Update: staking Kanaaltunnel ten einde, veroorzaakte ‘duizenden’ gestrande reizigers
21 dec 2023 17:29
De wilde staking door personeel van Eurotunnel, de onderzeese verbinding tussen Groot-Brittannië en continentaal Europa, is ten einde, hebben Franse vakbonden laten weten. Volgens hen moet het treinverkeer door de tunnel donderdagavond nog kunnen worden hervat. Maar of alle gedupeerde reizigers nog op hun bestemming kunnen aankomen, is onduidelijk.
“De crisis in de Eurotunnel loopt ten einde. De activiteiten in de tunnel zullen vanavond worden hervat”, aldus vakbondsafgevaardigde Franck Herent. Hij gaf daarbij aan dat de onderhandelingen met het management “resultaten opleverden die ons tevreden stellen”.
Ook de Franse overheid heeft laten weten dat de blokkade van de stakers is opgeheven. Op de website van hogesnelheidstrein Eurostar staat evenwel nog dat treinen de rest van donderdag niet rijden.
‘Duizenden reizigers gestrand’
Alleen al in Londen zijn volgens Britse media duizenden treinreizigers gestrand door de onverwachte vakbondsactie. Ook het internationale treinverkeer tussen Nederland en Londen kwam stil te liggen.
Volgens Getlink, het Franse bedrijf dat de Kanaaltunnel exploiteert, hadden Franse vakbonden een door het management aangekondigde eindejaarsbonus van 1000 euro afgewezen. Ze zouden hebben opgeroepen te staken om te eisen dat deze wordt verdrievoudigd.
Excuses
Eerder op de dag waarschuwde Eurostar op socialmediaplatform X dat de kerstvakantieplannen van veel reizigers wellicht in gevaar konden komen als gevolg van de staking. Het bedrijf bood ook zijn excuses aan voor de overlast en raadde mensen aan om hun reis zo mogelijk uit te stellen. Een woordvoerster benadrukte dat het nog wel mogelijk was om vanuit Nederland naar Brussel en Parijs te reizen met de Eurostar.
(c) ANP, Treinreiziger.nl
Natuurlijk mag iedereen staken. Het demonstratierecht is een groot goed. Ik zou wel willen oproepen tot meer ‘redelijkheid en billijkheid’, zeker in deze periode. Niet iedereen is in staat diens dierbaren frequent te bezoeken, juist omdat zij in verschillende landen wonen. Een beetje ‘wederzijds begrip’ zou in deze tijd niet misstaan.
En wilde acties heb ik perspoonlijk al helemaal geen begrip voor.
Dan heeft het management niet voor een open communicatie binnen de organisatie gezorgd.
Noch weet Ij wat op de werkvloer speelt.
Indien het management geen oren had aan de eis van inflatiecorrectie/deelname in het te behalen resultaat dan krijgt het management nu zijn verdiende loon.
Dat kan zijn. Maar de weg is dan via vakbond protest aantekenen, in gesprek gaan of zo nodig acties plannen en aankondigen.
Hartelijk dank, ik ook niet @Hildebrand.
En nu dit:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12912005/More-Eurostar-chaos-trains-St-Pancras-France-cancelled-Southeastern-Trains-hold-tunnel-flooding-Thameslink-services-axed-staff-shortages.html
We mogen toch hopen dat de Eurostar de mensen dan eerder laat uitstappen en met ander transport naar London brengt.
De Europese spoorwegen zijn met al hun gestaak langzamerhand een lachertje.
inderdaad – het is jammer dat vakbonden en personeel niet begrijpen dat ze klanten hebben, en dat ze ook niet begrijpen dat het management van een spoorbedrijf niet heel erg veel last heeft van deze stakingen.
Dan zal het management op de knieen gedwongen moeten worden.
Tot zij beseffen dat zij niet alleen bedrijfseconomische doelstellingen voor weinigen moeten realiseren ten koste van medewerkers.
Trouwens hoeveel medewerkers werken er?
Stel 1000 medewerkers dat maakt dus 3 miljoen E.
Dat is een schijntje van de omzet en een klein percentage van de winst.
Altijd de clowns met Anoniem in hun naam doe hun supporten…. we kunnen aan je reacties zien waar je werkt.
ja, elders wordt niet gestaakt.
Goed zo.
Minimaal 3000 E inflatiecorrectie en een deel van de winst.
Waarom weinigen veel en velen weinig?
Weg met dat neo-liberale denken.
