InterRail per 2020 niet meer geldig in Verenigd Koninkrijk
07 aug 2019 17:45
Update! Dit bericht is achterhaald. Inmiddels is bekend geworden dat de Britse spoorbedrijven toch blijven meedoen met InterRail.
Groot-Brittannië zegt na 47 jaar de samenwerking met InterRail en Eurail stop. Dit heeft het overkoepelende orgaan van Britse spoorwegen, de RDG, woensdag bekendgemaakt. Het heeft niets met de brexit te maken, aldus de koepelorganisatie.
British Rail Pass
De koepelorganisatie stelt dat de oorzaak een conflict is met de Eurail Group, die zowel de InterRail pas als de Eurail pas uitgeeft. De RDG zet de samenwerking met het in Nederland gevestigde Eurail stop. InterRail en Eurail worden samengevoegd tot één kaart. RDG is bang dat de verkoop van de eigen Britsh Rail Pass geschaad zal worden.
Kris, kras door Europa
Met InterRail kunnen Europeanen kriskras door Europa per trein reizen tegen een vast tarief. Hoe meer reisdagen, hoe goedkoper de kaart (in verhouding) wordt. Mensen buiten Europa hebben de Eurail-pas nodig. Bovenop het vaste tarief kunnen nog wel toeslagen komen, bijvoorbeeld voor hogesnelheidstreinen.
30 landen
InterRail is momenteel geldig in meer dan 30 landen. Het is voor het eerst dat een groot en belangrijk land als het Verenigd Koninkrijk ontbreekt. De geldigheid is de afgelopen jaren juist uitgebreid. Noord-Ierland heeft wel een periode niet meegedaan.
Eurostar blijft wel meedoen
Met ingang van 2020 kan de kaarthouder met Interrail of Eurail alleen nog met de Eurostar naar het Saint Pancras Station in Londen, tenzij de in dit jaar gekochte kaart nog geldig is. Maar de meeste Interrailkaarthouders moeten dan een British Rail-Pass kopen om verder te treinen in Groot-Brittannië en Noord-Ierland.
BRITAIN TO PULL OUT OF INTERRAIL/EURAIL SCHEME. Now it is indeed official, I have the press release. Interrail/Eurail passes will no longer cover (not so) Great Britain from 1 Jan 2020, although Eurostar will still be covered. pic.twitter.com/9cKs1aYxYd
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) August 7, 2019
Blijkbaar zijn er een paar koppen tegen elkaar geslagen, want het besluit is teruggedraaid.
https://www.bbc.com/news/business-49281776
Dit wordt tegengesproken door diverse bronnen
https://www.transport-online.nl/site/105992/britten-blijven-toch-meedoen-aan-interrail/
Met Sterling op 50 Eurocent is het juist interessant om VK te bezoeken. Je moet wel van rijen en wachten houden.
Nope: € 1,00 = GBP 0,90
Eh, na de brexit. Volgend jaar. Waarschijnlijk.
NB en je moet van mensen houden die op willekeurige momenten over de 2e wo beginnen en dan beweren dat zij ons bevrijd hebben. Zelf politici verwachten daarom een voordelige regeling met de EU. Terwijl zij de oorlog verklaard hebben en de Russen Duitsland hebben verslagen.
Volgens nu.nl (vr. 9 aug.) zijn de Britten geschrokken van de reacties en gaan ze heronderhandelen. Wordt vervolgd.
De heronderhandeling was erg kort want gisteren (8 augustus) meldde de RDG zelf al dat ze toch aan Interrail blijven deelnemen:
https://www.raildeliverygroup.com/media-centre/press-releases/2019/469775896-2019-08-08.html
zou dat eigenlijk echt erg zijn?
Interraillen is het VK erg prijzig; daarnaast heb ik gehoord dat je treinen moet reserveren en alsnog een hoge toeslag moet betalen, ook nog 11 EUR verzendkosten om een papiertje op te sturen met een kans dat het niet (op tijd) aan komt. Treinen reserveren via hun website kosten ook nog eens een meervoud dan aan een loket.
lees de klachten hier https://www.trustpilot.com/review/interrail.eu
aan de andere kant,
voor landen als Zwitserland en Noorwegen lijkt zo’n pas een goede deal en is reserveren niet per se noodzakelijk.
Daar heb ik afgelopen voorjaar niks van gemerkt en Seat61 kan dat evenzo l”ontkrachten). Reserveren kan gratis via de site van gwr (Great Western Railways) en kost niks (haast alle lange-afstandstreinen staan gewoon in het systeem). De enige rotte kies in het spoorweggebit komt in dit geval van GWR als het gaat om het reserveren van een bed in de Night-Riviera Sleeper London-Penzance. Wat bij Caledonian Sleeper moeiteloos via Internet gaat, is bij GWR een totaal onneembare vesting voor wie niet in UK woont of daarmee connecties heeft. Je moet het dus laten doen door iemand die daar woont of een bedrijf heeft (omdat GWR een Billig-Adress eist), of je moet het ter-plekke aan het loket in bijv. Londen kopen (en dan maar hopen dat het er nog is en de inmiddels verhoogde prijs nemen voor wat het is). Het is zelfs zo bureaucratisch-ingesteld dat de loketten in Wales deze losse reserveringen niet kunnen afgeven, (waardoor ik speciaal vanuit Wales eerst naar Londen moest gaan om de reservering alsnog te bemachtigen, en dat was na het afgeven van mijn paspoort ook echt binnen 2 minuten geregeld!) en dat terwijl GWR op een aantal lijnen in dit deel van het Koninkrijk dienstvaardig is. Typisch-Engels zullen we maar zeggen! Dagtreinen via de GWR reserveren en dusmet InterRail reizen is dus doorgaans geen enkel probleem! Enig-kostenplaatje is de toeslag die voor de Eurostar nodig is, maar als je 1e klas hebt en heenen terug door de kanaaltunnel reist, hoeft al niet veel meer door UK te reizen om de pass al eruit gehaald te hebben, zeker niet als je met een 1-2-3 maands pas door Europa de hort op gaat! Met de mijne had ik afgelopen keer ruim 31.000 km op de teller weten te krijgen!