Milieudebat zorgt voor meer internationale treinreizen
18 dec 2018 12:07
Het aantal mensen dat de internationale trein neemt zit behoorlijk in de lift. Dat stellen Treinreiswinkel en NS International tegenover dagblad Trouw. Volgens de bedrijven is de groei door het milieudebat versterkt.
Niet meer te stoppen
“Het debat rond CO2-uitstoot geeft een impuls aan treinreizen”, zegt directeur Heike Luiten van NS International tegenover de NOS. Ook Treinreiswinkel ziet een zelfde ontwikkeling, vertelt directeur Helmut Brall aan dagblad Trouw. “Die ontwikkeling is niet meer te stoppen”, zegt Brall.
Groei
NS ziet een groei van 9 procent naar Berlijn en 12 procent naar Brussel. Eerder vertelde NS al dat er aanzienlijk meer ICE tickets zijn verkocht. Ook Thalys meldde vorige week al een groei van 6 procent van reizigers van en naar Nederland. Vooral over de passagiersgroei naar Berlijn is NS verrast, omdat die reis nog niet sneller is geworden. “Er is veel aandacht voor geweest in de media. Mensen proberen het dan toch uit.” De groei van de Treinreiswinkel komt vooral door een toename van het aantal passagiers, legt Brall uit. Dat aantal steeg van 130.000 in 2017 naar 170.000 in 2018. Volgens Brall boeken velen via het online platform. Daar ziet Brall een stijging van naar eigen zeggen 250 procent.
- Deze week publiceert Treinreiziger.nl elke dag een review over een internationale ticketaanbieder. Vandaag: HappyRail. Enorme ambities, in hoeverre lukt het?
Reserveringssystemen
In het interview vertelt Brall dat de Treinreiswinkel in totaal te maken heeft met twaalf reserveringssystemen. Dat zijn er veel meer dan in 2002, toen hij het bedrijf begon. “Destijds konden wij nog alles boeken met behulp van twee reserveringssystemen, die van de NS en van Deutsche Bahn. Vroeger had Deutsche Bahn alle treinen in Europa en bijbehorende tarieven in hun systeem.” Volgens Brall is de situatie nu verslechterd doordat spoorwegmaatschappijen steeds meer opereren als bedrijven. Spoorwegmaatschappijen delen ook niet zomaar meer hun data. Zo deed de SNCF lang moeilijk en deelde de gegevens alleen met Expedia. In 2009 greep de Franse toezichthouder in, en gaf de SNCF een boete. “Vanaf toen konden spoorbedrijven niet meer weigeren hun treinverbindingen en bijbehorende tarieven beschikbaar te stellen aan derde partijen”, aldus Brall in Trouw.
Een toch wat misleidend artikel omdat een procentueel fors deel van de internationale reizigers gebruik maakt van de grensovergangen bij Enschede, Venlo, Heerlen en Eijsden en die zijn niet meegenomen in de tellingen. Niet alles draait om de premium producten die NS verkoopt.
… en de grensovergang Hengelo.
Ik heb die RE nu tweemaal gebruikt en in beide gevallen was het aantal reizigers < 10. Vandaar dat ik die maar bewust niet had genoemd.
Het is een RB trein en niet een RE trein die vanuit Hengelo de Grens over gaat. De laatste tijd met de kerstmarkten in Duitsland zitten de treinen wel iets voller als ze de grens overgaan. Ook in het weekend en in de avonduren reizen er nog best veel mensen internationaal.
laatst op zondag 1130 stapten >20 reizigers uit in Hengelo.
Misleidend vind ik niet het goede woord. Je hebt gelijk dat dit niet alle treinen zijn, maar als het om de discussie gaat trein versus vliegtuig, dan doen de regionale treinen er veel minder toe. Die worden in veel mindere mate door lange afstandsreizigers gebruikt (en daar zijn ze niet op gericht). Dagblad Trouw heeft de twee grootste ticketaanbieders van Nederland geraadpleegd, dat geeft wel een beeld. Die verkopen overigens ook net zo goed tickets via regionale grensovergangen (maar zeker mensen uit de regio weten dat voor die treinen betere tarieven op het station verkrijgbaar zijn).
Vraag me af hoeveel mensen geïnteresseerd in boeken van internationale treinen. En daarna hoe goed ze de mogelijkheden kennen. Weten mensen dat ze kunnen boeken bij Treinreiswinkel, NMBS, DB? Of gaat hun kennis niet verder dan NS (International)?
NS international is de meest bekende, maar gelukkig voor de doorsnee reizigers (Brussel, Antwerpen, Berlijn, Parijs) maakt het niet veel uit.
Da’s vaak zo. Maar dat is met vliegtickets niet anders. Iedereen gaat blind naar cheaptickets.nl, “want die kennen we van de reclame” of “dat klinkt goedkoop, dus zullen het wel de laagste prijzen zijn”. Terwijl je op kayak.de vaak nog veel lagere prijzen kunt vinden.
Ik denk dat de conclusie dat het aantal internationale reizen toeneemt vanwege het milieudebat een beetje voorbarig is. De groei van het aantal treinreizigers, houdt immers gelijke tred met de groei van de luchtreizigers. Schiphol groeit harder dan Thalys. Dat valt niet te verklaren door ‘het milieudebat’, maar zal eerder te maken hebben met de hoogconjunctuur, waardoor mensen in het algemeen meer uitgeven aan reizen.
