Mansveld ziet intrekken HSL concessie voorlopig niet zitten
18 jun 2013 22:30
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) is niet van plan de concessie van NS om hogesnelheidstreinen naar België te laten rijden op korte termijn in te trekken. Het slaat bovendien een gat in de begroting, schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen. Toch sluit ze het intrekken van de concessie uiteindelijk niet uit.
Intrekking van de concessie heeft alleen zin als er zicht is op een nieuwe vervoerder. "Wordt de concessie ingetrokken zonder dat een andere vervoerder bereid en in staat is het vervoer over te nemen, dan dreigt na een overgangstermijn van een jaar al het vervoer stil te vallen, inclusief de binnenlandse treinen op de hogesnelheidslijn."
Interesse
Overigens hebben de buitenlandse spoorbedrijven Deutsche Bahn, Veolia en Virgin zich al gemeld bij Mansveld om de hogesnelheidslijn te exploiteren, schrijft zij. De bewindsvrouw wil echter eerst NS en het Belgische NMBS een kans geven om met een alternatief plan te komen.
Drie extra maanden
NS presenteerde anderhalve week geleden een eerste opzet van een alternatief plan. Mansveld gunt het spoorbedrijf nu 3 extra maanden om dat plan verder uit te werken. Dat moet voor 1 oktober bij haar ingeleverd worden.
Begroting
De staatssecretaris heeft altijd gesteld dat de reiziger voorop staat. Maar de financiële consequenties lijken voor haar nu minstens zo belangrijk. Want, zo stelt Mansveld, als de concessie ingetrokken wordt slaat dat een gat van 1,4 miljard op haar begroting. "Het is de verwachting dat bij een heraanbesteding een aanzienlijk lagere concessievergoeding zal worden gerealiseerd."
Hoofdrailnet
Mocht NS de concessie kwijtraken, dan raakt het spoorbedrijf mogelijk ook het recht kwijt om treinen in de rest van het land te laten rijden. De concessie van de hogesnelheidslijn wordt namelijk vanaf 2015 geïntegreerd met die van het hoofdrailnet. Als NS niet met een goed alternatief komt, kan de hele concessie ter discussie komen te staan. "In dat geval zal ik moeten bepalen of en onder welke voorwaarden een nieuwe hoofdrailnetconcessie aan NS wordt verleend."