NS-kaartautomaat verdwijnt op Arriva-stations

Arriva vervangt in Groningen en Friesland de NS-kaartautomaten door eigen automaten. Daardoor is het in Noord-Nederland niet meer mogelijk om op Arriva-stations met contant geld te betalen. Reizigersorganisaties reageren kritisch.

“Er zijn reizigers die om uiteenlopende redenen contant willen betalen. Door het afschaffen van de contantgeldbetalingen bij kaartautomaten raken deze reizigers in de problemen”, stelt Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. Ook voorzitter Walter Etty van reizigersvereniging Rover is fel tegen het weghalen van contant geld in kaartjesautomaten op stations. “Dat heeft daar niets te maken met veiligheid. De consument moet echt zelf kunnen kiezen hoe men het OV betaalt”, zegt hij tegenover de Telegraaf.

Uitgebreid onderzoek

Arriva benadrukt dat de stap is gezet na uitgebreid onderzoek. “Mensen zijn steeds meer gewend om cashloos te betalen. Op onze stations in Limburg kan al langer niet meer met cash betaald worden. We hebben daar heel weinig klachten over gekregen”, zegt een woordvoerder in een reactie. De vervoerder wijst er ook op dat er alternatieven zijn voor mensen die niet met pin willen betalen. Bijvoorbeeld de OV-servicewinkels op grote stations en e-tickets. Zijn vooral ouderen het dupe van deze maatregel? Arriva: “Ouderen reizen graag met de OV-chipkaart. Dan krijgen ze ook leeftijdskorting in de bus en kopen dus niet vaak een kaartje op het station.”

Arriva automaten

De vervoerder wijst er bovendien op dat betalen met cash in de bus bij Arriva sinds december 2017 al niet meer mogelijk is. “Daar sluit dit bij aan”, zegt de vervoerder. Bij de automaten van Arriva kunnen kaartjes gekocht worden naar alle bestemmingen in Nederland. Er kan betaald worden met de pinpas, maar ook met de creditcard.

Contant geld bij NS

In een enquête aan vaste klanten vraagt NS wat men vindt van het afschaffen van contant geld in de kaartautomaten. Een woordvoerder haast zich te zeggen dat dit op korte termijn niet aan de orde is. “Omdat Arriva dit regionaal in Noord-Nederland doet, waar wij ook rijden, willen we graag weten hoe de consument erover denkt. Wij zijn niet van plan muntgeld te bannen, zolang er reizigers zijn die ook prijs stellen op die manier te betalen”, laat het spoorbedrijf aan de Telegraaf weten. Op z’n vroegst in 2024 zou het verdwijnen van cash bij NS aan de orde zijn.

Privacy

Maatschappij voor beter OV is niet gerustgesteld met het antwoord. “Het komt vreemd over: nu een enquête houden over iets wat pas over minimaal zes jaar aan bod zal komen, is eigenaardig en in ieder geval voor de lange termijn weinig geruststellend. Bovendien worden reizigers die hechten aan hun privacy, en daarom met anonieme OV-chipkaarten reizen en contant betalen, met de enquête van de NS niet bereikt.”

48 gedachten over “NS-kaartautomaat verdwijnt op Arriva-stations”

  1. Dennis schreef:

    Ook in Overijssel en Drenthe verdwijnen de NS-automaten van de regionale lijnen: https://www.rocovoverijssel.nl/fileadmin/docs/Advies_regionale_kaartautomaten.pdf

  2. Buitenland schreef:

    En vervolgens komen er op de stations die zo dicht bij de grens zitten kaartautomaten te staan waar je geen eens een kaartje kan kopen naar het buitenland, Wat nu in Limburg en bij Keolis het geval is.

    Nu moet ik voor een reis die grensoverschrijdend is een kaartje kopen via NS international (wat lang niet altijd mogelijk is), of meer tijd inplannen op een grensstation of een ander station met een NS automaat.

