Onderzoek: Veel reizigers zien in nachttrein alternatief voor vliegtuig

klok 04 sep 2019 11:55

Tot 60 procent van de reizigers die in de ochtend ergens moeten zijn, zijn bereid om de nachttrein te overwegen als alternatief voor het vliegtuig. Dat blijkt uit onderzoek van Martijn Heufke Kantelaar, die vorige week op dit onderwerp aan de TU Delft is afgestudeerd. Uit het onderzoek blijkt verder dat privacy en comfort belangrijker zijn dan het prijskaartje van de nachttrein.

Tijd op bestemming maximaliseren

Hoe de nachttrein scoort bij mensen die niet om een bepaalde tijd ergens hoeven te zijn, is niet onderzocht. Barth Donners, adviseur duurzame mobiliteit, heeft vanuit Royal HaskoningDHV het onderzoek begeleid. Volgens Donners is de groep die ‘s ochtends ergens moet zijn best groot. “Ongeveer 15 à 20 procent van de reizigers wil ‘s ochtends ergens zijn”. Hij wijst erop dat ook recreatieve reizigers vaak een tijdsvoorkeur hebben. “Die proberen hun tijd op de bestemming vaak te maximaliseren.”

Comfort en privacy belangrijker dan prijs

De nachttrein hoeft niet goedkoper te zijn dan het vliegtuig. “Mensen hechten het meeste waarde aan het comfort en de privacy die de nachttrein te bieden heeft”, aldus afstudeerder Martijn Heufke Kantelaar. “Prijs speelt ook een rol, maar in mindere mate dan comfort en privacy”, legt hij uit. Hij vervolgt: “Uit het onderzoek blijkt zelfs als het comfort minimaal is, reizigers minder vaak voor de nachttrein kiezen. Ook als de nachttrein goedkoper is dan het vliegtuig.”

Verrassend

Met andere woorden: de nachttrein hoeft niet op het gebied van prijs te concurreren met de low-cost airlines. Een verrassende uitkomst, vindt Heufke Kantelaar. “Veel mensen hebben de opvatting dat de nachttrein moet concurreren met goedkope nachtbussen of de allergoedkoopste vliegtickets, maar dat is dus niet zo.”

Privacy belangrijker dan luxe

Het comfort wordt voor het grootste deel bepaald door de mate van privacy. Nederlanders vinden het aantal mensen waarmee een coupé gedeeld moet worden dus erg belangrijk. Zo geven respondenten de voorkeur aan een basis nachttrein waarbij je de coupé deelt met slechts één persoon, in plaats van een luxe nachttrein met douches, een restauratiewagen en andere faciliteiten, maar met coupés die je met vijf anderen deelt.

Lange reistijd geen probleem

De nachttrein heeft een veel langere reistijd dan het vliegtuig, maar ook dat ervaren reizigers niet als vervelend. “Dat komt doordat de reistijd in een nachttrein anders ervaren wordt”, legt Donners uit. Een reistijd van 12 tot 14 uur vinden reizigers bij een nachttrein prima.

Zakelijke reizigers ook geïnteresseerd

Vrijetijdsreizigers hebben het meeste interesse in de nachttrein, maar ook zakelijke reizigers hebben interesse. “Ongeveer de helft van de zakelijke reizigers is bereid de nachttrein te overwegen”, vertelt Donners. Het onderzoek heeft plaatsgevonden met medewerking van NS. In totaal hebben 800 reizigers meegewerkt aan het onderzoek. “Dat is voor een wetenschappelijk rapport heel veel”, zegt Heufke Kantelaar.

Nightjet in de toekomst naar Amsterdam?

NS heeft interesse om samen met de ÖBB een nachttrein naar Oostenrijk te realiseren. “Dit onderzoek geeft ons waardevolle informatie voor onze strategie op het gebied van internationale treinverbindingen”, vertelt Jet van de Kar, implementatiemanager bij NS International. Of er ook echt een nachttrein naar Oostenrijk komt is nog niet duidelijk. NS en ÖBB stellen dat een subsidie noodzakelijk is om de Nightjet Düsseldorf – Wenen / Innsbruck naar Nederland te verlengen.

86 gedachten over “Onderzoek: Veel reizigers zien in nachttrein alternatief voor vliegtuig”

  1. Mattheus schreef:

    Een Nachttrein nemen in plaats van de vliegtuig vind ik een top idee. Wat ik nog veel topper vind is deze zin; NS en ÖBB stellen dat een subsidie noodzakelijk is om de Nightjet Düsseldorf – Wenen / Innsbruck naar Nederland te verlengen

    1. treingraag schreef:

      Nee heb je, ja kun je wel vergeten. Krijgt OBB subsidie? Dacht dat het rendabel was/is die Nightjet die helaas geen buffetwagon heeft zoals de Thello.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Geen verassing dat er subsidie nodig is. Niet voor niets wilde DB af van de nachttreinen van/naar Amsterdam.

      Vind die nachtrijtuigen ook niet meer van deze tijd. Ze zijn (stok) oud en ze lijken muffig. Waarom niet eens nieuwe nachtrijtuigen?

