fbpx

Opnieuw twee dagen staking bij Duitse spoorwegen (DB)

Maandag 23 en dinsdag 24 augustus heeft de vakbond GDL opnieuw een staking aangekondigd. Hierdoor zullen veel treinen niet rijden. De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck kan daardoor meerdere dagen niet rijden. De trein naar Berlijn stopt in Bad Bentheim. De ICE’s Amsterdam – Frankfurt rijden wel.

Ook hinder voor Nederlandse reizigers

Twee weken geleden riep de vakbond GDL ook al op tot een tweedaagse staking. Ook toen was de hinder groot en reed slechts 25% van de lange afstandstreinen. De Nightjet van en naar Nederland viel toen ook al uit. Nu valt de trein opnieuw drie dagen uit: 22, 23 en 24 augustus rijdt de nachttrein in beide richtingen niet. De ICE Amsterdam – Basel rijdt slechts tussen Amsterdam en Keulen.

Conflict

Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Dit keer is de staking eerder aangekondigd. De vorige keer kwam de staking amper 24 uur vooraf naar buiten. Deutsche Bahn noemde de staking toen “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”.

38 gedachten over “Opnieuw twee dagen staking bij Duitse spoorwegen (DB)”

  1. Baardstaart schreef:

    Ach ja… OV is zo 2019.

    Eerst is het OV het slachtoffer van allerlei Corona/lockdown maatregelen en nu de stakingen. Dit is het concept om reizigers met keus voor een hele lange tijd uit het OV te houden.

    1. Ariën schreef:

      Zullen we eens ophouden met vreemde complotten te verspreiden, Baardstaart?

    2. Wouter schreef:

      Wie zegt dat dit mij voor een hele lange tijd uit het OV houd? Leuk is het niet maar het houdt me ook niet tegen .

    3. Frans Hoevers schreef:

      De gemiddelde burger gaat tegenwoordig sowieso met de auto dus die haalt zijn schouders op over al die stakingen. Ze doen maar.

      1. Bert Sitters schreef:

        Mijnheer Hoevers,
        Wat is gemiddeld? Een man van 180,8 meter lengte, of een vrouw van 167,5?

        1. Bart schreef:

          Nou, 180,8 meter vind ik persoonlijk wel een hele lange man hoor, zou er bijna bang van worden…

    4. PJV schreef:

      Als jij het OV zo 2019 vindt vraag ik me oprecht af wat jou dan naar dezr website trekt. Ben je dan niet beter op je plaats bij de Autoweek of iets dergelijks???

      1. Otto schreef:

        Ik snap dat een dergelijke opmerking gevoelig liggen maar er zit wel meer dan een kern van waarheid in. Het OV zelf lijkt geen flauw benul te hebben hoe men het enorme reizigersverlies denkt te gaan aanpakken. Met nu ook nog stakingen zal het niet beter worden.

    5. Martin schreef:

      Eens met Baardstaart en Otto en dat heeft helemaal niets te maken met complotdenken. Als de ov-bedrijven niet snel met een grootschalig charmeoffensief komen om de reizigers terug te winnen, gaat over een jaar heel radicaal het mes in de dienstregeling en worden we 40 jaar teruggeworpen in de tijd. Die-hard-ov-gebruikers als ik (en, naar ik aanneem, de meesten op deze site) zullen het ov wel trouw blijven, noodgedwongen of niet, maar wie een keuze heeft zal de komende jaren meer dan ooit voor de auto kiezen. Het is toch echt aan de ov-bedrijven om die tendens te keren. Stakingen vlak na of eigenlijk zelfs in de coronabeperkingen zijn wat dat betreft bepaald geen bemoedigend signaal.

      1. Brabo schreef:

        Er gebeurt bij NS al maanden niets, het lijkt er op dat iedereen in de kantoren gewoon twee maanden met vakantie is gegaan. Ongekende passiviteit.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Brabo.
          Dit gaat over een arbeidsconflict in Duitsland!

      2. Wouter schreef:

        Toch denk ik dat ov bedrijven genoeg kennis hebben om een reiziger (voor een deel) terug te winnen.

        Elk bedrijf moet continu bezig zijn met waar ze over tien jaar hun geld mee verdienen. Dus een ov bedrijf moet al vroeg nadenken over op welke concessies ze gaan meedingen en wat ze doen met de tarieven/abonnementen/kaartverkoop.

