NS zet vanaf april extra treinen in richting Zandvoort
16 mrt 2021 15:29
NS zet vanaf april tot en met september meer treinen in naar Zandvoort aan Zee, zodat strandgangers tot zes keer per uur naar de badplaats kunnen. Dat doet de vervoerder alleen als er in de weekeinden en tijdens feest- en vakantiedagen mooi weer voorspeld wordt.
Meer behoefte
De verhoogde frequentie is mogelijk omdat ProRail vorig jaar enkele aanpassingen heeft uitgevoerd aan de infrastructuur. Dat werd gedaan zodat er bij zowel mooi weer als bij de Formule 1 meer treinen zullen kunnen rijden.
Volgens de NS is de laatste jaren gebleken dat er structureel meer behoefte is aan extra strandtreinen bij mooi voorjaarsweer. Afhankelijk van de weersvoorspelling en de verwachte drukte worden de extra treinen gefaseerd ingezet.
Directe treinen het drukst
Vanaf de ochtend neemt het aantal treinen langzaam toe en in de loop van de avond bouwt de NS de dienstregeling weer af. Het extra treinverkeer van en naar Zandvoort wordt eerder ingezet dan gebruikelijk, vorig jaar gold de maatregel alleen van juni tot en met augustus.
De directe treinverbinding van Amsterdam Centraal naar Zandvoort is het drukst, ziet de NS. De vervoerder wijst erop dat treinen met een overstap in Haarlem een goed alternatief zijn om optimaal gebruik te maken van de ruimte in alle treinen. De reistijd voor de rechtstreekse trein en de reis met overstap is even lang.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Alleen noodzakelijk mogen reizen, maar wel extra treinen inzetten om gezellig naar het strand te kunnen. Dit schreeuwt gewoon gezelligheidsreisjes!
Nu is formeel nog niet duidelijk of er volgende maand wel of geen meer ruimte komt voor niet noodzakelijke reizen, eerlijk gezegd denk ik dat de seinen daarvoor nog op rood staan, maar dat is nu nog niet definitief te zeggen.
Mijn verwachting is dat vanaf 1 mei weer mogelijk wordt om niet-noodzakelijke reizen te maken, mits er stevig gevaccineerd wordt en de ziekenhuisbezetting en de IC-bezetting voldoende afneemt en ook de opnames niet te hoog zijn. Maar het advies blijft, mijdt druktes. Pas als bijna de gehele risicogroep (half Nederland valt onder de risicogroep) en een groot deel van de niet-risicogroep gevaccineerd is, kan mogelijk het advies om druktes te vermijden vervallen worden. Dat zou niet eerder zijn dan augustus/september. Ik vraag mij af, of meer treinen naar Zandvoort niet een totaal verkeerd signaal zijn. Beter bij mooi weer Haarlem-Zandvoort verbussen voor diegene die echt in Zandvoort moeten zijn en het strand afsluiten, zolang nog niet voldoende Nederlanders gevaccineerd zijn.
Het RIVM heeft bij het heropenen van de scholen al gerekend met het effect van vaccinatie en in hun advies maximaal gebruik van gemaakt van die ruimte. We zijn nu onderweg naar de vierde piek, die als het vaccineren volgens plan verloopt daarna zonder extra maatregelen zou moeten gaan dalen. Dat betekent dat we rond 1 mei naar verwachting juist nog één keer te maken hebben met volle ziekenhuizen. Het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat er dan versoepeld gaat worden.
De evenementenbranche gaat uit van heropening op 1 juli, op basis van de mededeling van De Jonge dat dan volgens planning 50% van de bevolking een eerste prik heeft gehad. Het duurt echter een paar weken voor de vaccinatie effectief is. Bovendien moet ongeveer 2/3 van de bevolking de laatste prik hebben gehad voordat we veilig zijn, en zou het de eerste zelfgestelde deadline zijn die De Jonge in dit dossier haalt. Je kunt er beter vanuit gaan dat de komende zomer ook verloren is, dan valt het misschien mee.
Besef dat eens frisse lucht inademen na een lange tijd binnen in een grote stad zitten uiteindelijk een vorm van noodzakelijk vervoer is, net zoals het onderhouden van sociale contacten ook noodzakelijk is. Gezondheid en sociale contacten zijn basisbehoeften (ook zijn er nu restricties). Noodzakelijkheid is meer dan werk, familieomstandigheden en zorg. Wie zich mogelijk onveilig mocht voelen of denkt extra bescherming nodig te hebben kan een KN95 of FFP2 maskers kopen en gebruiken.
