NS: matig herstel; treinreiziger terug in het weekend, niet in de spits
26 aug 2022 10:25
NS had een matig herstel in het eerste halfjaar van 2022. Na het intrekken van de coronamaatregelen aan het einde van het eerste kwartaal gingen steeds meer reizigers met de trein op pad. Sinds juni ziet de vervoerder de groei van het aantal reizigers echter afvlakken.
98% terug in het weekend
Het percentage reizigers ten opzichte van pre-corona blijft vooralsnog steken op gemiddeld circa 82. Er zijn echter grote verschillen. In vergelijking met 2019 was 98% van de reizigers in de weekenden weer terug. In de woensdag- en vrijdagochtendspits is het daarentegen erg rustig in de trein. In combinatie met het personeelstekort is NS daarom ook van plan om per 2023 op woensdag en vrijdag minder spitstreinen te laten rijden.
Normaal is de zitplaatskans vooral in de spits laag, maar doordat veel reizigers doordeweeks wegblijven, is de zitplaatskans gestegen. Volgens NS heeft 98,5% van de reizigers het eerste half jaar tijdens de spits een zitplek, in 2019 was dat 95%.
Zonder steun verliesgevend
De vervoerder laat verder weten dat er zonder steun van de overheid een verlies gemaakt zou zijn van 225 miljoen euro. Nu is het resultaat uit bedrijfsactiviteiten 78 miljoen euro. NS ontving een beschikbaarheidsvergoeding van € 226 miljoen. Het grootste deel van dat bedrag, € 195 miljoen, heeft betrekking op het eerste kwartaal. Toen waren er allerlei coronamaatregelen en werden reizigers opgeroepen thuis te werken.
Vooralsnog kunnen OV-bedrijven tot het einde van dit jaar steun krijgen voor de tegenvallende reizigersaantallen door corona. NS benadrukt dat de treindienst zonder overheidssteun nog steeds verlieslatend is.
Nieuwe reispatronen
NS ziet na coronaperiode nu nieuwe reispatronen ontstaan. “De komende jaren willen we een nieuw evenwicht creëren waarbij de dienstregeling beter aansluit op de nieuwe reispatronen. Dat zorgt ervoor dat reizigers een dienstverlening krijgen waar zij op kunnen rekenen. Zo ontstaat een nieuwe basis waar we weer op voort kunnen bouwen naar de toekomst” aldus NS in een verklaring. Inmiddels is duidelijk hoe NS in de dienstregeling 2023 wil gaan schrappen. Er zullen gemiddeld tot 20% minder treinen rijden.
Vanaf juni minder, logisch toch met de vakanties?
Die percentages zijn op basis van een vergelijking met dezelfde maand in 2019. Je gaat natuurlijk niet juli met april vergelijken.
Heel goed. Hopelijk het geval. Weekend vrij 65+, nog geen 21 euro! Goeie zaak. Zaterdagmarkt Haarlem aanrader. Loopafstand station 1o minuten.
Je kunt het haast zien als een winstwaarschuwing voor 2023. 225 miljoen verlies over het eerste half jaar, hetzelfde over de tweede helft, 600 extra als de vakbonden hun zin krijgen. Kom je op ruim een miljard verlies. Ruim 2,8 miljoen per dag.
Klopt, er komt een levensgroot financieel probleem aan.
En dan is het nog maar een vraag wat het terugtrekken uit de buitenlandse activiteiten voor rare dingen met de balans doet. Het kan zomaar zo zijn dat dat ook (opnieuw) miljarden kost en dan kan het heel snel zo zijn dat NS de rekeningen niet meer kan betalen.
Net zoals de overheid grote banken niet failliet laat gaan, zal ze ook niet toestaan dat de NS failliet laten gaan.
Nee, maar dan zal de boel wel totaal gesaneerd worden net als bij ABN/AMRO, etc is gebeurd. Dan moet je denken aan een andere management, afstoten van activiteiten naar derden, efficiency maatregelen, etc.
