Kabinet: Directe trein naar Londen lukt niet eerder
07 jun 2018 9:45
Er gaat niet eerder dan eind 2019 een rechtstreekse trein Amsterdam – Londen rijden. Daar blijft het kabinet bij. De Tweede Kamer had bij het kabinet aangedrongen om de trein Amsterdam – Londen eerder te realiseren. Volgens het kabinet is dat echter niet haalbaar.
Wachten op het kabinet
De trein van Londen naar Amsterdam rijdt al twee keer per dag rechtstreeks. Maar vanuit Amsterdam naar Londen is dat nog niet mogelijk, omdat het kabinet nog afspraken moet maken met de Britse autoriteiten. Ook de autoriteiten van België en Frankrijk – waar de Eurostar ook doorheen rijdt – zijn bij de gesprekken betrokken. “We doen onze stinkende best”, stelt staatssecretaris Mark Harbers (Justitie en Veiligheid). Toch heeft het kabinet nog anderhalf jaar nodig om samen met de andere landen tot een nieuw verdrag te komen.
Reizigers de klos
Met de Britten moet er ook een bilateraal verdrag worden gesloten, aldus Harbers. Hij gaf nog een ‘winstwaarschuwing’. De brexit kan nog leiden tot extra bagagecontrole in Frankrijk. Reizigers zijn in de tussentijd de klos. Niet alleen omdat ze extra moeten overstappen en langer onderweg zijn, maar ook omdat een ticket met overstap in de regel fors duurder is. In de praktijk kost de heenreis naar Londen niet zelden meer dan twee keer zoveel dan de terugreis. NS topman Roger van Boxtel liet eerder weten te balen dat de directe trein Amsterdam – Londen pas per 2020 kan rijden. Hij wees erop dat het spoor er ligt en de treinen er zijn, maar het alleen nog wachten is op de overheid.
Trein naar Berlijn
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) kondigde in de Tweede Kamer aan te gaan onderzoeken of de treinverbinding naar Berlijn versneld kan worden. In eerste instantie zou het – conform de NS-plannen – moeten gaan om één snelle verbinding per dag. Op dit moment stopt de trein naar Berlijn op veel plaatsen in zowel Nederland als Duitsland om het traject rendabel te maken. De bedoeling is ook dat de trein naar Berlijn op termijn sneller moet worden door de locwissel in Bad Bentheim af te schaffen. NS heeft daarvoor nieuwe locomotieven besteld.
De trein of vliegen naar Londen. Kan de Eurostar de concurrentie aan?
Treinrit naar Berlijn wordt sneller dankzij nieuwe locomotieven
Ik ben in April naar London gereisd. De overstap was vreselijk door de exit-controle door twee Belgische politiemannen. Dit kostte enorm veel tijd. De paspoortcontrole voor UK was ook vreselijk druk maar gelukkig kun je met een NL paspoort via de automaat passeren. De trein vertrok ook 15 minuten te laat. Ze kunnen het niet maken om gewoon weg te rijden terwijl iedereen daar nog in de rij staat.
Terug ging de check-in ook niet goed door verwarrende berichten dat de trein niet zou rijden. Eén grote chaos. Toen ging de trein weer wel maar moesten we in Brussel overstappen. Waarschijnlijk omdat de gebruikte trein niet in NL of op ERTMS kon rijden. Al met al veel ergerenis en terug ook zo’n 30 minuten vertraging.
Genoeg te verbeteren in die 1,5 jaar aan Check-in faciliteiten en materieel. En zo snel mogelijk naar meer ritten per dag. Anders blijft het niets.
Na 15 jaar gebeurt het nog regelmatig dat de ICE uit Frankfurt niet verder gaat dan Utrecht. Men heeft treinen te kort. Laten we hopen dat Eurostar het wat beter doet.
Oepsie, het was in Mei. Toen ze toch al een week of 6 in bedrijf waren.
De ICE rijdt bij werkzaamheden soms maar tot Utrecht. Door de veel langere reistijd via Venlo lukt anders de omloop niet.
Of gebeurt dat ook op dagen zonder omleiding?
Het was zonder omleiding. Een medepassagier die regelmatig met deze trein reisde vertelde dat het toen vaak zo ging.
Mijn ervaringen vanuit Londen zijn wisselend. Heb nu een aantal maal deze trein genomen. Het is een keer helemaal goed gegaan zonder noemenswaardige vertraging. Eenmaal moesten we er in Brussel uit en verder met een Thalys die, zo bleek op Schiphol, gevolgd werd door de lege Eurostar. Een uitleg werd toen trouwens niet gegeven. Een andere keer liep ik twee uur vertraging op bij vertrek. Voor zover ik begrepen heb, ging dat toen om de afwezigheid van personeel voor de catering.
