fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS start dienstregeling vanaf 2 juni op (met 50% van de zitplaatsen)

klok 14 mei 2020 11:20

De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 2 juni zoveel mogelijk via de normale dienstregeling rijden. Toch zullen er iets minder treinen blijven rijden dan voorheen. Omdat slechts veertig procent van de capaciteit gebruikt mag worden, blijft NS oproepen om alleen noodzakelijke reizen te maken.

Maatregelen

Het gaat nadrukkelijk om veertig procent van de capaciteit. In de praktijk komt dit er op neer dat de staanplaatsen vervallen en 50 procent van de stoelen beschikbaar zullen zijn. Het gaat uitsluitend om de stoelen aan de raamzijde, welke met een groene sticker zijn aangeduid. NS: “Als er geen groene stoel beschikbaar is, moeten we reizigers helaas verzoeken om een volgende trein te nemen. De eerste treinen zijn inmiddels van groene stickers voorzien.”

Geen nachttreinen

De dienstregeling zal niet volledig terugkeren naar normaal. Aanvankelijk kondigde NS aan de nachtnettreinen per 29 april te zullen opstarten. Daar zag het spoorbedrijf op het laatste moment toch vanaf. Nu is het spoorbedrijf duidelijker: de reguliere dienstregeling wordt zoveel mogelijk opgestart, met uitzondering van de nachttreinen en enkele andere treinen. “We adviseren reizigers om altijd kort voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen.”

Treinen verlengd

NS vervolgt: “We monitoren dagelijks hoeveel reizigers er in de treinen zitten. De afgelopen periode zagen we op een aantal trajecten het aantal reizigers groeien” zegt NS. Het aantal reizigers nam bijvoorbeeld toe tussen Zwolle – Amsterdam Centraal, Uitgeest – Rotterdam Centraal, Hoorn Kersenboogerd – Leiden en Amsterdam Centraal – Amersfoort Vathorst. “Vanaf 20 mei gaan hier op de drukke tijdstippen langere treinen rijden.”

NS benadrukt dat ook al dragen reizigers een mondkapje, afstand houden het uitgangspunt blijft. Op stations geldt de 1,5-meterregel en worden de maatregelen ook gecommuniceerd. Zo zijn stickers, pictogrammen en afstandslijnen aangebracht om deze onder de aandacht te brengen. Reizigers kunnen straks bij verschillende winkels op het station een mondkapje kopen.

Terugblik: NS dienstregeling tijdens de coronacrisis

  • Vanaf 13 maart schrapt NS voor het eerst treinen. In eerste instantie gaat het alleen om enkele spitstreinen.
  • 17 maart maakte NS bekend om per 21 maart de zogenoemde Basisdienstregeling in te voeren: in de basis slechts twee Sprinters per uur, en intercity’s alleen op enkele trajecten.
  • In de dagen na de aankondiging van 17 maart blijkt NS met een dusdanig hoog ziekteverzuim te maken te hebben dat er al extra in de dienstregeling geschrapt moet worden.
  • De Basisdienstregeling, zoals NS de nooddienstregeling noemt, levert ook kritiek op. Niet altijd is afstand houden goed mogelijk, en sommige reizen duren erg lang. Daarom start NS per 29 april de zogenoemde verstevigde basisdienstregeling. Vrijwel overal gaan weer intercity’s rijden (Lelystad – Zwolle en Rotterdam – Eindhoven uitgezonderd).
  • Vanaf 1 juni worden mondkapjes verplicht, en zou de volledige dienstregeling worden opgestart. Dat laatste is dus nu uitgesteld naar 2 juni. De dienstregeling is dan weer grotendeels vergelijkbaar met normaal.

28 gedachten over “NS start dienstregeling vanaf 2 juni op (met 50% van de zitplaatsen)”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Vermoed dat NS niet al zijn treinmaterieel wil inzetten omdat het ziekteverzuim ook een rol spelen. Veel NS personeel die op stations en zeker in treinen hebben een contactberoep.

    En niet al te hoge bezettingsgraad speelt ook een rol. Dat zal waarschijnlijk voorlopig zo blijven. Het is niet anders.

    Ze hebben veel treinreizigers tussen Zwolle – Amsterdam. Zie wel dat de IC Lelystad – Dordrecht rijdt. En IC Almere – Amsterdam. Maar blijkbaar is dat niet voldoende. Dan moeten ze de IC Groningen/Leeuwarden – Den Haag laten rijden.

    Zien of de IC Direct ook weer volop gaat rijden. In de Randstad is het grootste vervoersstroom.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Correctie:

      Er rijden geen IC tussen Almere Centrum – Amsterdam Centraal. Alleen de Sprinter Zwolle – Amsterdam rijdt rechtstreeks tussen Almere – Amsterdam. Onbegrijpelijk in een gebied met zo’n hoge bevolkingsdichtheid.

