NS mag niet meebieden op Eurostar

klok 30 jan 2015 15:28

De Nederlandse Spoorwegen willen geen poging meer doen om een belang in Eurostar te krijgen. Dat meldt althans de Franse krant Les Echos op basis van bronnen nabij het dossier. Volgens de krant zijn er wel vijf andere geïntresseerden, die voor 23 februari een bindend bod moeten uitbrengen.

  • Update: NS zegt in een reactie tegenover Treinreiziger.nl niet geselecteerd te zijn voor een volgende ronde. NS woordvoerder Eric Trinthamer: "NS heeft eerder aangegeven interesse te hebben in een aandeel in Eurostar. Potentiële bieders worden op tal van punten beoordeeld en de beoordelende instantie heeft voor een volgende ronde gekozen voor andere partijen waardoor NS en zijn investeringspartner niet langer meebieden."

De Britse overheid verkoopt namelijk haar aandeel in Eurostar (40 procent). NS uitte eerder interesse. Toen gaf het spoorbedrijf al aan dat het niet zeker was of het tot een bod zou komen. Als het bedrijf wel zou mee doen, dan had NS in elk geval niet alleen het belang van 40 procent willen kopen. Voor NS is de Eurostar interessant, omdat het bedrijf ook een treindienst tussen Amsterdam en Londen wil opzetten.

Volgens Les Echos zijn er minstens vijf niet-bindende biedingen binnengelopen. Daarbij zou onder meer een consortium zijn met het Franse overheidsbedrijf EDF (Électricité de France), dat geleid wordt door het Singaporese fonds GIC. Er is ook sprake van een consortium onder leiding van het Britse investeringsfonds 3i. 

De waarde van het belang wordt volgens Les Echos geschat op 300 tot 400 miljoen pond (400 tot 530 miljoen euro). De Franse spoorwegen (SNCF) bezitten momenteel 55% van de Eurostar-aandelen. De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben 5% in handen. SNCF en NMBS dingen niet rechtstreeks mee naar het Britse belang, maar hebben het recht om het finale bod met 15 procent te overbieden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.