      1. Eroi schreef:

        De öbb is reeds bezig met nieuwe rijtuigen te bestlelen gewoon nog een paar jaartjes wachten.

        De gene die ze nu hebben zijn thans al een stuk moderner dan die waar de DB mee reed.

        1. Rian van der Borgt schreef:

          ÖBB heeft ook een heleboel DB-rijtuigen overgenomen… maar wel alleen de nieuwere.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Subsidie ben ik niet zo enthousiast over. Vergeet niet dat volgens de media berichten de ICE Amsterdam – Frankfurt verlies zou draaien. De nachttrein Düsseldorf – Wenen / Innsbruck rijdt zonder subsidie. Ik denk dat de verlenging naar Amsterdam ook zonder subsidie moet kunnen.

        1. Dominic schreef:

          Is het niet zo dat vrijwel alle HSL lijnen ter wereld ofwel verlies lijden ofwel (flink) gesubsidieerd worden? Bij mijn weten maakt binnen Europa de lijn Parijs – Lyon winst (de TGV in zijn geheel draait verlies) en buiten Europa is alleen de Shinkansen in zijn geheel winstgevend en dat is het wel zo een beetje. Niks mis met een beetje subsidie voor die nachttreinen lijkt me dus. Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel van deze mensen die zeggen de nachttrein te overwegen ook werkelijk daad bij woord voegen; meestal is dit een heel stuk lager.

        2. Simon schreef:

          @ Dominic
          Subsidie was er inderdaad ook toen nachttreinen door staatsbedrijven werden gerund en vanuit de Europese Unie zou een steun bij de herstart wellicht mogelijk zijn. Waarom niet? Ontwikkelingen staan niet stil. Vakantie met een elektrische auto is door de geringe actieradius nu een hele onderneming. Een autoslaaptrein kan zo’n vakantie een stuk eenvoudiger maken.

    3. De gruniger denktank schreef:

      Gewoon een TGV of Thalys als Night Express van vertrek uit Groningen naar Amsterdam via Hanzelijn door naar Schiphol dan naar Rotterdam en Brussel via HSL dan door rijden via Parijs naar eind station Barcelona.
      zonder stop in Fuengirola en mogelijk later ook of Madrid of Alicante door trekken als eind station .

      1. Annemiek schreef:

        En dan loopt het geld ‘gewoon’ binnen?

  2. Bert Sitters schreef:

    “Ongeveer de helft van de zakelijke reizigers is bereid de nachttrein te overwegen.” Dit is toch een ander geluid dan hetgeen ik eerder op dit forum zag. Dat zakelijke reizigers geen interesse zouden hebben voor dit product.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Inderdaad maar het forum is maar 25 mensen en de enquête is onder 800 relaties van NS gehouden 🙂

  3. Bert Sitters schreef:

    Er moet toch wel een potje te vinden zijn voor dit project dat bijdraagt de klimaatdoelstellingen te realiseren.

    1. JanN schreef:

      Haal het dan uit het subsidiepotje om de stikstof uitstoot te beheersen. Is dat een goed argument?

  4. Dries Molenaar schreef:

    Je moet het nog zien wanneer het zover is. De HSL toeslag was ook enquete-informatie gebaseed maar in de praktiek vindt iedereen alles te duur.

    privacy en comfort zijn belangrijk? Dan zal men toch japanse slaaphokjes moeten importeren. Hoewel het comfort dan beperkt zal zijn.
    Het beste zou zijn dubbeldekkers met veel éénpersoons cabines te gebruiken.

    Zoals eerder gezegd zou je inderdaad een langzame trein naar Londen kunnen hebben. Naar Berlijn moet ook kunnen. Verder weg waar maar behoefte is.

    1. Bert Sitters schreef:

      De Intercity Direct zit goed gevuld ondanks de toeslag

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De hoge toeslag op de Fyra was gebaseerd op een slechte business case. Dat kon iedereen op een blaadje uitrekenen.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Ik heb al eens eerder beschreven hoe er op Rotterdam Den Haag Schiphol enquêtes werden gehouden. Een vraag was ook wat je zou overhebben voor een snellere reis, zeg maar van 50 cent tot 10 gulden. Wanneer het theorie is kan men makkelijk royaal zijn. In het echt is men minder makkelijk. Volgens het bestaande model is het korter en zou men zelfs goedkoper moeten mogen reizen. Dit is onhoudbaar op een baan die veel meer kost.

        1. Ger Nijman schreef:

          Het bekende verschil tussen “stated preference” (StP)(antwoord op enquête) en “revealed preference” (RvP)(werkelijk gedrag). Overigens kun je met gaming een verkleining van het verschil tussen StP en RvP bereiken.