    2. dries molenaar schreef:

      Contactberoep? De bestuurder zit in de cabine en de conducteur zit daar ook al weken. Het enige contact is met elkaar. Zonder huidcontact mogen we hopen. Die geheimzinnige stops onderweg zijn hopelijk een sein en niet door iets anders.

  2. Eduard de Jong schreef:

    Positief bericht dat niet actief op het dragen van gezichtsmaskers wordt gecontroleerd. Dat betekent in de praktijk, dat helemaal niet gaat worden gecontroleerd. Als een overijverige koddebeier onverhoopt alsnog stampei gaat maken, kan je op het eerstvolgende station of halte de trein verlaten en met de volgende trein verder reizen Zo krijgt Jaap van Dissel (VIRM) achteraf alsnog gelijk: gezichtsmaskers hebben geen meerwaarde. Welke nietsnut heeft alle heisa over het zogeheten verplichte gezichtsmasker over het land afgeroepen? Van Boxtel, Peters?

    1. Wolkje schreef:

      Ja bourkagezichtsbedekkende kleding is ook verboden,aan roken alcohol, verkeer gaan ook pj duizenden mensen aan dood dus dan moet dat Ook meteen uit de schappen. En 2 miljard mensen hebben niet genoeg eten dus laatse Who zich hier maar eens druk overmaken. De C regels staan niet in verhouding met het risico op op Ic komen en te te overlijden. Ik ga ze niet dragen, wel gezond verstand gebruiken.

    2. Joost (MHW) schreef:

      Als je in de trein gaat zitten zonder mondkapje ben je gewoon een asociaal, niks meer en niks minder

      1. Pindalientje schreef:

        Als je mensen verplicht zich te kleden zoals jij dat wilt ben je gewoon een dictator. Niets meer en niets minder.

        1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Laten we het netjes houden. Mondkapjes zijn verplicht. Daar kun je vanalles van vinden, het heeft inderdaad een beperkt effect. De Tweede Kamer is democratisch gekozen, ook al worden er beslissingen genomen die minder dan de helft van de Nederlandse bevolking steunt. In dit geval heeft een substantieel deel van de reizigers er moeite mee, maar mins6zo grote groep heeft er respect voor.

  3. Eduard de Jong schreef:

    Type fout: Jaap van Dissel is directeur van het RIVM.
    Zie uitlating van Rutte naar aanleiding van EU-richtlijn: ‘als er geen sancties volgen op de plicht tot terugbetaling van geannuleerde tickets, gaan we gewoon door met het uitgeven van vouchers.’
    Evenzo: als er geen sancties volgen op het reizen zonder gezichtsmasker, kan je de plicht tot het dragen van een gezichtsmasker gewoon aan je laars lappen en overgaan tot de orde van de dag.
    Massaal negeren van deze pseudo-plicht is het beste.

    1. Simon schreef:

      Redenaties uit het zakenleven lijken me niet van toepassing op de volksgezondheid.

      1. Pindalientje schreef:

        Lijkt me wel. In het zakenleven weeg je winst en verlies tegen elkaar af. Hier denken we dat ‘indammen van het coronavirus’ de enige winst is, en alle gevolgen ervan negeren we leuk. Valt de geestelijke gezondheid niet onder de volksgezondheid dan? Wat denk je dat dit met mensen doet? Opgesloten zitten, massa-ontslagen, iedereen die je wantrouwt, ziet als ‘vies’, je burgerrechten afgenomen, constante inbreuk op je privacy en lichamelijke onaantastbaarheid? De gevolgen daarvan zijn waarschijnlijk nog erger dan van dit virus. Maar dat wil niemand maar onder ogen komen.

    2. Ricardo schreef:

      En met zo een instelling gaan we nog lang last hebben van corona. Want enerzijds zou het nu karma zijn als u besmet raakt door iemand die aan uw oproep gehoor geeft en de plicht tot het dragen van een gezichtsmasker aan zijn laars lapt, maar anderzijds gaat u dan weer anderen aansteken omdat u dan zelf ook blijft reizen zonder gezichtsmasker.

      1. Pindalientje schreef:

        We hebben al een tijd geen last meer van corona. We hebben alleen nog last van de mensen die denken dat we (nog) last hebben van corona.

    3. Paul Lamote schreef:

      Wat een mentaliteit zeg.

    4. Wolkje schreef:

      Top!!!!

    5. dries molenaar schreef:

      Wat is er mis met u?

    6. Pindalientje schreef:

      Boycotten van het OV tot ze het terugdraaien lijkt me eerlijk gezegd nog beter. We moeten deze paniekerige moraalridders niet belonen met geld. En in een kapitalistische markt is het nu eenmaal zo dat geld betalen gelijk staat aan instemmen.

      Wanneer we kijken naar het aantal mensen dat zonder onderliggende aandoening is overleden aan COVID-19, is dat zo astronomisch klein dat iedere vorm van ‘maatregelen’ nog overtrokken is.

      Nu mogen we met z’n allen toch wel eens inzien dat er echt nauwelijks gevaar bestaat voor gezonde mensen? Waarom blijven we ons met z’n allen toch zo ongelofelijk aanstellen?