Bovendien wil je ook lichaamsbeweging ook gaan stimuleren omdat het ook je immuumsysteem sterker maakt en dus weerbaarder voor Corona.
En je voorkomt dat het Vondelpark dan net zo druk wordt als vorige maand met het relatief warme weer. Ik denk dat dit een goede beslissing is om mensen naar het strand te vervoeren ongeacht of er nu wel of niet alleen voor noodzakelijke reizen is
Als je maar creatief redeneert is elke reis noodzakelijk. Dat werkt echter niet als je een virus wilt bestrijden.
Je kunt je wel afvragen of Zandvoort nou de handigste plek is om dat te gaan doen. Dan weet je dat je Vondelparktaferelen kunt verwachten.
Ik woon zelf in het Oosten, maar als iedereen de trein naar Zandvoort neemt kan je dan rustig genieten in het Vondelpark. Het Vondelpark is groot, maar Zandvoort lijkt me nog een maatje groter. – Mijninziens is terrassen en andere buiten dingen open gooien de enige verantwoorde optie.
@Baardstaart
Er zijn in een straal van 30 km rond het centrum van Amsterdam meer plaatsen om te recreëren dan alleen Zandvoort en het Vondelpark. Je kunt dus ook aan lichaamsbeweging doen en dergelijke zonder de drukte op te zoeken.
Nog veel gezondere beweging in de buitenlucht krijg je als je op de fiets van Amsterdam naar Zandvoort gaat.
Hoe kom je erbij dat de treinen alleen voor noodzakelijke reizen is. Dat is al meer dan een half jaar niet meer zo. De groene stickers zijn ook weer van de ramen af. De enige caronaregel is dat je een mondkapje opzet tijdens je treinreis.
Voor internationale reizen en voor reizen tussen 21:00 en 5:00 uur geldt nog wel de regel om alleen te reizen als het noodzakelijk is. Verder is er een advies om niet noodzakelijke reizen buiten de spits te maken.
Dit klopt niet. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer
Hoi Nico,
Je maakt een vergissing. Je hebt gelijk dat sinds 1 juli de trein toegankelijk was voor alle soorten reizen. Maar sinds de lockdown in december is afgekondigd dat reizen met ov weer is beperkt tot noodzakelijke reizen.
Ruimte genoeg op Zandvoort. MEt meer treinen kunnen meer mensen ruim zitten. En het kweekt klanten voor later.
Een mens heeft soms en vooral bij mooi weer, behoefte om een frisse (zee)lucht te happen en als men dat goed gespreid met de trein het strand op kan gaan, dan liever teveel treinen dan te weinig treinen naar Zandvoort, los of er een Formule 1 race gehouden wordt. Steeds maar thuis moeten zitten is ook niet gezond, en wie naar de supermarkt gaat, waar het óók weleens druk kan zijn, neemt ook zijn voorzorgsmaatregelen. Dus anticipeert NS met deze maatregel, en is dat een goede zaak en laten we niet alles vooraf n e g a t i e f gaan bekijken tot dat het tegendeel bewezen is…
Vaak krijgt NS het verwijt dat onvoldoende treincapaciteit wordt ingezet. Wat de NS doet is de treinen inplannen in het schema, zodat ze kunnen rijden als dit noodzakelijk is. Het is nog niet zeker dat deze extra treinen gaan rijden, maar ze kunnen rijden als de passagiersvraag er is en de reisadviezen verruimd worden.
Vorig jaar waren er toestanden op spoor 1 op Amsterdam Centraal met overvolle treinen richting Zandvoort aan Zee.
Niemand weet hoe de Corona-vlag er de komende maanden voor gaat staan, als het weer warmer wordt en steeds meer mensen gevaccineerd worden. We zien in Engeland dat nu de ziekenhuizen leegstromen na een intensieve vaccinatie. Kijk ook naar Israël. Dat het vaccineren hier in Nederland nog niet op volle kracht draait, valt NS niet te verwijten.
Een bedrijf leiden is vooruit zien. Goed al NS zich nu al voorbereid
Leuk verhaal, maar onzin. De NS zet de afgelopen weekends consistent drie a vier rijtuigen ICM in op routes als Schiphol/Den Haag – Enschede, en de treinen richting Groningen/Leeuwarden.
Vooral de treinen die aankomsttijden tussen 16:30 en 20:30 hebben rond hun eindbestemmingen zitten daardoor overvol.
