fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS past dienstregeling aan tot zeker 28 april

klok 01 apr 2020 10:58

De Nederlandse Spoorwegen verlengt de speciale basisdienstregeling voorlopig tot en met 28 april. Het spoorbedrijf besloot op 21 maart minder treinen in te zetten omdat mensen door de maatregelen vanwege het coronavirus veel minder de trein pakken.

Sprinter-dienstregeling

Met de regeling kunnen mensen met een vitaal beroep of zij die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen toch de trein blijven gebruiken. Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur. Vanaf stations waar normaal één keer per uur een Sprinter vertrekt, blijft dit zo.

De dienstregeling bestaat uit vrijwel alleen Sprinters. Slechts op een zeer beperkt aantal trajecten, waaronder Utrecht – Enschede, Den Helder – Arnhem, Schiphol – Eindhoven en Eindhoven – Maastricht rijden er intercity’s.

Ook internationaal gezien rijden er veel minder treinen. De Thalys rijdt slechts één keer per dag naar Brussel, de Intercity Berlijn en de Eurostar komen helemaal niet naar Nederland. Tussen Rotterdam en Antwerpen pendelt er nog wel uurlijks een intercity. De ICE naar Duitsland rijdt nu vier keer per dag.

Andere aanpassingen in het OV

Behalve NS hebben ook andere vervoerders hun dienstregeling aangepast. Niet alleen voor de trein, maar ook voor bus, tram en metro. Zo was aanvankelijk de Utrechtse Uithoftram gestopt met rijden, maar die gaat in de spits nu toch weer rijden. In Amsterdam is metrolijn 51 uit de dienstregeling genomen. In Rotterdam rijden de metro’s nu elk kwartier en rijdt lijn A slechts alleen tussen Graskruid en Binnenhof. De NS adviseert reizigers goed voorbereid op reis te gaan en kort voor vertrek de NS Reisplanner of de NS-app te checken.

Financiële effecten

De OV-sector wordt hard getroffen door de corona crisis. Pedro Peters van branchevereniging OVNL vertelde eerder aan OVpro dat alleen al NS 100 miljoen euro per maand misloopt. De overige vervoerders lopen naar schatting 80 miljoen euro per maand mis. Eerder werd dit nog geschat op 60 miljoen euro, maar het aantal reizigers blijkt verder te zijn afgenomen.

© ANP / Treinreiziger.nl

26 gedachten over “NS past dienstregeling aan tot zeker 28 april”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Spookspoor in en rond de trein houdt dus nog even voorlopig aan! Serene rust op de anders zo drukke OV-Knooppunten waar je een kanon kan afsteken! Zelfs wanneer het eigenlijk spitstijden zijn, lijken het meer op zondagen of in de late uren. (Zowel in het licht als wanneer het donker is). Ongewoon tijdsbeeld anno eind maart/april 2020, in deze vreemde Corona-tijdperk crisis. Dus doe dan extra aardig tegen het OV personeel wat je haalt en brengt! Niemand vindt het sympathiek om aangevallen te worden, rot bejegend te worden of bestolen! Laten we meer respect tonen voor hun die altijd voor ons klaar staan! Hoe moet je anders reizen? Met fiets, lopend of met de wagen? vervelend dat je geen bezoek aan ouderen en zieken mag brengen, vanwege de kwetsbaarheid er van en die dan ook dus die van jou! Verzorgers, verplegers, Vrachtwagenchauffeurs,, bouwlui en OV personeel verdienen allen een pluim voor hun inzet en dus geen snauw of ander ongepast gedrag! laten we blij zijn zolang we leven en een goede conditie mogen bezitten en niet om ander leed toe te brengen! er is veel leed wereldwijd, dus doe normaal en houdt er rekening mee! Alles komt wel weer goed, al zal dat wel even duren! Maar blijf netjes en wees sociaal!

  2. Arjan schreef:

    Als ik de website rijdendetreinen mag geloven, rijden er ook nog kleine Intercity diensten.
    Enkhuizen – Amsterdam Centraal, Sittard – Heerlen en Utrecht Centraal – Leiden Centraal.
    Daarnaast rijden de Intercity’s tussen Deventer en Enschede en tussen Amersfoort Centraal en Utrecht Centraal maar 1x per uur.

    1. Ronald schreef:

      Dat er nog een Intercity rijdt tussen Sittard en Heerlen, dat is eigenlijk wel grappig, want dat is enkel en alleen omdat dat de enige NS-trein is die Heerlen bedient. En NS heeft uiteraard vanuit de concessie de plicht om elk station van het Hoofdrailnet te bedienen. Daar hoort ook station Heerlen bij. En dat kan dus alleen door die pendel-IC te laten rijden, want de stopper mag alleen door Arriva gereden worden en het gaat erom dat ook NS Heerlen bedient.