      1. Janneke 1 schreef:

        Wat jij aanstellen noemt, noem ik rekening houden met elkaar. Misschien is er voor gezonde mensen weinig gevaar (dat is trouwens maar de vraag). Zoals gezegd zijn de maatregelen er uit voorzorg omdat niemand echt weet hoe het virus werkt. Maar blijf jij maar lekker zonder mondkapje in de trein zitten,hoor.Je zal niet de eerste zijn die zich onaantastbaar voelt en alsnog op de IC belandt. Als je dan in ieder geval maar genoeg afstand houdt.

        1. ice schreef:

          “Maar blijf jij maar lekker zonder mondkapje in de trein zitten,hoor.Je zal niet de eerste zijn die zich onaantastbaar voelt en alsnog op de IC belandt.”

          (niet populair/ongewenst bericht)
          simpel mondkapje beschermt je niet tegen corona, dus ook met een mondkapje kan men in IC belanden(niet altijd zo).

          N95 mondkapje geeft wel 95% bescherming maar je moet wel met hoge discipline mee omgaan. (als ik zie hoe mensen omgaan met hun mondkapje insert *facepalm*)

        2. Pindalientje schreef:

          Ik heb mijn hele leven al wanneer mogelijk zo veel mogelijk afstand van mensen gehouden. Zeker in situaties als deze, wanneer ieders ware aard weer naar boven komt, ben ik blij dat ik met niet zo veel mensen te maken heb.

          Ik heb sinds februari steeds meer begrip gekregen voor hoe het moet zijn geweest tijdens de tweede wereldoorlog. De NSB-mentaliteit is nog lang niet uit de samenleving verdwenen. Elkaar verklikken, ‘regels zijn regels’, verwijten links en rechts, dreigen met van alles en nog wat, diepgenesteld wantrouwen, ‘je zal me wel komen besmetten’, ‘dit is tegen de regels’, bah.

          Weet je nog wanneer we voor het laatst mensen verplichtten om een bepaald stuk stof in het openbaar te dragen? Dat werd toen ook aangemoedigd door de meute, geprezen als iets goeds, en werden tegenstanders vergruisd. Zijn we daar 80 jaar later nu weer bij aanbeland? Schaamteloos en vulgair. Ik schaam me echt kapot voor de mentaliteit in dit land.

          Hoe simpel is het toch om door het leven te gaan met de simpele regel dat je je NIET MET ANDEREN TE BEMOEIEN HEBT? Bind zelf 100 mondkapjes voor als je wilt, houd 15 meter afstand als je dat nodig vindt, maar laat een ander met rust. Besmet niet de hele wereld met je eigen angst, ten koste van de meest elementaire grondrechten van de mens.

      2. F.F.W. Beijerling schreef:

        Ongelooflijk!

      3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ha, grappig. Je wil het OV boycotten. Gezien de oproep is: blijf weg van het OV, maak alleen een reis als het echt noodzakelijk is, zullen ze je dankbaar zijn.

        1. Pindalientje schreef:

          Ergens denk ik ook dat dat de reden is van deze regel. Het werkt namelijk heel erg afschrikkend.

          Gevolg is wel dat ook voor noodzakelijke reizen mensen alternatieven gaan zoeken. Ze kopen weer een auto of een elektrische fiets, en komen straks ook niet meer terug naar het OV, als er daar zo met ze wordt omgegaan.

          Dus op de lange termijn is dit echt een hele slechte zaak voor de NS en andere vervoerders. Mensen zijn de afgelopen jaren al met moeite de trein ingekregen, en zullen het echt niet missen als ze nu weer terug de auto in stappen.

  4. Anoniem schreef:

    En hoe staat het met alle andere vervoerders?

  5. Juriaan schreef:

    En hoe staat het met alle andere vervoerders?

  6. ice schreef:

    “reizigers helaas verzoeken om een volgende trein te nemen.”

    dat gaat goed komen (lol). Als je pech hebt dan gebeurt dat 2 keer achter elkaar.

  7. Johan F schreef:

    De overheid steekt heel veel geld in o.a. infrastructuur van het spoor. Recent nog in de lijn naar Zandvoort. Het lijkt mij logisch dat NS hier ook gebruik van maakt op het moment dat er behoefte is om er een keer uit te gaan als het mooi weer is. Ik veracht extra inzet van de NS om op dat moment meer treinen in te zetten. Als dit gebeurt dan mag je van de reizigers ook inzet verwachten om zich aan de regels te houden, deze gelden voor heel Nederland zolang er een reëel risico op besmetting bestaat met corona. Als iedereen meewerkt is het (beperkt) kunnen reizen voor iedereen aangenamer en hoeft NS minder belemmeringen toe te passen. Als je een of twee keer op de volgende trein moet wachten is dit een risico welke je neemt.

    1. Joost2 schreef:

      Erop uitgaan met de trein is tegen de regels. NS moet dat ook niet gaan faciliteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.