De overheid heeft trouwens gezegd dat het aan mensen zelf is om te bedenken wat noodzakelijke reizen zijn. Bezoeken van familie wordt op een bepaald punt noodzakelijk, maar ook een strandwandeling kan na vier maanden thuis te blijven zitten (als je geen auto hebt) wel weer eens nodig zijn.
Niet iedereen heeft dat nodig, maar sommige mensen wel.
Mevrouw of mijn heer N. Het gaat hier over Amsterdam – Zandvoort.
De te korte treinen van en naar het noorden zijn al een paar keer op dit forum naar voren gekomen. Zeker op zondag als de Waddeneilanden leegstromen en iedereen om 21 uur binnen moet zijn.
Volgens mij heeft ROVER een meldpunt. U kunt uw klacht ook melden bij NS.
Beetje flauw misschien, maar deze website is een betere benaming. We zijn een website met artikelen voor de treinreiziger, waar je ook kunt reageren. Maar niet primair een forum. Ik merk het op, omdat ik het af en toe de benaming forum voorbij zie komen. 🙂
Wie denkt dat de grote vervoersstromen in het noorden op zondagavond van de Waddeneilanden komen, heeft er werkelijk helemaal niets van begrepen. De problematische vervoersstroom is juist de andere kant op, richting het noorden. Nog steeds reizen duizenden studenten ieder weekend naar hun ouders. Op zondagavond reizen ze massaal terug. Normaliter zet NS hiervoor DDZ10 in en dat is te krap. Veel studenten kiezen er normaliter voor om met de Sprinter van Zwolle naar Groningen te reizen.
Wat NS al maandenlang doet, is wel alle Intercity’s van Zwolle naar Groningen in de reisplanner maximaal druk aan te kondigen, maar daar tegenover plant NS ICM6/ICM7. Dat is veel te weinig, waardoor mensen massaal moeten staan en opgepropt worden op het balkon. Voor mensen die op de trein zijn aangewezen voor hun wel noodzakelijke reizen naar Groningen, is er geen andere reisoptie. Want ook de Sprinters op het traject worden maximaal druk aangekondigd, maar NS zet daar uitsluitend SNG3 in. Dat terwijl er ontzettend veel SNG4 ongebruikt langs het traject staat, dat op de zaterdag ervoor en de maandag erna wel gewoon gebruikt wordt.
Maar goed, denken dat vervoer van de Waddeneilanden het probleem is, is ongeveer van dezelfde orde als denken dat de Jaarbeurs zorgt voor de grote reizigersstromen op Utrecht centraal.
Beste Annemiek. Natuurlijk is er ook een stroom andersom naar het noorden, maar ik heb echt op het station van Leeuwarden op zondag waddeninvasies meegemaakt.
De Jaarbeurs in Utrecht zorgt degelijk voor grote stromen reizigers op Utrecht Centraal. Als je dat ontkent, dan heb je daar geen zicht op. Evenementen bieden combikaartjes aan: toegang en treinreis. Ik nodig je uit om samen ter plekke te kijken als alles weer normaal is.
DE stroom vervoer in het noorden op zondagavonden is richting het noorden. De stroom in de andere richting is daarnaast marginaal. Een Waddeninvasie zal wel een beetje meevallen. Behoudens tijdens Oerol, kan Arriva slechts een enkele GTW inzetten tussen Harlingen en Leeuwarden. Het aantal reizigers dat daar mogelijkerwijs in past, valt in het niet bij de hoeveelheid in de andere richting. Dat zijn er normaliter duizenden per uur in afgeladen dubbeldekkers. De passagiers vanuit Vlieland/Harlingen/Ameland zijn al voorbij de bottleneck qua capaciteit als ze in Leeuwarden zijn, want voor de rest zijn er nauwelijks passagier die in dezelfde reisrichting reizen. Buiten de zomervakantie, zie je ze bovendien niet.
DE grote massa reizigers die Utrecht Centraal te verwerken krijgt, zijn niet de bezoekers van de Jaarbeurs. DE grote massa zijn de dagelijkse reizigers. Ik denk dat zelfs de Primark voor meer vervoersbewegingen op Utrecht Centraal zorgt dan de Jaarbeurs.
Beste Annemiek,
Je moet mijn woorden niet verdraaien. Ik zeg “grote stromen” en niet DE grote stroom.
De Primarkbezoekers verlaten het station aan de zijde van Hoog Catherijne. De bezoekers aan de Jaarbeurs verlaten het station aan de Jaarbeurszijde.
Voor dat je blijft doordrammen op de verkeerde weg. Ik heb je uitgenodigd om samen de situatie ter plekke te bekijken als alles weer normaal is.