  5. Dries Molenaar schreef:

    Je moet het nog zien wanneer het zover is. De HSL toeslag was ook op enquete-informatie gebaseerd maar in de praktijk vindt iedereen alles te duur.

    privacy en comfort zijn belangrijk? Dan zal men toch japanse slaaphokjes moeten importeren. Hoewel het comfort dan beperkt zal zijn.
    Het beste zou zijn dubbeldekkers met veel éénpersoons cabines te ontwerpen.
    Zoals eerder gezegd zou je inderdaad een langzame trein naar Londen kunnen hebben. Naar Berlijn moet ook kunnen. Verder weg waar maar behoefte is.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Nachttrein naar Berlijn is al heel lang geleden door DB wegbezuinigd. Verwacht niet dat die rendabel gaat worden. Zeker niet in deze tijd met low budget luchtvaartmaatschappijen.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Berlijn is denk ik te dichtbij. Praag en Warschau ging via Berlijn, maar met beroerde tijden.

      2. Dries Molenaar schreef:

        De bevinding is dat het niet om de prijs gaat maar om comfort en privacy.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Comfort en privacy zijn inderdaad belangrijker. Maar prijs speelt wel een rol. Als vliegticket 30 euro kost, en trein 300 euro, dan wordt het lastig. Maar inderdaad hoeft de nachttrein niet goedkoper te zijn dan het vliegtuig.

  6. Dries Molenaar schreef:

    Jet van de Kar moet de Nightjet-kar in Nederland gaan trekken?

    1. Bert Sitters schreef:

      Ze heeft haar naam wel mee.

  7. peter R. schreef:

    Volstrekt onwaarschijnlijk dat zakenreizigers een krappe, schommelednde en vrij lawaaiige treincoupé zonder bureau, die je gezien de kosten vaak ook met iemand moet delen, zouden willen inruilen voor een hotelkamer of vroeg opstaan om het vliegtuig van 8 uur in de ochtend te halen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik ben bij City Night Line zakelijke reizigers tegen gekomen, wel minderheid maar ook geen uitzondering.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Een vliegtuig van 06:30 Het gaat om op tijd aankomen en niet om de lunch te halen. De trein is niet krap, of lawaaiig> Luister eens naar het fijne geluid van de motoren en mensen in een vliegtuig. Velen dragen koptelefoons met noise-canceling.

      1. Dries Molenaar schreef:

        NB je zou je kunnen afvragen of dat voor het personeel wel binnen de Arbo-regels valt.

    3. Annemiek schreef:

      Ik zie een nachttrein voor zakenreizen ook niet echt zitten. Vooral het grote risico op een gebroken nacht, vind ik een probleem. En daarnaast de beperkte sanitaire voorzieningen, zoals de mogelijkheden voor een douche. Een enorm nadeel van de nachttrein is voornamelijk de terugreis, die blijkbaar vaak over het hoofd wordt gezien. Vanaf alle belangrijke zakelijke bestemmingen kun je na een werkdag nog terug vliegen, zodat je de nacht in je eigen bed kunt slapen in plaats van nog een keer in de trein.

      Met het vliegtuig weet je exact wat je aan ongemak kunt verwachten. Waar een trein een hele nacht over doet, doet het vliegtuig binnen een uurtje. Een slechte vlucht vergeet je zo, een slechte rit met de nachttrein kan je hele zakentrip verpesten.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Zou beslist niet met die oude nachtrijtuigen van DB/ÖBB willen reizen.

        Ze moeten gewoon moderne comfortabelere nachtrijtuigen inzetten. Talgo is specialist in het leveren van nachttreinen:

        https://www.talgo.com/en/projects/spain/hotel-train/

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ik heb met beide gereisd, maar om eerlijk te zijn is mijn voorkeur een klasiek slaaprijtuig (zoals bij CNL en NightJet), los van het feit dat de Spaanse nachttreinen vaak relatief duur zijn. Maar dat kan ook van andere factoren te maken hebben.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Speciaal voor deze situatie had ik de dubbeldekkers met uitsluitend één persoonscabines voorgesteld.
        Overigens zou je de luxe zithoeken die nu voor het vliegen worden bedacht makkelijk in treinen kunnen toepassen. Ook dan in dubbeldekkers. Dan hoeft het niet eens een nachttrein te zijn. Dat zou wel wat zijn voor de budget-onbeperkt types die tussen Londen en Parijs reizen.

  8. Dries Molenaar schreef:

    Het gaat er om dat het een mooie frisse trein is met een laat vertrek en aankomst op een tijdstip dat je bij aanvang werkdag ter plekke zult zijn. Het zal alleen functioneren bij veel gevraagde bestemmingen.
    NB Geen rugzakkers en kruidenrokers in dezelfde wagons of trein.

  9. Joop schreef:

    En als je de nachttreinen (naar Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Italië en Kroatië) nou eens lekker aan de markt overlaat? Bijvoorbeeld Flextrain en consorten? Dan is het vast wel rendabel en zijn er geen subsidies nodig.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je kunt er voor kiezen om een lagere infravergoeding te heffen voor nachttreinen, dan profiteren andere aanbieders daar ook van.

      1. Annemiek schreef:

        Door het heffen van een lagere infravergoeding voor nachttreinen, blijft de infrabeheerder met een gat in de begroting zitten. De beheerder mag aan vervoerders namelijk alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten doorberekenen. Als aan enkele vervoerders op dat tarief een korting wordt gegund, mag het tekort dat daardoor ontstaat niet worden aangezuiverd door andere vervoerders extra te belasten, waardoor het beheer van het spoor per definitie verlieslatend wordt.

