Israël introduceert staancoupé bij drukke forenzentreinen

klok 18 jul 2019 11:46

De Israëlische spoorwegen hebben uit een aantal treinstellen alle tafeltjes en stoelen verwijderd om ruimte te scheppen voor uitsluitend staanplaatsen. Dit gebeurt volgens de spoorwegen in een experiment voor beter forenzenverkeer tijdens spitsuren.

Proef

De proef wordt volgens The Jerusalem Post vanaf zondag genomen op de route Binyamina – Rehevot, een route van meer dan 70 kilometer van noord naar zuid door de dichtbevolkte streek kuststreek van Tel Aviv. Het wordt verwacht dat er in een staancoupé wel 20 procent meer reizigers kunnen en dat ze sneller in- en uitstappen.

Fietsen

De Israëlische spoorwegen komen de forens niet alleen met staanplaatsen te hulp. Ook worden er meer voorzieningen voor fietsende klanten getroffen. De proef met de staanplaatsen begint op het benedencompartiment van drie treinstellen van dubbeldekkers en wordt in geval van succes snel uitgebreid.

Tekort aan rijtuigen

Eind 2018 zei de baas bij de Israëlische spoorwegen dat de onderneming 150 rijtuigen te kort komt voor de gestelde taken, maar geen middelen heeft er veel meer aan te schaffen. Het probleem van te weinig treinstellen is verergerd door de recente opening van een nieuwe spoorlijn van de luchthaven bij Tel Aviv naar Jeruzalem.

Nederland

In Nederland kennen we geen treinen met uitsluitend staanplaatsen. Wel zijn er treinen waar er staanplaatsen zijn gecreëerd ten kosten van zitplaatsen.

(c) ANP / Treinreiziger.nkl

40 gedachten over “Israël introduceert staancoupé bij drukke forenzentreinen”

  1. Dennis schreef:

    Nou zou ik natuurlijk een opmerking kunnen maken over de manier van reizen van pak ‘m beet 75 jaar geleden… Maar dat doe ik maar niet…

    1. Dubi schreef:

      Na 75 jaar nog steeds actueel…
      NS betaalt Holocaust-slachtoffers (na 75 jaar)
      https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2290638-ns-betaalt-holocaust-slachtoffers-wat-ging-eraan-vooraf.html

  2. Ariën schreef:

    Een opmerking: Eerst is er sprake van het verwijderen van *alle* tafels en stoelen, en later staat er dat de proef met de staanplaatsen begint op het benedencompartiment van drie treinstellen van dubbeldekkers.

    Dus het zijn dan niet alle stoelen en tafels…

  3. Petrus schreef:

    In Nederland heb je zitplaatszekerheid. Daarvoor betaal je! Als de Israelische Spoorwegen – Joodse Spoorwegen volgens wijlen Max Tailleur – te kort aan rijtuigen heeft, dan moeten er meer rijtuigen worden aangeschaft. Hiermee kan de Israelische Spoorwegen de reiziger zitplaatszekerheid aanbieden!

    1. Brabo schreef:

      In Nederland heb je helemaal geen zitplaatszekerheid en daar betaal je ook hel maal niet voor.

    2. Maurice schreef:

      Sinds wanneer betaal je in Nederland voor zitplaatszekerheid????

    3. Annemiek schreef:

      Als je het artikel had gelezen, had je begrepen dat de aanschaf van nieuw materieel geen optie is, omdat de spoorwegmaatschappij niet over de middelen daarvoor beschikt. Het valt te billijken dat de maatschappij voor de zuinige keuze kiest. Het is in elk geval verstandiger dan, zoals in landen waar de spoorwegsector in feite failliet is (zoals Frankrijk, België en Duitsland), maar mooi weer te spelen op basis van bankgaranties van de overheid.