    Laat ze eerst maar eens deze functie toevoegen voordat ze de boel gaan vervangen.

    1. Treingraag schreef:

      In Venlo wel DB automaten of zijn ze weg inmiddels?

  3. Buskaartjes schreef:

    Wel jammer dat er in die automaten geen cash meer gaat komen… Die eigen automaten zou men namelijk ook de kaartjes voor de bus in kunnen toevoegen (waar men dan wel met cash kan betalen). Scheelt weer voorverkoop adressen aanwijzen.

  4. J.Hofstra schreef:

    Beter kunnen de waardeloze Arriva automaten weggehaald worden en die
    Van NS laten staan.

    1. Johan schreef:

      NS rekent aan concurrenten niet bepaald een scherp tarief voor de huur van die kaartautomaten. Dat is de achterliggende reden.

      1. zeurkous schreef:

        Dan moet Arriva er maar voor zorgen dat haar eigen automaten contant
        geld accepteren.

        Als er dan van de bezuiniging weinig overblijft, weten we ook meteen dat
        de NS een fatsoenlijke prijs rekende. Dat laatste verwacht ik niet, maar
        het zo zomaar eens kunnen…

      2. dries molenaar schreef:

        Ze kunnen het zelf niet goedkoper. Het is net als Sandd die goedkoop kan bezorgen waar de mensen dicht op elkaar leven. Of als de koperlijnen van KPN die voor de overigen te duur zijn. Hier is de NS automaat niet goedkoop genoeg voor de concurrent. Of probeer eens zelf bij alle huizen telco bekabeling binnen te brengen.

        1. Johan schreef:

          Ik weet niet of ze het niet goedkoper kunnen. Hoe dan ook had deze ongelukkige situatie niet hoeven te bestaan, als ten tijde van de opsplitsing van NS de stations met bijbehorende voorzieningen gewoon naar ProRail waren gegaan, evenals de verantwoordelijkheid voor landelijke vervoerbewijzen (waarop NS nu ook het monopolie heeft). Dan hadden er overal dezelfde kaartautomaten kunnen staan (uniformiteit voor de reiziger, schaalvoordeel) waarin alle vervoerders tegen dezelfde prijs hun eigen producten kunnen aanbieden naast een assortiment aan landelijke vervoerbewijzen.

  5. Peter van Lieshout schreef:

    Wat mij al jarenlang opvalt is, dat de neuzen van de vervoerders NOOIT dezelfde kant opstaan.

    Wat hebben we ondertussen al niet gehad:

    – aparte in – en uitcheckapparaten per vervoerder;

    – een oerwoud aan abonnementen, aan kaartjes, aan tarieven ook per vervoerder;

    – tarieven/voorwaarden die per vervoerder grote verschillen vertonen.
    Voorbeeld: Bij Breng/Hermes/Connexxion is en wordt flexvervoer geïntroduceerd, waarbij o.a. de leeftijdskorting voor ouderen niet langer van toepassing is; bij Arriva is deze leeftijdskorting WEL van toepassing – zie boven – ten minste als de senioren hun contant geld maar thuislaten;

    – een algemene chipkaart voor het openbaar vervoer – de ov – chipkaart die iedereen een aantal jaren geleden zo ongeveer door de strot heen is geduwd – die nu steeds minder “algemeen” wordt.
    Voorbeeld: bij het flexvervoer van Connexxion zijn het overstaptarief, de dalurenkorting, de seniorenkorting en ook de ov – studentenkaart niet geldig, met als gevolg, dat het reizen met het openbaar vervoer veel duurder of zelfs onbetaalbaar wordt.

    (In mijn woonplaats Helmond bestaat sinds eind 2017 deze vorm van flexvervoer onder de naam Bravoflex. Ov – reizigers laten de Bravoflex – minibusjes van Hermes massaal links liggen om de simpele reden, dat een Bravoflex – ritprijs van 3 Euro veel te duur is. De Bravoflex – busjes staan leeg en werkloos stil op het Helmondse busstation of ze rijden leeg rond door de Helmondse straten en lanen).

