fbpx
Foto: (c) Shutterstock / Daniel Di Nardo

Met de trein naar de zon? Zes strandvakanties vanuit Nederland zonder vliegen

Terwijl januari voorbij is, hangt er nog steeds een winterse koude in de lucht die velen van ons graag willen vergeten met een reis naar een warmere plek. Vliegen is minder goed voor het klimaat. Meer en meer mensen kiezen daarom voor een treinvakantie. In dit artikel geven we inspiratie voor treinreizen naar de zon.

1. Cinque Terre (Italië)

De Ligurische kust is een perfecte plek om met de trein te bezoeken. ‘Cinque Terre’ verwijst naar vijf schilderachtige vissersdorpjes: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Wil je de drukte vermijden? Kies dan voor een strandvakantie buiten het zomerseizoen om.

Er zijn verschillende manieren om met de trein naar de Cinque Terre te gaan. Zo rijdt er sinds december een directe nachttrein van München via de Cinque Terre naar La Spezia. Onze tip: laat de treinreis onderdeel zijn van je vakantie, en onderbreek die onderweg. Zo biedt Treinrondreis.nl een reis naar de Cinque Terre aan, inclusief overnachting in Basel en Lugano. Treinrondreis.nl voor de tickets, reserveringen en goed gewaardeerde hotels die prima bereikbaar zijn met de trein. Ideaal om te ontspannen aan de Middellandse Zeekust en de Nederlandse winter te vergeten.

2. Rimini (Italië)

Als het strand echt het hart van je vakantie is, kijk dan naar een historische kuststad: Rimini. In de buurt ligt ook San Marino, wat zeker leuk is om te bezoeken. Deze ministaat – omringd door Italië – is vanuit Rimini prima per bus bereikbaar.

Wil je met de trein naar Rimini? Dan is het in de regel het meest logisch om eerst naar Milaan te reizen, en daar over te stappen op de directe Italiaanse hogesnelheidstrein Frecciarossa naar Rimini. Treinrondreis biedt ook hier een kant-en-klare treinvakantie aan naar Rimini. Ook hier inclusief overnachting in Basel en Lugano, en uiteraard inclusief de trein en reserveringen.

De ex-Fyra in Rimini

Zie ook: De mooiste Italiaanse stranden per trein

3. Sète (Frankrijk)

Een andere zonnige plek is Sète, gelegen in het zuiden van Frankrijk. Dit is geen grote stad maar een klein stadje aan het oostelijke eind van het Canal du Midi, dat de Atlantische Oceaan met de Middellandse Zee verbindt. Er is vanaf Mont St. Clair een panoramisch uitzicht over de zee met een ononderbroken stuk zonovergoten strand van bijna twaalf kilometer

Voor een snelle treinreis ga je eerst naar Parijs. De rode treinen, bekend als Thalys, die nu gaan rijden onder de vlag van Eurostar. In Parijs heb je een mooie gelegenheid voor een lunch, om vervolgens verder te reizen. Voordat je verder reist, moet je eerst een transfer maken van Gare du Nord naar Gare de Lyon, waar de TGV’s naar het Zuiden vertrekken. Er zijn enkele directe treinen maar het is ook mogelijk om de TGV naar Montpellier te nemen en daar over te stappen op de lokale TER-trein.

Hoe je ook reist: de treinreis Nederland naar Sète is gemakkelijk haalbaar in één dag!

4. Nice (Frankrijk)

Nice heeft niet veel introductie nodig als zonnige bestemmingsplek voor een strandvakantie. De Franse Rivièra, Italië en Monaco op steenworp afstand, en wereldberoemde keuken. Wat wil je nog meer?

Nice is op meerdere manieren per trein bereikbaar. Net als naar Sète kun je eerst naar Parijs, om vervolgens een transfer te maken naar Gare de Lyon. Hier vandaan vertrekken directe TGV’s naar Nice. Dat is nog best een forse rit: de TGV doet er circa zes uur over.

Wil je Parijs vermijden? Dan kun je in Brussel ook de TGV naar Marseille nemen. Je moet dan vervolgens overstappen op de TGV naar Nice. Je bent dan pas laat in Nice, vaak pas rond 22:30 uur.