40 jaar neo-liberalisme:
– geen 25-urige werkweek;
– geen met 58 jaar met pensioen;
– wel verzuurde rechtse en fascistische samenleving;
– wereld aan de rand van afgrond inzake mens, natuur, klimaat.
Je bent rijp voor opname vrees ik.
@opa jij bent slachtoffer zonder dat je het weet.
Jij behoort in elk geval niet tot de winnaars. En als je wel een winnaar zou zijn, dan ben je er sowieso eentje van het slechtste soort.
Het gaat hier om een bonus en het klinkt als een kerstpakket. Daar hoort men toch geen verlangens van te hebben, buiten afspraken in de CAO? En een wilde staking is ook buitenproportioneel. Ze kunnen ook langzamer werken en overwerk afwijzen. Maar misschien zijn ze in Frankrijk en Duitsland gewoon gewend om snel het zwaarste middel in te zetten.
Gebruik de helft van de (additionele) bonussen van het management om de “bonus” aan de medewerkers te financieren.
Waarschijnlijk dat de “bonus” / inflatiecorrectie hoger dan de gerechtvaardigde eis van 3.000 E overstijgt.
Hoezo gerechtvaardigde eis?
Niet alleen alles/ veel voor weinigen.
Iedereen een gelijk deel.
Wouter, stakingen en demonstraties zouden wat mij betreft ALTIJD voorafgegaan moeten worden door een “Redelijkheidstoets”. Het is niet meer van deze tijd dat anderen last hebben van een staking én met dit soort stakingen zet je dus groepen tegen elkaar op. Voor Duitsland kunnen we niks, maar vind wel dat wij in Nederland hiervan moeten leren.
@chris in alle redelijkheid waar haal jij die onzin vandaan?
Heb je geen kennis van de gronndrechten?
Dat is wat Getlink zegt en Getlink heeft er belang bij een bepaald beeld te schetsen van de reden van deze staking. Het kan zijn dat de bonus de reden was, het kan iets anders zijn, of de druppel die de emmer deed overlopen. Ik ben daarom wel benieuwd wat de vakbonden aan gaan geven als reden voor deze staking.
Een wilde staking (de meeste media noemen het een onverwachte staking, apart dat Treinreiziger.nl daarvan afwijkt) zou wel een laatste middel moeten zijn, dus ik verwacht dat er eigenlijk wel meer speelt dan Getlink toe wil geven.
De reden voor de staking was Kerstmis dan kun je namelijk maximaal iedereen chanteren.
Aldus Ricardo onze stakingsfanaat.
Op Eurostar.com is nu gelukkig te lezen:
We’ve been informed the strike by Eurotunnel staff is now over. We will run a normal timetable to/from London on 22/12/2023.
We’re also running additional trains to enable as many passengers as possible to rebook their journey before Christmas. We’re sorry that we were unable to provide our usual service on 21/12/2023 due to circumstances outside of our control.
Je zou hopen dat ze een aantal extra treinen laten rijden gedurende dit weekend.
Met meer dan 500 miljoen Euros aan inkomsten in 3e kwartaal dus zo’n 1,8 miljard Euros in 2023 kan 3000 Euros per werknemer zonder meer uitbetaald worden.
Dit is goed voor de economie. Velen hebben meer te besteden dan dat weinigen er mee gaan speculeren op de beurs.
Ooit gehoord van het verschil tussen omzet en winst?
En hoe zit de verdeling van de omzet eruit?
Hoeveel gaat naar arbeid?
En hoeveel naar de aasgieren?
Jij stelt dat de bonus zondermeer betaald kan worden. Dus jij zult de cijfers wel kennen, neem ik aan?
@Annemiek.
Een bonus van kerst bonus op een omzet van 1.500 z 2.000 miljoen is resp 0,6% , 0,45 % van de Omzet.
Zou de winst 8 % over de omzet gaan:
120 milj en 160 milj.
Dan is de bonus resp. 2,5 %, 1,875 % van de winst.
Dus de werknemers hebben een bonnus van nog geen 3% resp. 2% van de winst.
Nou dan kunnen de kapitaalverschaffers, de aasgieren wel missen. Daar zij de gered zijn door het “klootjesvolk” tijdens de financiele crisis en nu tot 67 wordt 70 jaar moeten werken voor een bestaanzekerheids onzeker inkomen.
tja, volgens jou neo-liberale visie is dat terecht.
