NS koopt nieuwe treinen niet meer via Ierland

NS laat de aanbesteding voor de nieuwe generatie Intercity´s via Nederland lopen in plaats van via Ierland. De gunstige belastingroute waar NS eerder gebruik van maakte is hiermee afgesloten, meldt OV-Magazine. De treinen worden in 2020 geleverd. 

In 2012 leidde een discutabele, maar niet illegale constructie van NS met de Ierse dochter NS Financial Services tot ophef. NS kocht al haar treinen (met een waarde van zeker 1,7 miljard euro) via de Ierse dochter, terwijl de treinen bestemd zijn voor Nederland. NS leaste dat materieel bij NS Financial Services. 

Ophef
Doordat NS Financial Services in Ierland was gevestigd, hoefde NS veel minder winstbelasting te betalen vanwege het gunstige belastingklimaat aldaar. Er werd sinds 1999 ongeveer 250 miljoen euro bespaard, meldde de Volkskrant destijds. De politiek sprak daar schande van, vooral omdat NS in handen is van de staat.

Andere vervoerders
Jeroen Dijsselbloem, die als minister van Financiën de aandeelhouder van NS is, gaf eerder al aan de constructie onwenselijk te vinden. Dat de belastingroute via Ierland nu beëindigd wordt is dan ook niet verwonderlijk. Reizigersorganisatie Voor Beter OV pleitte eerder juist om de constructie niet te beëindigen, omdat andere vervoerders in Nederland ook via een dergelijke constructie materieel kunnen kopen.

Toch iets eerder
De nieuwe treinen moeten al in 2020 geleverd worden. "De treinen zullen per dienstregeling 2021- die in gaat in december 2020 – worden ingezet", legt een woordvoerder van NS uit. Mansveld schreef eerder al aan de Tweede Kamer dat de treinen niet eerder dan de dienstregeling 2021 geleverd konden worden. 

ICNG
De nieuwe ´Inter City Next Generation´ (ICNG) krijgt een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur.  De ICNG-treinen zullen onder meer op de hogesnelheidslijn ingezet worden, als vervanger van de Fyra V250. Verder zullen de treinen ook op de Hanzelijn gaan rijden en in de intercitydienst Den Haag – Eindhoven.

Grensoverschrijdend
De treinen worden nu gekocht via NS Lease BV, gevestigd in Utrecht. Het gaat om dertigduizend zitplaatsen. Op termijn een omschakeling van 1500 Volt naar 3000 Volt is een optie, stelt NS, net als een vervolgorder voor grensoverschrijdend materieel. Tot 2030 kan dat aantal worden verhoogd naar tachtigduizend. 

Sprinters
NS is op dit moment verder bezig om nieuwe Sprinters te kopen. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) moet al in 2018 geleverd worden. CAF en Alstom zijn de enige treinbouwers die daarvoor nog in de race zijn. Daarnaast zijn er nieuwe treinen bij Stadler in de maak voor NS-dochter Abellio. Die treinen zullen straks ingezet worden op de verbinding Arnhem – Düsseldorf.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.