Er is echter nog een andere mogelijkheid: vanaf Gare Austerlitz in Parijs vertrekt er een nachttrein. Die vertrekt om 21.25 uur en komt de volgende ochtend rond 9:08 uur aan in Nice. De nachttreinen in Frankrijk zijn eenvoudig, maar ze doen hun werk voor een zeer lage prijs. In de 2e klas verblijf je in een 6-persoonscouchette. Een 4-persoonschouchette wordt als 1e klas gezien. Er zijn geen slaaprijtuigen.

Foto: (c) Shutterstock / Daniel Di Nardo

5. Koper (Slovenië)

Hoewel Slovenië een kleine kustlijn heeft, is het nog steeds een uitstekende bestemming voor een strandvakantie aan de Adriatische kust. Rond de stad Koper zelf heb je ook het pittoreske Piran en Portoroz. Dit is een van de mooiste historische mediterrane steden, met mogelijkheden tot zwemmen, zonnebaden en met gezellige winkeltjes.

Wil je met de trein naar de Sloveense kust? Dat kon tot een kleine tien jaar geleden rechtstreeks met de directe autoslaaptrein van EETC. Helaas is die tijd al even voorbij, maar nog altijd kun je goed per trein naar Koper reizen. Je neemt eerst de ICE via Duisburg naar Stuttgart. Dat is het startpunt van de Kroatische slaaptrein naar Zagreb. Wat belangrijk is, is op tijd aan te komen in Stuttgart, zodat je de nachttrein niet mist. De nachttrein vertrekt om 20:29 uur, dus als je vroeger aankomt heb je een mooie gelegenheid om in Stuttgart het avondeten te nuttigen.

Voor Koper reis je met de nachttrein niet mee tot aan Zagreb, maar stap je rond 8:30 uur uit in de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Daar vandaan kun je de trein naar Koper nemen. Die trein doet er twee tot drie uur over, over een mooie route aan de rand van de Julische Alpen.

6. Rijeka (Kroatië)

Rijeka kost wat meer tijd om te bereiken dan Koper. Hoewel deze reis niet zo snel is, is het wel een hele mooie route. Kroatië gebruikt nu ook de euro, dus je hoeft geen geld meer te wisselen. Rijeka heeft veel kleine stranden en toegang per boot naar de eilanden van Kroatië.

Het eerste gedeelte van de reis naar Rijeka gaat hetzelfde als naar Koper. Vanuit Stuttgart gebruik je ditmaal de nachttrein tot eindpunt Zagreb. Hier stap je over op de trein naar Rijeka aan de Kroatische kust, deze treinreis doet er iets meer dan 4 uur over. Wil je niet zoveel overstappen? Dan is er goed nieuws, in de zomer is er vanaf Stuttgart ook een directe nachttrein naar Rijeka. In de zomer laat RegioJet vanuit Praag via Bratislava een nachttrein rijden naar Rijeka. Deze trein heeft ook een treindeel naar Split.

Harry Brennan zal de komende periode op verzoek van Treinreiziger.nl wekelijks een artikel publiceren waar het reizen van internationale treinreizen centraal staan, daarin zullen we ook reizen onder de aandacht brengen die wij via onze zustersite Treinrondreis.nl verkopen. Je kunt natuurlijk ook zelf via bijvoorbeeld NS International of Trainline treintickets boeken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
45 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 jaar geleden

7) Scheveningen, Kijkduin, Zandvoort, Noordwijk a/Z, Katwijk a/Z of andere mooie badplaatsen aan het Noordzeestrand. Dankzij de klimaatverandering is een bakzomer in Nederland is al redelijk gewoon en je kunt er gewoon met de trein of trein/bus naar toe.

Evert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Mooie treinbestemmingen aan de Nederlandse kust: Vlissingen, Zandvoort en Den Helder. Of naar Harlingen en dan de boot naar Vlieland of Terschelling. En sinds kort kun je ook met de trein vanuit Groningen naar Eemshaven, vanwaar je naar Borkum kunt oversteken.