Misschien begrijp ik de tekst verkeerd, maar er wordt de indruk gewekt dat de verliezen in het eerste halfjaar vooral te danken zijn aan de coronamaatregelen toenertijds. Er is geen enkel bewijs dat die 225 miljoen ook nu weer terugkomt. De cijfers die nu gepresenteerd worden zijn goed, erg goed. 20% minder reizigers, en dan vooral in de spits? Dat is juist een goede zaak. In het vrijetijdssegment is NS al weer terug op niveau, en aan deze brandstofprijzen kan ze daar echt nog grote slagen maken. Het is ook echt niet zo dat NS lege treinen laat rijden. Ik begrijp de beslissing van NS ergens wel, in haar huidige structuur kan ze niet anders dan besparen, maar dit is absoluut niet het moment. Als de reizigersaantallen volgend jaar in een dalende lijn zitten is dat niet het gevolg van “veranderende reispatronen”, maar van een slecht aanbod. Het probleem is nu zo groot dat zelfs met een zak geld van de overheid er weinig aan gedaan kan worden. Om te janken.
Je ziet wat over het hoofd: die weggelopen spitsreiziger betaalde per kilometer 5 tot 10 keer zoveel als die vrijetijdsreiziger. Daarnaast is de capaciteit in de spits tot nu toe niet navenant afgebouwd, noch qua personeel noch qua materieel. Anders gezegd, de inkomsten zijn zwaar gedaald maar de uitgaven niet.
Als dit klopt, waarom worden er dan in 2023 vooral treinen in het weekend geschrapt?
Dat de meeste weekendreizigers terug zijn wil niet zeggen dat het weekend druk is. Als de bezetting in het weekend gemiddeld 100 reizigers was en in de spits 200 dan is het met een afname van 40% in de spits nog altijd drukker dan in het weekend.
Diverse treinseries reden voorheen in het weekend met losse treinstellen, de kwartierdienst was er dan niet vanwege de reizigersaantallen maar om de trein een aantrekkelijk product te maken. Met een halfuurdienst kun je nog altijd iedereen vervoeren, maar de wachttijd bij overstappen kan langer worden.
Buiten de Randstad worden sprinterdiensten in het weekend massaal afschaald tot uurdiensten. De vraag is wat de reiziger daar nog aan heeft.
Die lagere frequentie waar over geklaagd wordt is in België de norm.
standaard maximum frequenties in België ter vergelijking
1-2*/uur Hoofdlijnen
1*/uur nevenlijnen
1*/2 uur zeer lokale lijnen stopplaatsen in weekend/zondag.
@Evi V, ik heb ook het gevoel dat in België de NMBS geen enkele moeite doet om treinreizen in het weekend aantrekkelijk te maken. Enkel een retourtje voor de prijs van een enkeltje en wat treinen richting De Kust, maar een dagkaart van € 30 of aantrekkelijke treintickets richting de Ardennen aanbieden ho maar.
Het probleem is niet de afschaling van 15 > 30 maar van 30 > 60 bij veel treinseries.
Ik vrees ook dat er op grotere schaal mensen gaan afhaken bij uurdiensten. Je zakt met een uurdienst door de ondergrens, de wachttijden worden dan al gauw erg lang als je moet overstappen op andere bussen of treinen.
Helemaal mee eens!!
Voor de corona zat ik op zaterdagmiddag altijd in bomvolle en veel te korte korte treinen tussen Groningen/Leeuwarden en Utrecht. Ook in de 3 (DRIE) treinen tussen Amsterdam en Eindhoven moesten mensen altijd staan. Dat wil niet zeggen dat het tussen Vlissingen en Roosendaal of Heerlen-Sittard ook zo was. Maar de zaterdag was in 2019 een drukke dag.
En toen reed alles nog.
NS rijgt het hele jaar de leugens al aan elkaar.
In 2019 had je om de haverklap actiekaarten waardoor een rondje Nederland een heel leuk dagje uit was. Ik ben in november naar Hoek van Holland geweest, in december een afscheidsrit met de DD-AR gemaakt en dat soort dingen. In combinatie met corona en nog steeds het gevoel dat de trein een soort virusmachine is ben ik al sinds november 2019 niet meer in de Randstad geweest, alleen in 2021 een paar keer naar Zuid-Limburg, maar voor de rest enkel in mijn eigen provincie gebleven.
Ik kan mij voorstellen dat het nu veel rustiger is in de trein in het weekend dan in 2019. Ik denk pas dat als de coronapandemie echt voorbij is (nee, dat is het nu niet, al lijkt iedereen het te negeren) dat de NS dan pas echt aan de bak kan om de weekendreiziger terug te winnen.