    – bij de NS zijn reizigers met contant geld wel welkom, bij Arriva niet.

    Wat zijn de volgende stappen van de vervoerders? Aparte spoorlijntjes? Aparte stationnetjes? Dan kunnen de ouderen de jongeren het liedje “Op een klein stationnetje” uit de vorige eeuw leren zingen. Ook ter overbrugging van de generatiekloof die – blijkbaar – bestaat tussen jong en oud.

    De kloof tussen de ov – reizigers en de ov – vervoerders is volgens mij veel groter dan de kloof tussen generaties

    En dit allemaal in het belang van de ov – reizigers? Dat gelooft ondertussen toch geen mens meer!

    Conclusie: HET ROER MOET OM in het openbaar vervoer, zodat de ov – reizigers (weer!) op de eerste plaats komen.

    En ik kijk dan specifiek naar de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer, die later deze maand samen met de staatssecretaris van hetzelfde departement en belast met het openbaar vervoer een nieuwe prijs voor de ov – chipkaart zullen vaststellen. Kunnen ze zich meteen uitspreken over de grote aantallen bezwaar – en beroepsprocedures tussen vervoerders onderling in het openbaar vervoer. En over het al dan niet gebruik van contant geld in het ov. En over de al dan niet bestaande servicegerichtheid bij de ov – ondernemingen.

    1. zeurkous schreef:

      Ze zijn inderdaad zo bezig elkaar te bevechten, dat er van
      dienstverlening aan de klant weinig meer terecht komt.

    2. Joost schreef:

      Komt zelfs bij één vervoerder voor hoor. Dagje stad in Groningen (QBuzz), OV-chipkaart vergeten.

      Bus 4. Chaffeur: “Wat denkt u, dat je nog cash kunt betalen in een bus? Veel te gevaarlijk! Alleen pinnen!”

      Een paar uur later, terug met bus 1. Chauffeur: “Wat denkt u, dat je kunt pinnen in een bus? Dat is veel te duur om in alle bussen in te bouwen. Alleen cash!”

      1. Maartje Zee schreef:

        Belachelijk, achterlijk en idioot. Jij wordt aangesproken met ‘wat denk je wel zeg’ en zij doen gewoon idioot

        1. zeurkous schreef:

          “Wat denk je wel zeg” is naar mijn ervaring een standaarduitspraak van
          regeltjeshandhavers. Het dient volgens mij als een poging om mogelijk
          verzet door kleinering de kop in te drukken.

          Het kan zijn dat ik het mis heb.

    3. Johan schreef:

      De OV-chipkaart is tussen 1992 en 2001 ontwikkeld door NS. In die tijd heeft NS bepaald dat er aparte in- en uitcheckapparaten per vervoerder zouden komen. Nu gebruikt diezelfde NS dat onhandige omchecken als argument voor het terugkrijgen van het monopolie op het Nederlandse spoor. In Overijssel werken bijna alle spoorvervoerders inmiddels samen in Blauwnet, waarbij het omchecken onderling niet meer nodig is. Alleen NS houdt het omchecken in stand.
      Ik ben ervan overtuigd dat het samenwerken tussen de vervoerders een stuk soepeler gaat als de onderhandse gunningen (monopolies) worden afgeschaft. Nu zijn er een paar (NS, GVB, HTM en RET) voor wie het beschermen/terugkrijgen van hun monopolie belangrijker is dan hun dienstverlening aan de reiziger.

  6. Piet schreef:

    Maak mij niet uit, ik spoor toch niet

  7. zeurkous schreef:

    Ik woon niet meer in .nl, maar voor mij is het heel eenvoudig: of men
    accepteert contant geld, of ik ga gratis mee.

    En dan moeten ze maar doen wat ze niet laten kunnen.

