fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Extra treinen richting strand van Zandvoort

klok 05 aug 2020 14:13

Vanwege het zomerse weer rijdt NS met meer en langere treinen van en naar Zandvoort. Tot 23.00 uur kunnen strandgangers woensdag zes keer per uur met de trein van en naar de badplaats. Ook op de rest van de voorspelde mooie dagen zet de NS in de avonduren extra treinen in.

In de zomerperiode rijden er overdag tegenwoordig al standaard zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort, maar vanwege het mooie weer rijden deze treinen nu ook tussen 19 en 23 uur. Twee van de zes treinen starten in Amsterdam.

Samen met gemeente, politie en veiligheidsregio neemt NS maatregelen om te grote drukte te voorkomen. Zo worden reizigers gedoseerd toegelaten tot het perron. Vooral in de treinen die direct van Amsterdam naar Zandvoort aan Zee rijden is het vaak druk.

NS wijst er dan ook op dat de treinen met overstap naar Haarlem een goed alternatief zijn om optimaal gebruik te maken van de ruimte in alle treinen. Mijd drukke treinen van en naar Zandvoort, neem voldoende water mee voor onderweg, houd rekening met elkaar en de RIVM-richtlijnen, wacht niet tot te laatste treinen, maar reis op tijd terug naar huis, adviseert de NS.

Op de stations Amsterdam Centraal, Haarlem en Zandvoort worden extra medewerkers ingezet om de verwachte drukte in goede banen te leiden.

(c) ANP. Foto’s: De trein in Zandvoort op een rustige lentedag, eerder dit jaar.

40 gedachten over “Extra treinen richting strand van Zandvoort”

  1. Erno-Berk schreef:

    Ik had liever gezien dat het treinverkeer tussen Haarlem en Zantvoort de komende dagen gestremd worden en dat in de spits 2x/uur en buiten de spits 1x/uur een treinvervangende bus rijdt tussen Haarlem en Zantvoort voor alleen noodzakelijke reizen zoals woon-werkverkeer. Zo wordt het tenminste echt ontmoedigd om de trein te pakken naar het strand en chaos zoals afgelopen vrijdag voorkomen. 6x/uur tussen Haarlem en Zantvoort rijden in Corona-tijd is gekkenwerk.

    1. Vincent schreef:

      Grappig. Want mensen zullen dan niet per auto of fiets of ander OV komen omdat ze de trein niet kunnen pakken. Wil je die chaos dan liever hebben? Mensen komen toch wel.

      En de treinen die dan wel rijden zullen regelrechte sardineblikjes worden, als ze al rijden en niet uitvallen omdat het veel te druk is in de treinen die wel rijden. Met als gevolg, nóg drukkere treinen. Mensen die dan het OV moeten hebben voor niet-plezierritjes zijn dan alleen maar de dupe.

      1. Johan schreef:

        Het meest effectief lijkt me gewoon 6x per uur een trein in Haarlem laten stoppen met Zandvoort op de borden, en als de reizigers eenmaal zijn ingestapt, in plaats van naar Zandvoort non-stop naar een willekeurige plaats rijden waar de inzittenden de drukte goed kunnen vermijden: Treintje naar Beilen, treintje naar Obdam, treintje naar Lage Zwaluwe, treintje naar Grou-Jirnsum, … :o)

    2. Scepticus schreef:

      Beter nog: laten we gewoon het ov meteen maar helemaal opheffen. Dan blijft iedereen lekker thuis en is er geen gevaar meer (moeten we wel ook alle auto’s confisceren en door de shredder halen natuurlijk). Want na corona komt vast weer een volgende pandemie en daarna weer een. Niet meer de deur uitgaan met z’n allen en alles virtueel doen. Wat zal het leven dan mooi zijn!

    3. Jojo schreef:

      Ga met Joe Biden in je bunker zitten….. als je alleen kunt huilen

      1. dries molenaar schreef:

        En wat heeft Biden er mee van doen. Ergert het u persoonlijk? De kleren van de keizer blijken wel erg doorzichtig onder de echte bestuurlijke druk van een bedreiging die niet belogen en bedreigd kan worden.

        1. Srb schreef:

          Onze Trump-liefhebbende medemensen hebben inmiddels ook de weg naar deze website gevonden. Best vreemd eigenlijk. Treinreizen in Amerika is een farce en ik kan me niet herinneren dat de boze witte mannetjes in het witte huis hun bijstandsuitkeringen betalen

    4. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Tot 1 juli was de oproep alleen noodzakelijke reizen per openbaar vervoer, maar sinds 1 juli is dat vervallen. Ik ken geen documenten die aantonen dat openbaar vervoer een belangrijke rol speelt bij de verspreiding, al is dat natuurlijk ook niet volledig uit te sluiten.

      1. Erno-Berk schreef:

        Er geldt ook het advies om drukte te vermijden. Dat het openbaar vervoer ook is vrijgesteld voor recreatief vervoer betekent nog niet dat massavervoer wenselijk is en dat lijkt naar Zandvoort wel te gebeuren. Daarom zou men bij warme dagen als deze de toegangswegen naar Zandvoort moeten afsluiten en het treinverkeer op Haarlem-Zandvoort moeten stremmen. Dit geldt ook voor andere druk badplaatsen.