@Erno-Berk Corona gaat nooit meer over alleen wordt het virus wel zwakker en je lichaam krijgt ook steeds meer afweerstoffen. Corona wordt net als de griep een ziekte, die eens keer per paar jaar zult oplopen. De trein als virus machine vind ik echt zwaar overdreven, maar er zijn wel redelijk wat mensen, die na de Coronacrisis veel slechter tegen drukte kan. De te korte treinen zijn wel een zorg net zoals de rest van de dienstverlening van de NS verwaarloosd is. Zo is het absoluut not done dat door een storing bij een NS of Prorail computer ineens geen trein meer op het spoor te bekennen is.
De psychische gevolgen van allerlei Corona maatregelen zijn ook niet uit te vlakken. Zelf ben ik veel wantrouwiger naar de overheid (ben sinds Corona FvD aanhanger.) en kan grote drukten niet meer handelen en mijdt veel meer plekken dan vroeger waar veel gezopen wordt. (Ben zelf geheelonthouder) Ook ik ben ik sinds Corona niet in de randstad geweest.
@Baardstaart, ik ben juist veel wantrouwiger geworden tegenover de medemens. Ik vind het nog steeds respectloos dat in (bom)volle treinen en bussen vrijwel niemand een mondneusmasker draagt om zichzelf en anderen te beschermen tegen infectieziekten, laat staan dat er überhaupt iemand een FFP2-masker draagt die veel betere bescherming bieden dan andere soorten maskers. Ook helaas al met verschillende mensen (7 in totaal) handen moeten schudden, terwijl ik eigenlijk gewoon heel goor vindt. In Duitsland is men veel strenger en volgzame op het gebruik van mondneusmaskers, maar helaas ben je in Duitsland weer genoodzaakt om op veel plaatsen contant te moeten betalen (goor).
@Erno-Berk Immers de belangrijkste extra wat een (KN95 / FFP2) echte masker heeft boven alle andere meuk is dat deze echte maskers ook jezelf beschermt en de andere meuk alleen de ander enige bescherming biedt. Ik wist op gegeven moment waar ik de KN95 maskers kon kopen en die had ik toentertijd ook gebruikt. Mocht je je door Corona onveilig voelen de echte mondmaskers bieden je zeker bescherming en je bent niet / veel minder afhankelijk van het gedrag van anderen.
@Erno-Berk Uw steriele angsthazenwereld met mensen die strikt volgen wat de overheid voorschrijft, is mij een gruwel. En ik denk niet dat ik de enige ben. Het staat u natuurlijk vrij bang te zijn voor en vies te zijn van uw medemens, maar u wilt dat heel graag tot norm verheffen – snuitmaskers weer verplicht stellen, ov heel duur maken, zodat het lekker rustig wordt enz. Hoe gaan we die fijne lege treinen met die paar overgebleven gemaskerde reizigers financieren, hebt u daar al over nagedacht?
“De komende jaren willen we een nieuw evenwicht creëren waarbij de dienstregeling beter aansluit op de nieuwe reispatronen.”
Gewoon een eufemisme voor het massaal schrappen van treinen. Wel lijkt NS nu eindelijk te beseffen dat veel forensen niet meer terugkomen en er daardoor een groot financieel probleem is.
In het weekend is het aantal reizigers terug naar 98% van het niveau van 2019. En daarom gaat het aantal treinen terug naar het niveau van 2010. Logica van NS.
(In de praktijk zijn reizigersi het weekend nog slechter af dan toen, want de aansluitingen gaan uit van het maandag-tot-donderdag-schema)
Ik verbaas me hier over de discussie over “drukke treinen” en het “feit” dat er ook heel rustige treinen schijnen te zijn, vooral in het weekend.
Ik reis meerdere dagen pw met de trein, in de spits, buiten de spits en in het weekend, vooral in het midden en westen van het land.
Mijn eigen ervaring is: Je moet echt geluk hebben een rustige trein te treffen, die zijn zeer zeldzaam geworden. Ongeacht wanneer je reist. Moeten staan in het gangpad in afgeladen treinen komt nu veel vaker voor als pre-corona. In de spits en buiten de spits of in het weekend.