Kees
1 jaar geleden
Antwoord aan  Evert

8) Isle of Wight, een eiland voor de Zuid-Engelse kust met badplaatsen als Ryde, Shanklin of ventnor. Makkeliljk te bereiken vanuit Nederland via Londen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Evert

Nederlandse horeca is zowel voor overnachten als eten peperduur en daarom is Nederland voor de meesten geen alternatief. Ook Borkum is in de zomerperiode peperduur.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Evert

De Randstad is al meer dan eeuw drukbevolkt, en dat had gevolg, dat daar een vrij dicht spoorwegnet tot stand kwam. Juist omdat het er relatief druk is, met een hoge vervoersvraag, was het een opmerkelijke keuze van de Nederlandse Spoorwegen om meerdere spoorlijnen naar de kust op te heffen of af te stoten:
– Alkmaar – Bergen aan Zee
– Den Haag HS – Scheveningen
– Haarlem – IJmuiden
– Rotterdam – Hoek van Holland

De NS-directie kickt op Intercitylijnen en internationale lijnen; de nevenlijnen en seizoenslijnen zijn de laatste vijftig jaar alleen maar afgeknepen en nog verder gekleineerd. Niet de functionaliteit of het belang van de reizigers staat kennelijk centraal, maar de machtskick van de NS-managers.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Sinds wanneer geeft de NS-directie om internationale lijnen?

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Sinds NS-president-directeur F.Q. den Hollander het TEE-netwerk bedacht.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@Allan Kleiweg. Oh ja, en sindsdien is de interesse van NS in internationale verbindingen nooit weggevallen? Wat een onzin!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Voor hetzelfde geld komt er dit jaar een verregende zomer.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoog Sammie kijk omhoog Sammie…..

Bert Sitters
1 jaar geleden

In de maanden juli en augustus kun je vanuit Amsterdam, Schiphol en Rotterdam met de Zon-Thalys rechtstreeks naar Avignon en Marseille. Daar kun je overstappen op aansluitende treinen naar tal van leuke badplaatsen aan de Middellandse Zee.
Om 06:45 uur vertrekken uit Amsterdam of om 07:28 uur uit Rotterdam en om 13:07 uur al in Avignon. Geen tolgelden en geen filestress op de Autoroute du Soleil, maar ontspannen in een comfortabele stoel. Het landschap vliegt voorbij. Leedvermaak over de trage auto’s op de snelweg. Even je laptop open klappen. Genieten van een hapje en een drankje. Geen uren in de eindeloze rij op de luchthaven. Een ontspannen begin van jouw vakantie.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als er weer niet zoals gebruikelijk gestaakt wordt in Nederland, België of Frankrijk.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alsof ieder vakantieseizoen het gehele internationale spoornet plat ligt door een staking.
Ik heb meegemaakt dat ik vanuit Spanje niet kon vliegen via de normale route wegens een staking van de Franse luchtverkeersleiders.

Evert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het zou goed zijn als je op treinstations in de buurt van populaire vakantiebestemmingen makkelijk en goedkoop een autootje kan huren, net als nu op vliegvelden. Dat zou de (hogesnelheids)trein ook aantrekkelijker maken tov het vliegtuig.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Evert

U wordt op uw wenken bediend. Zo zijn bij het station Avignon-TGV o.a. de autoverhuurders SIXT en AVIS. U regelt het vooraf en bij aankomst van de Zon-Thalys staat het door u gewenste model klaar. Ook via de Franse spoorwegmaatschappij SNCF kunt u een huurauto op het station van aankomst regelen.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Heeft meneer Molenaar al geboekt voor die trein naar Rimini? Gelukkig is het comfort tijdens de grote renovatie nu aanzienlijk verbeterd. Overigens ligt er geen hogesnelheidsspoor naar Rimini.

Henk van Doremalen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

In plaats van Rimini is ook het nabijgelegen Riccione een prima badplaats. Ook bereikbaar per trein. De reis kan bijvoorbeeld zijn NJ naar Innsbruck, dan naar Bologna (ook een bezoek waard) en door naar Riccione. Er is vanaf Riccione ook een prima verbinding over een speciale busbaan naast de spoorlijn naar Rimini.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

De Belgische kust heeft naast strand en zee ook de Kusttram. Deze lange tramlijn rijdt van Knokke, Blankenberge, Oostende naar Aldinkerke en bij deze genoemde plaatsen stoppen ook de NMBS treinen. Rimini is erg mooi stadje met water, een groot park en vele horeca. Ook de Italiaanse bouwstijl met luiken blijft een mooi gezicht
Maar let op: Zowel op de Freccia als IC treinen dient men te reserveren! Het station Milano Centrale is een mooi en groot kopstatipn! Ook de oude trammetje rijden hier nog rond, wat hier allang museumstukken zijn! Vorig jaar november was ik ook in Rimini, met aan de Adriatische Zee vele hotels en horeca, maar zijn ook hoofdzakelijk gesloten tussen maart en september! Nice en Marseille zijn prachtige Franse steden met een kiezel danwel zandstrand!