        1. Rian van der Borgt schreef:

          Het beheer van het spoor is (in Nederland) al verlieslatend. ProRail krijgt het grootste deel avn zijn inkomsten van de staat. Dat is echter met opzet zo. Als je wilt weten wat er gebeurt als de infrabeheerder (bijna) niets van de staat krijgt, dan moet je in Polen gaan kijken.

      2. Ger Nijman schreef:

        Ooit (sept. 2016) maakte ik mee dat nachttreinrijtuigen achter een goederentrein werden gehangen, tussen Nis (Servië) en Sofia (Bulgarije). Is dat een werkbaar idee? Ook de RhB (toch geen lagelonenspoorweg) combineert passagiers- en goederenrijtuigen.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het is al eens geprobeerd met de OverNight Express Amsterdam – Milaan, dat was toen geen succes, helaas.

        2. Eelke schreef:

          @Hildebrant, daar zaten meer redenen achter, die goedentrein mocht bijvoorbeeld niet door de Schipholtunnel om in Amsterdam te komen. En vergeet niet dat toen de tijd niet rijp was voor nachttreinen.

        3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          @Eelke: Goederentreinen mogen toch nog steeds niet door de Schipholtunnel? Op zich lijkt het mij mooi als het lukt. Volgensmij staan de nachttreinen ook niet in Hoofddorp (maar op de watergraafsmeer), dus hoeft niet door de Schipholtunnel.

        4. Oscar schreef:

          Dit principe wordt al geruime tijd toegepast bij de zgn. RoLa-treinen (Rollende Landstrasse). Bij dit intermodaal transport gaan complete vrachtwagencombinaties op de trein; de chauffeurs hebben in het slaaprijtuig hun wettelijk verplichte rustpauzes. Bovendien hoeven ze in de doorreislanden geen tolvignetten te betalen.

          Nadeel van de combi slaaprijtuig+goederentrein is echter dat nachttreinen vandaag de dag 200 km/u halen en goederenwagens in de regel niet meer dan 100-120 km/u.

    2. dries molenaar schreef:

      Dat gaat werken als kerosine gewoon accijnsbelast zou worden en luchtwegen beprijsd zouden worden. Zeg maar over vijf jaar wanneer men wakker wordt, de wereld moet redden en men zich realiseert dat vliegen zo echt niet meer kan. Het is een waanidee dat we to 2050 kunnen wachten om te zien hoe het gaat en wanneer de opwarming al de vijf graden nadert. Het worden dan nog slechts fietsvakanties.

  10. Rudy schreef:

    De meeste nachttreinen moeten extra langzaam rijden omdat ze anders te vroeg aankomen. De nachttrein Amsterdam – Parijs kroop voort om maar niet te laat te hoeven vertrekken of te vroeg aan te komen. Eigenlijk zijn de meeste Europese verbindingen te kort voor een nachttrein.

    HSL en nachttrein is geen goede combinatie.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Voor Parijs en Berlijn klopt dat, maar voor Wenen, Praag, Milaan en Kopenhagen is dat mijn inziens niet het geval. München en Zürich is op het randje, maar werd wel erg gewaardeerd.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Zie voor Kopenhagen in de toekomst perspectieven voor een nachttrein. Nu is de totale reistijd tussen Amsterdam – Kopenhagen met een totale reistijd van ruim 11 uur veel te lang. Zeker nu er gewerkt wordt aan de modernisering van de spoortrajecten tussen Lübeck – Puttgarten en Rodby – Ringsted (bus i.p.v. de trein).

        Maar vanaf 2028 wordt de reistijd tussen Kopenhagen – Hamburg zoal onder de drie uur. En het kan ook 150 minuten worden:

        https://www.schleswig-holstein.de/DE/Schwerpunkte/Fehmarnbeltquerung/fehmarnbeltquerung_node.html

        En als de Wunderlinie Bremen – Groningen in 2028 geheel af is kan de reistijd daar onder de 2 uur komen. Een HST Kopenhagen – Amsterdam kan via Ringsted St, Hamburg Hbf, Bremen Hbf, Groningen en Zwolle in slechts 450 minuten reizen. Maar een dergelijke trein is niet concurrerend met een vliegtuig.

        Een nachttrein daarentegen kan ‘s avonds vertrekken. En je komt uitgerust aan in Kopenhagen aan. Tevens is Kopenhagen dan een essentiële schakel geworden tussen Hamburg, Stockholm en Oslo met de trein.

        1. Nander schreef:

          Elf uur is de perfecte nachttreinreistijd. Vertrek om 20:00, kom aan om 07:00 (en blijf een uurtje op het station staan voor je de deuren sluit). Mensen kunnen nog een hapje eten / koffie drinken / boek lezen, en kunnen daarna (22:00 – 07:00) nog negen uur lang slapen. Je verminderde slaapcomfort maak je goed door wat langer te kunnen liggen.