De NS kort vanwege personeelsgebrek in de spits de dubbeldekkers vrijwel standaard in tot max 6 coupes, waar dat vroeger 8 of 10/12 was. In het weekend en buiten de spits wordt naar mij idee alleen bij uitzondering (evenement) niet met het kleinst mogelijke materieel gereden.
De meest overbezette treinen die ik ervaar is de lijn deventer-denhaag in het weekend. Standaard overvol met veel mensen die zelfs in het gangpad moeten staan. Dieptepunt was 1 maal op traject Amersfoort Utrecht waar op een normale zaterdag niet iedereen mee kon.
Ik denk zelf dat mensen die hier roepen dat treinen op bepaalde momenten helemaal niet druk zijn, of weinig reizen, of altijd heel veel geluk hebben. Ik ben al maanden blij als ik niet de eerste 1 a 2 stations hoef te staan. En dat geldt zowel voor de spits als daarbuiten.
Als het gaat over volle treinen gaat het vrij altijd om de intercity’s Den Haag/Rotterdam-Enschede/Groningen/Leeuwarden. Die zijn dus niet representatief.
Afgelopen vrijdag 2x zoals heel vaak gebruik gemaakt van de sprinter Rhenen-Utrecht Centraal -(ri Breukelen) voor woon-werk verkeer.
Rhenen is gelukkig een kopstation, dus zitplaats heb ik daar altijd. Afgelopen vrijdag moesten vanaf Veenendaal West de eerste mensen echt staan want alle zitplaatsen bezet, vanaf DriebergenZeist waren de balkons afgeladen vol.
Op de terugweg zelf tot DriebergenZeist moeten staan, na Maarn had in mijn deel van de trein iedereen een zitplaats.
Vanwege werk zit ik hier vaak in en het is het normale beeld. Vanaf / tot Maarn is de trein overvol. In de zomervakantie is het richting Utrecht een aantal weken wat rustiger geweest, bij vertrek vanuit UtrechtCS echter altijd een afgeladen vol treinstel.
Reden: Te korte trein, ook afgelopen vrijdag. één treinstel, 4 coupes. Er werd tot ca een jaar geleden altijd met 2 (toen nog het oudste type sprinter) gereden.
Lege Intercities:
Vanaf komende week is Ede Wageninegn weer in bedrijf. De intercities UtrechtCS-Nijmegen zitten standaard ook overvol.
Ik zou bijna zeggen: kom een zaterdag naar Ede Wageningen. Voor elke overvolle intercity die op het station aankomt krijg ik 100 euro van jou en als er ruim voldoende plek is krijg jij 100 euro van mij.
Ik beloof alvast: als ik op +1000 euro sta, mag je stoppen
Ik ervaar van Groningen richting Randstad ook dat de Intercity standaard vol is, behalve in de avonduren. Maar dat komt wel door de inzet van het materieel. Waar ik er in Groningen vroeger voor koos om door te lopen naar de verste eerste klasse van de zeker 10-delige trein, voor een beetje rust, heb ik die keuze niet meer nu er standaard enkele ICM-3’s worden ingezet. Al 10 minuten voor vertrek kiezen mensen met een kaartje tweede klasse ervoor om maar in de eerste klasse te gaan zitten. Niet zelden is er geen enkele zitplaats over voor de mensen die te Assen instappen. En dat is al maanden de standaard. Gelukkig kan ik met de auto…
‘Nieuwe reispatronen’
Oh, NS, zijn er nieuwe reispatronen? Waarom is er dan nog steeds geen abonnement dat aansluit bij die nieuwe reispatronen? – Wie 3 dagen in de week in de spits heen en weer reist (en de andere dagen thuis werkt) moet bij NS hetzelfde betalen (met Altijd Voordeel en Traject Vrij nagenoeg hetzelfde) als iemand die 5 dagen in de week in de spits heen en weer reist. Waarom niet een klein beetje je best doen om de hybride forens in de trein te houden/krijgen?
NS heeft zichzelf heel lang wijsgemaakt dat die forens vanzelf zou terugkomen. Marjan Rintel zei in april nog dat ze niet geloofde in thuiswerken. Pas nu het water financieel tot aan de lippen staat wordt NS gedwongen de realiteit onder ogen te zien. Veel te laat natuurlijk.