Het gaat toch om marktaandeel.
Bij toenemende vraag zal de dienstverlening snel moeten uitbreiden. Alleen, met welk materieel? Eurostar heeft wellicht nog wat staan maar wat heeft Thalys nog achter de hand? ICE3 is al veel te weinig. Met levertijden van 3 jaar moet er wel wat gepland gaan worden. Bestaat Alstom dan nog?
Hoogconjunctuur heeft zeker te maken met de toegenomen belangstelling voor internationale treinreizen. Als je meer kunt besteden wil je best een keer met de HST reizen. Al was het maar om te ervaren hoe het is om te reizen met een HST.
Maar er waren de laatste maanden ook erg veel berichten in de media over treinreizen als alternatief voor vliegtuigen. Niet alleen op Treinreiziger.nl. Maar ook op NOS, Een Vandaag, RTL Nieuws. Eigenlijk gratis reclame voor de Thalys, Eurostar, Benelux en misschien zelfs de ICE.
Als je de invloed van de, door jou genoemde, media meeweegt en ziet dat het in de media verguisde Schiphol (in 2020 wellicht de tweede luchthaven van Europa) desondanks flink harder groeit dan Thalys, dan wordt mijn conclusie dat hoogconjunctuur meer invloed heeft dan het milieudebat alleen maar bevestigd. Na hoogconjunctuur volgt altijd een dip. De vraag is wie er dan stand weet te houden.
De frequentie van de Thalys zal niet veel meer omhoog kunnen. Ligt niet zozeer aan het treinaanbod die wel omhoog gaat. Maar Thalys heeft 9 Thalys PBA (Parijs – Brussel – Amsterdam) en 17 Thalys (PBKA). Daarmee rijdt het op de HSL Parijs – Brussel – Köln/Amsterdam.
Als Thalys zijn treindiensten wil uitbreiden zal het nieuwe HST moeten aanschaffen. Zal me benieuwen hoe het met Thalys verder vanaf 2025. Dan is er een nieuwe concessie van 2025 – 2035. Zal me niet verbazen dat Thalys zelf de HSL mag exploiteren. En met welke bod zal Thalys op de HSL komen?
Maar voorlopig is dit slechts speculatie. Maar in 2020 weten we waarschijnlijk meer als de Ministerie van I & W meer bekend maakt over de nieuwe concessie 2025 – 2035.
Je hebt wel een beetje gelijk dat treinvervoerders misschien wel iets te optimistisch zijn. Ik kon het artikel niet meer terug vinden (anders had ik het in de tekst verwerkt), maar ik dacht ook gelezen te hebben dat luchtvaartmaatschappijen hadden benoemd dat ze de effecten van het milieudebat niet hebben gemerkt.
Het valt mij op dat de Benelux naar Brussel er zo goed uitkomt, terwijl deze trein veel beter kan door de onnodige ommetjes en stops er uit te halen.
Het is goed dat die Benelux nu een ommetje maakt via Breda. Wordt Oost Brabant en Gelderland ook bediend. Die ommetje via Zaventem is voor Nederlandse treinreizigers niet zo handig. Maar NMBS en vele Belgische treinreizigers hebben ook hun wensen.
Maar vanaf 2025 kan het veel beter. De Traxx + ICR (Intercity Direct International/Benelux) zullen verdwijnen tussen Amsterdam – Brussel. Hoe het treinvervoer dan zal zijn tussen Amsterdam – Brussel is nu afwachten. Wat wilt NMBS? Wat wilt NS? Wat willen de regio’s Noord Brabant en regio Kempen in België?
Stel dat de Benelux opgeheven wordt? En daarvoor in de plaats een IC Charleroi – Antwerpen – Breda/Roosendaal komt met M 7 treinstellen? Die nauw aansluit op de ICNG Amsterdam – Breda v.v. Of een ICNG Eindhoven – Brussel die bij Breda aansluit op de ICNG Breda – Amsterdam v.v.? Of natuurlijk gewoon een ICNG Amsterdam – Breda – Brussel.
Het zijn slechts ideeën. Maar ze kunnen wel in de praktijk uitgevoerd worden.
Wat een eenzame treinreiziger op de foto.
Zal wel moeite gekost hebben hem te vinden in deze tijden van groei.
Ik ken hem (lees ik ben het ;-)). De eerste klas/Premium klasse zit minder vol, hij is in het voorjaar genomen. Er zaten nog wel meer mensen in het rijtuig hoor. Maar kennelijk niet op die plekken. Ik zat daar eigenlijk ook niet, maar wel even voor de foto 🙂
En van wie was de geserveerde maaltijd? 🙂
Vreemd dat de voertuigen op 100km/h nog scherp zijn terwijl de trein hopelijk 300km/h doet. Een korte sluiterijd?
Het was tussen Rotterdam en Brussel, geen idee of het op het 1e deel was (met 300 kilometer per uur), of na Antwerpen. Ik was onderweg op uitnodiging van Eurostar naar Londen voor de eerste rechtstreekse rit van Londen naar Amsterdam. De foto is gemaakt door Stefan Verkerk 🙂
In de reclame zie ja auto’s ook altijd over heerlijk rustige wegen rijden op weg naar een heerlijk leeg strand of een eenzame skihelling. Terwijl dat nooit voor komt.