  3. David Nijenhuis schreef:

    De treinen Maastricht-Luik rijden nu alleen maar tussen Visé en Luik. Naar Eijsden kun je vanaf Maastricht gebruik maken van de ARRIVA-bus (lijn 15). Logisch, want bijna niemand heeft in België nu ook maar iets te zoeken!

    1. Ronald schreef:

      Ergens ook wel weer vreemd, want NS is vanwege de concessie verplicht om station Eijsden te bedienen. NS zou het om die reden dus met Arriva mogelijk moeten maken om met een geldig NS-vervoerbewijs gebruik te maken van die Arriva-buslijn.

  4. Lianne schreef:

    Iedereen wil graag doorbetaald krijgen. De meeste mensen krijgen dat ook. Laat dan ook gewoon de abonementen gewoon doorlopen al kun je er geen gebruik van maken. Net als onder anderede kinderopvang die niet meer door iedereen gebruikt kan worden en men het zo nodig terug moet krijgen van de belasting. Als je wel gewoon aan het werk buitenshuis was geweest, was je dat geld ook kwijt geweest.
    Het treft iedereen. Help elkaar ook met dit.

    1. Annemiek schreef:

      Helemaal mee eens! Ik laat ook al mijn abonnementen gewoon doorlopen. Ik hoop dat meer mensen dat doen, zodat ik straks weer gewoon naar dezelfde sportschool, bioscoop enzovoort kan. Daarnaast heb ik al een flink stapeltje waardebonnen gekocht van andere zaken waar ik regelmatig kom; zoals de kapper, de kroeg en wat restaurants. Waar het kan maak ik gebruik van bezorgacties die ze organiseren. Ik begrijp ook wel dat velen van hen het niet gaan redden, maar dan heeft het in elk geval niet aan mij gelegen.

  5. Tonny Schonewille schreef:

    Als dit 180 miljoen euro per maand kost, betekent dat dan dat je voor iets meer dan 2 molkard euro het hele openbaar vervoer gratis zou maken? Klinkt vrij weinig, gevoelsmatig.

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Miljard, excuus. Typen op een telefoon is niet mijn sterkste punt.

    2. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      De kosten zijn nu ook lager (minder personeel, minder infraheffing), en deel van de abonnementsinkomsten loopt wel door.

  6. Peter van Lieshout schreef:

    Als de informatie van de heer Pedro Peters van OVNL klopt, dan zijn de inkomsten voor de vervoerders door REIZIGERSBETALINGEN maar liefst 2.16 miljard Euro op jaarbasis.

    Mevrouw Van Velhoven – de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)– was wegens de kosten – 20 miljoen Euro – TEGEN het ombouwen van het systeem voor het ENKELVOUDIG IN- EN UITCHECKEN via de ov chipkaart.

    De bewindspersoon van I&W moet – op basis van deze kosten van 20 miljoen afgezet tegen de baten van 2.16 miljard haar mening herzien. Of anders door de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer hiertoe gedwongen worden.

    De 20 miljoen Euro – minder dan 1% – voor het “single in – en uitchecken” zijn “peanuts”!

    De openbaar vervoersector moet zelf in het kader van de zelfregulering maar “bakkeleien” over de verdeelsleutel van die 20 miljoen – niks nieuws onder de zon, want er wordt wat “afgebakkeleid” in die sector – maar dat is als ov reiziger niet mijn eerste zorg.

    Dit is meteen een pleidooi voor het behoud van de ov chipkaart. (Ik heb nooit gedacht, dat ik dat ooit nog eens zou zeggen. Destijds heb ik me verzet tegen de invoering van de ov chipkaart door zo lang mogelijk strippenkaarten te gebruiken tot dat niet meer ging).

    Wellicht kan “treinreiziger.nl” fungeren als de ov chipkaart – barometer, met andere woorden: de lezers van deze site zetten de “pros and cons” van het behoud van de ov chipkaart tegen elkaar af.

    Ik noem er al een paar:
    – je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je krijgt. (= een “pro”)
    – een “single check in en check uit” is met de ov chipkaart op dit moment niet mogelijk, maar met de opvolger van de ov chipkaart is dat ook niet gegarandeerd (= noch “pro, noch “con”).
    – nieuwe grootschalige automatiseringsprojecten hebben al gauw de neiging sterk vertraagd – of niet – ingevoerd te worden met als gevolg gigantische budgetoverschrijvingen. Of – in het ergste geval – is er sprake van weggegooid geld(= “con”).
    – de huidige ov chipkaart geeft de ov reizigers op een relatief eenvoudige manier de mogelijkheid gebruik te maken van kortingsproducten (leeftijdskorting, dalurenkorting, etc.)(= “pro”). De opvolger van de ov – chipkaart geeft deze garantie tot nu toe niet. Sterker nog: daar wordt tot nu toe helemaal niet over gesproken (= “con”).