Met name het Altijd Korting product deugt qua prijsstelling niet op dit moment. Het is wel flexibel maar te duur.
Als de ns zijn reizigers weer terug willen zouden ze toch een goed beleid moeten hebben. Van de 2.5 jaar coronatijd hebben ze pas 3 maanden normaal gereden. Gemiddeld in een week doe ik er 3 uur langer over mijn reis. Iemand inzetten die er wel verstand van heeft inzetten zou wel een pre zijn.
Ik denk dat die reizigers helemaal niet gaan terugkomen.
Corona heeft op tal van punten het leven veranderd dus ook het reisgedrag. Mensen ontdekken noodgedwongen alternatieven ook of treinreizen soms wel wenselijk is. Tele en thuiswerken en social media scheppen mogelijkheden om het fysiek reizen te beperken. Toename particulier vervoer lees auto gebruik i.p.v. de trein en natuurlijk het kostenaspect bepalen mede of een reis per trein wel nuttig is en ook reis nu veel minder dan voorheen. Een verandering in de manier waarop we reizen draai je niet zomaar terug en zal deze omschakeling structureel zijn. Als de dienstregeling ook nog verslechterd zullen nog meer mensen de trein in het bijzonder en het OV in het algemeen de rug toekeren
NS is de regie al tijden volledig kwijt. Men doet maar wat. Er is geen toekomstvisie, geen flexibiliteit, geen creativiteit – de wereld is veranderd, maar NS kan daar niet mee omgaan. Men heeft geen idee hoe men de weggelopen reizigers kan terughalen (wil men dat überhaupt wel?). Noch weet men de personele onrust binnen het bedrijf te sussen of om te zetten in een positieve kracht. Zonder enig beleid opeens rucksichtslos en grof snijden in de dienstregeling, terwijl er tot voor kort nog werd gesproken over verdere uitbreiding, is gewoon verbijsterend. Het Nederlandse spoorvervoer wordt door NS letterlijk gesloopt, juist in een tijd (klimaat, bevolkingsgroei) waarin goed en aantrekkelijk ov meer dan ooit onontbeerlijk is. Waarom dit kennelijk niet hoog op de agenda van de Tweede Kamer staat, is me een raadsel; fors overheidsingrijpen (ik zeg het niet graag) lijkt me op korte termijn noodzakelijk.
De Tweede Kamer vindt dat NS gewoon zijn eigen broek moet ophouden.
Of het is kiezen voor het klimaat en zorgen dat het OV op en top inorde is of je kiest voor de auto en zorgt dat het OV op een fatsoenlijke manier een sociale nuts functie krijgt. Op deze manier roepen ze wel over het klimaat, maar ondertussen is kolen weer hot, worden mensen de trein uitgejaagd, worden houtkacheltjes komende winter weer populair (omdat gas niet meer te betalen is) en worden andere klimaatdoelen ook niet gehaald.
Wanbeleid en geradicaliseerd personeel ga je natuurlijk niet met subsidies belonen.
Wil je daadwerkelijk het OV fiksen dan
1) Alle sprinterlijnen buiten de randstad naar de provincie opdat provincies een samenhangend OV netwerk in de regio kunnen opbouwen.
2) Vermetrofiseren van de randstad sprinters en plan je nieuwbouw bij het spoor-metro en zorg dat er nieuwe stations komen. Er zullen enkele IC treinen opgedoekt moeten worden om een efficient en effectief metro netwerk te maken. Wel zouden op delen met 4 sporen IC’s en goederentreinen normaal moeten kunnen rijden. Zie o.a. plan van RET voor metro tussen Leiden en Dordrecht.
3) Zorg dat IC’s naar de provincies onder beheer komen van de provincie/regio’s. Zodat de provincies ook meer invloed krijgen op hun randstad verbindingen.
4) Zorg voor een eenduidig en makkelijk betalingssysteem. Overal omchecken is geen doen.
Goh misschien reizigers weggejaagd met dat daluren gezever. Als ik doordeweeks in de spits moet reizen pak ik nu standaard de auto. Anders moet je na 16:00 die trein weer uit.