    Of ze brengen de strippenkaart terug, natuurlijk. Vroegah liep ik altijd
    met een 45-exemplaar (of twee, als de eerste bijna op was) in m’n
    portomonnee. Het enige wat er dan zou verdwijnen is verkoop door de
    chauffeur (bus) of in de automaat (station). Ik zou daar in principe mee
    kunnen leven.

    Maar dan moeten ze het wel doen.

  8. P.Heesakkers schreef:

    Het was minder ingewikkeld, zeker voor ouderen, maar ook buitenlandse toeristen, als men zoals in België EEN staatsspoorwegmij. en EEN Vlaamse busmij “De Lijn” had. En dus EEN PrijS. Ook de betaalsystemen zijn erg verschillend evenals EN PER vele busmaatschappijen, in dit land met allerlei extra buskaartjes en aanbiedingen. Peter van Lieshout: De busservice van de stadsdienst Helmond is zonder uitzondering een aanfluiting en belediging voor de Helmondse bevolking of O.V. klant. Bovendien onderschrijf ik de zienswijze van de Hr. Peter van Lieshout geheel bij zijn inzending. Het reizen wordt steeds minder doorzichtig en begrijpelijk met tarieven en kaartjesverschil per vervoerder. .

    1. zeurkous schreef:

      Eenheidsworst is net zo min de oplossing. Er is domweg geen magische
      formule om het goed te doen. Dat kan op vele manieren. Maar een beetje
      meer consistentie kan natuurlijk geen kwaad. Die was er met de
      strippenkaart ook (min of meer).

      Binnen hetzelfde concessiegebied kunnen natuurlijk wel beter dezelfde
      regels gelden. Dus niet op 1 lijn alleen contant en dan op een andere
      alleen pinnen, zoals een andere reaguurder al omschreef.

      Misschien moeten we de stationskaartverkoop maar gewoon bij de
      basisdienst rekenen, en dus bij bijv. Prorail onderbrengen. Of het een
      gemeentelijke of provinciale taak maken. Men moet immers in principe
      kaartjes kunnen kopen voor het hele {,trein}traject binnen .nl. Dat is
      “vervoerderoverstijgend”.

      Tot op een zekere hoogte kan privatisatie best goed zijn. Maar men heeft
      het m.i. domweg te ver doorgevoerd. Met dit soort uitspattingen als
      gevolg.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het kan ook anders, één tariefstelsel met meerdere vervoerders, waarbij het voor de klant niet uitmaakt met welke vervoerder die reist.

      1. zeurkous schreef:

        Zoals bij de strippenkaart, bedoel je? 😉

        Zoiets heet “geintegreerd vervoer”, en is in vele gebieden in de .cz
        republiek gemeengoed (lange-afstandstreinen meestal uitgezonderd). Om
        Ostrau maar eens als voorbeeld te nemen: CD doet de treinen, de DPO
        (het gemeentelijk vervoersbedrijf) de {,trolley}stadsbussen en trams,
        Arriva en anderen de bussen voor de langere afstand… en allemaal
        verkopen en accepteren ze zowel de gemeentelijke kaartjes als het
        kraj-wijde assortiment.

        Het OVGD zou een vergelijkbare standaardizatie kunnen uitvoeren.

  9. Willem schreef:

    In het nog niet zo verre verleden stonden hier (in het Noorden) op de stations van de lokale lijnen ook al eens automaten van Arriva. Dat werkte dus niet als je verder met de NS wilde reizen. Omzetten van tweede klas naar eerste klas, keuzedagen laden, etc. etc. dat kon wel, maar was ontzettend ingewikkeld. Op een gegeven moment heeft Arriva die automaten tot vreugde van bijna elke reiziger weggehaald, waarna alleen een NS-automaat overbleef. Dat werkt perfekt, voor zowel de reiziger die alleen met Arriva reist, als voor diegene die later verder reist met NS. Dat Arriva nu toch weer met een eigen apparaat komt, is domweg vervelend en beslist geen goede dienst aan zijn reizigers.

