fbpx

Lichte hapering bij start spoorboekloos rijden

(Novum) – De eerste dag van een vier weken durende proef van de NS om tussen Amsterdam en Eindhoven ´spoorboekloos´ te rijden, verliep maandag op de eerste dag niet helemaal zoals gepland. Door spoedwerkzaamheden die spoorbeheerder ProRail in de omgeving van Culemborg moest uitvoeren, reden er twee sprinters minder. Dat meldt de NS.

Voor het begin van begin van de middagspits, rond 15.30 uur, rijden alle treinen volgens de NS weer zoals gepland. Bij de proef rijden tussen Amsterdam en Eindhoven vier weken lang elke tien minuten een trein tijdens de ochtend- en avondspits. Zes intercity´s en zes stoptreinen worden per uur ingezet. De proef wordt op dit traject gehouden omdat dit relatief makkelijk was te realiseren.

Proef
Vorig jaar zomer werd al een proef van vijf dagen gehouden, maar ditmaal wil de NS de proef langer laten draaien, om de dagelijkse gang van zaken met het nieuwe systeem te testen. Zo kan onder meer bekeken worden hoe het systeem reageert op verstoringen. De NS spreekt van een unieke proef. Spoorwegbedrijven uit verschillende Europese landen komen een kijkje nemen.

Weinig klachten
Reizigersvereniging Rover laat weten achter de proef te staan en nog geen klachten te hebben binnenkregen over de proef. Mochten mensen problemen ondervinden, dan komen klachten volgens de zegsvrouw pas na enkele dagen binnen.

Succesvol
Als de proef met het ´spoorboekloos´ rijden succesvol blijkt, kan dit over een aantal jaren worden ingevoerd. De bedoeling is dat het systeem voor 2020 op de trajecten Amsterdam-Eindhoven, Arnhem-Utrecht-Schiphol, Schiphol-Almere-Lelystad en Breda-Rotterdam-Amsterdam wordt ingevoerd. De NS laat weten volgend jaar met ProRail een beslissing te willen nemen.

Tevredenheid over nieuw materieel
Sinds vandaag wordt er met nieuw materieel op diverse lijnen in de Randstad gereden. Reizigers zijn zeer te spreken over het materieel. Hiervoor reed er veel van het oudste reizigersmaterieel rond. De nieuwe treinen zijn licht en fris, hebben airco, camera´s, meer staanplaatsen en een automatische omroep.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.