        Nu denk ik dus niet dat een groot charme offensief nodig is. Wel is het belangrijk dat ze mee gaan met de tijd. Door de corona zullen we in de toekomst meer thuis gaan werken en minder op kantoor. Hier zouden dus de abonnementen op moeten aanpassen. En of deze abonnementen over tien jaar nog bestaan is nog maar de vraag. De samenleving kan dan weer heel anders zijn waardoor je andere abonnementen aanbied dan wat je nu hebt.

        Om deze reden denk ik dus dat een staking of de coronamaatregelen weinig te maken heeft met of iemand kiest voor het ov of een auto. Als bedrijf zal je altijd naar de marktomstandigheden moeten kijken en je daarop moeten aanpassen en een goed product op de markt brengen om te kunnen concurreren.

        1. . schreef:

          de enige manier om nu nog reizigers te lokken is door het OV tijdelijk gratis te maken. Zoals hier al vaker te hebben gemeld woon ik pal voor trein/metro/tram/bus en waterbus en daar zitten elke keer vijf passagiers in. hoe lang wil je dit vol gaan houden? Daarnaast wordt er nog flink zwartgereden waar ik aantoonbaar bewijs voor heb gezien. Die “””poortjes””” hebben een half miljard gekost, wat heb je eraan als daar geen controle op is, denk je echt dat een toeter zwartrijders afschrikt?

      3. Anoniem schreef:

        Nou nog een charmeoffensief naar hun personeel misschien?

    6. Anoniem schreef:

      Concept bedacht door DB. Die hebben hun personeel tegen zich in het harnas gejaagd.

  2. Bert Sitters schreef:

    Ik hoop dat de Bahn en de bonden er snel uit komen. Op 11 augustus kon ik niet reizen. Heel vervelend dat ik dat kort daarvoor hoorde en halsoverkop van alles moest afzeggen. In september moet ik drie keer naar Duitsland. Ik wens de mensen aan de onderhandelingstafel veel wijsheid toe.

    1. Karel Geerts schreef:

      Het gaat maar om één bond, met de andere grote bond is er allang een akkoord.

      1. Bert Sitters schreef:

        Je hebt gelijk. Het gaat om de “Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer”. Overigens was een groot deel van de Duitse machinisten al in dienst voor de privatisering. Zij hebben nog altijd de status van ambtenaar en ambtenaren mogen niet staken in Duitsland.

        1. Bert Sitters schreef:

          De andere vakbond van spoorwegpersoneel “Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft” (EVG) is groter, maar 80% van de DB-machinisten is lid van de “Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer”.

  3. lezer schreef:

    Mooie foto van de Betuweroute, moet denk ik bij Valburg/Elst zijn vanwege klassieke sporen op de achtergrond, of is het toch bij Geldermalsen?

    1. Eric schreef:

      Knap gekozen moment 2 ICE’s op de betuwe-lijn. Daar komen ze niet dagelijks.

  4. Bert Sitters schreef:

    Dit gaat over een arbeidsconflict in Duitsland!

    1. Martin schreef:

      Natuurlijk, maar het is wel tekenend voor hoe men in het ov kennelijk denkt. Helemaal op zichzelf gericht. Geen besef dat de wereld is veranderd. Geen besef dat het imago van het ov het afgelopen anderhalf jaar ernstig is geschaad en dat het nog maar de vraag is of het reizigersverlies, ook in Duitsland, ooit weer goed kan worden gemaakt. Geen besef dat de aanstaande inkrimping van de dienstregeling, die ook in Duitsland vast onvermijdelijk zal zijn tenzij de overheid nog jarenlang extra gaat bijspringen, grote gevolgen voor de werkgelegenheid zal hebben. Als iets mij de afgelopen periode duidelijk is geworden, is dat bij de ov-bedrijven het belang van de reiziger slechts een zeer marginale rol speelt. De onverschilligheid waarmee in Nederland de reiziger aan het begin van de pandemie de deur werd gewezen, staat me nog levendig voor de geest. Net als bijvoorbeeld de complete onzichtbaarheid van de conducteurs de maanden erna. Het ov heeft de tijd – opeens – niet meer mee, maar je krijgt niet de indruk dat de ov-bedrijven en de medewerkers daar erg om malen of ook maar in staat zijn daarop in te spelen. Dat baart me als verstokte ov-reiziger toch ernstige zorgen.

  5. Margreet schreef:

    Weer een traan voor onze aarde. Reizen met de trein verlaagt de hoeveelheid CO2. Helaas wordt de treinreiziger hierdoor toch weer de auto en het vliegtuig in gejaagd. Hopelijk weten de meeste treinreizigers de trein weer te vinden.De economische schade is groot, maar wanneer wordt er nu eens serieus naar ons klimaat gekeken. In alle reacties vind ik daar niets over. Heel jammer.

    1. Martin schreef:

      Waarom moet tegenwoordig in elke discussie het klimaat er met de haren worden bijgesleept? Het gaat hier over machinisten die staken terwijl het ov zich in een uiterst lastige positie bevindt, wat de aantrekkelijkheid van het ov nog verder doet verminderen. Lees bijvoorbeeld alle threads over nachttreinen op deze site; daar vindt u genoeg reacties van ov-reizigers die expliciet voor die wijze van vervoer kiezen om maar niet te hoeven vliegen.

    2. Otto schreef:

      Het klimaatargument betekent natuurlijk nog niet dat de OV-sector maar eindeloos geld kan eisen voor loonsverhogingen en andere kosten.

    3. Eric schreef:

      De natuur blijkt moeilijk prijsbaar en lijkt daarom steeds weer het onderspit te delven als de afweging met het verlies van arbeidsplaatsen wordt gemaakt. Dat is natuurlijk een systeemfout, maar voor politici, die over 4 jaar willen worden herkozen is het veel aantrekkelijker om korte/ middenlange termijn doelen na te streven dan echte lange termijn doelen, zoals het klimaat. Zelfs als deze aantoonbaar vele malen belangrijker/urgenter zijn.

  6. P.C. Kuiper schreef:

    De vraag ligt voor of degenen die bij DB een ticket hebben geboekt om te reizen op 24 augustus a.s. daarvan één of twee dagen daarna gebruik kunnen maken?

    1. Bert Sitters schreef:

      De staking duurt twee dagen. Reizigers die een kaartje hadden gekocht krijgen ruim de tijd om daarna te reizen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Reizigers kunnen inderdaad eerder of later op pad gaan. Dat geldt niet voor Nightjet reizigers. Die worden in elk geval door NS geadviseerd hun ticket te annuleren en een nieuw ticket tegen de volle prijs te kopen.

  7. dries molenaar schreef:

    Aardige foto, twee passerende ICE op de Betuweroute. Tijdens een werkzaamheden omleiding.

    Is het niet een aardig om zo zonder stoppen naar de Kijfhoek te rijden en daar om te gaan en via de HSL naar het SChiphol en Amsterdam? Alleen hoge snelheid is er niet bij met al die goederentreinen op de rails. Het zal wellicht ook niet mogen vanwege de ontbrekende voorzieningen voor passagierstreinen.

  8. G. van der Zwaag schreef:

    Mee eens: fraaie foto van passerende ICE’s.

  9. G. van der Zwaag schreef:

    E3 is inmiddels wel een soort vergunning om er passagierstreinen te laten rijden……

    1. dries molenaar schreef:

      alleen voor het stuk vanaf Utrecht naar Zevenaar, toch?

      Men kan trouwens ook sofort over de Havenlijn naar een veerboot terminal. Helemaal super, alleen is er dan geen opstap in Nederland. Tenzij die terminal dan ook instappers mag toelaten. Ideeën genoeg.

  10. G. van der Zwaag schreef:

    E3 moet zijn Er

  11. IQQE schreef:

    De stakers zien misschien één ding over het hoofd en dat is het feit, dat zij in een conflict met een partij (de directie van DB) dit conflict laten escaleren door personen erbij te betrekken die niets, maar dan ook helemaal niets met het conflict in kwestie hebben te maken en daar dus ook geen deel van zijn. Zo worden neutrale partijen tegen hun wil i een conflict betrokken dat niet het hunne is.ongeacht of een spoorstaking wel of niet OK is, het is de vraag of het aanvaardbaar is om niet betrokken derden in een onwezenlijk o term conflict te betrekken.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat is meestal zo bij stakingen in de openbare sector. Het kan de organisatoren niet veel schelen.

      1. Anoniem schreef:

        db is natuurlijk net zo goed een van de aanstichters?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.