    Verder wens ik iedereen een goede gezondheid en – waar nodig – beterschap!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het openbaar vervoer is inderdaad een sector waar miljarden in omgaan. De marge bij het stads- en streekvervoer bedraagt volgens Eringa circa 1 a 2 procent. Dat zijn natuurlijk wel vrij kleine marges. Maar ik ben het volledig mee eens dat die paar miljoen euro voor single check-in al lang vrij gemaakt hadden moeten worden.

    2. dries molenaar schreef:

      Die 20 miljoen is alleen voor een software aanpassing. Dat lijkt mijn vrij veel. Er is wel grote kans op uitloop naar 50 miljoen wanneer je de overheid en quango’s aan het werk laat. Men wil wel wat verdienen en op vakantie wanneer het weer mag.

  7. GWS schreef:

    re: websites en reisplanners
    Wat NS en derden even vergeten te melden: de diverse reisplanners (inclusief de NS zelf) lijken volledig van slag.
    In een poging de reismogelijkheden te verkennen kreeg ik veelal bizarre suggesties, varierende van een half uur voor een reis van Delft naar Vlissingen, tot enorme -tijdrovende- omreizen.
    PS vrij naar Cato de oudere:
    Overigens blijf ik van mening dat abonnementhouders gecompenseerd moeten worden.

    1. Cole schreef:

      Inderdaad.

      De planner hier op treinreiziger geeft nog gewoon voor vandaag voor bv GVC – ES de directe IC’s van ’55 en IC’s van ’25 met overstap in AMF. Niet gebruiken dus!

      NS APP en rijdendetreinen.nl planner zijn wel bijgewerkt t/m zondag 5, maandag 6 is nog niet bijgewerkt.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dank voor het melden. Recent hebben we een andere NS API aangesloten (lees: data die we krijgen vanuit NS), en dat blijken we niet volledig goed te hebben gedaan. Dat hebben we toen niet opgemerkt, maar dankzij dit berichtje is dit bovenwater gekomen en wordt er direct naar gekeken.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het is inmiddels opgelost.

        2. Cole schreef:

          Lijkt nog niet helemaal goed, ik krijg toch nog steeds de ’55 en ’25 IC’s vanaf GVC te zien naar ES.

        3. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Als het goed is staat daar in het geel boven: let op, rijdt vandaag niet en in het overzicht staat er een streep door het advies. Ik heb gevraagd of ook in het advies een streep kan komen door de tijd en vertrekhal te.

  8. Henk Blom schreef:

    Hoe gaat het met de keuzedag welke 4 april verloopt?Blijft deze ook langer geldig zoals het kruidvatkaartje?

    1. Eef Hartman schreef:

      Nee, je moet kontakt opnemen met NS Klantenservice, dan kun je er een voucher (tegoedbon) voor krijgen.
      Dat is al aan de orde geweest in een andere reeks berichten hier.

  9. Roos schreef:

    Soms moet ik toch even van Den Haag naar Barendrecht. Met weekend vrij 1e klas en een directe sprinter is dat doorgaans top. Wat gebeurt er nu? De conducteur blijft lekker in de achterste cabine en allerhande vage figuren komen in de 1e klas zitten terwijl er best genoeg plek in de 2e klas is. Dat ze fout zitten merk je snel genoeg aan het schichtig naar de tussendeuren kijken van voornoemde lieden…

    1. Janneke 1 schreef:

      Hoe weet u zo zeker dat ze geen 1e klaskaartje hebben gekocht? Ik denk dat meer mensen in deze crisistijd 1e klas willen reizen met het idee dat ze dan rustiger zitten.

      1. Annemiek schreef:

        In Groningen komen de enige treinen die NS inzet aan op spoor 6 en 7. Nu er geen controle in de trein is, staat er regelmatig een groep van NS’ers van S&V te wachten bij de uitcheckpaaltjes. Ik overdrijf niet als ik zeg dat aldaar blijkt dat minstens 75% van de reizigers momenteel zwart reist. Onder het personeel van Arriva en andere mensen die werkzaam zijn op het station, begint het toekijken al echt een attractie te worden. Geweldig dat mensen die denken misbruik te kunnen maken van de situatie daar alsnog gepakt worden.

        1. dries molenaar schreef:

          Waarom zou men nu plots zwartrijden? Of zijn dit de lieden die dit altijd al doen en vormen zij nu de meerderheid omdat de rest er niet meer is? Wellicht omdat ze geen alternatief hebben.
          Vreemd dat dit in de boosmensen-media elders niet genoemd wordt.

  10. Thijs schreef:

    Ic enschede – utrecht is onzin. Je kan de springer 7000 ook verlengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.