          Liever elf uur dan zeven uur, omdat je met elf uur tenminste je nachtrust krijgt.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Op HSL schijnen ‘s nachts onderhoudswerkzaamheden te zijn waardoor de nachttrein geen gebruik kan maken van de HSL. Jammer. Maar wel begrijpelijk. De snelle HST die overdag rijden zijn belangrijker dan die paar nachttreinen.

      De bestemmingen naar Berlijn, Moskou, Minsk, Kopenhagen, Praag, Milaan, Wenen, Zürich, Brig, Warschau zijn allemaal wegbezuinigd. Zie op de meeste bestemmingen de nachttreinen niet meer terugkomen.
      Want de reistijd naar bestemmingen zoals Moskou, Minsk, Praag, Milaan is te lang. Wenen op langere termijn? Warschau zal wel niet aantrekkelijk genoeg zijn.

      Naar Kopenhagen reizen zal over 10 jaar aanzienlijk sneller zijn:

      https://femern.com/en/Benefits/A-greener-corridor/Faster-train-links
      https://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fehmarnbeltquerung

      Im November 2015 nannte die DB Netz als Ziel, mit festen Fehmarnbeltquerung die Fahrzeit von Reisezügen zwischen Hamburg und Kopenhagen von derzeit über 5 Stunden (Juli 2019) auf unter 3 Stunden zu verkürzen.

      Im September 2017 nannte sie als Ziel die Fahrzeit dieser Städteverbindung auf unter 2,5 Stunden zu verkürzen. Für bisher über Flensburg fahrende Güterzüge bedeutete eine feste Überquerung eine Verkürzung der Strecke um ca. 160 km.

      Waarmee de reistijd tussen Kopenhagen – Hamburg slechts 2,5 uur gaat worden. Met een eventuele Wunderlinie Groningen – Bremen (minder dan 2 uur) kan een reistijd tussen Kopenhagen – Amsterdam met een rechtstreekse HST slechts 7 – 8 uur zijn. Met een nachttrein slechts 10 uur. ‘s Avonds vertrekken en ‘s morgens fris in Kopenhagen aankomen.

      1. Mark schreef:

        Met het juiste beleid is in de toekomst een nachttrein Amsterdam-Kopenhagen juist niet zo interessant meer. Reistijd Amsterdam-Kopenhagen kan terug naar 4:30 als http://europakorridoren.se/ wordt doorgetrokken naar Groningen en Amsterdam. Reistijd Stockholm 7:15 met stops in Almere, Groningen, Oldenburg, Bremen, Hamburg, Lubeck, Kopenhagen, Jönköping, Linköping, Norrköping. Berlijn dan automatisch 4:00

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Er is geen direct voornemen voor een directe snelle spoorlijn Amsterdam – Hamburg / Berlijn. Je gaat in je berekeningen ook uit dat de snelle doorgaande trein overal past. Als dat het beleid zou zijn, konden we de trein naar Berlijn nu ook al sneller maken.

        2. hanzeboog2012 schreef:

          In Zweden zullen op bepaalde delen wel HSL worden aangelegd:

          https://www.trafikverket.se/en/startpage/planning/high-speed-railway/

          Maar ze zullen de HSL net gefaseerd gaan uitbreiden. Reistijd van 4:30 tussen Amsterdam – Kopenhagen is science fiction. Daar heb je Maglev voor nodig. Maar in 5 uur tussen Amsterdam – Hamburg is wel heel reëel.
          Tussen

        3. dries molenaar schreef:

          Aardig dat men elders zoveel potentieel ziet in modern spoor.
          Gezien de lange flessehals (en kapotte brug) in het grensoverschrijdende spoor bij Nieuwe Schans zal men eerder bij Osnabrück langs rijden. Met goed materieel en niet te veel stops zal dat net zo snel zijn en kan men sofort anfangen. Jammer dat de Betuweroute-aftakking bij Valburg naar het Noorden er niet is gekomen. Beter nu alsnog sofort bauen.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Je kan toch met TGV ‘s nachts naar Barcelona of Milaan? Vanaf Brussel zou dat wel kunnen werken.

      1. Marcel schreef:

        Dit gaat niet omdat men in Frankrijk ‘s nachts het spoor op de HSL onderhoudt.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Marcel
          Combi moet mogelijk zijn. Eerste deel vanaf Amsterdam in de avonduren over HSL, dan over normaal spoor naar het zuiden van Frankrijk en vervolgens vanaf Perpignan weer via HSL naar Barcelona-Sants.
          Overtigens ontbreek op deze verbinding een stuk HSL in Frankrijk.

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          @Bert: vergeet ook niet dat de kosten behoorlijk toenemen bij lange afstanden. Immers, een deel van de kosten bestaat uit de infra heffing. Die wordt door een langere afstand steeds duurder. En ook personeel is dan langer nodig. En HSL spoor is duurder. Daardoor is het moeilijk om een nachttrein naar Barcelona, Rome of Stockholm rendabel te maken. (Dat is dus al moeilijk bij Wenen, München / Innsbruck, Zürich etc).

        3. dries molenaar schreef:

          Dat zal men dan wat meer met beleid moeten plannen. Vliegen wordt ook duurder door heffingen.

