fbpx

NS Retail start 16de formule

klok 26 aug 2015 10:26

NS Retail is weer een formule rijker: Enoki. Bij de nieuwe formule kunnen treinreizigers Aziatische food kopen. De nieuwe formule opent maandag haar deuren op Utrecht Centraal en in september volgt Rotterdam Centraal. Het is de 16e formule van NS Retail.

Enoki is net als De Broodzaak, Smullers, Julia´s, Railcatering, Stationshuiskamer en de Kiosk een eigen formule van NS Retail. Daarnaast is het spoorbedrijf uitbater van verschillende franchise-formules, waaronder AH to go, Burger King, HEMA, I AM, La Place Express, Rituals, Starbucks en Ola Happiness.

Per 1 december zal het aantal formules dat onder NS Retail valt overigens dalen. Dan wisselen Burger King en Ola Happiness op de treinstations van eigenaar. De merknamen zullen niet van de stations verdwijnen, maar het personeel staat dan niet meer bij NS op de loonlijst.

Met alle formules doet NS goede zaken: bij de 330 verkooppunten worden dagelijks een kwart miljoen transacties gedaan. De retaildochter heeft ruim 5.000 medewerkers en staat in de top drie van grootste horecabedrijven van Nederland. Alleen McDonalds en Van der Valk Hotels eindigen boven NS. 

FoodService Instituut Nederland schat de omzet op 325 miljoen euro in 2014, zo meldde MissetHoreca eerder. NS Retail verstrekte zelf geen cijfers. Het is verreweg het grootste onderdeel van NS Stations, waar totaal 5.700 medewerkers werken. De omzetcijfers van NS Stations zijn wel openbaar: 600 miljoen euro in 2014.

De inmiddels opgestapte (en omstreden) topman Timo Huges gaf bij de bespreking van de jaarcijfers van 2014 aan dat NS een deel van het vastgoed wil afstoten. "We gaan nadenken over een concept waarbij we minder zelf doen. Ik nodig retailers, vastgoedontwikkelaars en andere vervoerders uit om daarover met ons te komen praten. De stations zijn van iedereen," zei Huges toen tegenover het FD. Hij beloofde dat het spoorbedrijf terugkeert naar zijn kernactiviteit: de ­reiziger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.