De forensen die zijn weggelopen betaalden altijd al vol tarief. De klachten over de middagspits komen van koopjesjagers maar dat is de groep die juist wel is teruggekomen.
Tijdens de coronapandemie is ook het Voordeelurenabonnement (in feite) afgeschaft. Daarmee betaalde je in de ochtendspits weliswaar de volledige ritprijs, maar kreeg je in de avondspits 40% korting. Dat was vaak het voordeligste abonnement voor forenzen die 3 a 4 dagen in de week reisden (en nog zo’n abonnement hadden). Die groep betaalt nu met Altijd Voordeel per saldo dezelfde ritprijs (20% korting in beide spitsen), maar de vaste kosten van het abonnement zijn vier keer zo hoog.
Dat VDU ging nog maar om een heel klein aantal n mensen omdat het al 10 jaar niet meer verkocht werd.
@Anoniem. Wellicht wel de meest trouwe recreatieve reizigers. Heb vele jaren de VDU volkomen leeggemolken.
@Anoniem
Het Voordeelurenabonnement werd inderdaad sinds 2011 niet meer verkocht, maar desondanks waren er in 2019 nog 0,7 miljoen van die abonnementen in omloop. Als die gemiddeld over alle VDU abonnees slechts tussen de 1 en 2 enkele reizen per week maakten, dan heb je het al over grofweg 10% van het totale aantal treinreizen per week pre-corona (~9 miljoen). Dat is dus wel degelijk significant op het totaal van 18% minder reizigers dat in het artikel wordt genoemd.
https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/1621-rover-betreurt-afschaffen-vdu-korting
Waarom bestaat er geen staatssecretaris van Openbaar Vervoer zaken die eens wat orde in OV land kan scheppen nu het OV totaal versnipperd is ?
Die is er, zie hieronder onder “taakverdeling.
https://www.parlement.com/id/vkiphq7ynvjf/ministerie_van_infrastructuur_en
Tja, een onbenullig christenvrouwtje van het rechtse CDA. Daar gaan we de oorlog niet mee winnen.
Het wordt tijd voor iemand met kennis van zaken die de huidige chaos opruimt. De VVD66/CDA tolereren OV nog net, maar zijn het wss liever kwijt dan rijk. Blijft er meer geld over voor asfalt.
Zelfs de meest verstokte automobilist heeft belang bij goed OV. Hoe meer mensen in het OV zit, hoe meer snelweg deze heeft om lekker door te rijden. Met al die mensen, die het OV uitgejaagd zijn wordt het gewoon aanschuiven in de file.
Christenvrouwtje is nogal en onnodig denigrerend; juist de CU heeft steeds sterke OV-ideeën en mensen ingebracht. Ze zijn gelukkig ook een stuk linkser dan het CDA.
Een betere vraag is waarom het spoor in de meest recente kabinetten steeds geen chefsache was. Het antwoord: Omdat het al-tijd gelazer is met NS waar de minister zich niet aan wil branden.
Wat ik mis is een fundamentele stellingname van de politiek of het openbaar vervoer nu wel of niet een nutsvoorziening en een basisvoorziening is, waarvoor de overheid verantwoordelijk is. Ook financieel!
Dezelfde vraag doet zich nog veel sterker voor in “de provincie”, waar het provinciale bestuur – Gedeputeerde Staten – als ov – concessieverlener vaak met steun van de (gekozen)leden van Provinciale Staten heel duidelijk een antwoord hebben gegeven op deze vraag, namelijk het ov is GEEN basis – en/of nutsvoorziening.
De provincie en de regio én de stad waar ik woon – Noord Brabant, regio Zuidoost Brabant, Helmond – zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Al jarenlang wordt het openbare busvervoer (van Hermes/Connexxion/Transdev daar op een sluipende manier gesloopt: bushaltes die worden opgeheven, busdienstregelingen die steeds meer uitgekleed worden.
In mijn woonplaats Helmond is de ov – situatie zo pijnlijk, dat
– er geen adequate aansluitingen zijn tussen de treinen van de NS en de bussen van Hermes en omgekeerd,
– er geen adequate aansluitingen zijn tussen de bussen van Hermes onderling,
– dat de lokale/regionale Elkerliek – ziekenhuizen in Helmond en Deurne nauwelijks nog bereikbaar zijn voor patiënten, bezoekers en personeel,
– Crematorium Berkendonk is niet bereikbaar met het openbaar vervoer,
– geen lokaal/regionaal busvervoer tijdens de vrijdagse koopavond, de zaterdagse weekmarkt, de zondagse koopmiddag.
