocent of 5 x . Eurocent.
          Nou je hebt toch inflatiecorrectie ontvangen.
          Anders ga je toch gewoon voor Aachen - verviers Liege st. Lambert toch voor een enkel 13,65 E neertellen excl. de reis van Roermond naar Aachen een 20-tal Euros en de terugreis van Liege St. Lambert naar Roermond. In totaal een kleine 60 E.
          Jazeker Erno let jij maar op de kleintjes!

      • @Anoniem too.
        Het is een lijn die de verbindingen tussen luik - welkenraedt (s) en welkenraedt - aken (s) vervangt en met een IC treinstel een RE verbinding is met stops op alle tussenliggende stations. Tijdsduur 1.02 uur.
        Welkenraedt blijft een belangrijk station voor al diegenen die vanuit Brussel naar Duitsland gaan.
        Bij uitval ICE met IC Brusel - Welkenraedt/Eupen naar Welkenraedt en dan met RE29 naar Aken en dan met RE naar Keulen of Dusseldorf.

  • Ik heb uit interne bron vernomen dat de Talgo stammen er voorlopig niet gaan komen. Het bistro van deze treinen is te zwaar wat toelating in Nederland al onmogelijk maakt en dat zelfde lijkt te gaan gelden voor Duitsland. De aslast van deze rijtuigen zijn veel zwaarder dan is overeengekomen en ook wat wettelijk niet mag of op grenswaarden zit voor het spoor in Duitsland waardoor het in Nederland niet mogelijk is.

        • het klinkt op z'n minst plausibel. Hier in Nederland waren we natuurlijk ook heel positief over de Fyra een aantal jaar terug. Dat liep uiteindelijk ook niet volgens plannen. De voorloper van de huidige Talgo sets was ook niet bepaald een succes.

    • Een beetje vreemd verhaal. DB heeft de eerste ICE-L al bijna een halfjaar geleden in ontvangst genomen. En dan zouden er nu pas achter komen dat de aslast veel hoger is dan gespecificeerd. Dat klinkt erg ongeloofwaardig tenzij men bij DB een halfjaar lang heeft zitten snurken.

      • Dat is apart, aangezien de 2 sets in (de buurt van) Duitsland nog niet zijn overgedragen aan DB. Het setje in Wenen gaat nog kort naar Duitsland, maar wordt naarna weer teruggestuurd en de set in Duitsland gaat nog een hele excursie naar Polen, nogmaals Duitsland en Denemarken doen voordat die wordt overgedragen aan DB.

    • Van wat ik begreep maken ze hier zich in Nederland ook zorgen bij enkele instanties. Niet alleen vanwege de aslast op papier. De huidige planning voor de inzet van de stammen is erg krap kijkend naar de periode die nodig is om de homologatie rond te krijgen. De kans dat alles vertraging gaat krijgen in Nederland is dus wel behoorlijk groot. Maar Duitsland zal eerder regels vernieuwen dan de toelating niet door te laten gaan, ondanks dat Duitsland al niet zo'n beste ervaringen heeft met Talgo. Het zou nog best de Fyra van Duitsland kunnen worden. En eerlijk gezegd zou ik het ook niet eens zo erg vinden als alles goed lang vertraagd wordt. Talgo treinen zijn niet bepaald bekend om hun comfort. Tenzij ze ineens iets revolutionairs hebben uitgevonden zou ik de toekomstige intercity Berlin-Amsterdam links laten liggen vanwege mijn eerdere ervaringen met Talgo treinen. Ik zou nog liever een SNG hebben voor die hele afstand.

  • Roosendaal Essen Antwerpen en Breda Noorderkempen Antwerpen en verder vice versa zal ook een verbetering zijn. Zolang Weert Hamont nog geen trein heeft moet er een vervangers op dit traject komen. De Start trein naar Eindhoven Centraal kan ook verder rijden straks naar Best waar een keerspoor ligt. Maar dat zal vanaf 2026 pas zijn. Ook het spoor Roermond Dalheim en verder is nog niet open, nu rijdt hier ook geen bus heen. Zal weer wat tijd schelen en extra overstappen in Venlo!

    • Tussen Antwerpen en Noorderkempen v.v. rijdt nu ieder uur een tweede trein naast de Benelux.