    5. dries molenaar schreef:

      Een vreemde kijk op de wereld en de medemens. Blijft u zelf gewoon thuis?

      1. Erno-Berk schreef:

        Nee, maar ik probeer wel om druktes te vermijden, wat ook nog steeds een zeer belangrijk advies is. Massavervoer naar Zandvoort en andere badplaatsen is in coronatijd gewoon echt niet wenselijk. Niet op de weg en zeker niet in de trein.

        1. Srb schreef:

          Nou bel de rijksoverheid en geef je idee door. Wie weet doen ze er iets mee

  2. Cole schreef:

    Vanwege de GrandPrix 2020 zou er geïnvesteerd worden om tenminste 8x per uur mogelijk te maken?
    Dat komt nu mooi van pas in Coronatijd en is geen weggegooid geld.

    Waarom rijden ze nu geen tenminste 8x per uur?
    Is die aanpassing niet gerealiseerd?

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      De aanpassing is gerealiseerd. Over waarom er nu geen meer treinen rijden? Weet ik niet

      1. Bert schreef:

        Het personeel is daarvoor niet ingepland en we zitten midden in de vakantie. Daarnaast blijft waarschijnlijk de overweg van Overveen te lang dichtliggen. En de dienstregeling van de andere lijnen rond Haarlem zal op de schop moeten. Dat zijn nou niet echt dingen die je nog kunt regelen zodra je zeker weet dat het mooi weer zal worden.

        1. Tim schreef:

          Nee, maar je kunt wel voldoende materieel inzetten in de treinen die wel rijden. Een los sprinter 4-wagenstel in de dienst Amsterdam-Zandvoort (gisteren in veel treinen) is natuurlijk vragen om problemen.

  3. Paul Lamote schreef:

    De vraag blijft waarom NS in de rechtstreekse treinen Amstetdam-Zandvoort zo weinig materieel inzet. Gisteren zelfs in veel treinen een los SLT4 stelletje en dan verbaasd zijn dat de treinen overvol zijn.

    1. Cole schreef:

      Even kijken of ze geleerd hebben van gisteren.
      Nee dus, volgens treinposities.nl pendelt er nu één VRIM6 ipv een SLT6 of zelfs SLT4 van gisteren.
      Volstrekt onvoldoende. VIRM4+4 of 4+6 past toch ook wel? En dat 8x per uur.
      NS schiet weer ernstig tekort en verkleint zo welbewust de 1,5m afstand tussen reizigers en vergroot daarmee de kans op besmettingen.

      1. Joost2 schreef:

        VIRM4+4? En dan SLT’s laten rijden op Maastricht – Den Helder zeker?

  4. Ricardo schreef:

    Waarom zou de NS met 6 of 8 treinen per uur moeten rijden? We zitten nog steeds met een besmettelijk virus, daar passen gewoon geen volle stranden bij, en dus ook geen dienstregeling die op volle stranden gericht is.

    1. Erno-Berk schreef:

      Eens. Stranden zouden met deze dagen bij voorbaat moeten worden afgesloten.

      1. Tim H schreef:

        Ja en dan gaan gezellig bij elkaar hokken op de camping of in de tuin.

    2. Cole schreef:

      Nog even de presco nagelezen van gister. Risicoactiviteiten zijn: restaurants, pretparken, musea bioscopen, café’s, nachtwinkels, ontgroeningen en grote feesten.
      Dus strandbezoek is geen risicoactiviteit, mits NS zorg draagt voor besmettingsarm vervoer.

      Nee, NS schieten weer duidelijk tekort. Maar 6x per uur een trein en nog steeds maar die enkele pendelVIRM6.
      Oppassen 15:34 SLT4 naar Asd.

      1. Joost2 schreef:

        De taak van NS is niet het verzorgen van wat jij noemt ‘besmettingsbron vervoer. Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van ons als burgers om het virus niet te verspreiden.

        NS kan ook onmogelijk zorgen dat overal restcapaciteit is in verband met corona. Daar is de omvang van het rollend materieel niet op bedacht.

        1. Joost2 schreef:

          *besmettingsarm

      2. Ricardo schreef:

        En het advies om drukte te vermijden geldt nog steeds. Het strandbezoek op zichzelf is geen risicoactiviteit, het feit dat grote aantallen naar dezelfde stranden gaan kan leiden tot drukte, wat dus wel weer een risico is.

    3. frans schreef:

      Een virus waar bijna niemand aan dood gaat zijn de regels van de overheid dan niet gewoon absurd en volgen ze misschien een andere agenda (2030)burgers onderdrukken

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik heb je link en youtube verwijderd. Het heeft niets meer te maken met het openbaar vervoer, dan alleen een algemene discussie over de nut en noodzaak van de coronaregels. Dat is toch echt teveel offtopic. Wellicht noemen critici censuur, zo je wil (m.i. niet terecht, mening mag je geven, en er staat elders nog een link. Maar we moeten niet vergeten dat discussie over de trein dient te gaan, en we geen forum rond Covid19 zijn).