Toeval? Welnee!
En wat doen het lokale Helmondse bestuur (het college van B&W) en de lokale politiek (de gemeenteraad)? Helemaal NIKS!
Toeval? Ook niet!
De Helmondse bestuurders en politici durven niet eens de twee woorden “openbaar vervoer” in de mond te nemen. Ze buitelen wel over elkaar heen over laadpalen voor elektrische auto’s, hubs en – zoiets verzin je toch niet – zelfrijdende minibusjes als alternatief voor het reguliere openbaar vervoer!
Helmond noemt zichzelf namelijk de Smart Mobility – stad!
Voor de liefhebbers: in het weekend van 10 en 11 september kunt u een testritje maken in een dergelijk zelfrijdend busje op de Automotive Campus in Helmond. U kunt via ov9292 zelf nagaan of u daar met het ov kunt komen.
NIET DUS!
Ik wijt de rampspoed in het Nederlandse openbaar vervoer aan de laatste stuiptrekkingen van de neoliberale marktwerking.
In vergelijking met het buitenland – Duitsland, Spanje, Portugal, Italië – slaat Nederland een modderfiguur als het gaat om de rol van het openbaar vervoer in het – ik geef het direct toe – ingewikkelde hoofdstuk van de mobiliteit.
Een paar stellingen tot slot:
– Het openbaar vervoer is een basisvoorziening vergelijkbaar met de eerstelijnsgezondheidszorg,
– Het openbaar vervoer hoeft GEEN winst te maken,
– De ov – reiziger betaalt voor zijn/haar reis via de ov – chipkaart, via een abonnement, via een los vervoersbewijs
– Een automobilist hoeft – als ik me niet vergis – nooit in en uit te checken,
– In het ov creëert het AANBOD de VRAAG en niet andersom.
Ik wens elke ov – reiziger een goeie reis!
Nu en in de toekomst!
De politiek heeft al tig keer aangegeven dat het PV een gewone bedrijfstak is en geen nutsvoorziening. Eigen broek ophouden.
Als volgend jaar de stoptreinen van een half uur naar uur dienst gaan. Dan mag de prijs van het treinkaartje ook naar beneden.
De prijs van het kaartje hangt af van de afstand en niet van de frequentie.
Over mondmaskers gesproken. Wie met bus of trein naar en van Duitsland reist MOET een mondmaskers dragen. Zaterdag 27 aug.j.l. reisde ik met een Arriva Flirt trein van Heerlen naar Aken Hbf en droeg net als anderen een mondmasker. Terug met een Arriva bus met Nederlandse chauffeur van Aken Centrum vergat ik een mondmasker op te doen en de buschauffeur gelaste mij een op te anders moest ik maar uitstappen hij wachtte met irritatie toen ik besloot 10 minuten later de volgende bus naar Vaals te nemen omdat ik mijn masker niet zo snel kon vinden. Dat is nu het twee sporen beleid in de grensstreek en de ene niet in Holland en de andere wel in Duitsland. Er vinden in RE 18 Aken naar Maastricht vaak controles in de trein plaats met soms Nederlandse en soms Duitse controleurs bij Arriva, alleen zijn de wc’s in de Flirt 3 treinen vaak defect !
Tja, dat de NS deze afschalingskeuze maakt begrijp ik ergens wel, hoewel ik daar als vaste reiziger tegelijk ook enorm van baal. Maar dat de politiek dit laat gebeuren begrijp ik echt niet. Denk alleen al aan de enorme verduurzamingsopgave. Waarom miljarden steken in de verduurzaming van woningen en tegelijk de duurzaamste manier van reizen fors onaantrekkelijker laten worden? Men staat erbij en kijkt ernaar. Nu maar hopen dat de afschaling kwalitatief zo goed mogelijk gebeurt, met zoveel mogelijk een netwerk dat op elkaar aansluit en treinen die op voldoende lengte rijden. Ik vrees dat het de kaasschaaf wordt, waarbij wel treinseries of ritten worden geschrapt, maar waarbij niet naar de ritten eromheen wordt gekeken. Helaas is men daar bij NS een ster in: de rit op het ene kwartier schrappen en de rit op het andere kwartier wel in de kleinst mogelijke samenstelling blijven rijden, of gewoon treinstellen blijven aftrappen op stations waar dat door de gewijzigde dienstregeling qua passagiersvraag helemaal niet meer handig is. Terwijl dat misschien nog wel meer met de reisbeleving doet dan een reismogelijkheid minder per uur.