      1. Dubi schreef:

        De reded is niet vanwege zuigheid, integendeel, er wordt enorm geinvesteerd. De electrificatie van het Israelische spoor is een van de grootste nationale projecten die nu lopen. Maar helaas gaat alles niet zoals geplend en zitten (staan) we nu in Israel tussen wal en schip, of beter gezegd tussen diezel en electriciteit. Het dilemma is dat de nieuwe electrische treinen (een deel is al afgeleverd) nog niet gebruikt kunnen worden. En om nu nieuwe diezel treinen te kopen terwijl je die wil afschaffen is ook een dilemma. Hier een Israelische link (Engels) met meer informatie omtrend het electrificatie fiasco van de Israelische spoorwegen. https://en.globes.co.il/en/article-electrification-fiasco-puts-israel-railways-behind-schedule-1001236707

    4. Robby schreef:

      De NS heeft alleen maar een vervoersverplichting en die betaal je, ongeacht of je kan zitten of niet. Ook als je voor een bepaald traject een abonnement hebt, en juist op dat traject zijn werkzaamheden, vervoeren ze je per bus (waar je overigens niet staand in vervoerd mag worden) en krijg je niet je geld terug, omdat je plots veel langer of je reis doet. Als de bus het niet doet, mogen ze je ook bij wijze van spreken met paard en wagen veroveren.

    5. Dries Molenaar schreef:

      Petrus staat aan de hemelpoort en maakt een treinengrapje.

  4. Sjoerd Eeftens schreef:

    Een coupé is een soort hokje met in de regel niet meer dan acht zitplaatsen. Het gaat hier echter over een afdeling. Zo spreekt men over de afdeling eerste klasse of de restauratieafdeling.

  5. Dries Molenaar schreef:

    Nu er een Trump station is kan men wellicht op diens ijdelheid (en de rest) spelen en wat goedkoop spul uit de US vragen. De treinen vernoem je dan allemaal naar leden van de Trump familie. Zoals Tiffany en Bannon.

  6. Dries Molenaar schreef:

    NB je zou verwachten dat wanneer het stampensvol zit en er een redelijke vervoersprijs is dat het dan toch mogelijk moet zijn om materieel aan te schaffen. Mooi spul genoeg.

    1. Dubi schreef:

      Deze stoptrein (staanplaatslijn) van Binyamina naar Ashkelon is ongeveer 120 kilometer lang. De prijs voor een enkeltje vol tarief voor deze route is +-11 Euro. Overigens koop je in Israel OV een dagkaart (inklusief bus) voor 16 Euro. Het OV wordt hier enorm gesubsidieerd om het gebruik van OV te bevorderen ten koste van de auto.

  7. Wilhelm schreef:

    Is het nodig dat we hier geïnformeerd worden over de mensenrechten schendende bezetters-staat Israël, waar ook apartheid in het openbaar vervoer aan de orde van de dag is?
    Doorgaans Zwijgen we over Israël: https://www.youtube.com/watch?v=QxBSpp09kK0

    1. Fabian Vendrig schreef:

      Apartheid in het OV in Israel Wilhelm ? Ik kom net terug uit Israel en ben dat niet tegenkomen, dus ik ben benieuwd waar je dit fabeltje vandaan haalt. Als je liever met Hamas terroristen in de trein zit, prima het zal een korte reis worden dan….

      1. Wilhelm schreef:

        Mogelijk heb je niet gekeken, ben je niet verder geweest dan waar de Israëlische overheid de buitenlandse pottenkijkers wil toelaten, of je nooit verdiept in de al ruim 50 jaar durende illegale bezetting door Israël van nota bene hun gastland en moederland Palestina waar het staatje Israël is opgericht. Ook de in Nederland actieve #EBS (onderdeel van het Israëlische EGGED Bus Systems / EBS) maakt zich in Israël schuldig aan apartheid door de autochtone Palestijnen te weigeren in hun bus: https://www.groot-waterland.nl/2017/06/26/noord-holland-noord-stapt-niet-in-apartheidsbus-van-het-israelische-eggedebs/

        Israël, de bezetters- en apartheidsstaat die zich de “enige democratie in het M-O” noemt.