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Gaan er vluchten van Knokke naar de Panne?

Don
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

ja zeker, u land op de luchthaven Oostende vandaar loopt u richting strand wat 10 min. lopen is, en daar pak u de kust tram.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Don

heeft u de vluchtgegevens van de vluchten vanuit Nederland naar Oostende?

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Rimini kent ook een trolleybus de Metromare die start bij Rimini FS , maar ook gewone stadsbussen. Nice heeft een modern tramnetwerk langs ondermeer het SNCF station Nice Ville en de Luchthaven. Beide lijnen kruisen elkaar in de binnenstad.Marseille kent ook de trams met een typische scheepsvorm, vanwege dat dit een havenstad is met bootverbindingen naar Corsica en Tunesië in Noord Afrika. Het populaire Spaanse badplaats Barcelona is ook via Marseille of Parijs te bereiken.In 2025 komt er misschien een nachtverbinding tussen ons land en deze Spaanse kustplaats. De Italiaanse havenstad Ancona tussen Rimini en Pescara heeft bootverbindingen naar Kroatië en Griekenland. Ook een fraaie plaats waar ik in 2019 met een vriend met Interrail ben heengeweest.

Wouter
1 jaar geleden

Ik pak het vliegtuig wel dit duurt veel te lang.

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Eens. Ben een verstokte ov-reiziger, maar dit is voor mij ook allemaal te ver met de trein, met een te lange reisduur en te veel onzekerheid (zeker met dat meerdere keren overstappen op sommige routes). Een nachttrein is voor mij sowieso een ‘nee’ (kan daar niet in slapen). En op de terugreis voor dag en dauw al weg uit je hotel vind ik geen vakantie… Eén keer per jaar zondig ik daarom met een vliegreis. Maar als rijbewijsloze voel ik me daar eigenlijk niet zo schuldig over (bestaat daar niet een term voor?). Zal vast niet goed zijn, maar ja.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Bedoel je soms vliegschaamte? Er is een simpele remedie tegen. Niet meer links stemmen.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Of plaats nemen in het vliegtuig op de stoelen aan de rechterzijde van het gangpad.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Reizen wordt vaak gezien als uitsluitend een verplaatsing van A naar B, die het liefst zo snel als mogelijk dient te worden uitgevoerd. Die norm hanteren helaas ook veel mensen als zij een vakantiereis maken. Men jakkert over brede snelwegen terwijl men zich ook over secundaire wegen zou kunnen verplaatsen, waarbij men aanmerkelijk meer kan genieten van het landschap dat men doorkruist. Bij het klassieke reizen passeert men bij een flinke reis onderweg diverse streken en plaatsen met specifieke kenmerken. Bij het moderne reizen stapt men vaak te Schiphol in een ‘kist’ met vleugels en stapt men enkele uren later uit op de plaats van bestemming. Tussenliggende landen, volkeren landschappen wordt men niet gewaar; men reist slechts efficiënt van A naar B.

Naast het ‘hogesnelheidsreizen’ bestaat er ook een reisvorm waarbij het reizen zelf het hoofddoel van de reis is. Dat geldt voor het rondzwerven met een rugzak, soms voor het reizen met de treinpas en zeker ook voor een cruisereis. Men geniet met volle teugen van de reis zelf en daarbij kan het eindpunt van de reis zelfs gelijk zijn aan het vertrekpunt !

Jan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Je hebt een punt. Wij houden onze vakanties in Europa, laatst gingen we naar Frankrijk waarbij we binnendoor reden, ons doel was Bretagne, onderweg hebben we twee overnachtingen gehouden, een heerlijke manier om te reizen