      Tussen Antwerpen en Essen is de helft van de stoptreinen echter juist opgeheven. Er rijdt daar nu eens per uur een stoptrein (die uit Roosendaal) en eens per uur een IC.

      • Een opmaat naar dienstregeling 2025. Als dat wordt uitgevoerd zoals was gepland. Dus onder voorbehoud.

        De P (Piektrein) Noorderkempen - Antwerpen rijdt nu 1 keer per uur. Waarmee NMBS de afspraken uitvoert zoals was beloofd toen ze de concessie kregen. De station Noorderkempen moet twee keer per uur bediend worden. Dat is dan nu het geval.

        Ben dan vooral benieuwd hoe het in dienstregeling 2025 gaat. Als alles volgens planning gaat zal de ICNG België en NMBS Traxx + I - 11 gaan rijden. Die gaat dan het stoppatroon van de huidige Beneluxtrein tussen Brussel - Breda/Rotterdam overnemen. Zien of de pendeltrein Noorderkempen - Antwerpen blijft rijden. Of dat het wordt geïntegreerd in Intercity Charleroi - Noorderkempen.

        ICNG België heeft zoals bekend een stoppatroon die meer vergelijkbaar is met Eurostar Parijs.

        • Zeg Hanze, zit jij nou toevallig op dit moment ook gezellig mee te doen bij de buren van NU? Sorry, je hebt zo'n karakteristieke schrijfstijl die herkende ik meteen.

        • Chris:

          Ja 😉. Alleen onder een andere naam. Maar blijkbaar kan ik allerlei (schuil) namen bedenken. Ik word toch wel herkend.😉

        • Leuk! Ik kon 't dan ook niet laten om even onder je post te reageren in het artikel over die wisselstoring bij Rotterdam. Chrismdb83 ben ik aldaar :-)

    • Daar komen de Krabbenbosboemeltjes weer. Geen alternatief voor het opdoeken van Amsterdam- Bazel.

  • ammer dat de rechtstreekse trein naar Berlijn vanuit amersfoort van even over half acht smorgens uur is vervroegd
    Wordt moeilijk om de trein van even over half zeven smorgens te halen vanuit Utrecht met die 4 minuten overstaptijd,veel te kort ,kan maar zo misgaan,internationale trein wacht niet

    • Verhaal klopt niet. Eerste trein uit Utrecht gaat doordeweeks om 5.50 uur en dan heeft u 25 minuten overstaptijd in Amersfoort. U kunt ook om 5.56 de trein naar Hilversum gaan en dan heeft u daar 10 minuten overstaptijd op de IC Berlijn.

      Op zaterdag blijft de verbinding via Hilversum maar vervalt die via Amersfoort.

      Alleen op zondag is het onhandig. Dan moet u om 5.24 naar Hilversum en daar 40 minuten wachten op de Berlijnse trein.

  • Voor mij is de nieuwe IC Berlijn een achteruitgang. Zelf woon ik in Twente. Normaal kon ik de trein van 07:54 uur van Hengelo naar Berlijn nemen en was ik 11:10 uur in centrum Berlijn, met een makkelijke overstap in Hannover. Nu vertrekt de eerste trein een uur later en is deze 11:51 uur in Berlijn. Zo'n veertig minuten later. Het klinkt als uitslapen, maar maakt de trein ook drukker. In veel gevallen kan ik beter met de Eurobahn RB61 naar Duitsland gaan, ondanks de hoge uitvalkans.

    • Uit Amsterdsm vertrok in de zomer de eerste trein om 5.00 uur, ik denk dat ie die nam. Maar na de zomer, vanaf september, vertrok de eerste trein om 7.00 uur. Nu heel het jaar daar om 6.00 (of 5:59 om precies te zijn). Groot deel van het jaar dus eerder. De laatste trein uit Berlijn naar Nederland vertrekt helaas ook eerder.

      • Die trein van 5.00 uur reed de laatste twee jaar nog maar een hele korte periode omdat DB de overnachtingskosten in Amsterdam van het personeel voor deze trein te hoog vond. De nieuwe regeling met zeven dagen per week is een duidelijke verbetering.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug