fbpx

Ook in 2013 nog teveel treinen door rood (STS-passages)

23 jun 2014 18:13

Iets minder treinen passeerden vorig jaar een stoptonend sein (STS-passage). Maar het waren er nog altijd 170, drie minder dan in 2012. Menselijk gedrag speelt een belangrijke rol bij de fouten, zo blijkt uit een analyse van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De doelstelling van maximaal 133 STS-passages wordt nog steeds niet gehaald.

Eigenlijk had de doelstelling van maximaal 133 treinen door een rood sein al in 2010 gehaald moeten zijn. Dat zou een halvering zijn op basis van het aantal STS-passages van 2003. Alhoewel machinisten nu veel minder vaak het rode sein missen dan in 2003, is het doel nog steeds niet gehaald.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer geschreven. Niet elke trein die een rood sein passeerde, leverde direct gevaar op. In 21 gevallen was wel sprake van een potentieel ernstig risico. In 2012 waren dat er 32.

Bij NS Reizigers reden vorig jaar 85 treinen door rood, één keer vaker dan in 2012 en even vaak als in 2010. Machinisten van goederenvervoerder DB Schenker veroorzaakten in 2012 slechts 11 STS-passages, in 2013 is dat aanzienlijk toegenomen naar 17. Opvallend, want de goederentreinen van DB Schenker legden in 2013 minder kilometers af op het Nederlandse spoor.

Vaak is de machinist de boosdoener als een trein door rood rijdt. De machinist volgt de procedures aan boord onvoldoende of onjuist op, de machinist verwacht geen rood sein, wordt afgeleid of kan het sein niet goed zien, aldus de ILT. Ook kunnen technische problemen een rol spelen, bijvoorbeeld door een glad spoor.

Volgens Mansveld is er meer actie nodig om de situatie te verbeteren. De Nederlandse Spoorwegen hebben inmiddels besloten om een systeem in treinen in te bouwen dat machinisten waarschuwt als ze te snel een rood sein naderen, waardoor ze op tijd zijn om alsnog voldoende of harder te remmen. De eerste 50 treinen worden in het eerste kwartaal van volgend jaar van zo´n systeem voorzien. Eind 2015 moeten alle treinen ermee zijn uitgerust.

Spoorbeheerder ProRail gaat daarnaast de komende tijd op meer plaatsen het spoorbeveiligingssysteem ATB-vv aanleggen. ATB-vv grijpt ook in als een trein met een snelheid lager dan veertig kilometer per uur een rood sein passeert. Voorwaarde is wel dat het systeem staat ingeschakeld. Arco Sierts waarschuwde eerder dat het spoor niet per definitie veiliger hoeft te worden met ATB-vv.

(c) ANP / Treinreiziger.nl