Maar her en der wat grote stromen zijn nauwelijks relevant, zeker omdat ze nauwelijks problematisch beslag leggen op de capaciteit. Het verkeer naar de jaarbeurs of de reizigers vanaf de Wadden, zijn niet de vervoersstromen waarop NS zich op moet concentreren, omdat ze geen problemen opleveren. Zoals N. benoemt, is de vervoersstroom op zondagavonden in de richting van het noorden echt zorgelijk problematisch. NS onderkent dat nauwelijks, want telkens als een poosje is bijgeschakeld qua materieel, gaan ze na ieder wijzigingsblad terug naar de oude situatie. In coronatijd was het gebrek aan inzicht dat bij NS heerst qua reizigersstromen vooral duidelijk bij de inzet van vervangende bussen. Waarbij NS dacht dat een enkele touringcar per halfuur wel zou voldoen als vervanging op het traject.
Ik ken de vervoersstromen op Utrecht centraal en de stromen naar de jaarbeurs zijn nauwelijks interessant. Ik heb geen behoefte om daar met jou naar te gaan kijken.
@ Annemiek. Je maakt je er wel erg gemakkelijk vanaf. Als je op de hoogte zijn van de stromen op Utrecht Centraal, dan zou je ook weten van de drukte op de perrons bij de roltrappen.
@Annemiek.
Overigens heb je wel volkomen gelijk bij de puinhoop die NS diverse malen heeft gemaakt bij de inzet van van bussen het. Er zat iets mis in de regie. Een legercommandant zou zeggen: je moet een dergelijke operatie eerst goed oefenen. Alles moet goed in elkaar passen en iedereen moet weten wat te er te doen staat. Flexibiliteit en kunnen anticiperen zijn hierbij belangrijk.
Helaas golden de problemen bij vervangende businzet ook op meer plaatsen. Eindhoven is ook een berucht voorbeeld, waar het een aantal keren flink is fout gegaan, maar feitelijk gaat het artikel over extra sprinters naar Zandvoort aan Zee op zonnige zaterdagen en zondagen. Vijf keer Z.
Ja, ik ken de drukte op Utrecht Centraal. En daar valt weinig aan te doen. Vooral bij bezoekers van de jaarbeurs, want dat zijn de mensen zelf die geen gebruik maken van de ruimte die er is, maar die allemaal dezelfde route kiezen.
Het gaat mij erom dat je vervoersstromen aanwijst die niet problematisch zijn, zoals de bezoekers van de jaarbeurs en de mensen die van de Wadden komen. Het duiden van de drukte in het noorden op zondagavonden en de drukte op Utrecht Centraal, doe je absoluut verkeerd als je naar die groepen wijst.
Publieksevenementen die voor capaciteitsproblemen in treinen zorgen, vinden nauwelijks plaats in de Jaarbeurs. Qua capaciteit en infrastructuur vormen de Horecava en de Huishoudbeurs veel meer een uitdaging. Voor die evenementen pastte NS dan ook de dienstregeling aan. Voor de rest zijn het reizigers naar het strand of voetbalwedstrijden (Rotterdam Stadion, Bijlmer ArenA als de Arena, Ziggodome en AFAS live tegelijk uitstromen) die voor capaciteitsproblemen zorgen. En dat gaat op veel kleinere stations dan Utrecht Centraal om veel meer mensen dan er ooit in de jaarbeurs komen.
@Annemiek.
De topdrukte van de Huishoudbeurs is mij bekend. NS laat dan ook Intercitytreinen stoppen op Amsterdam RAI. Op dat station is dan op de perrons extra personeel aanwezig om alles in goede bannen te leiden.
Bij de Jaarbeurs is het vaak een cumulatie van diverse evenementen die tegelijkertijd in diverse delen van het complex en het Beatrixgebouw plaatsvinden. Als je dan het gedrang voor de rolstrappen op de sporen niet ziet, dan heb je niet goed gekeken.
Het plan is dat Jaarbeurscomplex flink de hoogte in gaat met woningen en bedrijven op de parkeerterreinen. Ik denk dat dan goed gekeken moet worden naar Utrecht Centraal met een rechtstreekse ontsluiting van de sporen vanaf de Moreelsebrug.
Nogmaals, ik heb op het station van Leeuwarden diverse malen meegemaakt, dat de vertrekkende Intercity op zondag in de namiddag overvol zat, terwijl slechts een Koploper met drie bakken werd ingezet.