Het is al jaren geleden bekend, dat er plannen waren om met de Eurostar van en naar Londen te gaan rijden. Prachtig toch, in plaats van het vliegtuig. Maar, omdat de overheid weer heeft zitten suffen,en niet toekomst gericht is, zodat de reiziger wederom de dupe is. Maar helaas heeft men daar geen boodschap aan.
Nee en zoals je al voelt aankomen in dit artikel, straks worden reizigers ook weer benadeeld door de Brexit. Omdat de EU de onderste druppel uit de kan wil hebben en Engeland echt niet eerlijk en zonder pijn de EU uit mag.
Ach, die nare Eu is niet eerlijk wanneer de eerlijke Britten uit de Eu willen maar er eigenlijk in willen blijven zonder zich naar eigen inzicht aan regels te willen houden.
Onzin, de overheid is altijd bereidwillig geweest. Er was geen operator die feitelijk treinen kon laten rijden.
Idem voor overig HSL verkeer. Had men treinen gehad dan had men van dag één kunnen rijden. De HSL was op tijd klaar. Het was alleen een kip en ei probleem daar men treinen nauwelijks kon testen door het gebrek toen der tijd aan ERTMS spoor.
Dit gaat NIET werken.
Den Haag, dit pakt u fout aan!
De oplossing:
Het Kabinet kan inderdaad zeggen dat het nu niet kan, MAAR: zij kan – via het Ministerie van Infrastructuur & Milieu de vervoerder natuurlijk WEL het mes op de keel zetten en dreigen dat die RECHTSTREEKSE trein er moet komen, koste wat kost. Afspraak is immers afspraak.
Het resultaat:
De vervoerder gaat zich maximaal inzetten, bewandelt wegen die hij normaal niet zou bewandelen, bijvoorbeeld hij dringt er bij Eurostar op aan bij de betreffende landen op regelgeving te komen of verzint een workaround, et voila, de rechtstreekse trein is er gekomen.
Soms moet je even wat onconventionele wegen bewandelen om tot het eindresultaat te komen. En een kat kunstmatig in het nauw brengen is soms goed, ook die maken dan rare (en soms de juiste) sprongen 😉
Le petite Trump
Aanvulling: Het Kabinet kan zoveel zeggen, maar NS is de concessiehouder en heeft te leveren, ook als het niet kan leveren. Aan NS nu de kans om het tegendeel te bewijzen (dus dat die trein er dit jaar prima kan komen) en de concessie voor NA 2025 veilig te stellen.
De buitenlandse treinen rijden allemaal onder speciale contracten, vaak zonder NS. NS zit niet in Eurostar en nog nauwelijks in Thalys.
Dit is echt bureaucratie. Waarom wel rechtstreeks van Londen naar Amsterdam en niet andersom. De stations Amsterdam en Rotterdam neschikken over de door de Britten verlangde douanefaciliteiten.
Het is Britse bureaucratie waar u een hekel aan heeft. Die accepteren alleen treinen die ze zelf bij vertrek gecontroleerd hebben en die onderweg niet stoppen. Om Britse diensten hier te laten werken zijn afspraken nodig. Vreemd hè, zo’n rechtsstaat waar zaken volgens de wet gaan.
Er is geen sprake van bureaucratie. Het probleem is dat de UK geen onderdeel van de EU uitmaken. Dat betekent dat aan iedere buitengrens op dezelfde manier gecontroleerd moet worden. Net als aan andere grenzen worden personen gecontroleerd voordat ze Brits grondgebied betreden. Voor wie het nog niet opgevallen is: in Londen worden passagiers gecontroleerd door een mix van Britse/Franse/Frontex-beambten, voordat de Schengenzone betreden wordt. Waar Dries Britse bureaucratie noemt, moet eigenlijk ook EU-bureaucratie genoemd worden.
Tussen Rusland en Finland worden alle grenscontroles in de rijdende trein gedaan (voor de dagtreinen). Dus daar kan het wel, aan de EU-buitengrens. In de beginjaren van Eurostar werd de paspoortcontrole overigens ook wel in de trein gedaan.
Dat er voor de Eurostar aan wal wordt gecontroleerd, komt bij mijn weten door de verplichte bagagecontroles, de wens van de Britten om te besparen (paspoortcontroles in de trein zijn duurder wegens meer personeel nodig) en de meer recente Britse angst dat er toch nog personen ongecontroleerd het VK binnen zouden komen.
GB zit nog even in de EU. En misschien blijven ze wel. Maar echter niet in Schengen wat u wellicht bedoelt. Wat over personenverkeer gaat.