  11. Martin schreef:

    Ik kan niet slapen in de trein, laat staan met drie onbekenden in een benauwd hokje. Tel daarbij het prijsverschil met het vliegtuig op en voor mij is dit ook als trouw treinreiziger helaas heel duidelijk: nee. Gewoon, nee.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Als slapen niet lukt, kan ik mij voorstellen dat het vliegtuig prettiger is. Voor een rendabele nachttrein hoeft ook zeker niet iedereen voor de nachttrein te kiezen.

      1. Annemiek schreef:

        In eerdere berichten op deze website, werd gemeld dat er een markt voor de nachttrein zou bestaan voor een miljoen reizigers per jaar. Dat betekent iedere nacht tien volle treinen. In mijn ogen is de markt veel kleiner. De belemmeringen die er zijn, blijken voor veel mensen toch van praktische aard (zoals het artikel eigenlijk ook zegt). De nachttrein lijkt me prima voor avonturiers en liefhebbers van treinen, maar voor de zakenreiziger vind ik het echt een vorm van onnodige zelfkastijding.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Uit bovenstaande artikel blijkt dat naast comfort ook privacy erg belangrijk is. Vindt het niet aantrekkelijk een slaapcabine te delen met personen die niet bekend zijn.

          In een coupé met stoelen die versteld kunnen (zie Talgo) is er meer privacy.

        2. Annemiek schreef:

          Ja, Hanzeboog2012. Dat zie ik ook niet bepaald zitten. Ik probeer me er iets bij voor te stellen. Vooral als de trein al halverwege de avond vertrekt. Dan zit je daar eerst met wildvreemden, waarmee je later in een krap hok moet slapen. Er hoeft er maar eentje te zijn die snurkt, stinkt of ontzettend zuipt tijdens de rit en je reis is verpest. Een privecoupe lijkt me het minst onaantrekkelijk, maar dat zal het nodige kosten. Het is vast prima voor vaste slapers, maar ik denk dat veel mensen wakker worden geschud iedere keer als de trein over een paar wissels rijdt.

        3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik schat dat 85 a 90 procent vrije tijd zal zijn, maar 10 procent zakelijk. Ik zelf wil goed kunnen slapen, liefst eigen cabine, maar met 1 iemand anders vind ik prima. Dat is dan in de slaaprijtuigen op basis van geslacht. Ik heb daar eigenlijk nooit vervelende ervaringen mee gehad. Maar het is wel een angst die ik vaker hoor. Sommige mensen kunnen niet slapen in de nachttrein, dan is het een slecht product. 1 miljoen is inderdaad de potentie die het KiM ziet. Let wel: in algemeen telt iemand die een retourtje maakt als 2 reizigers. Ik zie een miljoen reizigers van en naar Nederland voorlopig niet gebeuren.

        4. Van Stoffelen schreef:

          Hmm, het alternatief is ook niet best hoor, Annemiek. In een trein kun je je 3 minuten na het instappen je laptop openklappen en nog wat werken. Naar de airport, door security, wachten, boarden, krap zitten met werken, niet werken tijdens opstijgen en landen, dan ontboarden, dan bij je hotel zien te komen… het voordeel van vliegen is dat het snel gaat, maar de vele onderbrekingen maken dat ik er ook een pesthekel aan heb. Als de prijs van een eigen coupé, zonder medesnurkers, in de buurt zit van een vliegreis en een hotel, overweeg ik zeker de trein.

        5. Bert Sitters schreef:

          @Annemiek Zelfkastijding lijkt mij wel erg vooringenomen. Ik heb regelmatig met de CityNightLine gereisd en vond dat prima. Nu had ik de laatste jaren wel altijd een privé-coupé als mik alleen reisde of een tweepersoons als ik met een reisgenoot was. Het waren nog de oude rijtuigen, maar toch sliep ik goed. ‘s Morgens wakker worden met een ontbijtje. Wasbak in de eigen coupé. Douche in het rijtuig. Dat tref je in een vliegtuig niet. Ik was laatst met een vroege vlucht met eindbestemming Odessa. Om half vier ‘s nachts opstaan vond ik maar niks. Ook al zette ik de wekker, ik sliep gewoon weg niet. Op Schiphol bleek een ander toestel te zijn ingezet en ik kreeg een totaal andere plaats dan ik zorgvuldig had uitgekozen op een middenstoel tussen twee gezette mensen die fors over de leuningen uitstaken. In de sandwich dwaalden mijn gedachten naar mijn privé-coupé in de CNL.