    1. zeurkous schreef:

      Ja, behoorlijk nutteloos waren die dingen :/ Ik heb altijd de
      NS-automaat gebruikt. Ik wist trouwens niet dat Arriva haar automaten
      had weggehaald. Maar ik ben dan ook al 2 jaar afwezig geweest…

      1. Willem schreef:

        Op de niet (meer) gebruikte Arriva-automaten is een officiële sticker geplakt, waarbij Arriva adviseert de NS automaat te gebruiken…

  10. Dominic schreef:

    Dat met cash betalen bij die NS automaten is toch een lachertje aangezien je alleen maar met muntgeld kan betalen. Een ritje met de trein van €2,40 lukt dan misschien nog wel maar wie heeft er genoeg muntgeld bij om een kaartje van €15,- of meer te kopen. Daarom denk ik dat de impact wel mee zal vallen, hoewel ik het wel een stuk klantvriendelijker zou vinden als je wel met contant geld (zowel munten als papiergeld) kan betalen. Maar ja, klantvriendelijkheid is hier regelmatig ver te zoeken helaas.

    1. zeurkous schreef:

      Ik heb ook wel eens gehad dat ik in Kpn met een rol munten van 2 euro
      stond, om voor 2 personen kaartjes naar Emn te kopen (dat was toen
      de NS dat nog allemaal reed). Ik tikte vrolijk de keuzen aan, en snel
      de muntjes erin… je raadt het al, toen ik ongeveer halverwege was met
      inwerpen (gelukkig waren we vroeg vertrokken) won ik de jackpot en kreeg
      ik alles terug met het verzoek om anders te betalen. Dankjewel hoor. De
      oplossing was uiteraard om de kaartjes los van elkaar te kopen, toen
      mocht het van de automaat ineens wel.

      Als het niet gelukt was had ik de conducteur verteld dat ik in Zl wel
      een kaartje zou kopen (dat heb ik bij een defecte automaat meerdere
      malen zonder weerstand gedaan). Maar kom op NS, als je de loketten
      sluit en de stationswinkel geen kaartjes meer mag verkopen, dan moet
      je je automaten wel fatsoenlijk afstellen. En kom op ECB, als je zo
      nodig de Euro moet behouden, zorg er dan voor dat er er muntstukken
      van E$5 en E$10 komen, die kunnen we in de rijkere landen goed
      gebruiken.

      Man man man, wat ‘n boudel.

  11. Janneke 1 schreef:

    Vraagje aan Hildebrand. Een tijdje geleden kon je bij de (NS)automaat een dagretour kopen van A naar B voor bv een week later, lekker makkelijk,dan had je die alvast. Maar laatst kwam ik er achter dat dat niet meer kan (alleen nog naar buitenland). En dus alleen retourtjes voor dezelfde dag. Waarom is dat?

    1. Annemiek schreef:

      Omdat een retourtje tweemaal zoveel kost als een enkeltje en omdat kaartjes zonder reisdatum niet verkocht worden.

  12. Owen schreef:

    Je zou nu eigenlijk kunnen zeggen dit is tegen de privacy wet omdat je nu kan zien van wie de bankpas of creditcard is en die kan je koppelen aan de anonieme ov die gebruikt wordt dus in werkelijkheid is die anonieme ov heel niet zo anoniem

    1. zeurkous schreef:

      Precies. Als ik ergens heen ga zet ik m’n telefoon ook mooit uit, tot ik
      ben gearriveerd (of liefst nog tot ik weer thuis ben). Het gaat niemand
      een fsck aan waar ik ben. En dan opeens, naast geklungel met een pasje,
      mijn vervoersbewegingen onmiddelijk laten vastleggen? Mij niet gezien.

      Ik herhaal het nog maar eens: niet contant == gratis mee. Als we daar
      nu allemaal consequent in zijn dan is dit gedoe zo voorbij.