        1. Fabian Vendrig schreef:

          Dit is een (geweldige) treinreizigers website en ik ga hier verder niet jouw moraliserende onzin zitten lezen, ik heb wel wat beters te doen. Ik wens je een fijn weekend toe in geval.

          Wil ik van de gelegenheid gebruik maken om Hilbrand te bedanken voor dit nieuws item , want het is zeker relevant (en de discussie van Wilhem is dat niet).

        2. Wilhelm schreef:

          @ Fabian,

          Blijkbaar houd jij je ogen en oren liever gesloten voor het leed dat het Zionistische regime in Israël begaat jegens Palestina en de Palestijnen. Ook aan jou een fijn weekend.
          Groetjes, Wilhelm

        3. Ikke schreef:

          Wilhelm wil alleen zien wat de Palestijnse/Arabische kant vindt.
          Soort omgekeerde discriminatie.

        4. Wilhelm schreef:

          @ Ikke: het gaat niet om wat de autochtone Palestijnse bevolking als slachtoffer vindt dat hun land door Israël al ruim 50 jaren illegaal wordt bezet en beetje bij beetje wordt gesloopt en weggeknabbeld en aan Israël wordt toegevoegd.

          Het gaat vooral om het niet nakomen door bezetter en apartheidsstaat Israël van conventies van Geneve, uitspraken van de VN, de OSLO-akkoorden en uitspraken van het Internationale Gerechtshof in Den Haag en de EU. Israël is tot nu toe doof en blind en voelt zich gesteund door Donald Trump oppermachtig.

          Aan zo’n land moeten we geen aandacht willen besteden; zeker niet met onze geschiedenis als bezet land met vele slachtoffers, die we nog elk jaar herdenken.

        5. Dubi schreef:

          Gekakel als een kip zonder kop. Ik woon in Israel en reis regelmatig met de trein, waar iedereen vredelievend gebruik van mag maken (en in tegenstelling van wat BDS propaganda beweerd, ook arabieren). Er is personeel en van alle geloofsovertuigingen, en er zijn natuurlijk ook passagiers van allerlei (en ook Palestijnen zitten\staan samen met mij in dezelfde klasse). Er zijn zelf plannen om een lijn naar Jenin aan te leggen voor de Palestijnen, met een konnektie naar Jordanie. De reden waarom we te weinig treinstellen hebben is vanwege enorme vertragingen met de electrificatie van ons net. De nieuwe treinen kunnen o.a. nog niet gebruikt worden. Vandaar, liever staan in de trein dan staan op het perron met extra reistijd vandien.

        6. Dubi schreef:

          Wilhelm, ik woon hier al ruim 30 jaar en ben wel degelijk geweest waar buitenlandse pottenkijkers worden tegen gehouden om hun veiligheid te beschermen. Jou moederland Palestina was historisch een Engels mandaat (nooit een Palestijnse staat geweest). Verder rijd ik ook al ruim 30 jaar met Egged, ook door de betwiste gebieden, waar ook Palestijnen op in mijn bus stappen (geen sprake van appartheid). Overigens zijn er ook gebieden en buslijnen waar ik als kaaskop ook niet in magkomen omdat ik anders gelynch wordt omdat ik een Nederlander ben (niet joods en niet Israelisch, 0%). Dat is niet gelijk aan appartheid en heeft puur met veiligheid te maken. In Nederland zeg je toch ook niet dat je gedicrimineerd word door de politie wanneer die je tegenhoud om een supporterstrein in te stappen met het verkeerde petje op en een kaashoofd. Jammer dat je dit trein forum misbruik voor je oneerlijke lasterkampagne. Wie discrimineert hier?