  5. G. van der Zwaag schreef:

    Leuk idee ZANDVOORT op de bestemmingsaanwijzers en dan een spookreisje ERGENS in NEDERLAND arrangeren.
    Als de NS dan voor voldoende water zorgt doe ik mee.
    Ontdek NEDERLAND met NS. Het seinstelsel en de dubbele beveiliging op alle trajecten biedt vele mogelijkheden en het uitvoeren ervan is ook nog zonder gevaar. Elke dag een ander verrassings- traject en je krijgt een enorme spreiding op de koop toe en wellicht verdun je de drukke plaatsen daar ook nog eens mee. Als de reis iemand te l;ang wordt stapt hij of zij toch uit en geef hem/haar dan de kans later naar het uitgangspunt terug te reizen. Controles in de trein zijn toch al dun gezaaid tegenwoordig…

  6. Frans Eekhout schreef:

    Vakantie in eigen (tropen)land Nederland is dit jaar het motto, over de drukte van en naar Amsterdam Centraal in aanvulling op de “Zandvoort pendel” daar wordt niet over gesproken. Mensen komen uit vele windstreken naar de hoofdstad om Zandvoort on the beach te bezoeken, misschien zou het goed zijn om eerst te kijken of een strandje dichter bij huis wel beter is alvorens massaal de trein te nemen, denk aan randmeren e.d. A propos, hoe is het nu met de run naar het andere strand zoals Hoek van Holland waar nu de Metro naar toe rijdt, of het Scheveningse strand en de (overvolle) trams, is daar (nog) geen sprake van massaliteit ? Ik hou het gewoon bij “gardenia”…

  7. Hans schreef:

    Snap niet dat al die mensen met deze hitte naar Zandvoort gaan en daarvoor overvolle treinen en autochaos trotseren om in de avond weer die ellende door naar huis te gaan. Lig je daar met duizenden op het strand. De horeca draait er een gouden week maar of de coronaregels overal nageleefd worden waag ik te betwijfelen.

    1. frans schreef:

      Corona regels is er om mensen hun vrijheid te ontnemen we worden voor de gek gehouden door de VVD en CDA leef gewoon mensen https://viruswaarheid.nl/informeren/je-doet-het-voor-een-ander-de-morele-chantage-achter-mondkapje-en-15-meter

      1. Joost2 schreef:

        Door het VVD en CDA nog wel. En al die andere West-Europese landen waar ook maatregelen gelden? De burgers in al die landen worden stuk voor stuk toevallig op precies hetzelfde moment voor de gek gehouden door hun democratisch verkozen regering?

        1. frans schreef:

          Helaas wel er speelt momenteel iets heel anders zie mijn vorige tips om te kijken

        2. Joost2 schreef:

          Een artikel dat afsluit door de suggestie te wekken dat Nederland een dictatuur is, kan totaal niet serieus geworden. Dat doet geen recht aan het leed dat burgers in dictatoriale regimes als Zimbabwe, Venezuela en Noord-Korea dagelijks ondervinden.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        @Frans: Bijzondere stelling. Laten we het bij openbaar vervoer houden. Er zijn genoeg complottheorieën zonder enige bewijzen. Daar kunnen we uitgebreid over discussiëren, maar niet hier.

        1. frans schreef:

          het blijft toch raar een niet werkend mondkapje te moeten dragen als experiment van de overheid?
          in de bus de chauffeur geen mondkapje maar de passagier wel een niet werkend mondkapje

        2. Dries Molenaar schreef:

          De overheid was er nooit voor en slechts door omstandigheden en houdingen als laten we iets doen als schaamlap van kleinere groepen belanghebbende wordt hier en daar nu op mondkapjes aangedrongen.
          De suggestie dat de overheid dit wil afdwingen is ronduit bespottelijk.

        3. Joost2 schreef:

          @frans
          Er is geen consensus onder de experts over de werking van mondkapjes. De ene dag lees je dat het veel effect heeft en de andere dag lees je dat het niet veel effect heeft. Feit is dat veel overheden nu kiezen voor de strategie waarbij afstand houden de eerste optie is en een mondkapje verplicht is in situaties waarbij afstand houden niet mogelijk is.

          Met die achtergrond is het ook logisch dat de buschauffeur geen mondkapje draagt. Het voorste deel van de bus is voor passagiers namelijk niet bereikbaar. Op die manier komt de buschauffeur niet in de nabijheid van de reizigers.

  8. Mkp schreef:

    Even stoppen met dat moralistische eigenborst ’wat-doe-ik-het-toch-goed’ klopperij. We hebben durfers nodig om te weten waar grenzen liggen.en je zal maar geen eigen ’gardenia’ hebben en in een snikhete stad wonen. Niet gaan gaat dan andere problemen opleveren. Al die keuze’s. Er is ruimte zat op het strand gezien de foto’s ,als je de moeite neemt daar iets verder te lopen. Een treinrit Haarlem-Zandvoort kost minder tijd dan de gemiddelde duur van boodschappen doen in een supermarkt,waar ook risico’s liggen. Laat iedereen z’n eigen afweging maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.