        6. Annemiek schreef:

          Bert Sitters. Voor een, voor zakenreizigers incourante, reis naar Odessa is het vliegtuig toch echt veruit de beste optie. Dat ondanks dat de bestemming momenteel (voor zover ik weet) niet rechtstreeks is te bevliegen vanaf Schiphol. Het alternatief is ruim anderhalve dag reizen met tig overstappen van trein op bus. Leuk voor de avonturier, volslagen onacceptabel voor de zakenreiziger. Vrijwel alle steden die worden genoemd als mogelijk interessant voor de nachttrein, zijn in de vroege ochtend te bevliegen vanaf Schiphol. Bovendien kun je in de avond nog terug naar huis. Ik doe dat zelf regelmatig voor bestemmingen in Engeland. Is vroeg opstaan een probleem, dan vlieg je de avond ervoor en slaap je comfortabel in een hotel. De kans op een goede nachtrust is dan veel groter dan in de trein. Bovendien is in een hotel een goed sanitair gegarandeerd. Er zal heus een douche zijn in de nachttrein, maar die zal iedereen op een gelijk tijdstip willen gebruiken en dan is het maar te hopen dat anderen hem netjes achterlaten.

        7. Bert Sitters schreef:

          @ Annemiek Ik gaf mijn vlucht naar Odessa alleen maar om mijn recente ervaring van te vroeg opstaan en de krapte in een vliegtuig weer tegeven. Ik had niet overwogen om met de trein te gaan, gezien de afstand en het vele overstappen, maar doe dit voor bestemming dichter bij huis wel.
          Je kunt inderdaad van Amsterdam niet rechtstreeks vliegen naar Odessa, maar ik had een overstap in Wenen.
          Ik blijf van mening dat je de nachttrein te negatief neerzet. Tijdens mijn ritten stonden er echt geen rijen voor de douche en de douche zag schoon uit toen ik deze betrad. Gelukkig blijkt uit het onderzoek dat een deel van de zakelijke reizigers niet negatief vooringenomen is wat betreft een nachttrein.

        8. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Een douche is er trouwens alleen in het slaaprijtuig, maar persoonlijk kies ik daar vrijwel altijd voor. Een deel van de cabines heeft een eigen wc en douche. Het is allemaal wel heel klein, en de bedden in veel nachttreinen hadden wat mij betreft ook wat breder gemogen. Je hebt helemaal gelijk dat een hotel veel comfortabeler is.
          Mijn vrouw heeft niet zo veel met lange treinreizen, maar vindt nachttreinen wel leuk. Juist het idee dat je de volgende dag ergens anders wakker wordt. Ik geef toe: dit geldt niet voor zakenreizigers.

      2. Ger Nijman schreef:

        Een aantrekkelijk punt van de klassieke nachttrein was de differentiatie in comfort en prijs. Van beneden naar boven: zitrijtuig, couchetterijtuig, driepersoonscompartiment-slaapwagen, tweepersoonscompartiment-slaapwagen, en in Noorwegen (Trondheim-Fauske) zelfs eenpersoons. Zo kan de nachttrein “elck wat wils” aanbieden. Bij werkzaamheden kun je vaak een alternatieve route volgen, omdat nachttreinen vaak wat ruim in hun tijd zitten, hetgeen ook vertragingen buffert. [[Mijn enige herinneringen van >1 uur vertraging dateren van 23/24 dec. 1964 (Utrecht-Chur), 20-27 juli 1978 (Siberië) en 16/17 juli 2015 (Ulan Bator-Beijing).]] Zo volgde de middagtrein naar en van Rome in Zwitserland een alternatieve route via Aarau, precies tussen Bern en Zürich door.

  12. Anoniem schreef:

    Jammer van al die negatieve reacties. Naar mijn mening zijn de meeste reacties geplaatst door mensen die nog nooit in een nachttrein hebben gereisd. Niet kunnen slapen in de trein? Je kunt comfortabel liggen in een 1 , 2, 3, of 6 persoon coupe. Keuze en ruimte zat en geen kleine hokjes. Gewoon fantastisch die NIGHTJET. Laat maar komen.

    1. Martin schreef:

      Ik heb in de jaren negentig veel met (nacht)treinen gereisd door de voormalige Sovjetunie. Heb ik prima herinneringen aan. Maar ook toen sliep ik niet of nauwelijks (behalve na enkele vodka’s). Voor reizen door West-Europa trekt het me gewoon niet (meer). Het zal, vrees ik, ook de leeftijd zijn ;-).

      1. Dries Molenaar schreef:

        In militaire dienst heb ik nooit gesnurk gehoord terwijl ik op diverse locaties met wel 20 man op zaal sliep.
        Tegenwoordig lijkt één op de vier als een oude man te snurken. Loop ‘s nachts eens over een camping.

        1. Peter schreef:

          Vol met oude mannen, dat kampeerterrein?
          Verder volstrekt OT natuurlijk.

        2. Ger Nijman schreef:

          Ga nooit de deur uit zonder Ohropax.

        3. dries molenaar schreef:

          Ach, vrouwen snurken net zo erg als kerels. Het is meer de leeftijd en het lichaamsgewicht.

    2. Eelke schreef:

      Nou ik moet zeggen dat ik wisselende ervaringen gehad heb. 2 keer heb ik met een nachttrein gereisd, 1x van Amsterdam naar Kopenhagen waarbij ik matig sliep door het vele stoppen in Duitsland, de trein schokte meer dan dat die schommelde en in Hannover stonden de rangeerders naast de rijtuigen te ouwehoeren.

      Maar een 2e keer was Trondheim – Bødø, die heeft me geweldig laten slapen. Beiden in een slaaprijtuig, geen Couchette.