        7. Dubi schreef:

          Wilhelm
          Antwoord op “..land met vele slachtoffers, die we nog elk jaar herdenken.”
          Mijn oprechte spijt dat er onschuldige slachtoffers vallen. Ik ken er persoonlijk helaas enkelen mijzelf en weet hoe slecht dat is. Mijn buurjongen is in een Egged bus dood geschoten. Een andere buurjongen (6 jaar) van onze familie is door een raket in zijn kinderhuis gedood. In Nazareth is naast mijn arabische vriend een huis geraakt door de Hezbolla raket en heeft een arabische familie gehalveert. Twee klasgenoten van mijn zoon zijn nabij Gaza in de strijd gedood. Zo heb ik nog wel meer meegemaakt.
          Wij vinden het verschrikkelijk als dat gebeurd aan bijde kanten. Wij doen ons best om humaan te blijven in en mens op-offerende omgeving. Ik hoop dat we samen betere oplossinging kunnen vinden voor een rechtvaardige toekomst voor allen zonder onderscheid. Als niet joodse en niet Israelische Nederlander, permanent woonachtig in Israel weet ik dat je welkom bent om hier de OV te bewonderen zolang als wij elkaar respecteren en niet bedreigen.
          Ik nodig ieder uit op dit forum om in Israel veilig te genieten van het OV en all hun bestemmingen. Op het ogenblik wordt er heel veel geinvesteerd en verbeterd in het Israelisch OV (nu nog niet klaar). Daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen. Een goede gelegenheid om de kulturele rijkdommen en mensen van allerlei te leren meemaken.
          Ja, wij moeten alle slachtoffers die zijn gevallen met respect regelmatig herdenken en van hen wijsheid leren.

    2. Dubi schreef:

      Wilhelm, ik weet wel waarom je oud fake nieuws verspreid. Overigens is je video niet aktueel van 2003 en geeft express een verkeerd en inkompleet beeld. Er is hier absoluut geen appartheid in het openbaar vervoer. En wij zijn geen mensenrechten schendende bezetters, dat is een false leugen. Wat wel waar is dat de officieele status van wat jij bezette gebieden noemt door de UN juridisch als betwist worden aangeduid, maar dus niet als illegaal en niet als bezet. Historisch is Friesland ook bezet en had Utrecht de hoodstad moeten zijn. Wilhelm, je manipuleerd de feiten eenzijdig en onkorrect.

      1. Wilhelm schreef:

        Jij pleegt HASBARA, ofwel het bewust en doelgericht verdraaien, verzachten en goedpraten van Israëls illegale bezettings- en kolonisatiepolitiek jegens hun gastland en thans buurland Palestina.

        Verdiep je eens in internationale uitspraken van de VN.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dit is niet de plek voor deze discussie. Hoofdonderwerp is hier openbaar vervoer, daar gaan bovenstaande reacties niet in hoofdzaak over.

        2. Dubi schreef:

          {deze reactie is verwijderd, omdat de reactie van Wilhelm is verwijderd).

  8. Dries Molenaar schreef:

    NB Airbus heeft eerder een optie getoond om vliegpassagiers op de korte afstand min of meer staand te vervoeren door een soort steunzitje te gebruiken wat je ook wel in bushaltes ziet. Er zouden er dan meer in moeten kunnen. Het zal wel nooit gebeuren want hoe moet dat met te dikke mensen en hulpbehoevende mensen.

    Echt veel beter dan de trein, maar niet heus.