      1. zeurkous schreef:

        s/mooit/mooi/

        1. dries molenaar schreef:

          U bent wel erg actief voor iemand die een paar weken geleden nog aankondigde niet meer te zullen reageren.

        2. zeurkous schreef:

          Zei ik niet “misschien”?

          Hildebrand heeft mij de indruk gegeven dat ik welkom ben.

        3. dries molenaar schreef:

          Ik heb het niet teruggezocht. Het maakt mij niet uit en ik ga er niet over, het is wel grappig, expats die eigenlijk niet vertrokken zijn en in den vreemde de Nederlandse websites zitten uit te spellen.
          Ik kende iemand die vaker bij zijn moeder kwam nadat hij geëmigreerd was dan daarvoor. Ook blijft hij gewoon in de Nederlandse ziektekostenverzekering en gaat hier naar tandarts en dokter. Dit vanuit de USA. Zijn AOW-opbouw zal ook wel gewoon door lopen. Maar goed.

        4. zeurkous schreef:

          Ik ben geen expat. De hele reden waarom ik uit .nl vertrokken ben is dat
          ik het allemaal bar slecht georganiseerd vond, en dat ik weinig intresse
          kon bespeuren om het maar eens anders te gaan aanpakken. Ik wist ook
          niet hoe, behalve wat vage ideealbeelden. Nu weet ik wel hoe, dus breng
          ik die informatie terug naar mijn thuisland, waar ik me uiteraard nog
          steeds druk om maak.

          De enige ‘voorziening’ die ik nog uit .nl ‘geniet’ is mijn id-kaart.

      2. dries molenaar schreef:

        Niet betalen is niet reizen in plaats van gratis mee. Hoe gaat men in landen met knuppelgebruikende politie met uw soort reizigers om?

        1. zeurkous schreef:

          Dat probleem hebben we hier helemaal niet. Overal kun je gewoon kaartjes
          kopen, desnoods bij de conducteur (loket gesloten of vlak voor vertrek
          even gemeld == geen toeslag). Er zou spontaan een volksopstand uitbreken
          als men dat zou afschaffen.

          In de grote steden staan er op vrijwel alle haltes gewoon automaten voor
          de gemeentelijke kaartjes. Die vervangen dan min of meer de verkoop aan
          boord. Ook kun je vaak kaartjes per SMS kopen. Als er controle komt even
          de code laten zien, en klaar. Als je het niet erg vindt om gevolgd te
          kunnen worden is dat ook een uitweg.

          In betalingskwesties komt de politie hier hoogstens bemiddelen. Ik heb
          ooit 1 keer geweigerd te betalen, omdat een normaliter gegarandeerde
          aansluiting met een andere vervoerder door CD werd verknoeit. We hebben
          het CD per brief nog eens flink ingeprent (ik had ze bij voorbaat al
          gewaarschuwd dat ze meer bussen moesten inzetten!), en sindsdien gaat
          het bij verstoringen een stuk beter. Hier luisteren ze namelijk naar de
          klant. Er is dan ook geen politie bijgeweest. We hadden wel een stevige
          discussie, maar uiteindelijk kon iedereen met de uitkomst leven. Behalve
          1 bepaalde machinist die ons toch al niet mocht, maar daar doe je niks
          aan.

          Als we ordinaire wanbetalers waren geweest, waren we er niet zo goed
          vanaf gekomen. Maar dat waren we niet, en men kende het verschil. Zo
          kwamen we er samen uit.

        2. zeurkous schreef:

          O, en ik heb zelfs in Praag de politie nooit een ‘slaginstrument’ zien
          gebruiken. Het komt vast voor, maar het lijkt erop dat ze zelfs daar het
          gebruik van geweld het liefst vermijden. Zal wel iets met de
          geschiedenis te maken hebben.

  13. Peter van Lieshout schreef:

    Wat is er al jarenlang aan de hand in de openbaar vervoerwereld?