Waar die visie de afgelopen 20 jaar toegeleid heeft: Schade toebrengen aan mens, natuur en klimaat.
Les 1 van de cursus bedrijfseconomie: het verschil tussen omzet en winst.
U stelt zich voor dat het netto zal zijn. Dan moet er wel een flink bedrag bij aan de bruto kant. Dwz dat het zo’n 7000-8000 zal worden.
Zie hier al meteen een designflaw van de Eurotunnel. Als ze voor een autotunnel gekozen hebben hadden ze dit soort ellende niet gehad en konden mensen per eigen auto (zonder boot of trein) naar de UK toe.
Het gaat om een staking bij de beheerder. Ik schat zo in dat de omvang van het beheer juist veel groter zal zijn als het om een verkeerstunnel ging. En dat beheer kan ook staken…
Sowieso is het verstandig om voorzichtig te zijn met veel te investeren in spoorwegen en ander OV. Je maakt de maatschappij daarmee ontzettend kwetsbaar voor chantage door vakbonden en personeel.
Waar zouden we zijn zonder het vliegtuig?
Een vreemd verhaal, dit: “Volgens Getlink, het Franse bedrijf dat de Kanaaltunnel exploiteert, hadden Franse vakbonden een door het management aangekondigde eindejaarsbonus van 1000 euro afgewezen. Ze zouden hebben opgeroepen te staken om te eisen dat deze wordt verdrievoudigd.”
Dat is een redelijk eenzijdige uitspraak, vanuit het standpunt van de werkgever. Ik heb wat rond zitten zoeken en op een Belgische site (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231221_94488953) vond in het volgende: “De staking was volgens de vakbonden het gevolg van een “verslechtering van het sociale klimaat”.”
Vanuit de vakbonden komt ook niet echt een helder verhaal van wat hier aan de hand is. Het voelt alsof hier enkele spreekwoorden van toepassing zijn: waar rook is, is vuur en waar twee kijven hebben beiden schuld.
Het is gewoon kerstmis, het moment voor chantage.
De bonden willen gewoon even laten zien wie er de baas is en garanderen dat ze het komende jaar weer de vakbondscontributie kunnen innen.
De goede beloning/loon/salaris danken de medewerkers aan de vakbond.
Zure Zeikende Persoon.
Zelfstandige Zonder Poen.
Jaloers, eenheid maakt ma ht, kracht.
@ZZP-ster Annemiek
Zelfstandigenaftrek (subsidie) wordt verlaagd en aam de slag.
Fijn dat je je daar druk over maakt. Ik niet.
@Anoniem too.
En de winkels/bedrijven drijven de prijzen op met de feestdagen.
Feestdagen om extra te consumeren.
Niet om te reflecteren.
Voor mij geen internationale treinen meer. Ik ga wel met het vliegtuig, daar heb je tenminste nog concurrentie. Het is altijd en eeuwig gelazer met stakend spoorwegpersoneel, althans in Europa.
Doe dat!
Vliegtuigstakingen, piloten, grondpersoneel, luchthavenbeveiliging.
Slecht weer!
Droom verder in je domrechtse bubbel of ben je een trol van de CO2-uitstoot lobby?
Dit is geen wilde staking. Dat is een staking die niet door de vakbonden wordt georganiseerd.
Dat heet dus een wilde staking.
De definitie zoals vastgelegd in het arbeidsrecht:
Er is sprake van een wilde i.p.v. georganiseerde staking, als de staking het initiatief is van de medewerkers zelf, zonder dat de werknemersvereniging de staking mede organiseert (ondersteunt).
Op deze site treinreiziger zijn dagelijks veel (veelteveel) anti-OV en in bijzonder anti-trein reacties.
Zijn die zo dom of zijn het trollen en/of gefrustreerden die niet zoals ik dagelijks genieten van het gereis in de trein.
Momenteel onderweg van Berlijn – Keulen.
Nogmaals OV-haters,Trein- haters dit is treinreiziger.nl
Spuugh je onvrede elders!
op terugreis van Berlijn
Het zijn veelal trollers die denken de boel even te bederven.
The union forever, the union unites.
Iedereen ontwaakt, staakt.
En nu dit:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12912005/More-Eurostar-chaos-trains-St-Pancras-France-cancelled-Southeastern-Trains-hold-tunnel-flooding-Thameslink-services-axed-staff-shortages.html
We mogen toch hopen dat de Eurostar de mensen dan eerder laat uitstappen en met ander transport naar London brengt.