    1. Simon schreef:

      Hm, dat Airbus-verhaal van u zette me wel aan het denken.
      Hoeveel mensen zouden er op een europallet passen?
      Laat de staanplaatsen maar in de metro zou ik zeggen.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Wat maakt het uit. Wanneer je de pakkingsdichtheid van een treinstel bij ontregelde dienst bij sneeuw neemt gaan er waarschijnlijk 8 personen op een pallet. Wellicht meer. Feitelijk zit de trein dan stampens vol en staat men in het gangpad in op de balkons op zijn japans tegen elkaar geperst. De deur kan eigenlijk niet dicht. Leuk als de meisjesschool op de trein zit en vervelend wanneer de bejaardensoos of een ambtelijke dienst met hun gezanik aan boord is. Overigens heb ik wel eens meegemaakt dat iemand dat toch serieus aan boord wil met medeneming van zijn fiets.
        Een andere keer heeft men zo’n reeds gevulde volle trein nog eens 10 minuten laten wachten om nog verlate NS-er met rood jasje te nemen als passagier op de bok.

      2. Simon schreef:

        @ Molenaar
        Met 8 personen op een pallet kan Airbus mensen geautomatiseerd laden en lossen.
        Dat was het idee. Leuk voor de aandeelhouders. Of voor Ryan Air.
        Uw beschrijving van stampvolle treinen geeft een goed beeld, waar ik de dan heersende bedompte atmosfeer nog aan toe kan voegen.
        Als zo’n trein opengaat weet je niet wat je ruikt! Onder deze omstandigheden van, pak hem beet, Rotterdam naar Utrecht te moeten reizen is toch eigenlijk niet verantwoord? Een spoorbedrijf zou zoiets niet moeten willen vind ik. Nog afgezien van de risico’s omdat veel mensen zich onder deze omstandigheden niet goed vast kunnen houden.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Het komt hier ook weinig voor, gelukkig. Lopende passagiers zijn sneller binnen dan via uw methode .

    1. Simon schreef:

      Bedankt voor de link.
      Ik vraag me, dit ziende, wel af hoe dit rijtuig er uitziet na een ongeval. Treinen zullen in Israel ook sneller rijden dan een metro of een bus.
      We zullen maar zeggen; “Opstaan voor iemand misstaat niemand”.
      Want voor zwangeren, zieken en ouderen met versleten heupen, knieën, spataderen enz. is zoiets natuurlijk geen verbetering.

  9. Ties schreef:

    Ach, een beetje staan, is juist goed voor de conditie. Op kantoor komen ook steeds meer sta-bureaus. Het zou je bijna een fitness abbo kunnen schelen. En als het treinkaartje ook nog eens goedkoper is, heb je dubbele winst.

    1. dries molenaar schreef:

      Stabureaus zijn meestal op medische indicatie. Wellicht dat een enkeling dat krijgt op basis van een waanidee dat staan gezond zou zijn. Dat is het niet, het is heel ongezond. Vraag maar bij mensen in beroepen waar veel gestaan moet worden.

  10. Arjen Dijkgraaf schreef:

    Begin vorige eeuw had je in grote delen van Duitsland de 4e klasse. Een paar simpele planken langs de wanden om op te zitten, en de rest mocht staan. In het Pruisen van Wilhelm II was dit nulcomfort goed voor ongeveer de helft van de verkochte treinkaartjes. De 4e klasse verdween in 1928, maar veel rijtuigen bleven nog heel lang onverbouwd doorrijden als 3e klasse voor reizigers met volumineuze bagage (‘Traglasten’)
    Niets nieuws onder de zon dus.

  11. Ger Nijman schreef:

    Tijdens de Oliecrisis van 1973/74 werden ook door Nederlandse stadsvervoerders zitplaatsen verwijderd om meer capaciteit te krijgen.

    De link met Israël is dat de Oliecrisis samenhing met de Yom Kippur- oorlog (vanaf 6 okt. 1973) toen Israëls buurlanden onverhoeds binnenvielen op de enige dag in het jaar dat de Israëlische radio niet uitzond, waardoor mobilisatie moeilijk was.

    Tenslotte dit: ik besef dat dit onderwerp gevoelig ligt. Ik moge iedereen verzoeken om politieke controverses onbesproken te laten (vervoerspolitieke uiteraard uitgezonderd!) en in deze rubriek respect te tonen voor medereageerders en voor Hildebrand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.