    Er worden al jarenlang complete oorlogen uitgevochten in het openbaar vervoer.
    En dit over de hoofden heen van de ov – reizigers en zonder medeweten van de meeste ov – reizigers. Volgens mij ben ik een van de weinige uitzonderingen en volgens mij ben ik ook een van de weinigen die daaraan – o.a. op “treinreiziger.nl” – probeert iets te doen.

    Het begint al met de ov – aanbestedingsprocedures op provinciaal niveau.
    Deze aanbestedingsprocedures leiden in veel gevallen tot bezwaar – en beroepsprocedures tussen de vervoerders onderling.
    Ik hoef niemand – misschien met uitzondering van de Autoriteit Consument en Markt (ACM)- ervan te overtuigen, dat deze aanbestedings – bezwaar – en beroepsprocedures uitermate tijdrovende en kostbare aangelegenheden zijn, waarvoor de ov – reizigers letterlijk en figuurlijk “het gelag betalen”.

    (Het ov in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en “het spoor” zijn voor het grootste gedeelte uitgezonderd van wat ik het ov – aanbestedingscircus noem inclusief de vele bezwaar/beroepsprocedures).

    Bovendien:
    Aparte in – en uitcheckapparaten,
    Aparte betaalautomaten (zie boven),
    Wel of geen contant geld,
    Een wirwar van tarieven, abonnementen, voorwaarden per vervoerder en tussen vervoerders onderling.

    Kunt u het nog volgen?

    En als klap op de vuurpijl het zogenaamde flexvervoer, dat in plaats komt van het reguliere openbaar vervoer. Volgens mij zijn Breng/Hermes/Connexxion trouwens de enige onderneming die deze peperdure vorm van vervoer geïntroduceerd hebben. Wéér een uitzondering!

    (Kop uit het Eindhovens Dagblad van 15 september 2018):

    Provincie zet plan voor flexbusjes in Eindhoven door

    In delen van Eindhoven, Veldhoven en Waalre gaan vanaf december Bravoflexbusjes rijden, net als nu al in Helmond. De provincie zet dit plan door, ondanks kritiek van de gemeenteraden van Eindhoven en Waalre.

    Vanda van der Kooi 15-09-18, 07:01

    Voor een deel van de Eindhovense studenten en minima kan de invoering van de Bravoflexbusjes nadelige gevolgen hebben. Anders dan gewone buslijnen zijn de flexbusjes niet gratis voor studenten (ondanks ov-kaart) en Eindhovense minima (die buiten de spits gratis reizen met de bus). Een rit in een flexbusje in Helmond kost nu nog 3 euro en met ingang van zondag 9 december 3,50. Op die datum gaat de nieuwe dienstregeling in. De ritprijs van een flexbusje in Eindhoven, Veldhoven en Waalre moeten Hermes en de provincie nog bepalen (einde)

    De provincie Noord Brabant als concessieverlener en vervoerder Hermes als concessiehouder hebben het Eindhovens Dagblad en daardoor ook de ED – lezers en de ov – reizigers verkeerd ingelicht (met andere woorden FAKE NEWS oftewel nepnieuws oftewel “fopnieuwtjes”

    Fopnieuwtje nr. 1: In de Bravoflex – minibusjes geldt één eenheidsprijs, dus ALLE studenten en scholieren, ALLE minima en ALLE abonnementhouders met dalurenkorting, seniorenkorting, m.a.w. ALLE ov – reizigers betalen deze peperdure prijs. En vele ov – reizigers kunnen deze ritprijzen niet eens betalen, dus die haken af. DIE ZIEN WE NOOIT MEER TERUG … IN DE BUS …

    Fopnieuwtje nr. 2: In de gemeenteraden van Waalre en Eindhoven zitten dezelfde partijen als in Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant (zoals dat overal in Nederland is). Kritiek op dat niveau is alleen voor de bühne en heeft voor mij geen enkele waarde.

    Fopnieuwtje nr. 3: Het betreft een proef. Iedereen weet, dat in de politiek een “proef” doodgewoon “permanent” wordt.