  13. Rens schreef:

    Heb 2x geslapen in een nachttrein. Nooit meer. Bedden veel te krap en kort voor mijn lengte. Schudden en deinen. Dan liever een hotel met bed van 2.10 meter- fatsoenlijke douche en een goed ontbijt. Nachttrein is leuk voor jongeren met klein budgetje of mensen die als blok in slaap kunnen vallen.

    1. Rian van der Borgt schreef:

      De praktijk is anders. Niet iedereen wil met een nachttrein reizen maar er is voldoende belangstelling. De duurste categorie in de nachttrein is bovendien vaak als eerste volgeboekt. Wat dat betreft bevestigt dit onderzoek wat je in de praktijk kunt waarnemen: comfort is belangrijk, prijs minder.

  14. Ger Nijman schreef:

    Dat de internationale trein slecht concurreert met het vliegtuig heeft diverse oorzaken, maar ik ben bang dat botte onwil er een is. Samenwerking is zeldzaam in het OV, eigen-toko-eerst en veel kinnesinne vaak de regel. Een goed voorbeeld van het Prisoner’s Dilemma: de voor iedereen beste oplossing raakt uit het zicht als ieder zijn eigen suboptimale doel zwaarder laat tellen.

  15. HJ Krooshof schreef:

    Dit jaar naar Moskou per nachttrein gereden. Een resi om NOOIT meer te vergeten. Eerst naar Berlijn vanaf Hengelo. Dit ging zonder problemen. De volgende dag met 5 uur vertraging naar Moskou. De trein kwam uit Parijs. Sjacherijnig personeel, moe van de vertraging.
    Maar de Russische discipline was erg aanwezig met het bijbehorende gedrag. Mooi om mee te maken. De ellende begon toen er geen restauratiewagon aanwezig en werkelijk niemand in de trein Engels of Duits sprak. Dat verwacht je toch echt wel van een Euronight train. Dankzij de 5 uur latere vertrektijd kwamen wij ook in Wit-Rusland wat later aan. Dwz in het donker, van het bed gelicht worden door de soldaten, intimiderend en niet leuk moet ik er bij zeggen. Aan de paspoorten te zien waren wij de enige Niet Tussen in de trein. Dat hadden wij dus weer. Onderstel wissel wkam er ook nog bij. Een reis over zeer oud spoor werkt ook niet bij aan een comfortabele treinreis. (Uren lang lawaai en gekraak).
    Wij hebben verschrikkelijk gelachen,vooral vandit overkomt ons weer. Na 28 uur, zonder eten , onbeschoft behandeld en met argwaan bekeken door de Russen in de trein,( wij hadden een SV 1e klas cabine tussen de normalen 2e klassers) .normaal geen probleem, naarmate wij dicht bij Rusland kwamen werd de argwaan naar ons toe groter.
    Wat wij geleerd hebben na deze reis. Wij hebben het 28 uur lang volgehouden omdat wij wisten dat Moskou fantastisch zou zijn en….. Dat was het ook.

    Tip voor degene die het ook willen. Goed voorbereiden en de verhalen die over de Euronighttrain worden verteld. De worst case scenarioos, ze kloppen echt.
    De kosten zijn veel hoger. Wij hadden echt de pech van een 5 uurs vertraging en geen restauratiewagon. Hadden wij dat allemaal niet meegemaakt, dna was de reis positiever verlopen. Nu voelde het alsof ze ons ongeveer € 1000,- hadden berekend voor een reis die echt verschrikkelijk was.
    Wij hebben dit ook gedaan omdat vliegen voor korter dan 4 uur ook per trein gedaan kan worden, als je dus de nachttrein neemt en je hebt je privacy aan boord dan kun je je prima vermaken. De trein naar St Petersburg was perfect( Grand Express) en zo hadden wij het ook verwacht op de heenreis. Helaas.

    1. dries molenaar schreef:

      En hoe was de terugreis?

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Klinkt wel als pech. De restauratie rijdt overigens mee tot Warschau dus het beste voor Warschau gaan eten.
      Ik heb heel andere ervaringen met de eveneens Russische nachttrein Berlijn – Moskou. Personeel was zeer vriendelijk en zeker niet chagrijnig. En de restauratie ging de hele rit mee. Na 1 rit mag je dus zeker niet concluderen dat het altijd zo zal zijn.

  16. Rogier de Wit schreef:

    Ik denk dat die door OBB nieuw bestelde nightjet-treinen goed aansluiten bij dit verhaal: individuele pods voor alleen reizenden, en comfortabele cabines met badkamer voor samenreizenden:

    https://www.nightjet.com/en/ausstattung/nightjetzukunft.html

    Jammer dat het inzet gebied volgens mij niet voor ons bedoeld is, maar voor Italië.

    1. dries molenaar schreef:

      Die pods zie ik niet zo via uw link. Modern ingerichte wagons zijn wel van belang voor de passagiers. Een afgetrapte jaren 60 inrichting of een uitgewoonde Formule 1 hotelkamer achtig iets maakt de burger niet blij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.