NS tevreden over nieuwe dienstregeling (maar vergeet spitstreinen naar Enkhuizen)
15 dec 2021 7:00
De Nederlandse Spoorwegen hebben naar eigen zeggen weinig problemen gekend bij de invoering van de dienstregeling 2022. Zondag ging het nieuwe spoorboekje in. Reizigersvereniging Rover merkt wel op dat de spitstreinen Amsterdam – Enkhuizen niet reden.
Op het traject Rotterdam – Den Haag HS – Schiphol – Utrecht – Arnhem rijden sinds zondag meer treinen. Ook is het aantal Sprinters tussen Rotterdam – Dordrecht uitgebreid en is er één keer per uur een versnelde intercity naar Vlissingen. In de spits is verder het aantal treinen tussen Utrecht en Leiden uitgebreid.
Door de vele veranderingen zijn ook vertrektijden en aansluitingen gewijzigd dus geldt het advies om de reisplanner goed te raadplegen, en dat is ook gebeurd, zegt NS. De afgelopen dagen is de NS Reisplanner gemiddeld 28 procent meer bezocht dan in dezelfde periode vorige week, gisteren ruim 1,1 miljoen keer.
“NS kijkt tevreden terug op de start van de nieuwe dienstregeling”, zegt Jantina Woudstra, directeur dienstregeling van NS. Volgens haar zijn er weinig problemen geweest bij de invoering. Zo was maandag 94 procent van de treinen punctueel.
Enkhuizen – Amsterdam
Reizigersorganisatie Rover is redelijk tevreden over de nieuwe dienstregeling van de NS, zegt directeur Freek Bos. “De intercityverbindingen zijn over het algemeen beter geworden, maar sommige reizigers die gebruik maken van de sprinter doen op sommige trajecten tot wel acht minuten langer over hun reis.”
Hoeveel klachten er zijn binnengekomen, kon Rover niet zeggen. De organisatie heeft de NS gewezen op een grote fout in de dienstregeling. Spitstreinen op het traject Enkhuizen-Amsterdam reden de afgelopen dagen namelijk niet, terwijl deze wel in de dienstregeling stonden. Het blijkt dat deze ritten deze week niet rijden vanwege logistieke beperkingen, maar NS dit vergeten is te communiceren. Vanaf 20 december gaan de ritten alsnog rijden.
Update: inmiddels is bekend dat de dienstregeling vanwege coronabeperkingen wordt uitgedund, daardoor zullen de spitsritten ook vanaf 20 december niet rijden.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Hoe of je het ook bekijkt het blijft mensen werk en waar gewerkt wordt, vallen spaanders ditmaal ten nadele van de reiziger, helaas pindakaas…
Smoesjes, in het bedrijfsleven worden dit soort blunders niet geaccepteerd.
Dan is het risico deels ingecalculeerd.
Dan werk je in een ander bedrijfsleven dan die waar ik in werk.
Interessante levensvisie. Geldt dat ook als uw trein niet rijdt of er langer over doet of alleen als iemand anders deze benadeelde reiziger is?
Wel opvallend is dat dergelijke fouten altijd in het nadeel van de reiziger zijn!
Niet per definitie. Maar als er een te lange trein is geregeld, hoor je niemand. En ik hoorde recent een verhaal dat een specifieke trein 1x per week werd gereden, omdat er ooit koopavond was, maar men die vergat te schrappen toen de koopavond geschrapt werd.
Tja, in Roemenië reed jaren lang op de lijn Jebel – Liebling één treinpaar per week, namelijk op maandag middag eenmaal heen en terug. Verder reed er helemaal niets. Die rit reed niet omdat er reizigers waren maar puur omdat het zo afgesproken was. Als er al eens een reiziger in zat wist gelijk het hele dorp dat. Dus niet alleen maar bij NS dat men wel eens een rit vergeet te schrappen. En oh ja, ik ben een keertje mee geweest 😉
De logistieke problemen tussen Enkhuizen en Amsterdam had te maken dat de NS van te voren uitging dat er nog te weinig DDZ materieel was ingestroomd. Dit bleek echter bij aanvang van de dienstregeling onjuist, maar NS had vervolgens geen tijd meer om vervolgens de machinisten in te plannen op deze ritten, aldus hunzelf.
Oftewel NS het logistieke probleem is NS zelf.
Dat is bij logistieke problemen vrijwel altijd zo.
Logistiek, zwakke bodem of tekort aan technici: in plaats van reacties op incidenten die op zichzelf betreurenswaardig zijn, pleit ik voor ideeën om de structurele verwaarlozing van het OV om te buigen naar meer politieke interesse. En breder: om de systematische maatschappelijke en publicitaire minachting voor techniek en handarbeid om te buigen naar openlijke waardering, aantrekkelijker onderwijs en aanlokkelijker beroepsperspectief, en naar een betere beloning.
8 minuten extra? op welke reisduur?
Het reizen tussen Utrecht Leidsche Rijn en Houten Castellum was vorige week nog 17 of 19! minuten. Nu moet je overstappen, 15 minuten op het station wachten. Of meer dan 20 minuten reizen.
De eerste maandag bijna 45 minuten. Geen geschikte sprinter beschikbaar. Ben nog niet enthousiast dus?
Ik hoor en lees overal dat tussen Arnhem en Utrecht elke 10 minuten een intercity zou rijden, maar ik kan deze voor het weekend niet terugvinden in de dienstregeling.
Alleen ma-vr overdag
De nieuwe dienstregeling is een drama op het traject waar ik dagelijks reis (Beverwijk-Amsterdam).
Ze hebben de sprinter en de spits intercity ingewisseld. Hierdoor moet ik nu of extra overstappen met het risico de aansluiting te missen (dit was direct op dag één al het geval), veel mensen in de trein kunnen nu hun aansluiting op Haarlem niet meer halen. De andere optie is een kwartier eerder weg, met een hele korte trein, terwijl veel mensen deze optie nu kiezen.
Terug is helemaal een ramp met de aansluiting op Haarlem. Er gaat twee keer in het half uur in de spits een trein. Om 42 en 45. Haal je de tweede niet, moet je dus bijna een half uur wachten. Dus eigenlijk kan je nu ook in de spits nog maar twee keer per uur.
Alles leuk en wel, maar de treinen vanuit Zeeland stoppen nog steeds niet crossplatform in Roosendaal met de intercity naar Brabant en uiteindelijk Zwolle. De aansluiting is kort (3min) en je moet van 4b naar 3a. Terwijl er geen reden is waarom de intercity naar Zwolle niet vanaf 3b vertrekt. Zo wordt ook vandaag weer door de conducteurs bevestigd. Zij willen ook vanaf spoor 3b vertrekken maar krijgen al jaren nul op rekest vanuit ‘Utrecht’.
Iemand hier nog een reden voor gevonden?