    (Ik verwijs de betrokken en kritische ov – reizigers – en dat zijn we als “treinreiziger.nl” volgers toch allemaal – voor het vervolg van dit artikel naar het Eindhovens Dagblad.

    En waar blijven de consumenten – en reizigersorganisaties?? Protestgeluidjes net als bij het afschaffen van contant geld in de Arriva – automaten door de heer SPITHORST van “Voor beter OV” en van de heer ETTY van “Rover” zetten geen zoden aan de dijk, dus dat schiet voor geen meter op.

    Als ik me niet vergis komen de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat op do 20 september van half drie tot half zes bijeen in aanwezigheid van de staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat om o.a. een beslissing te nemen over de prijs van de ov – chipkaart. En misschien wordt deze vergadering wel uitgezonden op NPO Politiek.

    Áls de heer Janse de Jonge van het NOVB (= het Nationaal OORLOGS Vervoer Beraad) aanwezig is, dan zit hij ongetwijfeld op de publieke tribune. En daar hoort hij ook!

    Ik nodig de staatssecretaris en de Tweede Kamer uit te debatteren over de volgende
    stelling : Het Nederlandse openbaar vervoer is verworden tot een bananenrepubliek.

    1. dries molenaar schreef:

      Zulke lange samenzweringsverhalen leest niemand nog. Zitten de Bilderbergjes er achter?

  14. Richard Bakker schreef:

    De samenhang in en de regie over betaalsystemen en vervoersvoorwaarden wordt node gemist.
    Het is een allegaartje geworden. Reizigers worden de dupe hiervan.

    Misschien toch maar eens de effecten van de Wet en Besluit Personenvervoer 2000 kritisch tegen het licht houden en de Haagse poltici hierop aanspreken?

  15. Truus schreef:

    Heel jammer, dus kan op dat station geen reis meer op mijn kaart zetten. Hoe moet dan dan

  16. Gert Hilleversum schreef:

    Op de NS-kaartjesautomaat kan ik met mijn Voordeelurenkaart van klasse wisselen (voor de vrije reisdagen staat die op 1e klas, maar voor losse treinritten wil ik die op 2e klas hebben).
    Die wisseling kan niet bij een Arriva-automaat.
    De concessieverleners (Provincies/Ministerie van Infr.&Waterstaat) moeten hier ingrijpen en ProRail moet afdwingen dat de NS-kaartjesautomaten blijven bestaan op alle stations. Voor het hele spoorwegnet dezelfde voorwaarden a.u.b.
    Is dat zo moeilijk, Arriva?
    Meer niet.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik vermoed een kostenkwestie. Veolia vertelde dat ze destijds 23.000 euro per jaar per automaat moesten betalen aan NS. Dat is wel vrij fors.

  17. Erik Wesselius schreef:

    Ik kan uit alle bovenstaande reacties maar één conclusie trekken: privatisering van het spoor is een slechte klucht. Aangezien deze markt allerminst ‘vrij’ is (hangt van subsidies aan elkaar) is de enige logische stap om alles weer samen te voegen in één publieke dienstverlener.

    1. Tim schreef:

      Heel slecht idee want NS is veel duurder dan de rest. Daarnaast wil NS de regionale lijnen opheffen.

  18. Anoniempje schreef:

    Dat die automaten weg zijn gehaald hebben we net aan de lijve ondervonden. Mijn vriend had vandaag een examen! En daar staat hij met zijn contant geld klaar om een kaartje te pinnen!! Nee hoor dat kan niet meer… En er is afgelopen week ook nergens aangegeven dat dat ding zou verdwijnen! Wij hebben niet altijd geld op onze rekening staan!! JA die mensen bestaan nog!

    Maar al met al mijn vriend mist dus een examen!! Gewoon echt waardeloos dit!!!!!

    1. Anoniempje schreef:

      Pinnen = kopen

Laat een reactie achter op Peter van Lieshout Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.