De overheid gaat geen wanbeleid en geradicaliseerd personeel subsidiëren.
> Nu maar hopen dat de afschaling kwalitatief zo goed mogelijk gebeurt, met zoveel mogelijk een netwerk dat op elkaar aansluit en treinen die op voldoende lengte rijden.
De kaasschaaf dus.
> Ik vrees dat het de kaasschaaf wordt, waarbij wel treinseries of ritten worden geschrapt, maar waarbij niet naar de ritten eromheen wordt gekeken.
Dat is niet de kaasschaaf, maar de botte bijl.
Ja, ja
Ik heb mij zaterdag 27.08.2022 flink zitten ergeren aan NS planning: Door personeelstekort slechts 1 trein per uur Den Helder- Amsterdam -Utrecht vv, daar kan ik mij nog iets bij voorstellen maar om die ene trein per uur dan ook nog te verkorten op een dag dat er in Utrecht het Tina Turner evenement plaatsvindt en Misteryland in Amsterdam, dan kun je op je klompen aanvoelen dat de van en naar de kop van NH veel hadden van een spitsverbinding op een maandag zonder personeelstekort, als haringen in een ton en dat in een periode dat de herfsteditie van Covid19 ook nog op de loer ligt. Straks komt ergens eind september aan het licht dat de Covid19 herfstgolf in gang is gezet door de NS omdat de planners drukte bij evenementen verkeerd inschatten.
In het weekend rijden er meer mensen met de trein en daarom rijdt ns met minder treinen wat erg waardeloos is vindt ik.
Een ritje maken in het weekend is nu veel minder leuk geworden dankzij dat er op veel trajecten minder treinen dan voorheen.
In OV magazine staat een artikel dat veel automobilisten vinden dat men het OV onnodig ingewikkeld heeft gemaakt als men er een keer moet reizen. Ik kan mij als niet rijbewijs bezitter wel in vinden. Zelfs als noodgedwongen OV reiziger kost het mij weleens moeite om precies uit te zoeken om van A naar B te reizen. Er zoveel addertjes onder het gras dat men soms door de bomen het bos niet meer ziet en dan praat ik nog niet eens over al die buitenlandse toeristen die ontdekken dat je niet met contant geld een kaartje kan kopen op bijvoorbeeld busb350 van Aken naar Maastricht en alleen met een bankpas. Als ik wel een rijbewijs had gehad zou ik ook de voorkeur hebben gegeven aan een auto om relatief vrijer te zijn in mijn mobiliteit en niet eens een complexe dienstregeling te hoeven uitpluizen van verschillende vervoerders. En het milieu die is toch al goeddeels naar de knoppen daar maak ik mij op mijn 61 ste niet meer al te druk over en sterker,nog kijk ik ook graag naar een mooie autovooral als het een rode Ferrari is en een mooie vrouw als ik er een voorbij zie lopen want je moet als mens nu eenmaal van het leven genieten zolang het kan !
Contant geld mocht niet meer van de vakbonden
Als het goed is, is er vanaf eind dit jaar landelijk OVpay. Dan kan je gewoon overal in- en uitchecken met bankpas, creditcard en contactloos betalen (ook met je telefoon). Ik denk dat dat het reizen, ook voor bijvoorbeeld toeristen, erg laagdrempelig maakt!
Reizen met korting van de voordeelurenkaart is niet langer toegestaan na 16 uur. Logisch dat er minder reizigers in de spits zijn. Dat was juist de bedoeling.
Reizen met korting van de voordeelurenkaart is niet langer toegestaan na 16 uur. Logisch dat er minder reizigers in de spits zijn. Dat was juist de bedoeling.
Waarschijnlijk is de gifbeker nog niet helemaal leeg:
https://nos.nl/l/2447344