We kunnen eindeloos discussiëren, maar volgensmij zijn er verschillende inzichten. Toch doe ik ook nog even mee 😉 M.i. valt rond Utrecht jaarbeurs gemiddeld wel mee, alleen met specifieke zeer grootschalige beurzen is dat wellicht anders. In het verleden, op het oude Utrecht, kon het in de ochtendspits bij de afvoer wel druk zijn, maar dat werd opgelost door drie roltrappen naar boven in te stellen en één naar beneden. Wat betreft Noorden: ik heb niet de indruk dat de reizigersstromen van de trein uit Zwolle naar de trein richting Harlingen Haven gemiddeld heel groot zijn, uitgezonderd specifieke dagen, maar ik kan mij uiteraard vergissen. De vraag is natuurlijk wat je definieert als een grote reizigersstroom. Zijn dat 10 of 20 overstappers? Ja, dan zal het vast al snel druk zijn. Maar heb niet de indruk dat het vaak gemiddeld meer dan 50 zijn, die dan ook nog doorreizen naar de Waddeneilanden. Mijn eigen ervaringen uit het Noorden zijn een beetje gedateerd, maar mijn indruk is wel dat NS zeker tussen Zwolle en Groningen behoorlijk krap plande in materieelinzet. En dat was gewoon zuinigheid (in mijn optiek althans).
Het verwijt dat de NS krijgt wanneer zij langere treinen inzet op trajecten naar het strand in dagen van mooi weer, is dat er een aanzuigende werking vanuit zou gaan. Dezelfde redenering waarom winkels niet open mogen en terrassen bij mooi weer gesloten moeten blijven.
Ik vraag me af of die aanzuigende werking er daadwerkelijk is. Ik zie het bij mooi weer dat de straten, pleinen en pleinen nu al druk bezet zijn. Ook vorig jaar zagen we dat het traject Amsterdam-Zandvoort tijdens zonnige zaterdagen en zondagen drukbezet waren.
Volgens mij een heel verstandige beslissing van de NS om vooraf te anticiperen op een grotere vervoersvraag.
Ik denk niet dat er bij heet weer meer of minder mensen naar het strand gaan omdat NS meer of minder treinen inzet. Mensen kijken voor strandbezoek naar de weersverwachting niet naar de reisplanner.
Beste mensen noemen ze zoiets niet een “strategische reserve”, iets achter de hand houden voor het geval men het materieel nodig mocht hebben ? Toen het in februari j.l. 18 graden werd en de zon volop scheen, kon bijna niemand thuis zitten, zelfs op de weg, o.a. in het Zuid Limburgse heuvelland zat het vol met toeristen, motorrijders en stond men zowaar vast. De Intercity in Maastricht was goed bezet, dus geef ik NS ditmaal het voordeel van de twijfel, beter nu anticiperen ook in personele zin, dan straks met de gebakken peren zitten omdat er te weinig treinen en treinpersoneel voorhanden is voor de “Zandvoort expres”.
Wel extra treinen naar Zandvoort, maar de NS gaat zeker niet volgens de normale dienstregeling rijden? Op 100 procent dus.
Waar blijft bijvoorbeeld de intercity Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal, de intercity naar Heerlen en de twee extra intercity direct treinen per uur?
Mevrouw of mijnheer “Anoniem” Naar Zandvoort rijden sprinters een geen Intercity’s.
Vooral de intercity’s zijn met corona zeer slecht bezet. Eerst weer meer sprinters lijkt logischer
De intercity Heerlen is een verkapte intercity geworden en pendelt met VIRM’s alleen tussen Heerlen en Sittard waar men moet overstappen op een intercity die afkomstig is vanuit Maastricht en waarmee men naar Amsterdam verder kan reizen, dit doordat de twee maal per uur rijdende rechtstreekse intercity Heerlen naar Amsterdam voorlopig is komen te vervallen. Daarnaast rijden er nog Arriva stoptreinen en die bieden ook overstap mogelijkheden op de IC naar Amsterdam.
Oops, verkeerde thread
Wat ik niet snap is waarom er nieuwe loks moeten komen als deze toch aan de grens gewisseld worden. Dan hadden ze tot de komst van de Talgo’s ook wel met de 1700 kunnen doorrijden.
Logischer om dit te bespreken bij het artikel over de Vectron. De Vectron zijn primair bedoeld voor de Nightjet, waardoor er geen licwissel in Emmerich nodig is. De 1700’en hebben hun langste tijd gehad en worden uitgefaseerd. De Vectron kan doorrijden naar Berlijn, maar daarvoor zijn er onvoldoende locomotieven gehuurd.