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Tegen tijd dat je in het vakantieseizoen op Schiphol of Brussel-Airport bent en eindelijk kunt instappen, ben je met de Zon-Thalys al een flink eind onderweg in het zuidelijk deel van Frankrijk.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als je doordeweeks wilt vertrekken niet. En als er geen storing, defect of staking is. Als je de aansluiting op Zon-Thalys wel gehaald hebt, want deze vertrekt niet gelijk voor je deur. De auto wel.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@”anoniem”
Procentueel kun je de kans op een staking verwaarlozen.
Als je echter uitgaat doemdenken en allerlei mogelijke zwarte scenario’s, dan kunnen er op de lange autorit naar het zuiden ook beren op de weg komen. De eindeloze files in de vakantietijd zijn echt een plaag. Niet gepland omrijden door een ongeval ook.
Kijk eens hoe vaak de hulp van de ANWB-alarmcentrale wordt ingeroepen bij problemen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Dus je wilt alleen op de plek van bestemming zijn en het reizen is een noodzakelijk kwaad. Zo een pretje is dat ook niet om met 100+ personen in een vrij dunne buis opgepakt te zitten. De ervaring met een commerciele vlucht heeft eigenlijk weinig met vliegen te maken en slechts 1/3 van de reizigers of vaak nog minder kan nog door een raampje naar buiten kijken. In mijn beleving hoort vliegen iets te zijn in kleinere vaak relatief trage toestellen met vooral veel ramen. En sinds 9/11 is een kijkje in de cockpit er ook niet meer bij.

Een mooie trein of busrit kan ook mooi zijn en dan kan je genieten wat je buiten ziet. En in een bus of trein zitten vaak grotere ramen. Van reizen zelf kan je ook genieten, alleen moet je er de tijd voor nemen. Vliegen of met een met een hoge snelheidstrein voorbij betonnenbakken heen scheuren is het concept dat je alleen maar zo snel mogelijk op de plek van bestemming wilt zijn.

Zeg niet dat je niet moet vliegen, maar je moet vliegen ook niet tot je enige mogelijkheid maken.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Klopt voor sommige mensen. Maar gezinnen met kinderen hebben daar geen oog voor. Die willen zo rap als kan naar hun bestemming.

Don
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Nou, ik pak de auto, want er zijn meer wegen dan spoorlijnen. En er zijn genoeg plaatsen zonder trein verbinding, laatst staan overige OV verbindingen.

Vriendelijke groet van een trein liefhebber.

Ab Normaal
1 jaar geleden

Ik reis uitsluitend per trein, dat heeft zo zijn beperkingen. Echter ook zijn charmes. Met de Nachttrein uit Arnhem kom je al heel ver en sta je de volgende dag rond het middag uur in veel Europese steden.

Vliegen kan ook, in de ochtend 3-6 uur rondhangen op Schiphol en na aankomst ook nog eens een (dure) aansluitende reis maken.

Tis maar waarvoor je kiest.

OranjeBoven
1 jaar geleden

Castricum. Het station ligt direct aan de duinrand en het is er rustig, zelfs in de zomer.
Op strandvakanties buiten Nederland zou een boete moeten komen te staan.

Peter R
1 jaar geleden
Antwoord aan  OranjeBoven

Waarom een boete? Wat maakt uw kunstmatige geografische afbakening (de landsgrens) strafrechtelijk relevant?

IP-adres ...
1 jaar geleden

Ik plaats niet al te veel reacties, maar kennelijk is dat toch te veel (mag voorlopig niet meer posten). Zie sommige namen tien keer vaker dan die van mij. Nou ja, prima. Het beste.

Martin
1 jaar geleden

Hoi Hildebrand, ik plaats volgens mij geen rare opmerkingen. Wel kritisch, maar nooit met scheldwoorden enz. Misschien soms wat saai zelfs. Ben wel sceptisch t.a.v. nachttreinen en heel lange internationale dagverbindingen (daar ging de afgekeurde post over). Denk dat het gewoon een overijverig algoritme is. Mijn excuses voor de gepikeerde reactie.

Anoniem
1 jaar geleden

Merci mingi voor de suggesties/tips.
Zal dit jaar deze steden aandoen.

Evelien
1 jaar geleden

Het zou fijn zijn als de autotreinen naar het zonnige zuiden weer terug komen. Auto of motor inladen en naar je slaapcabine gaan om uitgerust vanaf bijvoorbeeld Barcelona verder per eigen voertuig te reizen. Als je van vliegreizen af wilt dan is dit de gulden middenweg. Helaas zijn bijna alle autolijnen ten gunste van het vliegen verdwenen.

Anoniem
1 jaar geleden

Dit jaar weer naar Nice met TGV. nu al de 7e keer. Eerst aan reizen naar Brussel en dan dagje daar doen. Vervolgens Brussel-Marseille vertrek om 6.35, ruime overstap in Marseille van 2,5 uur en dan aankomst in Nice om 17:37 uur.